Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for å revne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Hørt om Haukeland, er nok av de som har fått nei på ks der tiltross for påvist sterk fødselsangst.

Ok, jeg har selvsagt ikke erfaring fra alle sykehus, men det jeg ble fortalt på Rikshospitalet er at de tvinger ingen til å føde vaginalt og at de ikke kjente til at det var vanlig å gjøre i Norge.

Til det forrige innlegget: Hva som er minst risikalbelt av keisersnitt og vaginal fødsel tenker jeg at du klarer å Google selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Biloba skrev:

I Romania føder nesten alle med keisersnitt, så din hypotese om at dette skyldes den enkelte gravides gode privatøkonomi er nok ikke helt korrekt.

 

 

Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra. De tallene jeg finner indikerer ca 35% som vel er betydelig høyere enn i Norge, men veldig langt unna "nesten alle", som du hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arkana skrev:

Ok, jeg har selvsagt ikke erfaring fra alle sykehus, men det jeg ble fortalt på Rikshospitalet er at de tvinger ingen til å føde vaginalt og at de ikke kjente til at det var vanlig å gjøre i Norge.

Til det forrige innlegget: Hva som er minst risikalbelt av keisersnitt og vaginal fødsel tenker jeg at du klarer å Google selv. :)

Hva som er minst risikabelt av VF og KS er og individuelt

Om du leser litt vestlandsaviser så vil du se at KK på HUS er i hard vært og har vært det de siste 20-25 årene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har en slik  "dette har jeg opplevd og da er det fasiten" mentalitet.

Anonymkode: af96c...0e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Biloba skrev:
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva som er minst risikabelt av VF og KS er og individuelt

 

Ikke hvis man tar utgangspunkt i friske kvinner med ukompliserte svangerskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra. De tallene jeg finner indikerer ca 35% som vel er betydelig høyere enn i Norge, men veldig langt unna "nesten alle", som du hevder.

Innrømmer at jeg ikke har sjekket opplysningen selv, da den kom fra en rumensk lege som var ferdigutdannet der for mindre enn 6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Arkana skrev:

Ikke hvis man tar utgangspunkt i friske kvinner med ukompliserte svangerskap. 

Er en kvinne med alvorlig angst, og kanskje traumer etter overgrep eller tidligere fødsel en frisk kvinne? Når folk forteller at de sliter med selvmordstanker fordi de er så redde for fødselen, tror jeg det er verre å måtte oppleve enn de vanligste kompliksjonene ved elektive keisersnitt på kvinner uten risiko.

I resultatregnskapet bør også kvinners psykiske helse og livskvalitet inngå, mener jeg. Ikke til fordel for å gjøre en haug med unødvendige operasjoner, men kanskje til fordel for å vite at du har en vei ut om du ikke greier å bli trygg nok til å prøve fødsel. Og trygg nok til å tørre å bli gravid. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om du har laget denne tråden for å provosere med vilje? Her bagatelliserer du store fødselsskader som ødelegger livet til de kvinnene som utsettes for det. Noen som aldri vil kunne holde på avføring eller urin igjen, noen som ikke kan sitte normalt resten av livet, og de som får ødelagt sexlivet sitt tidlig i voksenlivet. Hvem er du, som kan mene at dette er bagateller for de det gjelder? Å føde er risikabelt, man kan miste livet, babyen kan dø, man kan få store fødselsskader som aldri blir bra. Og du tror det bare er smerten folk er redd for? 

1. Jeg kjente svært godt at jeg revnet. Først inni, så utenpå. 

2. Jeg har slitt med dette i ti år, fordi jeg fikk skader av det. 

Og så skal du sitte og fortelle meg at det er bare tull, og jeg kunne jo bare bedt om bedøvelse? Du oppfattes nedlatende og arrogant med ditt innlegg, og jeg skjønner ikke hvorfor noen skal skrive noe slikt til andre mennesker. 

Anonymkode: d21a0...012

Hun skrev vel ikke at alle oppfattet det på den måten- men om seg selv!?!  Kan jo være litt godt for noen å få vite at en fødsel ikke behøver (IKKE at den ikke er vond!) å være så ille som mange beskriver den også. Er jo ikke alle som opplever en fødsel likt, og hver fødsel kan være litt ulik fra gang til gang. Hun skrev jo også at hun forstod at folk er redd for å revne mm , men at hun selv synes faktisk riene var verst..Det var hennes opplevelse som hun ville dele for å kunne berolige andre at det ikke behøvde være riktig så ille som det ofte høres ut. Syns det var bra hun fortalte jeg, for alle behøver ikke oppleve det likt☺ En annen ting er at det finnes mange bra og flinke av helsepersonell og "hjelpemidler".. Tenk bare på hvordan det måtte ha vært i forrige århundre!😉😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Biloba skrev:

Er en kvinne med alvorlig angst, og kanskje traumer etter overgrep eller tidligere fødsel en frisk kvinne? 

Nå blander du to forskjellige ting. Å ta keisersnitt pga fødselsangst er på ingen måte det samme som å ta keisersnitt fordi det er fare for mors eller barnets liv. Den økte risikoen ved keisersnitt er der selv om kvinnen har angst, og den skal tas hensyn til. Det er mulig å ha et overordnet mål om å redusere bruk av keisersnitt der det ikke er rent medisinsk nødvendig samtidig som man gir kvinner med fødselsangst keisersnitt. Det handler om å jobbe med holdninger på samfunnsnivå, men gi hvert menneske individuell behandling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å revne er en forferdelig følelse. Jeg fikk mitt første barn for 2,5 år siden og jordmor ville ikke skremme meg under fødsel så jeg fikk inntrykket av at epiduralen også bedøvet meg der nede. Men når jeg begynte å presse kunne jeg virkelig føle smerten, det gjorde så vondt, at jeg fortsatte å presse selvom de ba meg stoppe, alt jeg tenkte på var at den smerten skulle bort. Jeg presset bare i 7 minutter men det føltes ut som at det var i 5 timer. 

På min andre fødsel for 9 måneder siden ville jeg ha bedøvelse der nede men de mente at jeg ikke trengte det. Jeg revnet ikke denne gangen, men angsten av å tro at jeg skulle revne gjorde sånn at jeg ble redd for å presse jeg prøvde rett og slett å lukke musa 😂

Anonymkode: d9a52...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Logikken ER enkel. Vil man ha barn har man tre valg: 1) akseptere at risikoen for å revne er til stede, selv om den er liten, 2) søke hjelp for å bearbeide frykten eller 3) la være å få barn.

De fleste faller på alternativ 1, men her i tråden så virker det som det ikke er godtatt å velge alternativ 1, og fortsatt være redd for å revne. Hvorfor kan man ikke det? Er ikke det en naturlig redsel når man skal gjennom noe med risiko? Jeg er jo redd for at det skal falle et fly i hodet på meg når jeg går ute også, men jeg sitter ikke innestengt for det. 

30 minutter siden, Baremenneske skrev:

Hun skrev vel ikke at alle oppfattet det på den måten- men om seg selv!?!  Kan jo være litt godt for noen å få vite at en fødsel ikke behøver (IKKE at den ikke er vond!) å være så ille som mange beskriver den også. Er jo ikke alle som opplever en fødsel likt, og hver fødsel kan være litt ulik fra gang til gang. Hun skrev jo også at hun forstod at folk er redd for å revne mm , men at hun selv synes faktisk riene var verst..Det var hennes opplevelse som hun ville dele for å kunne berolige andre at det ikke behøvde være riktig så ille som det ofte høres ut. Syns det var bra hun fortalte jeg, for alle behøver ikke oppleve det likt☺ En annen ting er at det finnes mange bra og flinke av helsepersonell og "hjelpemidler".. Tenk bare på hvordan det måtte ha vært i forrige århundre!😉😊

Hun spør: "Hvorfor er dere så redde for å revne?" 

Implisitt "når det ikke er det verste/så farlig/så vondt". Noe hun også utdyper senere i tråden. Hadde hun spurt for opplysningen del hadde hun spurt "Hvorfor er dere redde for å revne?". Evt om hun bare ville dele erfaringen sin "Til dere som er redde for å revne". 

Anonymkode: d21a0...012

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Ikke hvis man tar utgangspunkt i friske kvinner med ukompliserte svangerskap. 

Selv med friske kvinner og ukompliserte svangerskap så betyr ikke det at en VF alltid vil være best. 

Sist jeg sjekket var vi individer ikke bare gruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kjenner ikke at man revner, men gud hjelpe meg, takk og lov for at det finnes jordmødre der ute som kan sy igjen skaden! Har revnet begge gangene selv, la ikke så stor merke til det, men i ettertid kan det bli prbl.matisk fikk jeg beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, tussi680 skrev:

Nei, man kjenner ikke at man revner, men gud hjelpe meg, takk og lov for at det finnes jordmødre der ute som kan sy igjen skaden! Har revnet begge gangene selv, la ikke så stor merke til det, men i ettertid kan det bli prbl.matisk fikk jeg beskjed om.

Det er individuelt, personlig har jeg både kjent og ikke kjent når jeg har revnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, mulig det du, men jeg har nå engang opplevd akkurat det. Fødte store unger egentlig, den største var på nesten 4,5 kg. Ikke rart en revner. Beundrer alle oss kvinner som føder, vi er flinke i bunn og grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:
22 minutter siden, Arkana skrev:

Nå blander du to forskjellige ting. Å ta keisersnitt pga fødselsangst er på ingen måte det samme som å ta keisersnitt fordi det er fare for mors eller barnets liv. Den økte risikoen ved keisersnitt er der selv om kvinnen har angst, og den skal tas hensyn til. Det er mulig å ha et overordnet mål om å redusere bruk av keisersnitt der det ikke er rent medisinsk nødvendig samtidig som man gir kvinner med fødselsangst keisersnitt. Det handler om å jobbe med holdninger på samfunnsnivå, men gi hvert menneske individuell behandling.

 

Igjen, noen kvinner som har sterk fødselsangst blir nektet keisersnitt. 

Ved en seteleiestudie ved SUS fant man at under 3% av kvinner fikk det de definerte som komplikasjoner ved planlagt keisersnitt. Ved keisersnitt etter at fødsel var startet (seteleiepasienter) var komplikasjonsprosenten over 19%. 

Hvor mange av de under 3% som fikk helsekomplikasjoner som medførte større sykelighet enn å ha sterk angst i 9 mnd og kanskje et traume å bearbeide, vet jeg ikke. Jeg har ikke selv hatt angst, men ut fra andres beskrivelse høres det greiere ut å ha en gjennomsnittlig sårinfeksjon f.eks.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Risikoen ved keisersnitt kontra vaginal fødsel er langt mer komplisert enn kun sårinfeksjon og det er ikke kun mor som tar en risiko, men også barnet. Ikke bare er det dobbelt så stor risiko for at barnet dør, men Legeforeningen mener f.eks. at det er så mye som 50% økt risiko for å utvikle alvorlig astma hvis man ble født ved keisersnitt enn vaginal fødsel. Jeg synes ikke man skal avfeie risikoen som så ubetydelig at keisersnitt bør få være fritt valg. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arkana skrev:

Risikoen ved keisersnitt kontra vaginal fødsel er langt mer komplisert enn kun sårinfeksjon og det er ikke kun mor som tar en risiko, men også barnet. Ikke bare er det dobbelt så stor risiko for at barnet dør, men Legeforeningen mener f.eks. at det er så mye som 50% økt risiko for å utvikle alvorlig astma hvis man ble født ved keisersnitt enn vaginal fødsel. Jeg synes ikke man skal avfeie risikoen som så ubetydelig at keisersnitt bør få være fritt valg. 

Jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at det er 50% større risiko for at barnet dør under KS enn ved vaginal fødsel. Går her utifra at du snakker om KS utført uten medisinsk indikasjon og som planlagte snitt, da det blir galt å bruke akuttsnitt som eksempel. 

Og skal man snakke risiko: hva er risikoen for fødselsskade hos barn (brudd, hjerneskade osv.) ved vaginal fødsel vs ved planlagt ks? 

Anonymkode: 0ffc5...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arkana skrev:

Risikoen ved keisersnitt kontra vaginal fødsel er langt mer komplisert enn kun sårinfeksjon og det er ikke kun mor som tar en risiko, men også barnet. Ikke bare er det dobbelt så stor risiko for at barnet dør, men Legeforeningen mener f.eks. at det er så mye som 50% økt risiko for å utvikle alvorlig astma hvis man ble født ved keisersnitt enn vaginal fødsel. Jeg synes ikke man skal avfeie risikoen som så ubetydelig at keisersnitt bør få være fritt valg. 

Nå benytter jeg med lite av norsk forskning siden den ofte er vinklet "korrekt" men har lest meg opp på forskning fra USA, Danmark, Brasil, Tyskland, Frankrike m.fl og kan ikke se at de understøtter b.la astma utsagnet til norske forskere.

Husk og at det er tettere oppfølgning på de som har hatt KS enn ved VF slik at ting lettere blir registrert som bivirkning selv om det bare er naturlige ting som ville skjedd uavhengig av fødemetode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tussi680 skrev:

Nei, man kjenner ikke at man revner, men gud hjelpe meg, takk og lov for at det finnes jordmødre der ute som kan sy igjen skaden! Har revnet begge gangene selv, la ikke så stor merke til det, men i ettertid kan det bli prbl.matisk fikk jeg beskjed om.

Bullshit.

Anonymkode: d21a0...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...