Gå til innhold

Hvor kort tid etter et brudd synes du det er ok at man finner seg en ny kjæreste?


Aamu

Anbefalte innlegg

Dersom Laila slår opp med Georg fordi hun er lei av forholdet og tror gresset er grønnere på den andre siden (dvs det er ikke vold innblandet etc og egentlig er Georg en skikkelig ålreit person! Han er bare for kjedelig for Laila).. Hvor kort tid etter bruddet synes du det er "ok" at Laila finner seg en ny kjæreste? Med "ok" mener jeg sosialt akseptabelt, moralsk... Ja, hva tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er klar for det selv. Det er så forskjellig.

Etter mitt første brudd orket jeg ikke tenke på andre menn før det hadde gått et år. Etter andre brudd hadde jeg vært ferdig i over et år før jeg endelig fikk gjort det slutt. Hadde prøvd så leenge å holde ut, men det gikk ikke. Så da føltes det godt å endelig få møtt noen andre.

Anonymkode: 235c9...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man er klar for det selv. Det er så forskjellig.

Etter mitt første brudd orket jeg ikke tenke på andre menn før det hadde gått et år. Etter andre brudd hadde jeg vært ferdig i over et år før jeg endelig fikk gjort det slutt. Hadde prøvd så leenge å holde ut, men det gikk ikke. Så da føltes det godt å endelig få møtt noen andre.

Anonymkode: 235c9...488

Synes du det, altså? Jeg kjenner at jeg synes man bør ta hensyn til den som ikke slo opp (dvs Georg), som egentlig ønsket å fortsette forholdet. At man har gjort det slutt følelsesmessig eller "i tankene" en stund før man faktisk slår opp er vel ingen unnskyldning for at man skal løpe rett i armene til en ny person? 

Hvor lang tid gikk det den gangen du ikke klarte å være singel lenge? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Laila kan finne seg en ny en akkurat når det måtte passe henne, om så uka etter.

MEN hvis Laila bare har en halv sosial antenne på plass, trenger hun kanskje ikke utbasunere det i alle kanaler før det har gått en tid. Den tiden blir lenger jo lenger hun og Georg var sammen.

Finnes ingen annen logisk grunn til dette annet enn jeg tenker at det er hyggelig å spare eks'ens følelser, særlig dersom man har barn sammen, men ellers også. Unner gjerne Laila å kline med den nye flammen i sofaen på fredagskvelden, men hun trenger kanskje ikke legge det ut på Facebook og involvere alle felles bekjente med det samme, liksom. Det koster så lite å vente noen måneder :)

Anonymkode: 04494...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være opp til Laila, er ikke noe jeg hadde lagt meg opp i. I våre dager så er det jo mange som går fra partner til partner. Selv om det ikke er noe jeg selv kunne tenkt meg så respekterer jeg at man er forskjellige og har ulike behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, O.G. skrev:

Folk som har unger bør være mer forsiktig med å trekke noen ny inn i huset enn barnløse trenger. 

Ja, da har man jo barna å tenke på, og de skal alltid komme før alle andre, særlig nye menn.. (eller damer, hvis man er mann). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Aamu skrev:

Ja, da har man jo barna å tenke på, og de skal alltid komme før alle andre, særlig nye menn.. (eller damer, hvis man er mann). 

Sant det, men det blir jo ikke til at folk setter ungene først når de går inn i nye forhold rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Det må jo være opp til Laila, er ikke noe jeg hadde lagt meg opp i. I våre dager så er det jo mange som går fra partner til partner. Selv om det ikke er noe jeg selv kunne tenkt meg så respekterer jeg at man er forskjellige og har ulike behov. 

Ja, det er slik det er "i våre dager", det er vanlig at folk gjør det, men at det skjer og at det er vanlig betyr ikke at det er rett, eller? Det er ikke slik at flertallet bestemmer? Hva angår sosiale koder er det jo flertallet som bestemmer, men ikke når det kommer til moral og etikk, da. Det er jo objektivt.

Jeg synes faktisk man bør vente en god stund (6 mnd - 12 mnd) før man finner seg en ny - og særlig før man offentliggjør det. Det handler om å vise respekt for den personen som har brukt mye tid og krefter, og kjærlighet, på deg. I Georg og Laila sitt tilfelle har de vært sammen i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Sant det, men det blir jo ikke til at folk setter ungene først når de går inn i nye forhold rett etterpå.

Nei, det er jo et tegn på at de tenker mest på seg selv, i så fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Laila kan finne seg en ny en akkurat når det måtte passe henne, om så uka etter.

MEN hvis Laila bare har en halv sosial antenne på plass, trenger hun kanskje ikke utbasunere det i alle kanaler før det har gått en tid. Den tiden blir lenger jo lenger hun og Georg var sammen.

Finnes ingen annen logisk grunn til dette annet enn jeg tenker at det er hyggelig å spare eks'ens følelser, særlig dersom man har barn sammen, men ellers også. Unner gjerne Laila å kline med den nye flammen i sofaen på fredagskvelden, men hun trenger kanskje ikke legge det ut på Facebook og involvere alle felles bekjente med det samme, liksom. Det koster så lite å vente noen måneder :)

Anonymkode: 04494...03c

Hva tenker du hvis Laila og Georg var sammen i 2 år? 4 år? 6 år? 8 år? Tenker du slik at dersom de var sammen i 2 år, kan hun vente 2 mnd med å offentliggjøre sitt nye forhold? 

Jeg tror også at øvrig familie vil slite med å akseptere en ny person dersom det går for kort tid. Det fremstår veldig useriøst, liksom. Dersom man finner seg en ny kjæreste 1 uke etter bruddet, og offentliggjør det (eller i det minste sier det til nær familie) så kan man tro at enten var Laila utro, eller så kjenner hun ikke den nye personen i det hele tatt og tar dumme valg i livet. Så kan man videre tenke seg at et av de dumme valgene var å gå fra Georg, og finne seg en ny etter kun én uke som singel. 

Bare et eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Nå blir det nok tilstrekkelig prat om eksen, slekt venner unger... men hva med "den nye"?

Av hensyn til den nye bør man kanskje drøye det litt - det er så lett å finne noen til å være "myklanding" og ikke mer viser det seg. Her er menn og kvinner litt forskjellige, grovt sett så puler menn av seg kjærlighetssorgen mens kvinner krever litt mer følelsesmessig engasjement (dette er en generalisering) av sin rebound.

Mitt forrige brudd endte på et slikt vis at det var åpenbart at hun var på tur til en annen, og det tok ei uke fra bruddet til hun fortalte meg det at hun hadde en ny, og dagen etter det igjen stod det på fb "nyter det fine været med min elskede N.N." Det var kanskje ikke det mest følsomme hun hadde gjort, men man kan jo tenke good riddens over en sånn melding også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aamu skrev:

Dersom Laila slår opp med Georg fordi hun er lei av forholdet og tror gresset er grønnere på den andre siden (dvs det er ikke vold innblandet etc og egentlig er Georg en skikkelig ålreit person! Han er bare for kjedelig for Laila).. Hvor kort tid etter bruddet synes du det er "ok" at Laila finner seg en ny kjæreste? Med "ok" mener jeg sosialt akseptabelt, moralsk... Ja, hva tenker du? 

Helt avhengig av lengden på forholdet. Er det snakk om et samboerforhold som har vart i flere år så mener jeg at alt under 6 mnd etter at bruddet var offisielt er for tidlig. Er det snakk om at man bare har vært kjærester så er det fritt fram etter noen uker. Har man barn så bør det gå lengre enn 6 mnd også syns jeg da, av hensyn til barna.

Anonymkode: 1bf9c...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare legge til at man får jo ikke noe pen omtale om man går rett over på en ny partner etter et brudd. Så det er ikke akkurat sosialt akseptert, i allefall ikke blandt de som er over 30 (innser at det er litt andre holdinger på de unge i dag, men usikker på hvordan de stiller seg her. Men ser jo at mange sex-partnere er akseptert, så da antar jeg at hurtigere partnerskifter generelt er mer akseptert også). Så det handler ikke bare om å vise respekt for x-partner og andre "pårørende", men også om sitt eget rykte.

Anonymkode: 1bf9c...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, må jo innrømme at jeg tenker mitt når noen finner seg ny partner etter ei uke. 

Er det snakk om den som tok initiativet til å gjøre det slutt, tenker jeg at disse folka har nok hatt noe på gang en stund (utroskap).

Er det snakk om den som ble dumpa, tenker jeg at her har vi en person som ikke takler å være alene. 

Men selv om jeg er dømmende er jeg ikke ei sladrekjærring, så jeg holder tankene for meg selv. 

Anonymkode: 9e713...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Aamu skrev:

Dersom Laila slår opp med Georg fordi hun er lei av forholdet og tror gresset er grønnere på den andre siden (dvs det er ikke vold innblandet etc og egentlig er Georg en skikkelig ålreit person! Han er bare for kjedelig for Laila).. Hvor kort tid etter bruddet synes du det er "ok" at Laila finner seg en ny kjæreste? Med "ok" mener jeg sosialt akseptabelt, moralsk... Ja, hva tenker du? 

Det skjer når det skjer.  Man må gripe sjansen når den dukker opp. Kanskje i kveld. Kanskje 23 januar 2053 kl 9.08.

 

Det som er grensen for det sosialt akseptable er bruddøyeblikket. Det er ikke  moralsksosialt ok å ta seg ny kjæreste før bruddet, mens rett etterpå er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er at det er fornuftig å vente noen måneder. Mye fordi mange i kjærlighetssorgsituasjon er desperate og lettere kan velge veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke "det sosialt akseptable" har noen plass her. Laila kan få seg ny kjæreste akkurat når hun vil, men det er naturligvis best om hun er litt diskré og f.eks. ikke tar med sin nye kjæreste på en liten sammenkomst hvor hun vet at også eksen skal være. En viss hensynstagen bør være en selvfølge, men ikke hensynstagen i form av at man avstår fra å gjøre som man vil med sitt seksuelle og romantiske liv. Dog kan det hende at Laila ikke egentlig er klar for et nytt forhold med det samme, kanskje hun burde prøve seg alene en stund, men da altså av egenhensyn og/eller hensyn til den nye, ikke til eksen.

Anonymkode: 74e25...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kattepusen skrev:

Ifølge x'en til ei jeg kjenner, skal man være singel, like lenge som man var i forholdet *ler* 

Hahah, huff da. Jeg har ny samboer nå, men skulle visst da egentlig holdt meg unna ham og andre helt frem til 2019!!

Anonymkode: 74e25...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...