Gå til innhold

Flytte sammen etter vgs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 18 år som er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå etter vgs. Jeg har en kjæreste, han er like gammel som meg, som skal begynne på et studie i Bergen. Han vil gjerne at jeg studerer sammen med ham, og at vi da også flytter sammen. Hvis jeg flytter sammen med han til Bergen kommer jeg da til å studere, noe jeg uansett hadde planlagt å gjøre. Jeg hadde derimot ikke bestemt meg for hvor, og om jeg eventuelt skulle bodd med en venninne eller i kollektiv. 

Vi har vært sammen i rundt ett år, og jeg elsker ham jo. Likevel er jeg litt i tvil ettersom vi er såpass unge og jeg vet mye kan gå galt. Mamma fraråder meg å flytte rett hjemmefra og inn med kjæresten, men det er jo dette som frister mest egentlig. I tillegg er jeg redd for hva som kan skje hvis det eventuelt blir slutt, ettersom det garantert blir en mye mer komplisert prosess en hvis vi hadde bodd hver for oss. Likevel blir det rart å flytte til en ny by og bo hver for oss, så det vil jeg heller ikke.

Uff, vet ikke helt hva jeg vil, trengte bare å lufte tankene mine litt. Har noen erfaring med å flytte sammen med en kjæreste i ung alder? Tar i mot alle råd og tips.

Anonymkode: a7545...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at siden du flytter rett hjemmefra så hadde det kanskje vært fint å bo alene i ett år eller to først (eller med en venninne eller noe sånt), men det må du kjenne på selv. Hvis du er usikker så er det kanskje lurt å bare bo fra hverandre det kommende året. Dere skal jo bo i samme by uansett, så det er ikke så farlig egentlig. Dere kommer jo til å se hverandre masse uansett :) Hadde du bodd på hybel alene i 3 år allerede så hadde kanskje saken vært en annen? Det er faktisk godt å kjenne på det å være litt fri og ikke bry seg om at man må hjem for å lage middag osv, men kan gjøre alt som man ønsker selv. 
Det er i alle fall min mening. Å flytte sammen er ikke noe man absolutt må stresse med. 

Til syvende og sist er det opp til deg og din kjæreste, og du må gjøre det DU føler for! :) 

Anonymkode: 68518...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut med kjæresten da jeg var 17, nesten 18. Er nå 22. Gikk kjempefint og har ikke angret et sekund :) 

Vi leide sammen i begynnelsen. Kunne ikke tenkt meg å flytte alene og få alt ansvar med leilighet uten noen andre, og ville i hvert fall ikke flytte ut med en venn, ettersom jeg så hvor mye drama det ble hos de andre som gjorde det. 

Føl litt på det selv :) Kommer jo ann på hvor lenge dere har vært sammen, hvor stabilt forholdet er osv. 

Anonymkode: 21f58...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å prøve seg litt alene. Ellers er det fort gjort å komme til et stadie senere hvor man lurer på hvordan det er å bo alene og ha frihet til å gjøre som man vil. Dere kan jo flytte til samme sted, men bo hver for dere første året. Om dere fortsatt er sammen og har det bra så kan dere flytte sammen 2. året. Det ER tidlig å bli samboer når man er 18-19 år. Man utvikler seg mye som person når man flytter hjemmefra og begynner å studere.

Anonymkode: 8c35f...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk at du må til Bergen, men om du gjør det vil jeg si flytt sammen om du vil det. Samboer er langt bedre enn kollektiv. Ofte er det lettere å finne ett sted å bo alene resten av året enn august om det skulle skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme tanker som deg da jeg var 18, lang historie kort: det er slutt mellom oss. Det fungerte rett og slett ikke å bo sammen. Jeg ville bodd på studenthybel dersom jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som gjør dette. Det fungerer for flere, men for andre tar forholdet slutt etter kort tid. Det er vanskelig å forutse. 

Jeg synes imidlertid ikke det er en stor risiko å ta når dere leier. Ved brudd finner dere jo bare et nytt sted hver for dere. Det er vanligvis ikke så vanskelig etter at semesteret er godt i gang. Som student er det heller ikke uvanlig å flytte litt på seg de første årene. Jeg kjenner et par stk som flyttet 3 ganger det første året, og det som singel.

Dere kan jo søke studentbolig sammen gjennom samskipnaden. Så fremt dere har fått plass er det som regel ikke et problem å be om bytting ved et eventuelt brudd. Jeg kjenner flere som har flyttet på seg mellom studenthybler i regi av samskipnaden uten problem. 

Anonymkode: 725b2...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...