Gå til innhold

Jeg tør ikke å gjøre markløft, trenger tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent i noen år fra og på, men vanlige markløft og sumo markløft tør jeg ikke å gjøre fordi "alle andre løfter mer enn meg" og jeg er livredd for at folk ser på meg og tenker at jeg gjør feil. De gangene jeg har gjort markløft har jeg aldri fått vondt og føler selv at teknikken er god, men jeg er generelt lav og derfor blir ryggen helt rett fordi armene mine rett og slett er korte. Jeg syns det også er flaut å måtte bruke belte på typ 40 kg. Markløft er jo en helt knall øvelse som jeg gjerne vil gjøre. Hvordan i all verden skal jeg tørre? 

Anonymkode: 0154c...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å bruke belte på 40 kilo. Dersom du synes du må det, så ville jeg heller ha gått ned til en lavere vekt og kjørt uten belte. Mange treningssentere har teknikkstenger på 10 kilo og/eller store vektskiver på 2,5 kg og 5 kg slik at du kan komme helt ned i 15 kilo som startvekt når du jobber inn teknikken.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at ryggen blir helt rett, det skal den være når man drar mark.

Ellers ville jeg ikke ha brydd meg om at andre løfter mer. Det vil som oftest være noen andre som løfter mer uansett hvem man er. Dessuten har alle begynt et sted. Jeg synes det er mye verre å se på folk som drar alt for tungt med dårlig teknikk enn folk som jobber med teknikken på lavere vekter, og de fleste som har litt peiling vil nok synes det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om at andre løfter mer. Folk flest er mer opptatt av seg selv enn av hva andre gjør :) Om du er usikker på teknikk, er det kanskje treningsveiledere på sentere som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 9540f...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva andre synes da, men sumo markløft kan diskuteres. Det gir større sjanse for skade. Du trenger absolutt ikke bruke belte på 40 kilo. Jeg veier selv 55 kilo og trener med ca 60 kilo 5x5 i mark og trenger absolutt ikke belte. Før når jeg trente med 80 kilo 5x5 så brukte jeg belte. 

Anonymkode: 66c16...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit i hva andre synes da, men sumo markløft kan diskuteres. Det gir større sjanse for skade. Du trenger absolutt ikke bruke belte på 40 kilo. Jeg veier selv 55 kilo og trener med ca 60 kilo 5x5 i mark og trenger absolutt ikke belte. Før når jeg trente med 80 kilo 5x5 så brukte jeg belte. 

Anonymkode: 66c16...a1b

Hvorfor gir sumo større skaderisiko? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere med at jeg ikke trenger belte? 40 kg er like tungt for meg som 120 for andre :( Skal rumpa være høyere opp enn 90 grader?

Anonymkode: 0154c...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av belte er veldig individuelt - men jeg mener at belte aldri er nødvendig, uansett om man løfter maks eller ikke. Det jeg anbefaler er to ting - tren kjerne og tren psyken. Ikke vær redd for hva andre synes om deg, for alle har startet et sted. Det er mye kulere at du løfter 40kg med riktig teknikk enn 100kg med gal :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dronningvinter skrev:

Hvorfor gir sumo større skaderisiko? 

Dette lurer jeg også på. Fint om det kan henvises til en kilde, har aldri hørt om dette.

Anonymkode: de521...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere med at jeg ikke trenger belte? 40 kg er like tungt for meg som 120 for andre :( Skal rumpa være høyere opp enn 90 grader?

Anonymkode: 0154c...d47

Bruk av belte er omdiskutert. Jeg tviler sterkt på at dette er nødvendig i dette tilfellet. Google det. Tren kjerne og vær nøye på å spenne opp og holde spennet. Ikke glem å bruke rumpa.

Anonymkode: de521...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg er generelt lav og derfor blir ryggen helt rett fordi armene mine rett og slett er korte.

Tøy hofte, rumpe og hamstring og eventuelt hev vektskivene fra bakken til du er mobil nok.. Hvis du ønsker å markløfte i lang tid fremover så er det viktig og innarbeide seg et godt spenn i ryggen. Da får du også aktivert kjernen optimalt og kan legge fra deg beltet.

Kan ikke si annet enn at ingen bryr seg om hvor mye du løfter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her 

Dette er hva jeg mener (...)

Anonymkode: 0154c...d47

Folk har den kroppen de har. Det viktigste er riktig teknikk ut fra hvordan din kropp er.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i hva andre synes da, men sumo markløft kan diskuteres. Det gir større sjanse for skade. Du trenger absolutt ikke bruke belte på 40 kilo. Jeg veier selv 55 kilo og trener med ca 60 kilo 5x5 i mark og trenger absolutt ikke belte. Før når jeg trente med 80 kilo 5x5 så brukte jeg belte. 

Anonymkode: 66c16...a1b

Sumomark er «snillere» for ryggen enn konvensjonell markløft fordi man får mindre skjæringskrefter i korsryggen.

For øvrig kan det være hensiktsmessig å trene både konvensjonell og sumo ettersom man aktiverer litt forskjellig muskulatur med de to løftestilene. I konvensjonell bruker man mer bakside av beina, mens sumo krever mer styrke i fremsiden

2 timer siden, dronningvinter skrev:

Bruk av belte er veldig individuelt - men jeg mener at belte aldri er nødvendig, uansett om man løfter maks eller ikke. Det jeg anbefaler er to ting - tren kjerne og tren psyken. Ikke vær redd for hva andre synes om deg, for alle har startet et sted. Det er mye kulere at du løfter 40kg med riktig teknikk enn 100kg med gal :)

Jeg er uenig i at belte aldri er nødvendig. Det kommer an på hva som er formålet med treningen. For styrkeløftere gir belte ekstra kilo i maksløft, og det er lettere å holde posisjon og trykk.

For øvrig vil jeg anbefale å begynne uten for å trene buktrykk og kjerne uten hjelpen beltet gir. Etter hvert som du blir trygg på teknikk og kommer opp i høyere vekter, kan du ta på beltet dersom du skal kjøre tunge maksløft, eller tunge sett nær maks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønar ikkje problemet, du tør ikkje å løfte markløft fordi du er redd du løftar for lite? Trur du at nokon bryr seg om kva du gjer på treningssenteret? Det er ingen som bryr seg om deg, folk har nok med seg sjølv. Om du synest det er så rart å bruke belte på 40kg er det berre å la vere, du treng truleg ikkje belte i det heile, det er berre å byrje med lågare vektar, passe på at du er rett i ryggen, og så kan du byrje med belte seinare. Om du kjenner det er nødvendig. Eg er 160cm, 55kg. Eg byrja med belte då eg bikka 80kg i markløften, trur eg, men eg er ikkje så sikker på at det var noko poeng i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...