Gå til innhold

Quetiapin, langtidsbivirkninger etter korttidsbruk (lav dose, for søvn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fikk ingen langtidsbivirkninger, men ble for trøtt av den så kuttet den ut :) 

Anonymkode: f14ba...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt selv i mange år, 150-200 før sengetid, null bivirkninger uten om litt tørr munn. 

Prat med lege! Ikke ta all informasjon folk kommer med her for god fisk-:)

Anonymkode: d392c...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på dette fra, meg over.

Glemte å ta med pillene på ferie, så for meg at det skulle bli null søvn og ekstrem uro men det gikk overraskende bra, til å være en person som har brukt de over flere år.

Anonymkode: d392c...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg blir så engstelig for bivirkninger, spesielt av denne type medisiner (selv om det er kjempelav dose (25mg) og ikke skal brukes fast over lang tid.)

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på 25 mg om kvelden, delt i to, av og til 4, dvs ekstrem liten dose for å få sove, i mange år. Trapper opp i maniske perioder. Sover kjempegodt av de, men tar de tidlig på kvelden for å ikke få hangover. Siden jeg går på så liten dose så tenkte jeg at jeg skulle slutte for å se om jeg klarte meg uten. Fikk knapt nok sove i det hele tatt i 2 uker, klødde over hele kroppen og var generelt uvel. Det var rett og slett fryktelig! Prøvde å gå over til Circadin men det hadde null effekt. Måtte bare begynne på igjen etter de 2 ukene, da jeg var i ferd med å bli manisk. Har bare måtte vennet meg til tanken på at jeg må gå på det for resten av livet.

Anonymkode: 05718...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sulosi skrev:

Hva er lav dose og hvor lenge er kort tid? 

Lav dose er 25mg på kvelden og kort tid vet jeg ikke, men en uke eller noe, ikke mer. Også en uke igjen, hvis det trengs, om en stund.

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går på 25 mg om kvelden, delt i to, av og til 4, dvs ekstrem liten dose for å få sove, i mange år. Trapper opp i maniske perioder. Sover kjempegodt av de, men tar de tidlig på kvelden for å ikke få hangover. Siden jeg går på så liten dose så tenkte jeg at jeg skulle slutte for å se om jeg klarte meg uten. Fikk knapt nok sove i det hele tatt i 2 uker, klødde over hele kroppen og var generelt uvel. Det var rett og slett fryktelig! Prøvde å gå over til Circadin men det hadde null effekt. Måtte bare begynne på igjen etter de 2 ukene, da jeg var i ferd med å bli manisk. Har bare måtte vennet meg til tanken på at jeg må gå på det for resten av livet.

Anonymkode: 05718...d09

Hvordan deler du de små i to? Eller finnes det noen som har sånn "delestrek"? Har du bivirkninger nå, etter ha brukt de i mange år?

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med 100 mg fins med delestrek der man kan knekke dem i 4. De med 25 mg har ikke delestrek, jeg tror nok det er fordi det er laveste dose. Jeg deler de med tablettdeler som du fåt kjøpt på apoteket. Vil anbefale å finne den minst virksomme dosen for deg, ellers kan man bli immun og måtte trappe opp hele tiden. Eneste bivirkningene jeg har er hangover hvis jeg tar de for sent på kvelden. Ellers er det litt vanskelig å vite siden jeg går på to andre medisiner i tillegg. Tror ikke jeg har tatt noen varig skade av å gå på de, eneste som er kjipt er at jeg ikke greier å slutte med dem.

Anonymkode: 05718...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker quetiapin 25mg. Har brukt det lenge nå. Kjempe fornøyd. Sover kjempegodt, ingen bivirkninger her. 

Anonymkode: 5935d...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De med 100 mg fins med delestrek der man kan knekke dem i 4. De med 25 mg har ikke delestrek, jeg tror nok det er fordi det er laveste dose. Jeg deler de med tablettdeler som du fåt kjøpt på apoteket. Vil anbefale å finne den minst virksomme dosen for deg, ellers kan man bli immun og måtte trappe opp hele tiden. Eneste bivirkningene jeg har er hangover hvis jeg tar de for sent på kvelden. Ellers er det litt vanskelig å vite siden jeg går på to andre medisiner i tillegg. Tror ikke jeg har tatt noen varig skade av å gå på de, eneste som er kjipt er at jeg ikke greier å slutte med dem.

Anonymkode: 05718...d09

Ok. Jeg har ikke tenkt på at de små kan deles, kanskje jeg skal prøve med en kniv inntil videre. I går tok jeg 25mg og ble "slått ut" etter en drøy time. Sov i ni timer, husker ikke sist, det var kjempedeilig. Men jeg merket at jeg godt kunne ligget flere timer i sengen, og "hangover" merket jeg utover dagen. Vallergan har jeg brukt før og det gav meg veldig hangover, men da mer av "koma"-type, mens denne var mer "deilig" hangover. Det gjorde ikke så mye liksom. Jeg tok 25mg kl. 21.15, men nå føler jeg meg bare littegranne sigen. Skal straks legge meg, får nok sove. SYnes det er rart at det var så veldig forskjell fra i går til i dag. I morgen skal jeg prøve å dele tabletten i to.

Fint å høre at det er flere her som ikke merket så mange bivirkninger. Men grunnen til at du ikke greier å slutte er fordi du ikke får sove uten, ikke fordi du er psykisk eller fysisk avhengig?

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quetiapin er super for å hindre tankekjør når man legger seg, man blir såpass utslått at man sovner med en gang.

Det er veldig godt for en overaktiv bipolar hjerne ;)

Prøv å dele tabletten i to ja, så ser du hvor stor dose du trenger. Jeg kan ta den så tidlig som 20.30 hvis jeg skal tidlig opp på jobb. Vallergan funket ikke for meg på samme måte som deg, en grusom hangover der jeg ikke fungerte dagen etter.

Grunnen til at jeg ikke klarer å slutte er fordi jeg ikke får sove uten, og når jeg ikke får sove blir jeg manisk og det er ikke noe jeg vil igjennom flere ganger, Er ikke fysisk eller psykisk avhengig.

 

Anonymkode: 05718...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Quetiapin er super for å hindre tankekjør når man legger seg, man blir såpass utslått at man sovner med en gang.

Det er veldig godt for en overaktiv bipolar hjerne ;)

Prøv å dele tabletten i to ja, så ser du hvor stor dose du trenger. Jeg kan ta den så tidlig som 20.30 hvis jeg skal tidlig opp på jobb. Vallergan funket ikke for meg på samme måte som deg, en grusom hangover der jeg ikke fungerte dagen etter.

Grunnen til at jeg ikke klarer å slutte er fordi jeg ikke får sove uten, og når jeg ikke får sove blir jeg manisk og det er ikke noe jeg vil igjennom flere ganger, Er ikke fysisk eller psykisk avhengig.

 

Anonymkode: 05718...d09

Vallergan gjorde meg trøtt og jeg sov, men jeg heller fungerte ikke særlig bra dagen etter. Det var det jeg mente med "koma"-hangover. Men høres ikke like ille ut som du skriver. Jeg får prøve meg frem med Quetiapin. Det beste er hvis jeg kan ta så lite som mulig, at det hjelper å sove og gir meg minst mulig hangover. (Bonusen er den rolige følelsen jeg kjente tidligere i dag.)

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukt selv i mange år, 150-200 før sengetid, null bivirkninger uten om litt tørr munn. 

Prat med lege! Ikke ta all informasjon folk kommer med her for god fisk-:)

Anonymkode: d392c...d4f

Takk for svar. Neida, jeg gjør ikke det. Ville bare høre hva andre hadde å komme med.

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg blir så engstelig for bivirkninger, spesielt av denne type medisiner (selv om det er kjempelav dose (25mg) og ikke skal brukes fast over lang tid.)

Anonymkode: 174c0...cb1

Ofte vil bivirkninger avta når kroppen blir vant med medisinen MEN det er en generell "regel" og gjelder ikke absolutt alle personer. Jeg har fått quetiapin på liste over medisiner jeg aldri får ta igjen, jeg ble veldig dårlig av bare 50 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på dette en stund, jeg tar en pille om kvelden, det er vel 25mg om jeg ikke husker feil. Jeg sover godt på den, men om jeg prøver meg en kveld uten så får jeg ikke sove, eller sover veldig urolig. Jeg var aldri slik før, jeg kunne sove sittende, når som helst på dagen. Jeg begynte på de pga tankekjør og mareritt om natten.

Anonymkode: 905f0...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på dette en stund, jeg tar en pille om kvelden, det er vel 25mg om jeg ikke husker feil. Jeg sover godt på den, men om jeg prøver meg en kveld uten så får jeg ikke sove, eller sover veldig urolig. Jeg var aldri slik før, jeg kunne sove sittende, når som helst på dagen. Jeg begynte på de pga tankekjør og mareritt om natten.

Anonymkode: 905f0...1f2

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på dette en stund, jeg tar en pille om kvelden, det er vel 25mg om jeg ikke husker feil. Jeg sover godt på den, men om jeg prøver meg en kveld uten så får jeg ikke sove, eller sover veldig urolig. Jeg var aldri slik før, jeg kunne sove sittende, når som helst på dagen. Jeg begynte på de pga tankekjør og mareritt om natten.

Anonymkode: 905f0...1f2

Mener du at den har gjort det sånn at etter du begynte med den, så får du ikke sove uten lenger? "Avhengig" med andre ord, eller leste jeg det feil?

Anonymkode: 174c0...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...