Gå til innhold

Kjæresten anmeldt for svindel - Banevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så disse to 17-åringene har påtatt seg et oppdrag, avtalt en pris, og så ikke holdt sin del av avtalen?
Siden kvaliteten på arbeidet er såpass dårlig at din samboer nekter å betale (hele) regningen? 

Jeg foreslår at din samboer kontakter faglærer på skolen, siden dette er et arbeid de utfører for å samle penger til et skoleprosjekt, dvs russetiden. Om det er sånn at avtale ikke holdes og arbeidet ikke utføres bra nok er det fint om det blir tatt opp i undervisningssammenheng og brukt som et godt eksempel på hvordan man ikke skal gjøre ting. 

Videre bør de to unge geniene få et kurs i hvordan man skal kreve inn penger på en riktig måte. Dvs faktura med organisasjonsnummer, 1 purring med inkassovarsel og så til inkasso. En inkasso kan imidlertid bestrides om den som får regningen har saklig grunn for det, noe jeg håper TS og samboer har. 

At de har anmeldt samboeren til TS for svindel er helt irrelevant. Det er ikke svindel å holde tilbake penger for dårlig utførte håndtverkertjenester, så sant de faktisk er dårlig utført og samboeren har en "sak". 

Om de derimot har gjort en god jobb og han holder tilbake pengene bare fordi han kan, så blir han trolig tatt i konfliktrådet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du det? Han ble politianmeldt jeg har aldri vært borti det, blir jo redd :( 

Anonymkode: ff9b4...8f5

Det høres jo uskyldig ut - men jeg har lest i en avis en gang at politianmeldelser ofte går av rutine / rutinemessig til Barnevernet.

Anonymkode: 9be11...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo uskyldig ut - men jeg har lest i en avis en gang at politianmeldelser ofte går av rutine / rutinemessig til Barnevernet.

Anonymkode: 9be11...8a1

Tviler på om de gjør det hvis de er av en sånn art at politijuristen som gjennomgår anmeldelsen ler så han detter av stolen, stempler den med "Intet straffbart forhold" og legger den i skuffen for å spare den til underholdningen på julebordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Juniper skrev:

Tviler på om de gjør det hvis de er av en sånn art at politijuristen som gjennomgår anmeldelsen ler så han detter av stolen, stempler den med "Intet straffbart forhold" og legger den i skuffen for å spare den til underholdningen på julebordet. 

Henlagte saker går jo rutinemessig til Barnevernet.

 

Anonymkode: 9be11...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henlagte saker går jo rutinemessig til Barnevernet.

 

Anonymkode: 9be11...8a1

Blir for dumt å skremme TS altså. Om så kjæresten hadde nektet guttene pengene demmers, til tross for gjort arbeid - Så hadde de hverken hørt noe fra barnevernet eller politiet. Forlikningsrådet tar seg av slikt, det er tross alt snakk om 2000kr ikke 20000! 

Dessuten, det verste som kan skje i denne saken er at kjæresten til TS blir nødt til å betale de 2000kr.

Hadde alt sont smått havnet hos barnevernet og alle i fengsel, kan jeg love deg at jeg hadde suttet i fengsel for lenge siden og barna hadde vært i fosterhjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for all svar! Da er dette ordnet opp :) De ble enige om halve prisen, kjæresten betalte 500 i dag og 500 etter at lønna kommer neste uke. En stor lettelse :) 

TS

Anonymkode: ff9b4...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for all svar! Da er dette ordnet opp :) De ble enige om halve prisen, kjæresten betalte 500 i dag og 500 etter at lønna kommer neste uke. En stor lettelse :) 

TS

Anonymkode: ff9b4...8f5

Fint at det ordnet seg, men hvis dere har så dårlig råd at dere må dele opp betalingen når dere har fått prutet den ned til kr 1000,- så skurrer det i mine ører at dere egentlig har avtalt kr 2000,-

Virker som at dere har planlagt å vei dere unna en 1000-lapp, eller kanskje helst mer. Tror ungdommene hadde rett når dere ble beskyldt for forsøk på svindel. 

Anonymkode: 79ceb...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2016 at 21.30, AnonymBruker skrev:

Barnevernet blir ikke kontaktet for dette. 

Anonymkode: 23c07...efa

Det er jo noe politiet avgjør. Men denne saken er vel mer en sivil sak enn en politisak. Å bare la være å betale en regning er neppe svindel (AKA bedrageri, straffeloven § 371). Det er eventuelt en inkassosak.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at det ordnet seg, men hvis dere har så dårlig råd at dere må dele opp betalingen når dere har fått prutet den ned til kr 1000,- så skurrer det i mine ører at dere egentlig har avtalt kr 2000,-

Virker som at dere har planlagt å vei dere unna en 1000-lapp, eller kanskje helst mer. Tror ungdommene hadde rett når dere ble beskyldt for forsøk på svindel. 

Anonymkode: 79ceb...3ac

Har du trykkt med penger like før lønn hver måned? :) Da er du heldig det har ikke vi, dårlig råd har vi ikke, men like før lønn på oss begge måtte det bli son. Han foreslo å betale hele summen neste uke men de ville ikke, så da fikk det bli son.

Anonymkode: ff9b4...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du trykkt med penger like før lønn hver måned? :) Da er du heldig det har ikke vi, dårlig råd har vi ikke, men like før lønn på oss begge måtte det bli son. Han foreslo å betale hele summen neste uke men de ville ikke, så da fikk det bli son.

Anonymkode: ff9b4...8f5

Jeg svømmer ikke i penger, men jeg avtaler heller ikke å få utført tjenester om jeg ikke kan gjøre opp for meg! 
Og om jeg vet at det skal 2000,- ut så settes de selvsagt til siden på en konto og venter i fred og ro der. 

Det at dere ikke kan betale ut halvparten av det dere skulle etter utført arbeid gjør at jeg er skeptisk til hvem som forsøker å lure hvem her. Det er ikke nødvendigvis guttene som sitter med skylden her! 
Er virkelig det arbeidet dårlig utført??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...