Gå til innhold

Kobberspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 18 år gammel jente som ønsker å sette inn kobberspiral. Har hørt både gode og dårlige erfaringer med det, men er villig til å prøve da jeg ikke ønsker hormonell prevensjon. Og når den først er satt inn, kan den jo være inne i fem år. 

Eneste er at jeg aldri har vært hos noe gynekolog eller noe sånt før, og kjenner jeg blir veldig redd bare med tanken. Bestilte time hos min fastlege som jeg føler meg veldig trygg på, men fikk time hos en jordmor istedet. I tillegg har jeg hørt at det gjør veldig vondt å sette inn. :(

Så jeg lurer egentlig bare på om noen her vet hvor vondt det gjør? Og noen tips til å takle det på en bra måte, hvordan slappe av i en slik ubehagelig setting? Skjønner jo at jordmoren har gjort dette tusen ganger før, men likevel. :(

Anonymkode: ad25b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke få henvisning til gynekolog? Er jo like greit å få seg en først som sist. Så kan du samtidig bruke samme til å ta celleprøver osv. 

Jeg fikk satt inn selv om jeg ikke har født, og det var uproblematisk for min del. Nå skal det sies at folks smerteterskel varierer, men jeg tror dette er en av de tingene som er "hypet opp" og at folk forventer det verste. Det var veldig raskt over og jeg vil ikke engang klassifisere det som smerte, kun ubehag. 

Anonymkode: 9b9ba...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle forsåvidt ønske jeg kanskje hadde googlet dette, før jeg i dag dro til Gynekologen for å få satt inn hormonspiral. Eventuelt tatt paracet/ osv. Selve innsettingen var så som så, litt vondt et lite "au"! Nå kommer du til å kjenne litt murring i magen og kanskje litt mensensmerter. JA, jeg skal faen meg love deg at det var mye verre en mensensmerter, jeg fant ingen behagelige stillinger da jeg kom hjem, kaldsvetta, var kvalm og hadde så f@ vondt i magen. Spydde ut alt innhold fra magesekken, svetta og skalv på baderomsgulvet. ENDELIG kom samboeren hjem, han forstod at det var ulikt meg å jamre meg i slike smerter. Han fikk kjøpt paracet + bind og etter 1 time til i smerter slo hvertfall placeboeffekten til. Jeg har fortsatt vondt i magen/livmoren nå 5 timer etter innsettelse, og håper det forsvinner fort som fy. (Vet ikke om det spiller inn at jeg aldri har født før og hadde liten livmor). Men helt usensurert min opplevelse, som jeg vil si var fryktelig vond. Prisen kom på 1799,- for de som lurer på det også.

Anonymkode: abbe8...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral men innsettingen er lik. Det gjorde ikke noe vondt og var ferdig på 1, 2, 3 :)

Anonymkode: c522b...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle forsåvidt ønske jeg kanskje hadde googlet dette, før jeg i dag dro til Gynekologen for å få satt inn hormonspiral. Eventuelt tatt paracet/ osv. Selve innsettingen var så som så, litt vondt et lite "au"! Nå kommer du til å kjenne litt murring i magen og kanskje litt mensensmerter. JA, jeg skal faen meg love deg at det var mye verre en mensensmerter, jeg fant ingen behagelige stillinger da jeg kom hjem, kaldsvetta, var kvalm og hadde så f@ vondt i magen. Spydde ut alt innhold fra magesekken, svetta og skalv på baderomsgulvet. ENDELIG kom samboeren hjem, han forstod at det var ulikt meg å jamre meg i slike smerter. Han fikk kjøpt paracet + bind og etter 1 time til i smerter slo hvertfall placeboeffekten til. Jeg har fortsatt vondt i magen/livmoren nå 5 timer etter innsettelse, og håper det forsvinner fort som fy. (Vet ikke om det spiller inn at jeg aldri har født før og hadde liten livmor). Men helt usensurert min opplevelse, som jeg vil si var fryktelig vond. Prisen kom på 1799,- for de som lurer på det også.

Anonymkode: abbe8...4d1

Jeg reagerte som deg. Var skikkelig elendig de første 2-3 dagene, så ble det gradvis bedre. Slutta å blø etter ei lita uke. Kjempefornøyd etterpå, og da den skulle byttes var det pytt-pytt, siden livmorhalsen da er strukket fra før. 

Anonymkode: ba0b8...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. september 2016 at 20.50, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke få henvisning til gynekolog? Er jo like greit å få seg en først som sist. Så kan du samtidig bruke samme til å ta celleprøver osv. 

Jeg fikk satt inn selv om jeg ikke har født, og det var uproblematisk for min del. Nå skal det sies at folks smerteterskel varierer, men jeg tror dette er en av de tingene som er "hypet opp" og at folk forventer det verste. Det var veldig raskt over og jeg vil ikke engang klassifisere det som smerte, kun ubehag. 

Anonymkode: 9b9ba...714

Celleprøver skal da ikke være nødvendig når en er så ung? Uansett, takk for svar! Betryggende. :) 

Den 26. september 2016 at 21.40, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle forsåvidt ønske jeg kanskje hadde googlet dette, før jeg i dag dro til Gynekologen for å få satt inn hormonspiral. Eventuelt tatt paracet/ osv. Selve innsettingen var så som så, litt vondt et lite "au"! Nå kommer du til å kjenne litt murring i magen og kanskje litt mensensmerter. JA, jeg skal faen meg love deg at det var mye verre en mensensmerter, jeg fant ingen behagelige stillinger da jeg kom hjem, kaldsvetta, var kvalm og hadde så f@ vondt i magen. Spydde ut alt innhold fra magesekken, svetta og skalv på baderomsgulvet. ENDELIG kom samboeren hjem, han forstod at det var ulikt meg å jamre meg i slike smerter. Han fikk kjøpt paracet + bind og etter 1 time til i smerter slo hvertfall placeboeffekten til. Jeg har fortsatt vondt i magen/livmoren nå 5 timer etter innsettelse, og håper det forsvinner fort som fy. (Vet ikke om det spiller inn at jeg aldri har født før og hadde liten livmor). Men helt usensurert min opplevelse, som jeg vil si var fryktelig vond. Prisen kom på 1799,- for de som lurer på det også.

Anonymkode: abbe8...4d1

:ohmy: Hjelpes. Hvordan vet jeg om jeg har liten livmor? 

Har nå uansett bestemt meg for å sette inn kobberspiral og fått time.

ts

Anonymkode: ad25b...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Celleprøver skal da ikke være nødvendig når en er så ung? Uansett, takk for svar! Betryggende. :) 

:ohmy: Hjelpes. Hvordan vet jeg om jeg har liten livmor? 

Har nå uansett bestemt meg for å sette inn kobberspiral og fått time.

ts

Anonymkode: ad25b...fff

Celleprøver skal du helst ta hvert tredje år fra du er seksuelt aktiv. 

Anonymkode: ba0b8...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Jeg er 19, og fikk satt inn kobberspiral på torsdag! Det varierer fra person til person om en synes det var vondt eller ikke. Jeg hadde kjempevondt første timen og litt sterke menssmerter resten av dagen! 

Jeg fikk henvisning fra fastlege til gyn og hun var utrolig flink og dyktig! Det var fort over :) jeg gruet meg men nå som det er over er det verdt det! Ta også to Ibux/Paracet før timen og slapp av. Om du anspenner deg gjør det bare ennå mer vondt! 

Lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. september 2016 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Celleprøver skal du helst ta hvert tredje år fra du er seksuelt aktiv. 

Anonymkode: ba0b8...5cc

Har ikke vært seksuelt aktiv i tre år.

6 timer siden, rundtfingern skrev:

Hei!! Jeg er 19, og fikk satt inn kobberspiral på torsdag! Det varierer fra person til person om en synes det var vondt eller ikke. Jeg hadde kjempevondt første timen og litt sterke menssmerter resten av dagen! 

Jeg fikk henvisning fra fastlege til gyn og hun var utrolig flink og dyktig! Det var fort over :) jeg gruet meg men nå som det er over er det verdt det! Ta også to Ibux/Paracet før timen og slapp av. Om du anspenner deg gjør det bare ennå mer vondt! 

Lykke til❤️

Det var betryggende. Tusen takk❤️

ts

Anonymkode: ad25b...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...