Gå til innhold

Forlate 5 åring på lekeplass alene uten tilsyn, greit eller ikke greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva menes med litt biler? En trailer eller to i timen som kjører i 80 km/t eller i villaområde med beboere som kjører til og fra sine hus?

 

Viktige er å spørre først: er ungen vant til å være selv eller engstelig av seg? lekekompiser? hvor lang tid gjelder der? ser du fra hagen/vinduet lekeplassen? 

 

 

BTW:

En skrev over at femtenåringer har tilsyn på skolen. Det har de da vitterlig ikke! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Helt greit at ungene får leke uten tilsyn kontinuerlig i den alderen. Det er helt innafor, så lenge den ikke ligger rett ved en trafikkert vei. Man kan ikke pakke barna sine i bomull heller. Hva, om , hvis osv.. Ja noe kan skje, men man kan ikke tenke slik hele tiden heller. La ungene få leke litt alene og heller sjekke litt til dem av og til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gogirl skrev:

Jeg ville aldri latt datteren min være alene på lekeplassen da hun var 5 . 

Tror vi har fått det med oss  nå

Anonymkode: 92453...d3a

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg barn, men er nabo med lekeplassen. Alle husene rundt har egen inngang til lekeplassen, utenom det er det kun en inngang inn. Jeg og hunden er ofte på lekeplassen hvor han får være løs, for det er uansett ikke noe sted han kan gå. Barna mine (hvis jeg hadde noen) hadde i utganspunktet fått være der alene, ettersom vi har inngang til huset i gjerdet/hekken.

Anonymkode: 0bf77...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sykler 5 åringen rundt på byggefeltet, føler meg helt trygg på det

Anonymkode: b70f6...b1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gogirl skrev:

Barn er veldig nyssjerrige og kan glemme reglen fordi nysgjerrigheten tar overhånd.

Usikker på om det var mitt innlegg du siktet til, jeg med femåringen som får gå ut alene i nabolaget. Uansett, kan ikke bekymre seg for alle eventualiteter. Så langt har det gått bra, og det satser jeg på at det vil fortsette å gjøre. 

Anonymkode: a981b...548

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring har fått leke alene på lekeplassen her siden rett før han fylte 4. Sjekket ofte i starten, nå sjekker jeg gjerne hvis det går et kvarter uten at jeg hører ham. (Har døra eller et vindu åpent.)

Men det kommer selvsagt an på 5-åringen. Bestevennen på samme alder kan ikke etterlates alene noe sted, for han benytter enhver anledning til å stikke av. Gjerne rett ut på bilveien for da vet han at han får ekstra oppmerksomhet.

Jeg ville ikke ha etterlatt ham på en lekeplass et annet sted enn rett ved huset vårt. Hvis det skjer noe og han får panikk her, så løper han mest sannsynlig hjem. Skjer det samme på en lekeplass i sentrum, f.eks. mens jeg er inne på en butikk, og han glemmer hvilken i farten, så kan han være hvor som helst.

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om det var mitt innlegg du siktet til, jeg med femåringen som får gå ut alene i nabolaget. Uansett, kan ikke bekymre seg for alle eventualiteter. Så langt har det gått bra, og det satser jeg på at det vil fortsette å gjøre. 

Anonymkode: a981b...548

Akkurat det du svarte på her husker jeg skjedde mange ganger med mine småsøsken da de var rundt den alderen. Noe distraherte dem, og de glemte reglene. Mamma tilbrakte utallige timer med å lete etter dem rundt omkring i bygda, en gang hadde de gått 3 kilometer. Men det gikk bra det også, de lever i beste velgående enda. ;)

Anonymkode: 475e0...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gogirl skrev:

Barnet kan bli skadd,akutt syk, spise noe giftig/noe de ikke vet hva er, bli utsatt for en ulykke, vandre av sted eller kidnappet.  Derfor trenger små barn tilsyn.

 

Dette kan skje når som helst, hvor som helst, og i hvilken som helst alder. Å være foreldre handler om å tørre å utsette de for risiko, ellers får vi bare uselvstendige barn som aldri har fått prøvd livet på egenhånd. 

Femåringer er heller ikke små barn, de er skoleklare. 

Anonymkode: 4befb...ea5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det du svarte på her husker jeg skjedde mange ganger med mine småsøsken da de var rundt den alderen. Noe distraherte dem, og de glemte reglene. Mamma tilbrakte utallige timer med å lete etter dem rundt omkring i bygda, en gang hadde de gått 3 kilometer. Men det gikk bra det også, de lever i beste velgående enda. ;)

Anonymkode: 475e0...cdb

Hva hvis de ikke hadde blitt funnet. Eller at de hadde blitt påkjørt eller kidnappet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange tar det for gitt at ingen ting kan skje dem og deres familie. 

Anonymkode: cabec...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Gogirl skrev:

Hva hvis de ikke hadde blitt funnet. Eller at de hadde blitt påkjørt eller kidnappet?

Ja altså hadde det vært mine barn så hadde de ikke sluppet ut igjen alene etter at de stakk av første gangen, men det var jo ikke min avgjørelse. :P Men uansett så går det jo som regel bra.

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste har fått være litt ute alene fra hun var tre. I begynnelsen med tilsyn veldig ofte, men hun har fått mer frihet med alderen. Nå er hun fem og er både på lekeplassen og andre steder uten voksne, men oftest sammen med andre barn. Det er så og si bilfritt her og helt vanlig at fire-femåringer er ute alene.

Har ei moden jente som sier fra hvor hun går, og hun er blitt veldig selvstendig av å få mye frihet. Hun begynner på skolen neste år, og da er jeg jo nødt til å gi mer slipp, så det er god trening for oss begge. ;) 

Det har vært ganger hun har glemt å si fra hvor hun går, og ganger jeg har blitt bekymra. Men sånn er livet som forelder, og jenta mi har lært av det og skjønt hvor grensa går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gogirl skrev:

Hva hvis de ikke hadde blitt funnet. Eller at de hadde blitt påkjørt eller kidnappet?

Det som er viktig er å lære barna at de ikke skal prate med fremmede, uansett hvor god og snill de er og ikke ta imot søtsaker; Ja til og med om noen lokker de med valper og kattunger... -Spring hjem.
En annen ting er å lære de hva de skal gjøre ved en vei, er det trafikklys? Så må barnet vite hva de skal gjøre der.
Er det en rolig vei, skal barnet også vite at de ikke skal gå midt i veien, men holde seg på riktig side av veien. -Helst om det er mulig med gangvei :)

Mange barn klarer seg fint alene en liten periode og jeg vet om en god del barn som er nøkkelbarn allerede fra 6år.
Men slike ting kommer helt an på barnet, noen barn kan du ikke forlate, fordi de ikke er moden nok, andre vet du at de kan ta vare på seg selv-en stund.
Man kjenner barna sine best :) 
Og det kommer alltid an på hvor du bor, -liten/stor by, ute på landet, rolig område osv :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro min gutt på 4,5 ville fått lov til det, så lenge det var i nærheten og ganske bilfritt. Vi har ikke noen lekeplass i umiddelbar nærhet, men det er lenge siden han fikk leke ute i hagen (den er stor og litt uoversiktlig) og i nærheten uten tilsyn. Lenge ville jeg gjerne høre ham, om jeg var inne, men nå farter han rundt uten at jeg til en hver tid vet hva han driver med. Han er ansvarlig og jeg ser det som helt usannsynlig at han ville gått noe annet sted. Når vi har andre barn på besøk, derimot, som jeg vet er vel kreative, er jeg mindre komfortabel med at de lenge alene uten tilsyn. Jeg syns det er mye lettere å vurdere ting når sønnen min er alene eller sammen med andre barn som også er rolige og fornuftige.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...