Gå til innhold

Forlate 5 åring på lekeplass alene uten tilsyn, greit eller ikke greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange tar det for gitt at ingen ting kan skje dem og deres familie. 

Anonymkode: cabec...c42

Nei, men hva er alternativet? Å fotfølge dem? Å være hønemor deluxe og aldri la barna oppleve ting alene? Hva hadde blitt resultatet da? 

Det er risikofylt å leve, faktisk gjennom hele livet. Som foreldre så er vi helt nødt til å slippe de små løs, litt etter litt. Vi må håpe på at det går bra, det er ikke noe annet vi kan gjøre med det. Ungene trenger å lære seg ting uten foreldrene tilstede. De må få erfare hvordan det er å falle ned fra et tre, eller bli litt mørkredde. Det er jo det hele foreldreskapet handler om! Så jeg spør igjen, hva er alternativet?

Anonymkode: 4befb...ea5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Arkana skrev:

Men det sier ingenting uten at man vet hvordan området rundt lekeplassen og skolen er. Det er en barneskole i området her som befinner seg midt i et rekkehusområde og med kun bilfrie veier i en stor omkrets og mange går dermed til og fra skolen fra relativt tidlig alder. Vår barneskole befinner seg i et trafikkert område og skolekretsen er stor. Det er svært få elever som bor slik til at de kan gå til/fra skolen uten å krysse en vei. Følgelig er det også langt færre førsteklassinger som går selv, uten at foreldrene ved denne skolen er mer hysteriske enn foreldrene ved den andre eller ved din. Man er ikke automatisk hysterisk eller ikke opptatt av at barna skal bli selvstendige fordi man ikke lar en 5-åring leke alene på lekeplassen eller en førsteklassing gå hjem fra skolen selv, det kommer an på hvordan området rundt er. 

Jeg er helt enig i at man må se det an i forhold til trafikk og andre ting, og jeg har heller ikke kalt noen hysteriske. Poenget mitt var nettopp det at det er forskjellig rundt omkring, utfra hvordan forholdene er. Man må se det an og bruke sin egen fornuft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva er alternativet? Å fotfølge dem? Å være hønemor deluxe og aldri la barna oppleve ting alene? Hva hadde blitt resultatet da? 

Det er risikofylt å leve, faktisk gjennom hele livet. Som foreldre så er vi helt nødt til å slippe de små løs, litt etter litt. 

Anonymkode: 4befb...ea5

 

Det er ingen som har nektet for at barna gradvis må slippes. Uenigheten ligger i om 5 år er fasiten, helt uavhengig av andre faktorer. Dette er ikke svart/hvitt hvor den ene siden skaper selvstendige barn og den andre er hysteriske og overbeskyttende foreldre. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 5 år er alt for tidlig å bli selvstendig. Hadde aldri i livet latt min 5 år gamle datter dra på skolen og leke alene. I mine øyne er det galskap og virker som at foreldrene bortforklarer det at de ikke gidder å sitte å se på barnet leke. skjerp dere! Det er ikke mange år vi må passe på!!

Hva slags foreldre er dere? Det går sikkert bra?!! den sjansen tar i hvert fall ikke jeg med mine dyrebare.

http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Grensesetting/Nar-kan-barna-vare-ute-alene/

Endret av Jens
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var 5 fikk de fint lov å gå i fellesområdene ute alene, men det var enklere å bli med for det var alltid et konstant mas og roping etter meg på balkongen. At man velger å bli med ut er innimellom enklere enn å bli inne. Når jeg er ute med dem får jeg lese i fred, det blir mindre mas og de leker fint i fridressur uten at jeg egentlig bryr meg med hva de holder på med.... 

Nå er det også stor forskjell på nettopp blitt 5, 51/2 og 6 år, så jeg synes ikke man kan påstå det finnes en fasit som passer alle barn. Mine som nå er straks 6 får ikke gå alene til skolen/hjem, de er surrehoder, de må krysse et par større veier og er generelt ikke særlig ansvarsbevisste på enkelte områder. Andre i klassen går fint til/fra alene, men de bor gjerne med en annen vei til skolen og nærmere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jens skrev:

Jeg syns 5 år er alt for tidlig å bli selvstendig. Hadde aldri i livet latt min 5 år gamle datter dra på skolen og leke alene. I mine øyne er det galskap og virker som at foreldrene bortforklarer det at de ikke gidder å sitte å se på barnet leke. skjerp dere! Det er ikke mange år vi må passe på!!

Hva slags foreldre er dere? Det går sikkert bra?!! den sjansen tar i hvert fall ikke jeg med mine dyrebare.

http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Grensesetting/Nar-kan-barna-vare-ute-alene/

I den artikkelen er det jo snakk om å gå alene på besøk, ikke å leke alene rett utenfor huset. Barnepsykologen sier også:

" – Men la oss si at femåringen skal til butikken en tur. Butikken ligger i trygge omgivelser, og det er gangvei helt bort. Da ville jeg selv vært i hælene på barnet og trent noen ganger før jeg hadde sendt barnet alene. Det ville vært en del av et treningsopplegg. Øk barnas frihet gradvis, og gi gjerne større frihet mens mange er ute samtidig, sier Raundalen."

Det er vel nettopp sånn de fleste av oss som lar 5-åringene leke ute alene har gjort det, vi har ikke plutselig over natten sendt dem ut alene på egen hånd og sagt "Vær så god, i dag får du klare deg helt selv".

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg synes dere som sier at man ikke kan fotfølge barna overdriver. Det er ikke slik at enten slipper man dem fritt i nabolaget fra de er 4 eller fotfølger dem til de er ferdig med barneskolen, og det tror jeg dere også skjønner helt av dere selv. For de aller fleste går grensen et sted litt før/rundt skolestart, og det er stor forskjell i modenhet på en 4-5-åring og en 6-åring. Det ene er ikke fasiten, mens det andre er å være hysterisk redd for kidnapping og død. Det er mange faktorer som avgjør når det er trygt. 

Klart det kommer an på både barnet og omgivelsene, men det er flere som trekker frem risikoen for kidnapping som begrunnelse for å ikke la barna være ute av syne. Dersom man skal la seg styre av den slags katastrofetanker helt uten hensyn til andre forhold, må man faktisk fotfølge barna så lenge at det hemmer deres selvstendighet. Mitt svar var til den problemstillingen.

1 time siden, tussi680 skrev:

Ikke greit! En 5 åring kan plutselig gå seg bort, hva da?

Fireåringen min kan oppleve dumme ting når han er ute av syne i gata her, men jeg kan garantere at å gå seg bort ikke er en av dem. Barn er forskjellige, og min gutt skal ikke lide under at andre er vimsekopper som plutselig kan gå seg bort i eget nærmiljø. Min gutt er umoden på andre områder, men jeg sender ikke ditt barn på do til faste klokkeslett bare fordi mitt barn ikke klarer å passe på selv, ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I den artikkelen er det jo snakk om å gå alene på besøk, ikke å leke alene rett utenfor huset. Barnepsykologen sier også:

" – Men la oss si at femåringen skal til butikken en tur. Butikken ligger i trygge omgivelser, og det er gangvei helt bort. Da ville jeg selv vært i hælene på barnet og trent noen ganger før jeg hadde sendt barnet alene. Det ville vært en del av et treningsopplegg. Øk barnas frihet gradvis, og gi gjerne større frihet mens mange er ute samtidig, sier Raundalen."

Det er vel nettopp sånn de fleste av oss som lar 5-åringene leke ute alene har gjort det, vi har ikke plutselig over natten sendt dem ut alene på egen hånd og sagt "Vær så god, i dag får du klare deg helt selv".

Anonymkode: 475e0...cdb

Jeg føler fortsatt at foreldre som sender 5 åringene sine ut alene gjør dette fordi de ikke har tid til å bli med, og unnskylder seg med at barna trenger å bli selvstendige. Og jeg mener 5 år er for tidlig for det.  Men, hvis dere som mener dette er helt greit er 100% komfortable med dette gjør dere det, og så passer jeg på mine barn noe år til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hactar skrev:

Klart det kommer an på både barnet og omgivelsene, men det er flere som trekker frem risikoen for kidnapping som begrunnelse for å ikke la barna være ute av syne. Dersom man skal la seg styre av den slags katastrofetanker helt uten hensyn til andre forhold, må man faktisk fotfølge barna så lenge at det hemmer deres selvstendighet. Mitt svar var til den problemstillingen.

Fireåringen min kan oppleve dumme ting når han er ute av syne i gata her, men jeg kan garantere at å gå seg bort ikke er en av dem. Barn er forskjellige, og min gutt skal ikke lide under at andre er vimsekopper som plutselig kan gå seg bort i eget nærmiljø. Min gutt er umoden på andre områder, men jeg sender ikke ditt barn på do til faste klokkeslett bare fordi mitt barn ikke klarer å passe på selv, ikke sant?

Haha godt poeng. Om jeg og 5-åringen går tur i nye områder, så er det gjerne han som finner veien hjem igjen, for jeg eier ikke retningssans. Han har heldigvis arvet faren på det området. :P Er heller meg som skulle vært holdt inne om risikoen for å gå seg bort skulle være det avgjørende. ;)

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Fire-femåringer ikke modne
Barnepsykolog Raundalen er klar på en ting.

– Barn på fire-fem år ikke er modne. Vi må beskytte dem fra å gå seg vill og spare dem for situasjoner som kan skape traumer. Først når barna er sju-åtte år har de utviklet seg i større grad, har egne meninger, kan vurdere mange situasjoner og kan ta standpunkt til ting på egenhånd, sier Raundalen.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg :) Var alene hjemme i et par timer etter barnehagen da jeg var 5 år, aldri noe problem. Da gikk jeg hjem fra barnehagen og fant på noe ute, eller jeg gikk inn og så på tv. Så ja, hadde jeg bodd landlig til og ikke midt i en storby, så hadde jeg gjort det uten tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jens skrev:

– Fire-femåringer ikke modne
Barnepsykolog Raundalen er klar på en ting.

– Barn på fire-fem år ikke er modne. Vi må beskytte dem fra å gå seg vill og spare dem for situasjoner som kan skape traumer. Først når barna er sju-åtte år har de utviklet seg i større grad, har egne meninger, kan vurdere mange situasjoner og kan ta standpunkt til ting på egenhånd, sier Raundalen.
 

Artikkelen er noe uklar, men jeg forstår det som at den handler om å "ferdes fritt", ikke å leke rett utenfor huset sitt. Uansett er dette en enkelt psykologs mening og ikke noen fasit.

"Først når barn er sju-åtte år kan de være modne nok til å ferdes mer fritt på egenhånd, mener barnepsykolog Magne Raundalen."

Anonymkode: 475e0...cdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hactar skrev:

Klart det kommer an på både barnet og omgivelsene, men det er flere som trekker frem risikoen for kidnapping som begrunnelse for å ikke la barna være ute av syne. Dersom man skal la seg styre av den slags katastrofetanker helt uten hensyn til andre forhold, må man faktisk fotfølge barna så lenge at det hemmer deres selvstendighet. Mitt svar var til den problemstillingen.

Det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Jens skrev:

Jeg føler fortsatt at foreldre som sender 5 åringene sine ut alene gjør dette fordi de ikke har tid til å bli med, og unnskylder seg med at barna trenger å bli selvstendige. Og jeg mener 5 år er for tidlig for det.  Men, hvis dere som mener dette er helt greit er 100% komfortable med dette gjør dere det, og så passer jeg på mine barn noe år til.

Det handler ikke om å ikke ha tid, det handler om forskjeller i filosofi. Du mener du ikke har god grunn til å ta risikoen ved å la barna være ute av syne. Jeg mener jeg ikke har god nok grunn til å innskrenke friheten til mitt barn.

Nei, jeg er ikke 100 % komfortabel med det, men jeg mener jobben min som forelder innebærer å ikke være 100 % komfortabel til enhver tid. Jeg tar på meg å kjenne på litt ubehag fordi jeg mener mitt ubehag ikke er god nok grunn til å nekte gutten den selvstendigheten han får ved å leke alene med vennene sine.

Du velger annerledes, og jeg antar du har dine grunner og dømmer deg ikke. Da synes jeg det er ufint av deg å tillegge meg vikariende motiv for det som er en gjennomtenkt fremgangsmåte fra min side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger mestringsfølelse og selvtillit hos mine barn og en del av det å bli trygg på seg selv er å få bevege seg ute uten at jeg henger over dem og passer på. Det gir en 5-åring en skikkelig selvtillitsboost og mestringsfølelse å få lov til å gå alene til butikken og kjøpe en liter melk og en pose gulerøtter. Veien til butikken er trygg og det er 200 m og gangvei og ingen gater som skal krysses. De er så stolte når de kommer hjem med varene, pengene og kvitteringen og alle slike ting gjør dem faktisk mer fornuftige og mer streetsmarte sånn at når de som tenåringer virkelig kan snike og lure og vi kan tro at vi vet hvor de er og være totalt på bærtur så har alle de turene til lekeplassen og på butikken uten voksne gitt dem en trygghet i seg selv og en evne til å stole på sin egen magefølelse som gjør at de forhåpentligvis tar riktige valg i forhold til risiko senere i livet. Har tenåringen veldig liten erfaring med å ferdes uten voksne har den heller ikke lært å stole på seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om kidnapping i Norge.

Anonymkode: 5953e...3ae

Aldri hørt om? Fremmede som kommer og griper barn, det har i mange tilfeller endt virkelig ille. Baneheia-drapene, de to småjentene der for eksempel. Drept. Og Trude-saken, hun var 12 år og forsvant for alltid.

Anonymkode: c59a8...b48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Jens skrev:

Jeg føler fortsatt at foreldre som sender 5 åringene sine ut alene gjør dette fordi de ikke har tid til å bli med, og unnskylder seg med at barna trenger å bli selvstendige. Og jeg mener 5 år er for tidlig for det.  Men, hvis dere som mener dette er helt greit er 100% komfortable med dette gjør dere det, og så passer jeg på mine barn noe år til.

Så det du egentlig mener er at når min femåring springer ut med vennene i nabolaget skal jeg løpe etter til en hver tid?

Joda, det er ofte jeg er ute å styrere i hagen vår når barna er ute. Det hender jeg er med på lekeplassen noen hus unna, eller at jeg stikker innom når de leker i hagen til en av de 11 naboene vi har. I det ene øyeblikket er alle i vår hage, i neste øyeblikk leker de i mindre grupper, før de igjen er alle samlet i vår hage/lekeplassen/noen andres hage. Det er i vårt nabolag 15 unger fra 4-8 år og de leker veldig godt sammen. Det er alltid noen som følger med selv om ikke alle ser sin unge til en hver tid. Hadde vi bodd en annen plass hadde nok situasjonen vært en annen, men slik som vi bor ser jeg ingen grunn til og ikke kunne sende 5 åringen ut alene.

Anonymkode: a981b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om? Fremmede som kommer og griper barn, det har i mange tilfeller endt virkelig ille. Baneheia-drapene, de to småjentene der for eksempel. Drept. Og Trude-saken, hun var 12 år og forsvant for alltid.

Anonymkode: c59a8...b48

Trude-saken har jeg aldri hørt om. Men siden du nevner at hun var 12 år så burde vi kanskje fotfølge barna våre til de er over 12 år. Det er marginalt få slike saker i landet her og det er over 30 år siden Marianne saken, over 25 år siden Theresesaken, Baneheia var i 2000 (?) omtrent. Vi har ingen garantier mot at det ikke skjer våre barn eller oss selv men vi kan ikke leve livet med en frykt for noe som etter all statistisk sannsynlighet aldri skjer. Det er vel større sjanse for at barnet skal dø i kreft for å si det litt grusomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...