Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du/dere i husstanden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

Det er vanlig å dusje hver dag og det er vanlig å ikke dusje hver dag. Jeg dusjer ikke hver dag, men de dagene jeg trener. Ellers vasker jeg meg godt med vann, såpe og klut. 

Anonymkode: 0e065...1ed

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra for huden å dusje hver dag.

At du ikke vet hvordan man bruker klut og såpe har ingenting med andre å gjøre ;) 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke håret mer enn hver 3 dag, men jeg vasker kroppen enten hver dag eller annen hver. Hvis har menstruasjon så vasker jeg meg hver dag! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva jeg gjør den dagen. Jobber jeg fysisk dusjer jeg gjerne hver dag, men i perioder hvor jeg kun sitter foran skjermen dusjer jeg kanskje hver tredje dag. 

Og ja, jeg får faktisk alltid høre hvor godt jeg lukter, både oventil og nedentil.

Anonymkode: 853da...9a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer ikke hver dag. Etter at jeg sluttet å dusje hver dag, har huden min blitt mye finere. Før var jeg plaget med tørrflekker over store deler av kroppen, nå er dette problemet borte. Jeg vasker meg selvsagt hver dag, da. Å opprettholde en god hygiene er ikke det samme som å dusje hver dag, heldigvis. :) Uten at jeg er ekspert på området, så mener jeg jo også det frarådes å dusje for ofte, fra et helseperspektiv?

Liker heller ikke å bruke unødvendige ressurser på å dusje for ofte.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Egentlig" dusjer jeg ikke hver dag, men siden jeg sykler til og fra jobb hver dag så lenge det er vær og føre til det så ender jeg med å dusje likevel. Blir såpass svett av sykkelturen at det må en kjapp dusj til når jeg kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hver dag. Noe annet er uaktuelt for meg. Og ja, jeg vet at man kan vaske seg med klut, men det går nesten like kjapt å ta en kjapp dusj. Konsentrerer meg da om hår, armhuler, lysk/ underliv og føtter.

Anonymkode: b72ea...0dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dusjer hver dag, det samme gjør barna. Men som deg slår vi av vannet når vi tar på såpe og shampo. Ingen av oss har tørr hud, vi smører oss jevnlig. Vi teller ikke minutter i dusjen, men vi har en regel om at alle skal få varmtvann, så ingen får stå ubegrenset lenge. (Har stor bereder som varmer raskt opp igjen, i tillegg er den stillet på høy temp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer ikke hver dag, men minst annenhver dag. Ofte trener jeg flere dager i strekk, og da blir det selvfølgelig en dusj etterpå. Noen dager tilbringer jeg hele dagen på sofaen, og da er det begrenser hvir skitten man faktisk kan bli. Å dusje flere ganger om dagen skjerytterst sjelden. Har ingen tro på at dette er nødvendig om man har normal helse.

Anonymkode: 978b8...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det normalt å dusje hver dag, for andre ikke. Jeg dusjer hver dag av gammel vane. Klut kommer aldri, aldri, ALDRI inn i hjemmet mitt. Husker med gru den glufsekluten bestemor hadde hengende på badet....! :spy:

Anonymkode: 0acc2...97b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først...

Anonymkode: a80a8...105

Altså, hvor møkkete blir du egentlig i løpet av et døgn? Hva er det du jobber med? Kloakktømming? Jeg har ikke skitt over hele kroppen etter en dag eller to, ei heller gammel svette som "dras rundt med kluten". Den siste der skjønner jeg heller ikke, du må ha en veldig uvanlig produksjon av hudceller og svette hvis du blir så skitten som du sier, jeg ville faktisk gått til legen og sjekket ut hva som er feil. 

Anonymkode: 58d04...169

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

Leger sier at man egentlig bare skal dusje en gang i uka, og ikke trenger å vaske håret hver gang. Selv så dusjer jeg ca hver tredje dag. Det kommer an på om håret mitt begynner å bli fett, eller om jeg er svett eller bare er skitten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trøblete hud, spesielt på høsten og vinteren, så jeg dusjer ca annenhver dag, oftere ved behov. Jeg velger å ha fin hud fremfor og dusje hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

70 -80 kluter i uka...? Hva i alle dager snakker du om? Dusjing og såpevask henger vel mest sammen med behov. Man dusjer etter trening eller andre aktiviteter, vasker håret når det trenger vask, og ellers om man føler for det. Jeg har to barn med atopisk eksem som skal holde seg langt unna vanlige såper, men der den ene trener så mye at han velger å dusje etter hver økt, altså daglig og må bruke oljer fremfor såper. Renslighet handler ikke om hyppighet på full kroppsvask så lenge det ikke går langt imellom hver, men hvor mye man svetter og hvor ofte man skifter klær. Det jeg synes høres litt mer utrivelig ut er å bruke håndklærne så mange ganger som dere gjør, det ligger ganske så mange hudceller igjen i dem etter hvert tørk.

Som du ser, så finnes det mange strategier, og absolutt ingen fasit.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic

Helt ærlig så tror jeg du må få hodet utav ræva. Ta tiden neste gang du dusjer, spyl i en bøtte like lenge og se hvor mye vann som blir brukt. Det er mye mer enn du tror. Du bruker heller ikke så mange kluter. Du er faktisk ikke så skitten som du tror heller,  og det er ansiktet, armhulene, skritt og rompe som må vaskes pga produkter og lukt. Albuen din lukter ikke etter en dag uten dusj. En klut - starter på ansiktet og avslutter med rompen. That's it. Både huden, helsa og miljøet vil takke deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Maks en gang i uken.

 Blir man svett, så kan man vaske seg litt med ett håndkle eller noe...

Anonymkode: d3ffb...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer hver tredje dag, oftere hvis det er varmt ute eller hvis jeg trener mye ei uke. Ser ikke poenget med å dusje hver dag, vasker meg med vann og såpe hver dag, og jeg får ofte høre at jeg lukter godt. Forstår ikke helt hvordan du får til å bruke 70-80 kluter uka? 

Anonymkode: ce8b1...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...