Gå til innhold

Kan svigermor passe barnebarna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en svigermor som er ekstremt svart/hvitt. Hun har for herrens år siden vært innlagt, har oppigjennom årene fått ulike diagnoser - men bortsett fra noe samtaleterapi for 5 år siden nekter hun all form for behandling. I stedenfor medikamenter, samtaleterapi m. mer driver hun med okkulte ritualer osv for å bli "frisk". Slik har hun holdt på i mange år nå. I noen perioder (4 år siden sist gang) havner hun i langvarig psykose. Da hadde hun helt "svarte" øyne, masse vrangforestillinger, svært opptatt av ulike ritualer innenfor trossamfunnet hun befinner seg i. Hun kunne se meg hardt inn i øynene og si "du skal snart dø. jeg har sett det", hun kunne stjele ting fra oss som hun kastet fordi hun mente det hadde farlige momenter i seg. Hun var ekstremt slitsom å være med, hadde massevis med tvangstanker og tvangshandlinger som å snu puter i sofaen fordi fargen på puten er feil - og dermed farlig. Hun kunne ringe og si de sykeste ting, betale en såkalt prest som driver med eksorsisme 10.000 kroner for å fjernhelbrede henne via skype. Ja, dette er bare smuler av hvordan hun er når hun havner i psykose. 

Hun har vært dårlig ellers og, men akkurat den perioden tok kaka. Hun har null evne til å resonnere, om det er en kognitiv svikt eller hva det er vet jeg ikke.. 

Følgende ting har jeg observert: 

- Selv om hun ikke får lov til å ta med barnebarn på 5 år på disse okkulte ritualene, gjør hun det i smug og sier "dette må du ikke fortelle om, for da blir mamma og pappa uvenn med meg". 
- Hun forteller barnebarnet på 5 at hun kommer til helvete hvis hun ikke gjør som mormoren sin. 
- Har et par ganger observert at hun har kjeftet, på en veldig truende og ubehagelig/uvanlig måte på barnebarnet sitt. Stive store mørke øyne, og hun gir seg ikke så jeg må faktisk inn og ta vekk jenta mi fra situasjonen.. 
- Hun kan plassere plastkopper på komfyren, slik at de smelter, fordi hun ikke følger med. Aldri oppstått brann eller lignende, skal sies. 
- Hun klarer ikke å roe ned babyen vår på 6 måneder hvis hun gråter. Hun klarer ikke å bysse hun til å sove, eller trøste henne hvis det er noe. Vi står og observerer, prøver å gi hun tips til hva og hvordan - men hun får det ikke til så det ender alltid med at vi må overta.
- Når hun får ansvar for å legge 5 åringen, enten ved oernatting hos oss eller hos henne, klarer hun aldri å få jenta til sengs før 10-11 tiden. Vi minner på, maser mange ganger og sier i fra uten at det hjelper. 
- Jenta vår på 5 har hun ved flere anledninger sagt ting voksne ikke skal si til barn. Selv om vi gjentatte ganger har sagt at det er ting man ikke kan eller skal skremme barn emd, så har hun fortsatt. Jenta vår på 5 år vil ikke overnatte hos mormor mer, selv om vi har oppfordret til det. Hun vil heller ikke være der å leke noe timer. Da begynner hun å gråte og kommer ikke med konkrete svar på hvorfor. 

Listen kunne vært lenger. 

Dilemma nå er om jeg kan la svigermor passe jenta vår på 6 måneder, eller ikke. Morsinnstinktet mitt sier nei, jeg er ikke trygg eller komfortabel. Vi har latt hun være masse med jenta vår på 6 måneder, på ferier osv og har ikke observert at hun har klart å roe henne når hun har begynt å gråte.. At flasker og ting skal steriliseres er helt "uforståelig" for svigermor. 

Hva ville dere gjort? Rådvill.. 

Anonymkode: f310d...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hadde aldri latt ho passe borna aleine, nei. Ein vil jo vite at dei har det trygt der dei er. Ut i frå denne beskrivelsen hadde eg ikkje vurdert det ein gong! 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Blikkbos. Jeg hadde ikke latt hun være alene med barna mine. Samvær med svigermor hadde vært med barnas mor eller meg tilstede!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med blikkboks her! Jeg har to barn og aldri i livet om jeg hadde latt et slikt menneske med slike åpenbare psykiske problemer fått passet/vært alene med barna. Det er du som mor og omsorgsperson som har ansvar for at barna er trygge, det er de definitivt ikke i hennes selskap. Alle varselsbjeller burde ringt for lengst, spesielt siden eldstemann på (bare)5 år ikke vil til mormor og er redd osv. At du i det hele tatt har latt det gå så langt som det er for meg uforståelig..og nå vurderer du å la hun ha ansvar for babyen deres??

Nei, det hadde jeg aldri gjort. Har dere ikke andre egnede personer i familien som kan fungere som avlastning? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke latt henne få være alene med barnet i et minutt engang. Stusser noe voldsomt på at dere har latt henne få være så mye med barna deres.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lar du ikke datteren din bli igjen alene hos et menneske som er veldig sykt. Det sier seg vel selv at denne damen ikke er kapabel til å ta seg av barn?! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden latt det kvinnemennesket være alene mer enn noen sekunder med barna mine! Nei, niks, aldri. Hun høres sinnsykt ustabil ut, med understreking under "sinnsykt"! Og i dette tilfellet er det ikke bare et uttrykk.

Jeg fatter ikke at du vurderer en gang å la barnet/barna dine sove over hos et så ustabilt menneske? Hva i all verden får deg på den tanken???

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Har en svigermor som er ekstremt svart/hvitt. Hun har for herrens år siden vært innlagt, har oppigjennom årene fått ulike diagnoser - men bortsett fra noe samtaleterapi for 5 år siden nekter hun all form for behandling. I stedenfor medikamenter, samtaleterapi m. mer driver hun med okkulte ritualer osv for å bli "frisk". Slik har hun holdt på i mange år nå. I noen perioder (4 år siden sist gang) havner hun i langvarig psykose. Da hadde hun helt "svarte" øyne, masse vrangforestillinger, svært opptatt av ulike ritualer innenfor trossamfunnet hun befinner seg i. Hun kunne se meg hardt inn i øynene og si "du skal snart dø. jeg har sett det", hun kunne stjele ting fra oss som hun kastet fordi hun mente det hadde farlige momenter i seg. Hun var ekstremt slitsom å være med, hadde massevis med tvangstanker og tvangshandlinger som å snu puter i sofaen fordi fargen på puten er feil - og dermed farlig. Hun kunne ringe og si de sykeste ting, betale en såkalt prest som driver med eksorsisme 10.000 kroner for å fjernhelbrede henne via skype. Ja, dette er bare smuler av hvordan hun er når hun havner i psykose. 

Hun har vært dårlig ellers og, men akkurat den perioden tok kaka. Hun har null evne til å resonnere, om det er en kognitiv svikt eller hva det er vet jeg ikke.. 

Følgende ting har jeg observert: 

- Selv om hun ikke får lov til å ta med barnebarn på 5 år på disse okkulte ritualene, gjør hun det i smug og sier "dette må du ikke fortelle om, for da blir mamma og pappa uvenn med meg". 
- Hun forteller barnebarnet på 5 at hun kommer til helvete hvis hun ikke gjør som mormoren sin. 
- Har et par ganger observert at hun har kjeftet, på en veldig truende og ubehagelig/uvanlig måte på barnebarnet sitt. Stive store mørke øyne, og hun gir seg ikke så jeg må faktisk inn og ta vekk jenta mi fra situasjonen.. 
- Hun kan plassere plastkopper på komfyren, slik at de smelter, fordi hun ikke følger med. Aldri oppstått brann eller lignende, skal sies. 
- Hun klarer ikke å roe ned babyen vår på 6 måneder hvis hun gråter. Hun klarer ikke å bysse hun til å sove, eller trøste henne hvis det er noe. Vi står og observerer, prøver å gi hun tips til hva og hvordan - men hun får det ikke til så det ender alltid med at vi må overta.
- Når hun får ansvar for å legge 5 åringen, enten ved oernatting hos oss eller hos henne, klarer hun aldri å få jenta til sengs før 10-11 tiden. Vi minner på, maser mange ganger og sier i fra uten at det hjelper. 
- Jenta vår på 5 har hun ved flere anledninger sagt ting voksne ikke skal si til barn. Selv om vi gjentatte ganger har sagt at det er ting man ikke kan eller skal skremme barn emd, så har hun fortsatt. Jenta vår på 5 år vil ikke overnatte hos mormor mer, selv om vi har oppfordret til det. Hun vil heller ikke være der å leke noe timer. Da begynner hun å gråte og kommer ikke med konkrete svar på hvorfor. 

Listen kunne vært lenger. 

Dilemma nå er om jeg kan la svigermor passe jenta vår på 6 måneder, eller ikke. Morsinnstinktet mitt sier nei, jeg er ikke trygg eller komfortabel. Vi har latt hun være masse med jenta vår på 6 måneder, på ferier osv og har ikke observert at hun har klart å roe henne når hun har begynt å gråte.. At flasker og ting skal steriliseres er helt "uforståelig" for svigermor. 

Hva ville dere gjort? Rådvill.. 

Anonymkode: f310d...b1c

Aldri. Til nød ei halvtimes tid om jeg måtte på butikken/ til tannlegen eller lignende. Ikke noe annet.

Anonymkode: a3670...a11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner man gjerne vil ha barnepass i blant, men du har fått barn, og da er det slik at alt får man ikke delta på. Og dere er to, skal den ene noe får den andre passe på. Slik er det å ha barn og man har fått barn fordi man vil være med dem 100%. Og aldri i livet om jeg ville latt henne passe barna mine, og iallfall ikke en 6 mnd baby som er helt avhengig av en annen person, mating, lulling, osv osv. 

Hva sier din sambo da?

Anonymkode: bfd97...545

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner man gjerne vil ha barnepass i blant, men du har fått barn, og da er det slik at alt får man ikke delta på. Og dere er to, skal den ene noe får den andre passe på. Slik er det å ha barn og man har fått barn fordi man vil være med dem 100%. Og aldri i livet om jeg ville latt henne passe barna mine, og iallfall ikke en 6 mnd baby som er helt avhengig av en annen person, mating, lulling, osv osv. 

Hva sier din sambo da?

Anonymkode: bfd97...545

TS her. 

Samboeren min mener hun ikke kan passe babyen vår, og det er jeg så glad for. Så jeg slipper å ta kampen med han også. Ser for meg at dette blir et problem fremover, når hun vil passe babyen vår alene osv, men jeg kommer til å være hard på det og si at hun kan være med de når vi er tilstede. 

Takk for svar, alle konstruktive svar altså. Siden alle sier "nei" så forteller det meg at jeg må lytte på magefølelsen min, og ikke prøve å være snill, eller gjøre riktig på bekostning av den. 

Dere andre, dette er en person som ikke ser ut eller BARE oppfører seg som en gærning. Mange ting hun er flink til, hun har en maske og vet hva hun skal si og ikke si (litt i hvertfall), og hun har et ønske om å være med barnebarna sine. Det er ikke sånn at hun er ustelt og at det er lett å se at hun har en svak psyke. Jeg nevnte de tingene jeg har stusset over. Har aldri latt hun være alene med babyen heller.. 

 

Anonymkode: f310d...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selvfølgelig kan hun ikke det? Må du virkelig spørre?

Anonymkode: 876af...dc2

TS her:

Skal man være litt firkanta og følge gramatiske regler så skal ikke en setning starte med "Men.." slik du gjør her. Ting er, som nevnt i åpningsinnlegget, ikke svart/hvitt. Å nekte en besteforelder overnatting og samvær med barnebarn alene er ikke som å knipse med fingrene. Jeg hadde behov for å høre flere som tenker det samme som meg. I tillegg til de tingene som er ramset opp der oppe er også dette en person med lang utdannelse. En person som ser helt normal ut, kler seg normalt, er ren og pen. En som leker og tuller, leser for barnabarna sine, m. mer. Jeg har alltid vært av oppfatning at samboer eller jeg skal være tilstede når hun er med barna.

Anonymkode: f310d...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Hadde ikke latt henne få være alene med barnet i et minutt engang. Stusser noe voldsomt på at dere har latt henne få være så mye med barna deres.

Det var voldsomme ord. 

Jenta vår på 5 er oprinnelig ikke "min" og jeg har ikke hatt henne de gangene hun har vært hos bestemor. Jeg har advart, men uten hell. Barnet mitt har aldri vært alene med henne. 

Anonymkode: f310d...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei. Helt ærlig tror jeg at jeg hadde begrenset all kontakt med henne til kun det nødvendige. Min svigermor er også psykisk syk, og hun får ikke være alene med barnet mens vi er på do engang. Hun er totalt uskikket som barnepasser

Anonymkode: bc0b8...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tuller du? Hun hadde ikke vært alene med mitt barn et sekund. Basert på hva du skriver om hvordan hun oppfører seg mot femåringen hadde jeg sterkt vurdert om hun fikk ha kontakt med barnebarna i det hele tatt. Hun skremmer jo åpenbart femåringen, og vil sikkert gjøre det samme med yngstebarnet. Her må dere sette barnas trygghetsfølelse først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...