Gå til innhold

Snus og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg sikkert slaktet her, men jeg må bare spørre. Er det noen som har snust i svangerskapet, og har det gått bra? Jeg fant ut idag at jeg var gravid, desverre(for snusingen altså) så langt som ca 8 uker og noen dager. Jeg har hatt ustabile sykluser og tanken har derfor ikke slått meg at jeg kunne være gravid, barnet er ønsket. Men nå lurer jeg på om jeg har skadet fosteret så mye at jeg bør ta abort?? :-( jeg skal selvfølgelig ikke røre flere snus. 

Anonymkode: a9dc0...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta dette spørsmålet opp med profesjonelt helsepersonell :) 

Gå til legen din, eller til helsestasjonen.

Anonymkode: 40dc0...00b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blir jeg sikkert slaktet her, men jeg må bare spørre. Er det noen som har snust i svangerskapet, og har det gått bra? Jeg fant ut idag at jeg var gravid, desverre(for snusingen altså) så langt som ca 8 uker og noen dager. Jeg har hatt ustabile sykluser og tanken har derfor ikke slått meg at jeg kunne være gravid, barnet er ønsket. Men nå lurer jeg på om jeg har skadet fosteret så mye at jeg bør ta abort?? :-( jeg skal selvfølgelig ikke røre flere snus. 

Anonymkode: a9dc0...2dd

Det kommer til å gå helt fint. :)

Anonymkode: ab3e4...39c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke grunn til å ta abort og går mest sannsynlig bra:) Men slutt nå.

Anonymkode: 4dbd0...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta dette spørsmålet opp med profesjonelt helsepersonell :) 

Gå til legen din, eller til helsestasjonen.

Anonymkode: 40dc0...00b

Det verste er at jeg er helsepersonell, jeg er sykepleier og fullstendig klar over risikoen. Men man blir allikevel litt rådvill når det gjelder en selv. Får ta en tur til legen :)

Anonymkode: a9dc0...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sikker på at alt ordner seg TS, sålenge du kaster fra deg snusen nå som du selv sier. Hadde en kollega som var storrøyker, og hun fortsatte å røyke i svangerskapene (ikke like mye), men fikk friske barn. Sier ikke det er ok, men tenker du ikke skal stresse så veldig, du er jo bare 8 uker på vei. 

Svigerinnen min var på tidenes fylletur til syden, drakk masse alkohol og røyka, når hun var (uvitende og rundt 6-8uker) gravid. Ordna seg der også. 

Synes ikke du skal bekymre deg og tenke på abort dersom barnet er ønsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra. Tipper nikotinen er verst de første mnd. Ei jeg kjenner sa at hun drakk cola og røyket under de siste mnd og barnet er sunn og frisk nå. Så det er ikke= dømt uansett.

Anonymkode: 7757f...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går garantert fint. Men det sies at snus er mye verre enn røyk i svangerskapet for fosteret! Så jeg ville ha slutta med engang 😊

Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok bra. Tipper nikotinen er verst de første mnd. Ei jeg kjenner sa at hun drakk cola og røyket under de siste mnd og barnet er sunn og frisk nå. Så det er ikke= dømt uansett.

Anonymkode: 7757f...a9c

🤔 jeg tipper du ikke har peiling! Røyk ER farlig både i og Ingen svangerskap!! 

Anonymkode: dc37a...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne brukte snus gjennom hele svangerskapet med førstemann, og alt gikk veldig fint. Hun kuttet ned forbruket betraktelig da, fordi hun ikke klarte å slutte helt, men klarer du det så er jo selvfølgelig det heller å anbefale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir egentlig litt irritert på folk som kommer med personlige erfaringer, for det trumfer ikke forskning. Men nå skal jeg gjøre det selv likevel :P

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med søsken og meg. Vi snakker ikke noen få røyk, men konstant nirøyking! Jeg vokste opp i den tåka både hjemme og i bil. Det gikk veldig fint, og det var ikke uvanlig før. At du har snust noen få uker går nok i alle fall fint. Gratulerer med den lille i magen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sunhands skrev:

Jeg blir egentlig litt irritert på folk som kommer med personlige erfaringer, for det trumfer ikke forskning. Men nå skal jeg gjøre det selv likevel :P

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med søsken og meg. Vi snakker ikke noen få røyk, men konstant nirøyking! Jeg vokste opp i den tåka både hjemme og i bil. Det gikk veldig fint, og det var ikke uvanlig før. At du har snust noen få uker går nok i alle fall fint. Gratulerer med den lille i magen! :)

Henger meg på denne. Mamma røykte veldig mye under svangerskap med meg og mine søsken. Dette går nok fint TS. Søsteren min snuset helt til 8. mnd i sitt svangerskap, og barnet er helt friskt og fint. Tror nok dette går mye bedre enn hva du tenker deg i starten. Sånn er det når man gjør en ''feil'', man overtenker som regel aller først. Gratulerer med lille!

Anonymkode: 77c1f...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg er gravid med mitt 2 barn. 1 barnet klarte jeg legge bort snusen med helt til på slutten, da begynte jeg igjen. Nå klarer jeg ikke legge den bort, og kommer heller ikke til å gjøre det. Har snakket med jordmor om det, og hun sa egentlig ingenting på det. 

Anonymkode: 91040...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med mitt 2 barn. 1 barnet klarte jeg legge bort snusen med helt til på slutten, da begynte jeg igjen. Nå klarer jeg ikke legge den bort, og kommer heller ikke til å gjøre det. Har snakket med jordmor om det, og hun sa egentlig ingenting på det. 

Anonymkode: 91040...cca

Hvor forbanna egoistisk går det an å bli??

"Snusing øker risikoen for en for tidlig fødsel. I tillegg er det økt risiko for dødfødsel. Snusing gir også lavere fødselsvekt. Lav fødselsvekt gir økt risiko for komplikasjoner og død både under svangerskapet, fødselen og etter fødselen. Lav fødselsvekt kan også ha uheldige konsekvenser for helsen på lang sikt.

Forskning tyder også på at bruk av snus i graviditeten kan gi økt risiko for leppe-gane-spalte hos barnet og risiko for pustestans (apné) i nyfødtperioden.

Snusing kan føre til at fosteret utsettes for mer langvarig tilførsel av nikotin enn ved røyking, siden snusen ofte ligger lenger i munnen sammenlignet med å røyke en sigarett. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene i morkaken og i livmoren trekker seg sammen. Dermed får barnet mindre tilførsel av oksygen og næring".

 

Du er altså villig til å risikere alt det bare slik at du skal kunne snuse? Du virker ikke som en god mor, hverken vordende eller nåværende.

Anonymkode: 78919...ef7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med mitt 2 barn. 1 barnet klarte jeg legge bort snusen med helt til på slutten, da begynte jeg igjen. Nå klarer jeg ikke legge den bort, og kommer heller ikke til å gjøre det. Har snakket med jordmor om det, og hun sa egentlig ingenting på det. 

Anonymkode: 91040...cca

Jeg synes det er stor forskjell på at man ikke visste om at man var gravid, og derfor endte med å snuse i noen uker, og å snuse gjennom hele svangerskapet med overlegg. Man vet at snusing gjennom svangerskapet gir økt risiko for tidlig fødsel, dødfødsel og lav fødselsvekt. Når man tar en snus, blir blodgjennomstrømningen til morkaken dårligere og baby får mindre oksygen og næring. Synes det er svakt av jordmor om hun ikke opplyser om risiko. Snus ser også ut til å gi økt risiko for hareskår.

Jeg har snust og røyket i mange år selv, og sluttet i fjor med Slutta-appen. Verdt å teste kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke om andre sine meninger! Jeg sa bare hva jeg gjør. Betyr slettes ikke at jeg er noen dårlig mor for det. Det er bare unødvendig å si! Og ja, jeg vet om risiko å alt sånt. Ingen av dere vet hvordan jeg har det, hva jeg har gått igjennom I løpet av mitt liv. Så ikke kom her og døm meg! Trodde dette var en gruppe der man kunne være ærlig uten at man ble halshugget, men så feil kan man ta!

Anonymkode: 91040...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...