Gå til innhold

Er det vanlig med MA?


Eigladjente

Anbefalte innlegg

MA betyr Missed Abortion, som betyr at fosteret dør inne i livmoren men støtes ikke ut fra livmoren, slik en spontanabort gjør. Fosteret kan være dødt i flere uker før det oppdages. Med MA kan symptomene ofte forsvinne, og det kan bety at fosteret er dødt. (Skriver dette for de som ikke vet hva MA er) :) 

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 6, og da så vi et bankende hjerte, og alt var bra. Jeg har frem til uke 7 vært kjempe kvalmen og hatt ømme bryst, men nå som jeg nesten er i uke 8 er jeg mindre kvalmen og har nesten ikke ømme bryst mer... Har noen av dere opplevd og få litt svakere symptomer i løpet av svangerskapet så tidlig? Har noen av dere opplevd MA, og hvordan var symptomene på svangerskapet da?

Setter kjempe stor pris på alle svar, for nå er jeg veldig redd og bekymret for og miste.... Jeg har ultralyd igjen om 2 uker, da er jeg nesten 10 uker på vei :) Men er nesten litt sånn at jeg nesten ikke kan vente med og få bekreftet hjerteslag og at alt er fint, noe jeg håper sterkt på at det er.

 

 

Endret av Eigladjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen for at forsteret dør etter at man har sett hjerteslag er veldig liten! Så tror du kan slappe helt av :) Symptomer kommer og går, det har iallfall jeg erfart ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nasken skrev:

Sjansen for at forsteret dør etter at man har sett hjerteslag er veldig liten! Så tror du kan slappe helt av :) Symptomer kommer og går, det har iallfall jeg erfart ;) 

Takk for svar :) Håper det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har opplevd MA. Og for min del så hadde ingen kvalme overhodet, kun trøtt, ømme pupper og strekning i livmor. Ganske kraftig strekning i livmor igrunn.

Var på ultralyd i ca uke 6, og i uke 8 fant vi ut at fosteret hadde dødd like etter den første ultralyden. For min del så var det akkurat som å trykke på en bryter. Våknet en dag og hadde overhodet ingen symptomer. Så for meg var det ingen "mindre og mindre" symptomer, kun at jeg våknet den ene dagen og hadde overhodet ingenting av symptomer :-)

Vet ikke hvor vanlig MA er, men det er selvfølgelig en mulighet for at det kan skje alle. Heldigvis er det flesteparten det går bra med, enn ikke. Så får prøve å fokusere på dét isteden. Man kan ikke forberede seg på å oppleve en MA uansett, så jeg ville nok prøvd å fokusere på at det går bra, enn dårlig :-) Selv om jeg vet det er hardt, så må man prøve :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd i uke 8 og så et bankende hjerte. Mistet symptomer ganske rett etter, og i uke 12 var fosteret dødt. Det hadde nok skjedd rett etter ultralyden. Ikke meningen å skremme deg, men poenget mitt var at legen fortalte det var svært sjeldent det skjedde når man hadde sett et bankende hjerte. Det går nok bra:) 

Anonymkode: e0d00...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd to ganger å se hjerte slå i uke 8. Men i uke 9 døde fosteret. Sikkert sjeldent ja, men det skjer jo. Jeg var veldig kvalm fram til uke 8 ene gangen. Symptomene gikk bort ikke lenge etter ul. Andre gangen var jeg ikke noe særlig kvalm, mer av og til litt. Så merket det ikke så godt da.  Håper det går bra med deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei usj, denne tråden skulle jeg ikke ha lest. Virker nesten som at det er normalen:haar:

Anonymkode: 06a12...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei usj, denne tråden skulle jeg ikke ha lest. Virker nesten som at det er normalen:haar:

Anonymkode: 06a12...52b

Ja.. Er jo mange som opplever dette, men håper at grunnen for at det virker ut som at mange opplever dette er fordi det er det man skriver mye om i forum for å se om andre også har opplevd det samme osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MA nå. Jeg har merket at noe var galt fra begynnelsen av pga veldig lite symptomer på graviditet utover positiv test. Fosteret har aldri utviklet seg i det hele tatt hos meg. Det har bare vært en plommesekk men kroppen produserer fortsatt hcg som har gått langsomt opp fra 1000 til 4000 fra uke 5-8 og den stiger fortsatt så graviditeten går liksom videre uten at det har vært et foster der på noe som helst tidspunkt. Ganske sært at kroppen er så "dum". MA er vanlig. 1/3 av alle graviditeter ender i SA eller MA. Men mange spontanaborter skjer så tidlig at de ikke merkes som mer enn menstruasjon. 

Anonymkode: 1636b...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har MA nå. Jeg har merket at noe var galt fra begynnelsen av pga veldig lite symptomer på graviditet utover positiv test. Fosteret har aldri utviklet seg i det hele tatt hos meg. Det har bare vært en plommesekk men kroppen produserer fortsatt hcg som har gått langsomt opp fra 1000 til 4000 fra uke 5-8 og den stiger fortsatt så graviditeten går liksom videre uten at det har vært et foster der på noe som helst tidspunkt. Ganske sært at kroppen er så "dum". MA er vanlig. 1/3 av alle graviditeter ender i SA eller MA. Men mange spontanaborter skjer så tidlig at de ikke merkes som mer enn menstruasjon. 

Anonymkode: 1636b...0fd

Det var trist å lese :( Håper det går bra med deg. Tusen takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd MA da jeg var gravid for andre gang, oppdaget i det som skulle vært uke 8. Baby døde i ukeskifte 6/7, etter å ha sett et hjerte banke bare noen dager tidligere. Hos meg forsvant symptomene gradvis. Jeg fikk tabletter for å gjennomføre selve aborten (tømming av livmor) hjemme, og jeg husker da at mannen la hånden på magen min og sa "hadet" til den lille :icon_frown: Tøff påkjenning, men en stor trøst i barnet vi hadde fra før av. Vi ble gravide 4 måneder senere og dette svangerskapet resulterte i en liten gutt som sover søtt i senga si nå. To friske, små barn og en MA på veien, men slik er det bare. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er faktisk svært uvanlig. Problemet er mer at det er veldig mange som har oppleved MA/SA/BA etc som oppsøker forum for å snakke med likesinnede/fordi prøvingen drar ut. Derfor virker det som det er "normalen" - noe det ABSOLUTT ikke er. 

Om du søker litt så finner du norske jordmødre som svarer at det er særdeles sjeldent. SA er dessverre vanligere, men da opplever man nesten umiddelbart utstøtning. 

Symptomer kommer og går, prøv å puste ut og slappe av :) mest sannsynlig går dette kjempebra TS! :) 

Anonymkode: 13765...f52

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt MA ja. Var på tidlig UL i uke 9 fordi det var rett før jul (2014) og jeg ikke kunne komme gjennom jula uten alkohol uten at familien skjønte greia uansett. På UL var alt helt supert, sprellende lita reke og alt normalt. Ved nyrrår begynte jeg å føle meg bedre, kvalmen forsvant og jeg var ikke så sliten mer. Men var jo 12 uker på vei, så antok at det var normalt. Første jordmorkontroll i uke 13, hun fant ikke hjertelyd. Ble grunnet jordmorintuisjon sendt til UL på sykehuset for å sjekke at alt var bra (hun regnet med at det bare var for tidlig å høre lyden...), men da var fosteret dødt. Hadde dødd ca uke 11+0, hvilket var julaften :( Jeg var dårlig og skikkelig kvalm og kastet opp 1. juledag, trodde jeg ble dårlig av julematen. I etterkant tror jeg det heller var hormonendringene etter at fosteret døde.

Googlet mye etter det, og MA er vel ikke veldig vanlig, men det skjer jo allikevel. Oftest tidligere enn min, men allikevel. Det er triste saker uansett om det er vanlig eller ei. Det verste jeg fikk høre var jo at "dette skjer jo så ofte...", som om det hjalp på min sorg liksom. Hadde typisk nok rukket å fortelle det til endel.

Men for å svare på det du spør om, ja, symptomene forsvant etter fosteret døde, ei uke etter følte jeg meg ganske ugravid med unntak av brystene som fortsatt var ganske ømme og store. MEN det betyr ikke at symptomer som forsvinner må bety MA!!! Det er visst veldig vanlig at symptomer kommer og går uansett. Er du nervøs ville jeg bestilt en privat UL for å sjekke at alt er ok. Mest sannsynlig er det jo det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

MA er faktisk svært uvanlig. Problemet er mer at det er veldig mange som har oppleved MA/SA/BA etc som oppsøker forum for å snakke med likesinnede/fordi prøvingen drar ut. Derfor virker det som det er "normalen" - noe det ABSOLUTT ikke er. 

Om du søker litt så finner du norske jordmødre som svarer at det er særdeles sjeldent. SA er dessverre vanligere, men da opplever man nesten umiddelbart utstøtning. 

Symptomer kommer og går, prøv å puste ut og slappe av :) mest sannsynlig går dette kjempebra TS! :) 

Anonymkode: 13765...f52

Det er ikke riktig. En MA vil jo som regel støtes ut til slutt som en SA den og. Etter lengre tid. Begge deler er like vanlig. Men for mange oppdages ikke ma fordi det ikke taes ultralyd eller Hcg uten mistanke om at noe er galt før uke 12/18, Kommer det ut av seg selv før ordinær ultralyd blir det da SA. Og om du mener at det er få folk som aborterer generelt så er det ikke det. Uansett m det ikke er noe man vil tenke på om man er gravid. 1/3 av graviditeter går til grunne. Men heldigvis skjer de fleste så tidlig at de ikke er oppdaget eller er helt udramatiske. Å si noe annet for å ikke skremme folk er forståelig. Men det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 1636b...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig. En MA vil jo som regel støtes ut til slutt som en SA den og. Etter lengre tid. Begge deler er like vanlig. Men for mange oppdages ikke ma fordi det ikke taes ultralyd eller Hcg uten mistanke om at noe er galt før uke 12/18, Kommer det ut av seg selv før ordinær ultralyd blir det da SA. Og om du mener at det er få folk som aborterer generelt så er det ikke det. Uansett m det ikke er noe man vil tenke på om man er gravid. 1/3 av graviditeter går til grunne. Men heldigvis skjer de fleste så tidlig at de ikke er oppdaget eller er helt udramatiske. Å si noe annet for å ikke skremme folk er forståelig. Men det har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 1636b...0fd

Nei. Du er helt på bærtur. MA er noe helt annet enn SA, og har ikke engang egen statistikk da det er så sjeldent :) MA= missed abortion, fosteret kommer ikke ut og mor tror hun er gravid, noen ganger i flere uker, før fosteret kommer ut eller at det oppdages. SA=spontan abort, hvor fosteret støtes ut nesten umiddelbart. Sistnevnte er derimot veldig vanlig. 

Å spre sånne skrekkhistorier om at det er "kjempevanlig" vitner bare om at folk sitter i sin egen boble.

et eksempel: 

"Sjansen for en MA er liten, vanligvis sier kroppen ifra at noe er galt og en begynner å blø."

(Om du vil ha opp hele spørsmålet og svar fra LEGEN, så kan du bare copy/paste i Google). 

 

Anonymkode: 13765...f52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er helt på bærtur. MA er noe helt annet enn SA, og har ikke engang egen statistikk da det er så sjeldent :) MA= missed abortion, fosteret kommer ikke ut og mor tror hun er gravid, noen ganger i flere uker, før fosteret kommer ut eller at det oppdages. SA=spontan abort, hvor fosteret støtes ut nesten umiddelbart. Sistnevnte er derimot veldig vanlig. 

Å spre sånne skrekkhistorier om at det er "kjempevanlig" vitner bare om at folk sitter i sin egen boble.

et eksempel: 

"Sjansen for en MA er liten, vanligvis sier kroppen ifra at noe er galt og en begynner å blø."

(Om du vil ha opp hele spørsmålet og svar fra LEGEN, så kan du bare copy/paste i Google). 

 

Anonymkode: 13765...f52

Nei. Det er jeg ikke. Jeg tok en medisinsk abort i går! pga MA på ett større sykehus. De sa at MA var akkurat like vanlig som SA og at 30% av alle graviditeter går til grunne. Tviler på de fant på dette for å trøste meg..

Anonymkode: 1636b...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er jeg ikke. Jeg tok en medisinsk abort i går! pga MA på ett større sykehus. De sa at MA var akkurat like vanlig som SA og at 30% av alle graviditeter går til grunne. Tviler på de fant på dette for å trøste meg..

Anonymkode: 1636b...0fd

Så du mener at 15% av alle svangerskap ender i MA??? Er lei for at du har opplevd det selv, men det du sier stemmer dessverre ikke :/ bare å Google litt rundt så ser du også det. Det har nok blitt sagt for å være grei av et eller annet menneske, dessverre. 

Anonymkode: 13765...f52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig akkurat dette jeg mener. De som hyler opp om hvor "vanlig" det er, er disse som har opplevd det selv. Og disse samler seg, dessverre, på forum som dette, og sprer uvitenheten sin - basert på egen erfaring, ikke fakta. Etter uke 8 er det omlag 97% sjanse for at det går bra. De fleste av disse 30% er SA i uke 4-6. Om du tenker deg om så skjønner du jo at statistikken din ikke stemmer dersom MA og SA var like vanlig ;)

Anonymkode: 13765...f52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at MA beregnes å utgjøre ca 25% av ufrivillige aborter, hvilket betyr at det ikke er særdeles sjeldent. Hvis en regner ufrivillig abort som ca 15% (tar ikke med de aller tidligste ved ca forventet mens), angår det jo flere tusen per år.

Min skjedde mellom uke 7 og 8, like etter tidlig ultralyd som var normal. Oppdaget ved 11 uker, da hadde jeg plutselig minimal spotting. Symptomene mine begynte gradvis å bli lettere ved uke 9 ca. Hadde jeg ikke skaffet meg en ul ville kanskje aborten begynt noen dager eller uker senere, og det hadde sett ut som en vanlig spontan abort. Det skjedde min venninne, som fikk rikelige blødninger ved 11 uker, og fortsatt hadde fosteret i livmoren da hun kom til ultralyd. Den viste at fosteret hadde vært dødt i mange uker, altså var det egentlig en MA. En annen venninne oppdaget MA ved 11 uker også, de gjorde tidlig ul for opplevelsens del og fikk sjokk da fosteret hadde stoppet opp en stund tidligere. Alle har fått friske barn etterpå. 

Å kunne miste er dessverre en del av det å være gravid, men graviditet ender oftest med baby, enten man har mye eller lite symptomer, småblødninger osv. 

Det er også normalt at symptomene blir mildere i løpet av de siste 4 ukene i første trimester, uten at det er noe galt med fosteret. 

Gynekologen min sa at ved hjerteslag ved 7 uker er det ca 95% sjanse for at det går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på MA (og hadde aldri hørt om det før jeg leste om det på KG), men vil bare si at mine symptomer på graviditet også bare var helt i starten. Har omtrent ikke merket noe mer i resten av svangerskapet, annet enn heftige spark selvsagt. :) Eneste jeg har merket det på i begynnelsen var ømme bryster, noe som forsvant. Deretter var det bare litt trøtthet. Håper det er sånn for deg også og at det ikke er MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...