Gå til innhold

Fjerne gammel telefonkontakt


Malori

Anbefalte innlegg

Hei

jeg skal pusse opp soverommet, og har funnet en gammel telefonkontakt. Tenker å fjerne denne for å få finest mulig resultat, men har et par spørsmål til dette:

1. Det har i allefall før vært strøm i denne (jeg har ingen instrumenter for å måle om det fortsatt er noe der). Er det slik at jeg bør ta sikringen før jeg fjerner denne?

2. Kan jeg bare sparkle igjen hullet etterpå? Har en sånn Easy Filler fra Flügger. Eller vil dette være brannfarlig?

Setter stor pris på svar, tenkte å få fikset dette i løpet av dagen :)

IMG_5671.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Akay skrev:

Klipp ledningene å skru den av veggen... ikke farlig i det hele tatt.

Så jeg trenger ikke å skru av steømmen? Å kan jeg sparkle igjen hullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært strøm i en telefonkontakt.  Det er heller ingenting tilkoblet denne idag,  etter hva jeg kan se. Den er totalt ufarlig og det er bare skru den av og sparkel igjen hullet. Det vil ikke ta fyr og du vil ikke få strøm i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke strøm i en telefonkontakt. 

Det vil si, det er svakstrøm men ikke noe du kjenner om du tar på det. Det kommer isåfall uansett fra sentralen til telenor om den er aktiv i det hele tatt. 

 

Du kan trygt bare fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Cershae skrev:

Det har aldri vært strøm i en telefonkontakt.  Det er heller ingenting tilkoblet denne idag,  etter hva jeg kan se. Den er totalt ufarlig og det er bare skru den av og sparkel igjen hullet. Det vil ikke ta fyr og du vil ikke få strøm i deg.

Tusen takk for svar :) 

Trodde det va strøm i de, telefonene hadde jo ikke egne strømkabler eller batterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er den fjernet, og den var jo ikke koblet til noen ting, bare to skruehull bak der.. jaja, greit å være føre var :fnise:

IMG_5672.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, September 26, 2016 at 16.19, Malori skrev:

Da er den fjernet, og den var jo ikke koblet til noen ting, bare to skruehull bak der.. jaja, greit å være føre var :fnise:

IMG_5672.JPG

Og hvor har du gjort av ledningen? Dette har du absolutt ikke lov til å gjøre, verken på måten det er gjort på eller å fikle med det selv. 

Anonymkode: 48279...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor har du gjort av ledningen? Dette har du absolutt ikke lov til å gjøre, verken på måten det er gjort på eller å fikle med det selv. 

Anonymkode: 48279...8dd

 

Det var ingen ledninger tilkoblet, selvfølgelig er det lov å fjerne den da. Den gamle telefonkontakten går ikke under fast installasjon siden den ikke har noen forbindelse med selve strømnettet, slik at det er lov å klippe de bort selv. Denne telefonkontakten har ingen sikring i sikringskapet men har en gang vært direktekoblet til telenors sentral. 

 

Hadde det vært en vanlig stikkontakt som var koblet til strømnettet hadde dette ikke vært lov å gjøre.

 

All skryt til deg TS som spør spørsmål om det elektriske anlegget før du gjør noe.

Anonymkode: c545c...05e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor har du gjort av ledningen? Dette har du absolutt ikke lov til å gjøre, verken på måten det er gjort på eller å fikle med det selv. 

Anonymkode: 48279...8dd

Telefonkontakt, kjære deg. Det er en telefonkontakt, ikke en stikkontakt. Stor forskjell. Og om du leser hva TS forteller og ser på bildene ser du at den uansett ikke var koblet til ledninger. De har noen andre allerede klippet, sannsynligvis for flere år siden. 

Anonymkode: a7ef2...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke lov å fjerne stikkontakter selv? :) 

Anonymkode: c7d1a...53f

Fordi regelverket det sier at det skal gjøres av profesjonelle elektrikere som kan faget. Å "leke" med strøm er farlig, og mange vet ikke hva de driver med. Farlige situasjoner kan oppstå. Kortslutninger. Støt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være (antagelig er det) spenning på lederene. Ikke spesielt farlig da dette er lavspenning. Men, endene bør isoleres slik at de ikke kortslutter ved et uhell. Det vil jeg tro kan medføre litt problemer i telefonsentralen som står et eller annet sted i nærområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingenting om du skulle korttslutte en telefonkabel, hverken hjemme eller på telesentralen i området. 

På en vanlig telefonlinje står det ca 48Volt, som gir summetonen, men det er så lite Ampere i det at det vil du ikke merke om du tar på dem.  Det er helt ufarlig.

ISDN linjer har noe mer volt (120volt ca) her igjen er det veldig lite Ampere,  så det eneste du vil merke er at det svir litt i fingrene dersom du tar på lederene.  Fremdeles ufarlig. Men siden det er en tre-polt kontakt (såkalt grisetryne) er det ikke ISDN på den linja. 

Telefonkontakter og kabler innvendig kan man fjerne selv så mye man vil, men du må jo da selvsagt betale for det om du vil ha linja lagt opp på nytt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2016 den 16.13, Cershae skrev:

Det har aldri vært strøm i en telefonkontakt.  Det er heller ingenting tilkoblet denne idag,  etter hva jeg kan se. Den er totalt ufarlig og det er bare skru den av og sparkel igjen hullet. Det vil ikke ta fyr og du vil ikke få strøm i deg.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, det er vel 48 volt eller noe slikt i en telefonkontakt når den ringer. Nok til å gi en liten karamell :) Hvorfor ikke gjøre det skikkelig og koble av lederne og isolere disse skikkelig. Det kan jo også hende at du vil trenge denne kontakten en gang i fremtiden f.eks til bredbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...