Gå til innhold

Anmeldt. Forelegg fra politiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har fått et forelegg fra politiet og man ikke vedtar denne ved å ikke signerere og returnerere dette, vil politet da ta saken til domstolen eller tar de ikke saken videre og ingenting skjer?

Anonymkode: 4e5e0...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er enig vil politiet kalle deg inn til stasjonen og snakke med deg. Hvis det er f.eks en fartsbot vil de vise deg bildet og be deg om å si om det er deg eller ikke. Hvis du nekter vil de mest sannsynlig ta saken videre. Ikke bruk opp verdifull polititid på piss, hvis du har gjort det du får bot for, skriv under og bli ferdig med det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke forenklet forelegg så ingen fartsbot men vanlig forelegg med på 5000 kr ift. Straffeloven

Anonymkode: 4e5e0...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke forenklet forelegg så ingen fartsbot men vanlig forelegg med på 5000 kr ift. Straffeloven

Anonymkode: 4e5e0...6a3

Hva er det du har gjort?

Anonymkode: 6d67c...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke forenklet forelegg så ingen fartsbot men vanlig forelegg med på 5000 kr ift. Straffeloven

Anonymkode: 4e5e0...6a3

Og hvis du har gjort det du får bot for skal du betale. Forelegg går ikke bort av seg selv selv om du ikke signerer på vedtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke vedtar forelegget vil saken gå til anmeldelse og rettsprosess. Det er ikke noen vei utenom dette.

Anonymkode: 75bcc...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har midler de kan trekke deg fra kan du trenere boten helt til politiet må kalle deg inn til soning, men det tar noen år. Husk at de kan trekke i skatt du har tilgode, så du må passe på.

Boten blir da liggende hos Statens Innkrevingssentral, det påløper gebyr osv. 

Men de fleste har jo mer i inntekt enn at dette fungerer. 

https://www.sismo.no/no/pub/tema/livsoppholdssatser

https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke vedtar forelegget vil saken gå til anmeldelse og rettsprosess. Det er ikke noen vei utenom dette.

Anonymkode: 75bcc...7e0

Har man ikke midler til å betale boten kan man trenere den helt til man får sone den, som nevnt i innlegget over, men de fleste har ikke lav nok inntekt til dette.

Det finnes alltids veier utenom.

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke midler til å betale boten kan man trenere den helt til man får sone den, som nevnt i innlegget over, men de fleste har ikke lav nok inntekt til dette.

Det finnes alltids veier utenom.

Anonymkode: 3603e...8b5

Dette ender sannsynligvis bare med tvangstrekk i lønn eller ytelser.

Anonymkode: 75bcc...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette ender sannsynligvis bare med tvangstrekk i lønn eller ytelser.

Anonymkode: 75bcc...7e0

SOM JEG SKREV. Man må ha veldig lav inntekt for få til dette, men det har jo noen.

Når Sismo pålegger tvangstrekk kan man dokumentere utgiftene sine til dem. Jeg har trenert flere bøter i årevis fordi jeg har lav inntekt/høy husleie og ikke har i nærheten av livsoppholdssatsene. Som nevnt må man også passe på at man ikke får skatt igjen, da går dette rett til å betale på bøtene.

Jeg linket til satsene for 2016, så får TS selv sjekke og se om dette er aktuelt.

 

Man kan også la det gå til rettssak og få boten redusert, det har jeg også gjort en gang. 

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har fått et forelegg fra politiet og man ikke vedtar denne ved å ikke signerere og returnerere dette, vil politet da ta saken til domstolen eller tar de ikke saken videre og ingenting skjer?

Anonymkode: 4e5e0...6a3

Da blir du anmeldt, og det blir rettsak.

Så dumt å ikke vedta forelegg om det er en fillesak.

Det blir så j*vlig mye dyrere for deg, også.

Godta og få det ut av verden.   Lykke til. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SOM JEG SKREV. Man må ha veldig lav inntekt for få til dette, men det har jo noen.

Når Sismo pålegger tvangstrekk kan man dokumentere utgiftene sine til dem. Jeg har trenert flere bøter i årevis fordi jeg har lav inntekt/høy husleie og ikke har i nærheten av livsoppholdssatsene. Som nevnt må man også passe på at man ikke får skatt igjen, da går dette rett til å betale på bøtene.

Jeg linket til satsene for 2016, så får TS selv sjekke og se om dette er aktuelt.

 

Man kan også la det gå til rettssak og få boten redusert, det har jeg også gjort en gang. 

Anonymkode: 3603e...8b5

Hva er poenget med å ha så skakkjørt økonomi at man slipper å betale bøter? Det hverken lukrativt for deg selv eller staten å holde på sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, MajorasMaske skrev:

Hva er poenget med å ha så skakkjørt økonomi at man slipper å betale bøter? Det hverken lukrativt for deg selv eller staten å holde på sånn.

Er dette egentlig relevante spørsmål? :)

Jeg forteller bare TS om at det finnes utveier om man har lav nok inntekt til å være under satsene for livsopphold.

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Da blir du anmeldt, og det blir rettsak.

Så dumt å ikke vedta forelegg om det er en fillesak.

Det blir så j*vlig mye dyrere for deg, også.

 

Det er ikke alltid det blir dyrere å ikke vedta en bot. En gang jeg ikke vedtok fikk jeg den redusert kraftig i tingretteen.

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Hva er poenget med å ha så skakkjørt økonomi at man slipper å betale bøter? Det hverken lukrativt for deg selv eller staten å holde på sånn.

Huff, jeg må bare svare.

Jeg har mye svart inntekt som gjør at jeg klarer meg fint. Men skal du angripe meg for det også?

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette egentlig relevante spørsmål? :)

Jeg forteller bare TS om at det finnes utveier om man har lav nok inntekt til å være under satsene for livsopphold.

Anonymkode: 3603e...8b5

Men fortsatt er det relevant for ts å vite at slike metoder ikke er kostnadseffektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MajorasMaske skrev:

Men fortsatt er det relevant for ts å vite at slike metoder ikke er kostnadseffektive.

Det kommer helt an på hvordan man håndterer det.

Det er så absolutt bedre å sitte noen dager i fengsel enn å betale mange tusen i bøter.

Anonymkode: 3603e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det blir dyrere å ikke vedta en bot. En gang jeg ikke vedtok fikk jeg den redusert kraftig i tingretteen.

Anonymkode: 3603e...8b5

Kun unntak som bekrefter regelen. 

Og som regel blir man straffet, og med rette, for å dra fillesaker for retten.

Unødvendig!  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvordan man håndterer det.

Det er så absolutt bedre å sitte noen dager i fengsel enn å betale mange tusen i bøter.

Anonymkode: 3603e...8b5

Bare hvis man er en samfunnstaper, sånn jobbmessig altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...