Gå til innhold

Redd for å gå til lege med noe som ikke er så farlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså.. Noe vanlig, smålig, noe som ikke er så farlig.

Jeg er redd for å kaste bort tiden hans, med noe som egentlig ikke er noen grunn til å gå til lege. Jada.. Han får betalt like mye likevel, men jeg som pasient blir liksom mindre troverdig. Jeg er redd for å rope ulv for mange ganger. Har vært to ganger med småting som ikke var noe (føflekker som alle har bedt meg sjekke ut og mystiske "insektsbitt" som ble blå-lilla). Jeg er redd for å gå med noe som bare er å vente ut. Jeg er redd for å være pinglete. Jeg vet ikke når noe er seriøst nok.

Er det flere som har det slik?

Hva gjør du med det? Går du likevel? Venter du i det uendelige?

Anonymkode: 85dd3...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lege er utdannet til å hjelpe, uansett grunn. Ikke hver flau og ikke føl deg "needy". 
Er det noe, så ringer du. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids ubehagelig, men jeg tenker at såpass må vi tåle. Å sitte der og føle seg teit i 10-15 minutter den gangen det skjer. Det finnes verre opplevelser

Anonymkode: a246e...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk til legen fordi jeg hadde fått et hår på øyet, da fikk jeg kjeft.

Anonymkode: 004ea...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege sier "bedre flere turer for mange, enn en for lite".

Anonymkode: 42222...e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stakk til legen fordi jeg hadde fått et hår på øyet, da fikk jeg kjeft.

Anonymkode: 004ea...52b

Legen skal ikke kjefte uansett hvor unødvendig h*n mener at ditt besøk er. Jeg dro på legevakten da jeg fikk et rusk i øyet, fordi jeg ikke klarte å få det bort selv. Han skylte øyet mitt og det var det. Jeg fikk ingen kommentar på at besøket mitt var unødvendig.

Anonymkode: 95a94...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den samme frykten, og det har alt for mange ganger medført at jeg har blitt innlagt på sykehus for ting som kunne vært fikset lett om jeg hadde gått til legen før. Blant annet gikk jeg med stille lungebetennelse i et halvt år en gang.

Anonymkode: 295fb...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men roper du ulv, ulv for ingenting er det ikke sikker du blir tatt alvorlig når noe alvorlig skjer. Det som er verre er at kvinner generelt sliter med å bli tatt alvorlig fordi det er så mange hysteriske kvinner der ute. Også når det er livstruende og noen har dødd pga det.

Anonymkode: f6858...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig kjent problematikk for pasienter. Jeg synes det er vanskelig å si noe for å få deg bort fra disse tankene, men for å ta eksemplene dine om undersøkelse av føflekker og mystiske insektsbitt er dette absolutt innenfor å oppsøke fastlege for.  Det er klart at det er flere som har en lav terskel for å gå til lege, men dette er ikke normen. Ofte er det enkle problemstillinger pasienter kommer med, men det er jo også en del av arbeidshverdagen til en allmennlege. Det gjør det ikke mindre reellt. :)

Jeg håper du tar til deg svarene du har fått her og senker skuldrene litt. Samtidig forstår jeg at dette er vanskelig å legge vekk.

Anonymkode: ed7b5...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men roper du ulv, ulv for ingenting er det ikke sikker du blir tatt alvorlig når noe alvorlig skjer. Det som er verre er at kvinner generelt sliter med å bli tatt alvorlig fordi det er så mange hysteriske kvinner der ute. Også når det er livstruende og noen har dødd pga det.

Anonymkode: f6858...681

Nei, "kvinner generelt" sliter ikke med å bli tatt alvorlig i helsetjenesten. Dette er åpenbart tatt ut fra løse luften. Helsevesenet har mangler, og det vil alltid være noen som ikke fanges opp i god nok tid, men dette går ikke på kvinner som kjønn. 

Anonymkode: ed7b5...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært den typen som drar det ut så langt det går. Går ikke før jeg må. Siste gangen så var det faktisk en hjerneblødning og jeg gikk ikke før to dager etterpå... Så fra nå av kommer jeg til å gå med alt som kan være noe. Har alltid fått kjeft fordi jeg venter for lenge jeg. :P

Anonymkode: 28f47...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, "kvinner generelt" sliter ikke med å bli tatt alvorlig i helsetjenesten. Dette er åpenbart tatt ut fra løse luften. Helsevesenet har mangler, og det vil alltid være noen som ikke fanges opp i god nok tid, men dette går ikke på kvinner som kjønn. 

Anonymkode: ed7b5...544

Det er godt dokumentert innenfor kvinnehelse. Noen kjappe google-søk, så er du litt bedre oppdatert. Andre tar ikke ting ut av tomme luften, bare fordi du mangler kunnskap. 

Anonymkode: f6858...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk skikkelig kjeft av min forrige lege fordi jeg hadde fått panikkangst (visste ikke at det var det på den tiden og hadde ekstreme fysiske symptomer døgnet rundt) og derfor ofte møtte opp for å sjekke hjertet, hode osv. Hun ropte at jeg var hypokonder. 

Etter dette tør jeg ikke dra til lege selv om min nye lege er kjempegrei, så har sitti hjemme med flere alvorlige ting som bla.a galleblærebetennelse og ukjent infeksjon i huden som kunne spredd seg til hjernen. Har nevt dette for legen i ettertid og da fikk jeg tilsnakk for at jeg ikke møtte opp :) Jeg må være 100% sikker på at det er dødelig før jeg tør å dra. 

Anonymkode: c395e...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk skikkelig kjeft av min forrige lege fordi jeg hadde fått panikkangst (visste ikke at det var det på den tiden og hadde ekstreme fysiske symptomer døgnet rundt) og derfor ofte møtte opp for å sjekke hjertet, hode osv. Hun ropte at jeg var hypokonder. 

Etter dette tør jeg ikke dra til lege selv om min nye lege er kjempegrei, så har sitti hjemme med flere alvorlige ting som bla.a galleblærebetennelse og ukjent infeksjon i huden som kunne spredd seg til hjernen. Har nevt dette for legen i ettertid og da fikk jeg tilsnakk for at jeg ikke møtte opp :) Jeg må være 100% sikker på at det er dødelig før jeg tør å dra. 

Anonymkode: c395e...9ff

Det der er helt vanlig fordi de fleste fastleger er helt kunnskapsløse på psykiatri. Men uansett hvor sur hun var for at du ikke hadde hjerteinnfarkt, er panikkangst ikke akkurat symptomfritt og hun burde behandlet det faktiske problemet selv om det ikke var det som du trodde det var. 

Anonymkode: 7cb7a...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. Noe vanlig, smålig, noe som ikke er så farlig.

Jeg er redd for å kaste bort tiden hans, med noe som egentlig ikke er noen grunn til å gå til lege. Jada.. Han får betalt like mye likevel, men jeg som pasient blir liksom mindre troverdig. Jeg er redd for å rope ulv for mange ganger. Har vært to ganger med småting som ikke var noe (føflekker som alle har bedt meg sjekke ut og mystiske "insektsbitt" som ble blå-lilla). Jeg er redd for å gå med noe som bare er å vente ut. Jeg er redd for å være pinglete. Jeg vet ikke når noe er seriøst nok.

Er det flere som har det slik?

Hva gjør du med det? Går du likevel? Venter du i det uendelige?

Anonymkode: 85dd3...edd

Jeg pleier å samle opp litt før jeg går, hvis det er ting som kan vente.

Legen min flirer litt av meg, for når jeg er innom med halsbetennelse og trenger antibiotika har jeg "alltid" minst to småting og gjerne en resept til et av barna som skal fornyes osv. Men det funker fint, så lenge det gjelder småtterier.

Anonymkode: 2c08c...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...