Gå til innhold

Husleie av sønn. Hvor mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men jeg tenker litt sånn. Hvem har oppdratt denne mannen? Jo TS. Ts har du ikke lært han til å bli et selvstendig individ? Du har dulla for mye med han.

Nå vet vi ikke om det har vært en far med i bildet, eller om moren har vært alene med sønnen. Sønner lærer av faren også. "Som far, så sønn." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men jeg tenker litt sånn. Hvem har oppdratt denne mannen? Jo TS. Ts har du ikke lært han til å bli et selvstendig individ? Du har dulla for mye med han.

Det er en ekstremt shallow tankegang.

Mange unge mennesker sliter de første årene som "voksne". Man kan ikke alltid klandre foreldrene. Tvert imot må man gå ut ifra at de har ønsket bedre for sin barn, men ikke helt lykkes. Årsakene ligger ikke nødvendigsiv innenfor foreldrenes kontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er en ekstremt shallow tankegang.

Mange unge mennesker sliter de første årene som "voksne". Man kan ikke alltid klandre foreldrene. Tvert imot må man gå ut ifra at de har ønsket bedre for sin barn, men ikke helt lykkes. Årsakene ligger ikke nødvendigsiv innenfor foreldrenes kontroll.

Shallow =overfladisk. 

Anonymkode: f1838...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shallow =overfladisk. 

Anonymkode: f1838...626

Nei, i dette tilfelle er "grunn" mer korrekt.... Skal de rette noen, så rett dem.

Anonymkode: f3012...6f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
5 timer siden, Arabella skrev:

Dette er en ung mann på 23 år, ikke en 10-åring! Ville du selv ha vartet opp en voksen sønn, eller datter for den saks skyld og bli tynt økonomisk?

Kommer helt annen på situasjonen! 😊 Helst ville jeg jo at han skulle klart få kommet videre i livet sitt selv, og gjort mitt for å støtte/ hjelpe han / "dytte litt" videre..Er vel ikke alltid så stas å bo hjemme hos foreldrene i den alderen heller! ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MapleSirup skrev:

Det er en ekstremt shallow tankegang.

Mange unge mennesker sliter de første årene som "voksne". Man kan ikke alltid klandre foreldrene. Tvert imot må man gå ut ifra at de har ønsket bedre for sin barn, men ikke helt lykkes. Årsakene ligger ikke nødvendigsiv innenfor foreldrenes kontroll.

Jo det kan man faktisk. Mine foreldre pusha meg til å ta en utdanning og å søke aktivt på jobber. Jeg lærte også hvor viktig det var å ikke være kresen på jobber men å ta det man får. Samtidig har ikke ts pusha han nok til å klare seg selv. Altså gutten sitter inne og gamer dagen lang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jo det kan man faktisk. Mine foreldre pusha meg til å ta en utdanning og å søke aktivt på jobber. Jeg lærte også hvor viktig det var å ikke være kresen på jobber men å ta det man får. Samtidig har ikke ts pusha han nok til å klare seg selv. Altså gutten sitter inne og gamer dagen lang...

Folk er ulike.

Du er ikke tenåringsforelder. Du vet ikke hvor mye som kan gå galt underveis, eller hvor vanskelig det er å motivere eller "bestemme over" enkelte.

Å bruke seg selv som eneste tenkelige referanse er snevert!!  Foreldre er tidvis maktesløse - det er ikke alltid man er i posisjon til å pushe på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke når han bor hjemme hos foreldre,

når han flytter ut for han toppen en 1000 kr i husleiestøtte.

Han har ikke råd til flytte ut.

Anonymkode: abc8b...ecc

Slutt å spre feilinfo! Skal du uttale deg om slike ting som er nedfelt i lover og regler, så får du for pokkern komme med korrekt info. 

Han vil kunne motta bostøtte, og det vil tilsi 1000-3000 i mnd, avhengig av husleie og inntekt. Det vil han antakelig ikke få siden han bor hos foreldre, men hvis han flytter ut.

Derimot så har alle i hele Norge rett på supplerende sosialstønad hvis de ikke har nok inntekt til å forsørge seg selv. Der er det faste satser for livsopphold, som skal dekke mat, klær, strøm, media etc. Det han har i inntekt vil bli fratrekt, slik at han ikke sitter med mer enn det han trenger utfra de satsene. I tillegg får han stønad tilsvarende husleie. Livsoppholdssatsen er altså fast, mens husleiestøtten varierer utfra leiepris. Har han en rimelig husleie hos mor med kontrakt, vil han kunne søke om dette. 

Anonymkode: 0c224...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jerry Lee skrev:

På tide for en VOKSEN mann å begynne å sørge for seg sjæl, ja!

Som nevnt over..jeg måtte det da jeg var 13.

Måtte beklageligvis bli selvstendig raskt jeg og men det er ikke normalen.

hadde ikke godtatt slik oppførsel fra mine sønner/døtre men vet at om de hadde blitt slik så hadde jeg delskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Måtte beklageligvis bli selvstendig raskt jeg og men det er ikke normalen.

hadde ikke godtatt slik oppførsel fra mine sønner/døtre men vet at om de hadde blitt slik så hadde jeg delskyld.

Du vet jo ikke om han feks er psykisk syk, eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller sagt at du tenker på å begynne å ta husleie. Kanskje det motiverer for jobb. Er selv 23, bodd hjemmefra siden jeg var 17. Likevel synes jeg synd på han. Kan ikke tro det er kjekt å bo hjemme heller , uten noe å gjøre om dagene. 

Anonymkode: 4f614...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rotemor skrev:

Du vet jo ikke om han feks er psykisk syk, eller annet.

Antar at det fort kan være snakk om en lettere psykisk lidelse her. 

Men ingen ting blir bedre av å sitte hjemme hos mor og spille hele natta. Skjønner godt du er fortvilet, TS. Jeg ville krevd minst 3000, og det er ikke engang nok til at det skal kunne kalles husleie, det er bare delvis dekning av utgifter som mat, strøm etc. Jeg ville også tatt bort ruteren etter kl 22 om kvelden. Vil han lage seg hotspots eller hvordan det fungerer (kan ikke noe om det), så får han betale for det selv av de 1000 kronene han har igjen. Ville også stilt krav om at han bidrar med husarbeid.

Anonymkode: ffbbe...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rotemor skrev:

Du vet jo ikke om han feks er psykisk syk, eller annet.

Må ta det utifra det TS har skrevet og da fremkommer det intet som skulle tilsi at han ikke skulle kunne delta i samfunnet på lik linje med sine jevnaldrende

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.9.2016 at 11.17, stan skrev:

Ta halvparten som husleie, og sett opp en liste med gjøremål.

Vask av klær, gulv.

Handle inn.

 

Slik at han bidrar, og at det ikke blir for behagelig. 23 år, da er det på tide å komme seg ut fra barndomshjemmet.

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser vel fort for 2500,- pr måned! 
Hygieneartikler, vaskemiddel, strøm, osv blir noen kroner. 
Om TS ville leid ut et rom som hybel hadde hun trolig kunne dratt inn 2000-4000 avhengig av sted, standard og mer. 

Så han bør betale 3500 til sin mor, og har da 500 til mobilregningen. 
Da vil hun i realiteten fortsatt sponse han med flere tusen i måneden! 
Støtter forslaget om å si opp internett. Velger han å bruke mobilen for å komme seg på nett er det synd for han. 
Gigabytes forsvinner fort om man spiller. 

Jeg anbefaler ikke å gi han en husleiekontrakt, bedre med en dato for utflytting. 
Hun forventer f.eks. at han er ute av huset innen 1. november. 
Å finne et sted å bo fra den datoen blir hans problem. 

Jeg foreslår, TS, at du tar 3500,- fra lommepengene hans umiddelbart nå når han får de. Så kan han heller få deler tilbake etter 1. november når han har kommet seg ut. Mulig han trenger ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26.9.2016 at 11.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 23 år som fortsatt bor hjemme. Bortsett fra noen kurs i regi av NAV gjør han ikke noe. Spiller hele natten og sover hele dagen.

Han får utbetalt rundt 4 000 av NAV i mnd. Nå syns jeg han kan bidra hjemme økonomisk. Dette begynner å bli dyrt for meg.

Han har ingen utgifter så de 4 000 er rene lommepenger. Hva syns dere det er greit at jeg tar betalt?

Anonymkode: 4cce6...c65

Her får gutten hard medfart ser jeg. Dette er jo ikke normal oppførsel. Hva er grunnen til at han har falt så utenfor? Sliter han psykisk, har han fullført vgs? Tenker at hvor mye du skal ta u husleie er det minste problemet, her har du en sønn som er på god vei til å kjøre livet sitt helt i grøfta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hjemmeboende sønn på 23? Vel, iflg. SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning) spiser en ung mann for omtrent 2800,- kr i måneden (en kvinne spiser for litt mindre, ca 2500,-). Dette er beløpet du burde kreve av han, da spiser han iallfall deg ikke ut av huset. Han betaler da all sin egen mat. Siden han bare får 4000,- i mnd fra NAV, blir det da igjen 1200,- i lommepenger, noe jeg synes en ung person bør få ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å sitere. Altså er man ikke istand til å pushe barna og å tørre at barna ikke ser på deg som kompis så bør man ikke bli foreldre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Maleficenta skrev:

Får ikke til å sitere. Altså er man ikke istand til å pushe barna og å tørre at barna ikke ser på deg som kompis så bør man ikke bli foreldre

Hvis man ikke er i stand til å skjønne at det toget gikk idet barnet ble født, bør man ikke late som man har noen konstruktive råd å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...