Gå til innhold

Husleie av sønn. Hvor mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Baremenneske skrev:

Så lenge de bor under samme tak, så tror jeg neppe han har rett på husleiestøtte.

Er faktisk folk som bor lengre hos sine foreldre enn andre...Grunnen kan være så mangt, så syns folk bør la være dømme. 

Jeg personlig kunne nok syns det hadde vært lurt latt han få bli med gjort litt husarbeidoppgaven og blitt med å koste litt mat og heller en symbolsk sum for eventuelt husleie ..😊

Dette er en ung mann på 23 år, ikke en 10-åring! Ville du selv ha vartet opp en voksen sønn, eller datter for den saks skyld og bli tynt økonomisk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt uenig i at dere skal dele på matlagingen. Hvis du jobber, og han er arbeidsledig, så synes jeg virkelig han skal ha middag klart på bordet hver dag når du kommer fra jobb. Du kan sette krav til et par timer aktiv jobbsøking daglig (han skal skrive logg, og han skal ringe/sende søknader, samt møte opp i bedrifter). Han skal stå opp til normal tid, og han får ansvar for alt husarbeid. Det er en helt naturlig deling når to voksne mennesker bor sammen og den ene ikke jobber, da tar naturligvis den andre absolutt alt forefallende husarbeid samt middagslaging. 

I tillegg skal du selvsagt ha husleie. Hver måned regner du ut halvparten av internett og strøm, det skal han betale også. Og krev en normal husleie for å leie ut et rom, dvs 4-5000. Han må da varsle Nav om at du nå krever husleie for at han skal fortsette å bo der. Har han ikke nok, må han søke supplerende sosialstønad som alle andre. 

Hjelp han gjerne med en plan for jobbsøking, det er ikke lett hvis han først har falt ut. 

PS. Alt jeg skriver er med forebehold om at mannen er frisk, både mentalt og fysisk.

Anonymkode: 0c224...635

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Arabella skrev:

Du ville tatt 400 kr. i måneden? Dette skulle liksom dekke alle merutgifter som denne moren har på grunn av sin voksne sønn? Han spiser sikkert for 3000. Unge menn i den alderen er ikke akkurat småspiste. Dertil kommer andre utgifter for en ekstra person i husholdningen.

Ville tatt 400 ja, men jeg hadde og gitt beskjed om at han hadde å finne seg en jobb/studieplass samt sørget for at dagene ikke bare kunne brukes til å drive dank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Baremenneske skrev:

Så lenge de bor under samme tak, så tror jeg neppe han har rett på husleiestøtte.

Er faktisk folk som bor lengre hos sine foreldre enn andre...Grunnen kan være så mangt, så syns folk bør la være dømme. 

Jeg personlig kunne nok syns det hadde vært lurt latt han få bli med gjort litt husarbeidoppgaven og blitt med å koste litt mat og heller en symbolsk sum for eventuelt husleie ..😊

Jo han har rett til støtte fra sosialen, men da må mor og sønn her lage en husleie kontrakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ville tatt 400 ja, men jeg hadde og gitt beskjed om at han hadde å finne seg en jobb/studieplass samt sørget for at dagene ikke bare kunne brukes til å drive dank.

Trur han ville fortsette i samme spor til en latterlig lav sum av kr. 400,-  !!!

..og være glad til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Trur han ville fortsette i samme spor til en latterlig lav sum av kr. 400,-  !!!

..og være glad til.

Om du leser hele innlegget som du siterte så står det mer der.

Ville ha satt klare krav, så lenge de er over 18 så skal de være såpass selvstendige at de evner å finne seg studier og/eller arbeidsplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde forlangt 2000,- i leie, i tillegg til at han vasker egne klær, handler selv, lager mat og gjør andre "voksen"-ting.

Nekter han å gjøre eget husarbeid, hadde jeg forlanget 4000,- Hvis han da hadde ønsket seg lommepenger, blir han nødt til å finne seg en jobb. Er han syk eller har noe som hindrer han i å finne seg en jobb og fungere normalt i samfunnet, må han få hjelp av lege/psykolog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan få husleiestøtte fra NAV dersom du krever husleie.

Anonymkode: 7d92a...295

Nei, ikke når han bor hjemme hos foreldre,

når han flytter ut for han toppen en 1000 kr i husleiestøtte.

Han har ikke råd til flytte ut.

Anonymkode: abc8b...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du leser hele innlegget som du siterte så står det mer der.

Ville ha satt klare krav, så lenge de er over 18 så skal de være såpass selvstendige at de evner å finne seg studier og/eller arbeidsplass

Ja, leste.

Og han hadde ikke rikka på ræva for dette til den summen. 

Billig for å få fortsette med ingenting!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Baremenneske skrev:

Så lenge de bor under samme tak, så tror jeg neppe han har rett på husleiestøtte.

Er faktisk folk som bor lengre hos sine foreldre enn andre...Grunnen kan være så mangt, så syns folk bør la være dømme. 

Jeg personlig kunne nok syns det hadde vært lurt latt han få bli med gjort litt husarbeidoppgaven og blitt med å koste litt mat og heller en symbolsk sum for eventuelt husleie ..😊

enig,

Anonymkode: abc8b...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja, leste.

Og han hadde ikke rikka på ræva for dette til den summen. 

Billig for å få fortsette med ingenting!

Hadde han ikke rikket reven så hadde tingene hans stått utenfor døren og dørlåser var blitt skiftet (eller i mitt tilfelle hadde koden blitt endret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev:

Hadde han ikke rikket reven så hadde tingene hans stått utenfor døren og dørlåser var blitt skiftet (eller i mitt tilfelle hadde koden blitt endret)

På tide for en VOKSEN mann å begynne å sørge for seg sjæl, ja!

Som nevnt over..jeg måtte det da jeg var 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Troll! skrev:

Resette ruteren er jo det simpleste i første omgang.

Da plugger man ut ruteren og legger den under hodeputa når hun skal sove.

Anonymkode: 77874...625

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da plugger man ut ruteren og legger den under hodeputa når hun skal sove.

Anonymkode: 77874...625

Les hva jeg skriver angående det der og hotspot på side 2.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at det begynner å gå med mye penger til for eksempel mat, så kan du vel begynne å bare kjøpe mat til deg selv?

Eller kanskje noe mat som sønnen din ikke liker så veldig godt?

Anonymkode: eee4e...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er på høy tid at han flytter hjemmefra. Jeg hadde tatt 2000 i måneden OG satt opp en liste over oppgaver han skal gjøre hjemme. Om du ikke vil ta så mye i leie, kan du for eksempel si at han har delvis ansvar for innkjøp av mat og/eller strømregningen/internett eller noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har ikke regnet på det. Spiser jo som en voksen mann. Så det går mye til mat.

Vaskemaskinen, oppvaskmaskin, osv går dobbelt så mye som de ville gjort med bare meg. Så jeg merker det godt.

Anonymkode: 4cce6...c65

Jeg tenker en tredjedel av det han får i lønn i leie. Samtidig bør han bidra til innkjøp av mat og div slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke gjør noen innsats for å få jobb osv, så ville jeg tatt ca 1500. Eventuelt tvunget han til å sette på spar. Hvis han bruker opp 4k i måneden på bare tull, så hadde det ikke vært noen nåde fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da plugger man ut ruteren og legger den under hodeputa når hun skal sove.

Anonymkode: 77874...625

Og det hjelper på økonomien?  :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

På tide for en VOKSEN mann å begynne å sørge for seg sjæl, ja!

Som nevnt over..jeg måtte det da jeg var 13.

Men jeg tenker litt sånn. Hvem har oppdratt denne mannen? Jo TS. Ts har du ikke lært han til å bli et selvstendig individ? Du har dulla for mye med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...