Gå til innhold

Husleie av sønn. Hvor mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 23 år som fortsatt bor hjemme. Bortsett fra noen kurs i regi av NAV gjør han ikke noe. Spiller hele natten og sover hele dagen.

Han får utbetalt rundt 4 000 av NAV i mnd. Nå syns jeg han kan bidra hjemme økonomisk. Dette begynner å bli dyrt for meg.

Han har ingen utgifter så de 4 000 er rene lommepenger. Hva syns dere det er greit at jeg tar betalt?

Anonymkode: 4cce6...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at dette begynner å bli dyrt for deg. Hva er dine reelle utgifter med å ha han boende hjemme? Jeg synes at en voksen mann ihvertfall kan sørge for at husverten går i null, og at det er det minste han kan betale. Kanskje det kan motivere til å få seg en jobb og bli voksen.

Anonymkode: da48a...dfb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta halvparten som husleie, og sett opp en liste med gjøremål.

Vask av klær, gulv.

Handle inn.

 

Slik at han bidrar, og at det ikke blir for behagelig. 23 år, da er det på tide å komme seg ut fra barndomshjemmet.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at dette begynner å bli dyrt for deg. Hva er dine reelle utgifter med å ha han boende hjemme? Jeg synes at en voksen mann ihvertfall kan sørge for at husverten går i null, og at det er det minste han kan betale. Kanskje det kan motivere til å få seg en jobb og bli voksen.

Anonymkode: da48a...dfb

 

Jeg har ikke regnet på det. Spiser jo som en voksen mann. Så det går mye til mat.

Vaskemaskinen, oppvaskmaskin, osv går dobbelt så mye som de ville gjort med bare meg. Så jeg merker det godt.

Anonymkode: 4cce6...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev:

Hjelp han heller med å finne en hybel.

Da må NAV på banen og det er vel lettere sagt en gjort.

Anonymkode: 4cce6...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kast han ut en 23 åring skal ikke bo hjemme oss foreldrene.

Anonymkode: 03a04...075

Selvsagt kan en 23 åring bo hjemme

Anonymkode: 6d1b2...9b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan en 23 åring bo hjemme

Anonymkode: 6d1b2...9b4

Voksne skal ikke bo hjemme oss foreldrene

Anonymkode: 03a04...075

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må NAV på banen og det er vel lettere sagt en gjort.

Anonymkode: 4cce6...c65

Send han ned på nav så kan han prate med de, han er voksen og trenger ikke bo hos foreldrene.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan få husleiestøtte fra NAV dersom du krever husleie. Dermed beholder han sien 4000 i lommepenger og du får husleie. 

Forøvrig er det på tide å ansvarstille en mann på 23 år og slutte med å sy puter under fyren. Hva hjelper du sønnen din med, når du lar han holde på slik du beskriver? Jeg svarer like godt for deg, jeg, han fortsetter å spille og lar mamma ordne alt han trenger av mat og hus, og sikkert klesvask og? 

Anonymkode: 7d92a...295

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett krav til at han skal hjelpe til hjemme og finne seg en jobb.

Lurer i grunn mer på hvordan han får 4000/mnd for å drive dank. Da jeg var arbeidsledig og bodde hos foreldrene mine fikk jeg ikke noen ting fordi jeg hadde tjent et par tusen for lite året før til å få arbeidsledighetspenger...

Anonymkode: 4103e...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller tatt utgangspunkt i at du krever alle 4000 av han, og så kan han få noe trekk i leien om han hjelper til med husarbeidet og/eller aktivt forsøker å skaffe seg en jobb. Han er for gammel til å få lommepenger for inget arbeid. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Hadde tatt minimum 2.000 kroner. Hadde krevd at han bidro med halvparten av husvasken, la seg i sømmelig tid (sett opp en sperre på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Steve Rogers skrev:

Hadde tatt minimum 2.000 kroner. Hadde krevd at han bidro med halvparten av husvasken, la seg i sømmelig tid (sett opp en sperre på nettet)

Tar ikke han 2 kalorier å komme seg på nett igjen, helt dødfødt forslag

Anonymkode: 885da...cee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wanda Maximoff
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar ikke han 2 kalorier å komme seg på nett igjen, helt dødfødt forslag

Anonymkode: 885da...cee

Hvordan? 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 23 år som fortsatt bor hjemme. Bortsett fra noen kurs i regi av NAV gjør han ikke noe. Spiller hele natten og sover hele dagen.

Han får utbetalt rundt 4 000 av NAV i mnd. Nå syns jeg han kan bidra hjemme økonomisk. Dette begynner å bli dyrt for meg.

Han har ingen utgifter så de 4 000 er rene lommepenger. Hva syns dere det er greit at jeg tar betalt?

Anonymkode: 4cce6...c65

Er det ikke regler for hvor mye du kan ta? Hørte noen som nevnte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må du kreve at han bidrar. Han må ta sin del av husarbeidet, helst en større del enn deg, siden han ikke jobber/gjør noe annet fornuftig.

Hvorfor jobber han ikke, er det fordi han ikke vil ha jobb eller fordi han ikke får jobb? 

Jeg ville tatt 2500-3000 i husleie, rett og slett for å oppmuntre ham til å tjene penger. Hvis han ikke har noen reelle utgifter kan du faktisk ta enda mer. Ta i hvert fall så mye at han føler at han MÅ skaffe seg en skikkelig inntekt for å få råd til det han vil ha.

Anonymkode: 0c984...fcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det ikke ligger noen diagnose til grunn for at han bor hjemme og driver dank ville jeg nok gjort det (veldig) lite attraktiv å fortsette å bo hjemme, helst på en slik måte at man ikke blir uvenner selvfølgelig. Og jo, det finnes nok av unge voksne som kan leve slik uten at det er angst/depresjon inne i bilde (det slår aldri feil at noen trekker frem dette), derimot vil jeg tro en slik livsstil kan lede til en eller begge etter hvert som de blir hengende etter resten av vennene som skaffer seg utdannelse, jobb og bolig, det blir tyngre og tyngre å komme i gang. 

Ville tatt det det koster deg ekstra i husleie (mat, strøm, slitasje) og tillegg sluttet å yte eventuell service. Klesvask skal tas selv, matlaging skal deles på, husarbeid like så.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...