Gå til innhold

Melde fra til mattilsynet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg jobb etter lengre tid som arbeidsledig. Jeg trives stort sett, men merker at jeg har et litt anstrengt forhold til sjefen min. Klarer ikke helt sette fingeren på akkurat hva det er, men jeg merker godt at jeg blir mye mer stressa av å ha denne personen i nærheten når jeg er på jobb. Det er også flere ting som plager meg. Personen har ofte med seg hundene sine på jobb. De får aldri være i butikken, men må være på lageret. Problemet mitt er at vi lager en del mat på jobben, og har dermed en del varer på lageret som jeg ikke synes dyr skal være i nærheten av. Jeg vet også at det er flere på arbeidsplassen som har reagert på det samme. 

Jeg var innom mattilsynet sine sider på nett, og vurderer nå å sende en anonym bekymringsmelding, men vet ikke helt hva det innebærer, hva jeg skal skrive, og hva som eventuelt kan skje dersom det blir fulgt opp. Kan jeg få sparken? Er fremdeles så ny at jeg er inne i en prøveperiode, så vet ikke om jeg kanskje heller burde vente? Kan arbeidsplassen bli stengt, og hva skjer i så fall da? Mister jeg inntekten min da?

 

Noen som kan gi litt råd? 

Anonymkode: b6fc8...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som tørr ta det opp med han på en høflig måte? Hadde jo vært bedre om dette kunne enkelt løses med en samtale?

Anonymkode: a3246...1b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å skrive en oppgave om nettopp dette med varsling. Ofte vil det beste være å ta det opp internt først for å være mest mulig skånsom, og dersom dette ikke fører fram ville jeg sendt beskymringsmelding til mattilsynet. 

Anonymkode: 7ecc5...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1 "Unnskyld, men er det ikke regler om at dyr ikke kan være der det lagres matvarer?"

- eller-

Alternativ 2. Anonym melding til Mattilsynet, inspeksjon, sjefen/foretaket får riper i lakken, alle lurer på hvem som meldte, og det blir masse sladder og sure miner. Kanskje mistanken likevel faller på deg, eller enda verre, på noen andre. Sjefen kan bli sur over å få spørsmålet i alternativ 1, men jeg kan love at alternativ 2 kan gjøre de fleste fly forbanna.

Jeg vet hva jeg ville valgt ;) 

Anonymkode: 91146...125

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen som tør å ta det opp nei, eller i alle fall ikke kreve at hundene ikke skal være der. Er vel flere som har hintet til at det ikke er så bra at de er der, og er veldig mange som irriterer seg veldig over dem, spesielt på travle dager, da de hindrer oss i å være effektive (går i veien, og vi må passe på at de ikke kommer inn i butikken). 

Selv er jeg helt ny i jobben, og har bare en prøvekontrakt, så jeg tør i alle fall ikke si noe på det. Har vært arbeidsledig så lenge at jeg finner meg i nesten hva som helst. I tillegg vil jeg ikke gjøre noe som gjør at jeg og mine kollegaer plutselig står der en dag uten jobb, fordi butikken er stengt. 

Mattilsynet har vært på inspeksjoner hos oss tidligere, men tilfeldigheter har gjort det slik at hundene ikke var på lageret akkurat disse dagene. 

Anonymkode: b6fc8...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha sendt inn en anonym bekymringsmelding. Det er da ikke de ansatte som må "minne" på sjefen hva slags regler som er gjeldende for behandling av mat. Det vil i alle fall risikere ens egen posisjon i firmaet. 

Anonymkode: ff72e...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2016 at 10.39, AnonymBruker skrev:

Har nettopp fått meg jobb etter lengre tid som arbeidsledig. Jeg trives stort sett, men merker at jeg har et litt anstrengt forhold til sjefen min. Klarer ikke helt sette fingeren på akkurat hva det er, men jeg merker godt at jeg blir mye mer stressa av å ha denne personen i nærheten når jeg er på jobb. Det er også flere ting som plager meg. Personen har ofte med seg hundene sine på jobb. De får aldri være i butikken, men må være på lageret. Problemet mitt er at vi lager en del mat på jobben, og har dermed en del varer på lageret som jeg ikke synes dyr skal være i nærheten av. Jeg vet også at det er flere på arbeidsplassen som har reagert på det samme. 

Jeg var innom mattilsynet sine sider på nett, og vurderer nå å sende en anonym bekymringsmelding, men vet ikke helt hva det innebærer, hva jeg skal skrive, og hva som eventuelt kan skje dersom det blir fulgt opp. Kan jeg få sparken? Er fremdeles så ny at jeg er inne i en prøveperiode, så vet ikke om jeg kanskje heller burde vente? Kan arbeidsplassen bli stengt, og hva skjer i så fall da? Mister jeg inntekten min da?

 

Noen som kan gi litt råd? 

Anonymkode: b6fc8...32b

Kan du noe om dette eller synser du?

Er dyra i nærheten av der mat oppbevares eller tilbredes? Hva mener du med at det lages en del mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kim skrev:

Kan du noe om dette eller synser du?

Er dyra i nærheten av der mat oppbevares eller tilbredes? Hva mener du med at det lages en del mat?

Jeg kan ikke noe om dette nei, er jo derfor jeg spør. Hundene er i nærheten av der vi oppbevarer mat, ikke der maten tilberedes. Og hva mener du med hva jeg mener med at det lages en del mat? Vi tilbereder mat der jeg jobber, som også selges der jeg jobber. Maten blir tilberedt i selve butikken, men vi oppbevarer jo varene på lageret, der også hundene oppholder seg. Hundene er store, og har veldig mye pels, og spesielt den ene hunden røyter mye. 

Anonymkode: b6fc8...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke noe om dette nei, er jo derfor jeg spør. Hundene er i nærheten av der vi oppbevarer mat, ikke der maten tilberedes. Og hva mener du med hva jeg mener med at det lages en del mat? Vi tilbereder mat der jeg jobber, som også selges der jeg jobber. Maten blir tilberedt i selve butikken, men vi oppbevarer jo varene på lageret, der også hundene oppholder seg. Hundene er store, og har veldig mye pels, og spesielt den ene hunden røyter mye. 

Anonymkode: b6fc8...32b

Ok,skjønner det. Er dette snakk om fryse/kjølevarer er det tørr varer, eller hva slags produkter er hundene i nærheten av, hvordan oppbevares det osv.?

Har en del erfaring med dette og det er kjipt om du utsetter arbeidsgiveren din for unødvendig stress fra mattilsynet. Når du først er i deres søkelys, kan det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kim skrev:

Ok,skjønner det. Er dette snakk om fryse/kjølevarer er det tørr varer, eller hva slags produkter er hundene i nærheten av, hvordan oppbevares det osv.?

Har en del erfaring med dette og det er kjipt om du utsetter arbeidsgiveren din for unødvendig stress fra mattilsynet. Når du først er i deres søkelys, kan det

Er stort sett tørrvarer, men både frysevarer, kjølevarer og ferskvarer er innom lageret. F.eks. bolledeig bæres gjennom lageret, og det ligger iskjeks i en kasse ved gulvet på lageret. Folk som har vasket der sier det er enorme mengder hundehår der etter bare en uke, og jeg kan ikke se for meg at det er noe bra? 

Anonymkode: b6fc8...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler dere at det er rimelig å tro at dere greier å unngå bakteriespredning fra hundene til maten? Får dere f.eks. alltid vasket hendene eller byttet hansker etter håndtering av hundene, og før dere er i direkte kontakt med mat, eller er det vanskelig pga. høyt tempo? Er maten pakket inn eller plassert slik at hundene ikke aldri kommer i direkte kontakt med den? Hvis du er redd for å miste jobben, går det jo an å bruke litt skjønn.

Kan flere av dere gå sammen og si til sjefen at kunder har klaget på hår i maten, og at dere opplever det som helt uunngåelig pga. de store mengdene hundehår i lokalet? Selv om han ikke bryr seg om regler, vil han kanskje ha fornøyde kunder... Alle som har røytende dyr hjemme vet jo at sånt skjer innimellom, uansett hvor nøye man prøver å være.

Hvis du syns hundene utgjør en reell fare ift. mathygiene og du heller vil gå direkte til mattilsynet, så kan det jo like gjerne ha vært en kunde som meldte fra pga. mistanke, eller andre som vet om at hundene er der (sikkert ikke noe som er superhemmelig). Gjør det iallefall helt anonymt og uten for mye "insider information" med mindre du planlegger å slutte uansett, sjef til som regel få vite alle detaljer rundt klagen hvis han spør.

Anonymkode: 72288...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere at det er rimelig å tro at dere greier å unngå bakteriespredning fra hundene til maten? Får dere f.eks. alltid vasket hendene eller byttet hansker etter håndtering av hundene, og før dere er i direkte kontakt med mat, eller er det vanskelig pga. høyt tempo? Er maten pakket inn eller plassert slik at hundene ikke aldri kommer i direkte kontakt med den? Hvis du er redd for å miste jobben, går det jo an å bruke litt skjønn.

Kan flere av dere gå sammen og si til sjefen at kunder har klaget på hår i maten, og at dere opplever det som helt uunngåelig pga. de store mengdene hundehår i lokalet? Selv om han ikke bryr seg om regler, vil han kanskje ha fornøyde kunder... Alle som har røytende dyr hjemme vet jo at sånt skjer innimellom, uansett hvor nøye man prøver å være.

Hvis du syns hundene utgjør en reell fare ift. mathygiene og du heller vil gå direkte til mattilsynet, så kan det jo like gjerne ha vært en kunde som meldte fra pga. mistanke, eller andre som vet om at hundene er der (sikkert ikke noe som er superhemmelig). Gjør det iallefall helt anonymt og uten for mye "insider information" med mindre du planlegger å slutte uansett, sjef til som regel få vite alle detaljer rundt klagen hvis han spør.

Anonymkode: 72288...7eb

Hvor stor risikoen er for bakterispredning fra hind til mat er, er urelevant! Levende husdyr har da ikke noe i en matbutikk å gjøre, SPESIELT ikke hvor mat tilberedes (med unntak av førerhunder selvfølgelig, men de henger da ikke på lageret og hvor maten lages - så vidt jeg vet :fnise:).

Jeg hadde definitivt sendt en anonym melding til Mattilsynet på dette, og bedt de ta en "tilfeldig" sjekk.

Anonymkode: d96c2...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor risikoen er for bakterispredning fra hind til mat er, er urelevant! Levende husdyr har da ikke noe i en matbutikk å gjøre, SPESIELT ikke hvor mat tilberedes (med unntak av førerhunder selvfølgelig, men de henger da ikke på lageret og hvor maten lages - så vidt jeg vet :fnise:).

Jeg hadde definitivt sendt en anonym melding til Mattilsynet på dette, og bedt de ta en "tilfeldig" sjekk.

Anonymkode: d96c2...a8c

Uansett hva du mener er relevent har ansatte i utgangspunktet ingen plikt til å assistere mattilsynet. De gjør sine risikovurderinger, og vi som velger å spise mat som fremmede har tilberedt bør gjøre våre med det i bakhodet...

Mattilsynet prioriterer åpen kommunikasjon med sjef og vil som regel oppgi om sjekken er genuint tilfeldig, eller om den er basert på en bekymringsmelding, uansett hva du ber dem om. Derfor det alltid er en viss risiko at det slår tilbake på ansatte, sjef vil alltid prøve å rasjonalisere seg fram til hvem som meldte ifra (den nye, den som slutta, den som kommenterte, via en annen ansatt som er mer trofast til sjefen når "the shit hits the fan", osv.).

Anonymkode: 72288...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...