Gå til innhold

Var far med på overtidskontrollen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på overtidskontroll i morgen, og er spent. Lurer på om det er vanlig at far er med på overtidskontrollen. Hva gjorde dere? Det er ca 30 min bilkjøring til sykehuset, og han må da ta seg fri halve arbeidsdagen. Lurer også på om det blir rart å bli strippet mens han er der...

Er det noen som vet om man blir veid? Det er det verste jeg vet. Vil heller ikke at mannen skal vite hva jeg veier, og jeg dør litt inni meg av tanken på at han skal få vite hva jeg veier...

Hyggelig hvis noen vil skrive hvordan de opplevde overtidskontrollen. :)

Anonymkode: 73c21...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal også på overtidskontroll i morgen.. her skal far være med 😊 Vet ikke om man blir veid, men lest at man må ha med urinprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evama skrev:

Jeg skal også på overtidskontroll i morgen.. her skal far være med 😊 Vet ikke om man blir veid, men lest at man må ha med urinprøve. 

Lykke til i morgen! Spennende at vi er i samme båt. :)

Anonymkode: 73c21...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes du kan bestemme dette helt selv. Overtidskontroll er ikke noe særlig forskjellig fra ordinære svangerskapskontroller. Hvis du evt skulle bli lagt inn for igangsettelse umiddelbart (sjansen er ikke veldig stor), rekker jo mannen å komme seg til sykehuset. 

Jeg har dratt alene.

Anonymkode: 3a253...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke veid. 

Jeg har vært på overtidskontroll/igangsetting på Ullevål sykehus to ganger (2012 og 2014), og skal igjen om noen dager.  Har blitt forespeilet at rutinen er den samme som sist. 

På Ullevål foregår overtidskontroll på følgende måte:  du kommer først til jordmor, som sjekker hjerterytme og babyens bevegelse, ditt blodtrykk og urinprøve.  Deretter kommer du inn til lege som tar ultralyd og sjekker mengden fostervann og blodgjennomstrømning i navlestrengen. Hvis alt ser bra ut blir du sendt hjem og satt opp igjen til ny time med igangsetting på dag 11 over termin. 

Hvis baby ikke har det bra kan legen beslutte igangsetting med en gang. 

Jeg har hatt med mannen de to andre gangene, men kommer ikke til å gjøre det denne gangen.  Nå vet jeg godt hva som skal skje, og vil heller at han sparer fridagene til etter at baby kommer.  Hvorvidt du vil ha med mannen elle ikke avhenger av om du trenger hans støtte eller ikke. 

Lykke til!

 

 

 

Anonymkode: 320e0...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ham med. Ble ikke veid. De tok registrering på ctg, målte blodtrykket. Urinprøve. Og så tok de ultralyd. Legen spurte meg deretter om jeg ville om hun skulle kjenne etter om jeg var moden, hadde lite lyst men takket ja. De valgte å sette meg i gang, derfor måtte jeg tilbake til kvelden da de alltid begynte slikt på kvelden her i distriktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal på overtidskontroll i morgen, og er spent. Lurer på om det er vanlig at far er med på overtidskontrollen. Hva gjorde dere? Det er ca 30 min bilkjøring til sykehuset, og han må da ta seg fri halve arbeidsdagen. Lurer også på om det blir rart å bli strippet mens han er der...

Er det noen som vet om man blir veid? Det er det verste jeg vet. Vil heller ikke at mannen skal vite hva jeg veier, og jeg dør litt inni meg av tanken på at han skal få vite hva jeg veier...

Hyggelig hvis noen vil skrive hvordan de opplevde overtidskontrollen. :)

Anonymkode: 73c21...343

Dere venter barn sammen. Han skal være med på fødselen, som kanskje er noe av det mest intime og utleverende en kvinne kan gå igjennom, men du dør av tanken på at han skal vite hva du veier. Lykke til når du sitter der med sting, såre brystvorter og alt du skal igjennom fremover. Du kommer til å få det tøft! Burde kanskje ventet med barn til du var så trygg på ham at det ikke spiller noen rolle om han vet hva du veier. 

Anonymkode: a6430...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved stripping ba jeg han bare om å flytte seg opp til hodeenden istedet for å bli igjen ved fotenden, siden jeg ikke syntes han hadde behov for å se på. Han ble litt forfjamset over at han ikke fikk lov å bli det han var,  noe jordmor syntes var litt morsomt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere venter barn sammen. Han skal være med på fødselen, som kanskje er noe av det mest intime og utleverende en kvinne kan gå igjennom, men du dør av tanken på at han skal vite hva du veier. Lykke til når du sitter der med sting, såre brystvorter og alt du skal igjennom fremover. Du kommer til å få det tøft! Burde kanskje ventet med barn til du var så trygg på ham at det ikke spiller noen rolle om han vet hva du veier. 

Anonymkode: a6430...5c3

Takk for et fullstendig ikke-relevant svar på tråden. Snakk om å gjøre én fjær til fem høns! At jeg har (og alltid har hatt) komplekser rundt tallene som kommer opp når jeg går opp på vekta, påvirker faktisk ikke resten. Har har da sett alle de andre sidene og delene ved meg og kroppen min. Han har sett meg i verst tenkelige situasjoner, vi har åpen kommunikasjon og snakker om alt (unntatt tallene på vekta). Har ingen problemer med hva han kommer til å se under fødselen. At jeg ikke vil at han skal vite hva jeg veier, gjør ikke at jeg får det tøffere enn jeg ville om jeg ikke hadde brydd meg om vekta. Jeg er forresten trygg på ham, og han bryr seg mest sannsynlig ikke, men jeg er ikke komfortabel med tallene (Det er tallene som er problemet, ikke kroppen.)

Bekymre deg for de som har virkelige problemer i stedet for å blåse opp noe som faktisk ikke er et problem.

Anonymkode: 73c21...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble mannen med. Var en helt normal svangerskapskontroll, inkludert veiing. Pluss ultralyd. Ble lagt inn og satt i gang på kontrollen, så glad han var med. 

Anonymkode: ac979...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Her ble mannen med. Var en helt normal svangerskapskontroll, inkludert veiing. Pluss ultralyd. Ble lagt inn og satt i gang på kontrollen, så glad han var med. 

Anonymkode: ac979...e28

Nå skal det også nevnes at han var med på alle de andre kontrollene også, med unntak av en.

Anonymkode: ac979...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde ikke jeg noen overtidskontroller, men jeg hadde dratt alene. Ingen vits i at han skal bruke tid på det som i bunn og grunn er en vanlig svangerskapskontroll og skulle du mot formodning bli lagt inn med en gang så har han uansett god tid til å komme til sykehuset da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med meg mannen min :) Jeg har ikke vært på overtidskontroll, men jeg ble fulgt opp litt ekstra på sykehuset og hadde noen kontrolltimer der istedenfor hos fastlege. Jeg hadde siste time på selve termindagen, og jeg valgte å ha med mannen da det begynte å bli litt vanskelig å kjøre bil med magen. De så på ultralyd at jeg hadde lite fostervann, og de valgte å sette meg i gang med ballongkateter med en gang side det var termin. Veldig glad han var med, for da fikk han også all informasjonen om forløpet, men mest fordi det hadde ikke vært forsvarlig å kjøre hjem selv med de smertene. Jeg ble veid på denne kontrollen, men hadde ikke vært noe problem å be mannen gå ut i mellomtiden. Lykke til :) 

Anonymkode: 664ec...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...