Gå til innhold

Frustrert, må trene mennesker istedenfor hunden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en valp av en stor og aktiv rase. Valpen er et lite troll med skarpe tenner og klør og er fortiden veldig glad i mennesker (selv om rasebeskrivelsen sier reservert ovenfor fremmede).

Vi prøver å være flinke på å hilse pent og passere, sånn alt etter boka. Hvis vi treffer noen som synes han er søt og vil klappe han så sier jeg at han valpebiter og vi trener på å hilse pent, så jeg må prøve å få kontakt med han først. Men folk trosser advarselen og med setningen "jeg har hunder selv" går de ned på kne og begynner å klappe og dulle med valpen. Han hopper jo på de og biter og leker, og så begynner folk å "ta hunden min" . I går kløp en dame valpen i leppen, "biter du meg, biter jeg deg". Det var mens jeg trente kontakt med valpen ved siden av henne, at hun bøyde seg ned og skulle klappe han.

Er jeg helt på jorde eller? Synes folk er vanskeligere å trene enn hunder. Skjønner ikke hvordan jeg skal få valpen min bite-fri når jeg ikke kan trene med folk...

Anonymkode: 069fb...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke hils! Folk er idioter som du så i går, og er vi og trener så er vi og trener. Han får hilse på mange nok folk som tiden kommer etterhvert. Finn folk du stoler på, som du VET ikke vil skade hunden din og tren med de, ikke fremmede. Er han valp er nok kjentfolk enda kulere å hoppe og bite på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, velkjent fenomen. Min hund har vært mer skeptisk til fremmede, og jeg fant ut at det som funket best var å prakke på dem en hundegodis før de rakk å si noe, og be dem kaste/gi den til hunden min. Selvsagt gjorde jeg bare dette med folk som ville hilse. Hvis du ikke tar styringen fullstendig kommer de til å gjøre hva de vil (og jeg snakker om menneskene nå). Patricia McConnell snakker om det i boken sin "the other end of the leash", hvor hun slet med noe av det samme. Min valp var redd for hodeklapping (Er det noen mennesker som liker å bli klappet på hodet? Hvorfor tror vi at hunder liker det??) og fremmede som lente seg over henne, og når folk må gi godbiten selv måtte de også automatisk bevege seg på en måte som var mer behagelig for valpen min. Samtidig har jeg jobbet mye med å skape positive assosiasjoner til hodeklapping, fremmede og "overlening"..

Kan du be folk som vil hilse på valpen din om å holde en godbit og be om et sit før de hilser?

Jeg misliker forøvrig folk som løfter opp fremmedes valper eller små hunder - særlig når de ikke løfter riktig. Mennesker, altså... argh :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen tatt min hund for å hilse så hadde det blitt månelyst.

Jeg deler dette i to deler:

1. De som ikke ønsker å hilse på hunden. Da trener jeg kontakt/passering slik at hunden ikke går bort til dem. 

2. De som ønsker å hilse: Da sier jeg fra at hvis de vil hilse, så blir det ordentlig hilsing. Dvs at hunden vil hoppe, slikke (og evt valpebite). Takler de ikke det, så får de ikke hilse i det hele tatt (se punkt 1).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...