Gå til innhold

Redd for at sønnen min blir misbrukt seksuelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men nå er det oppklart. Var det noe mer du ville?

Anonymkode: 83b37...d04

Hvorfor så frekk?  Det var du som misforsto et enkelt hi. Så du bør holde deg for god for den holdningen din

Anonymkode: af978...23f

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor gamle ca er stebarna? Hvordan opptrer de rundt bestefar? Vet du årsaken til at din mann har ptsd?

Anonymkode: 97ba6...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud... Dette høres ut som et mareritt. IKKE la sønnen din være alene med den du tror kan ha gjort dette og SNAKK med mannen din. Enn om de alle har blitt misbrukt? Du kan redde sønnen din NÅ. Kontakt lege/helsesøster i første omgang og forklar dette. Og senere, dersom det blir ord mot ord, følg magefølelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor gamle ca er stebarna? Hvordan opptrer de rundt bestefar? Vet du årsaken til at din mann har ptsd?

Anonymkode: 97ba6...c29

Han skal i behandling nå og skal legges inn for å komme til bunns i det fordi han har store svarte hull i hukommelsen, men terapeuten sier det er traumeutløst. 

Nå er stebarna i begynnelsen av tenårene og gutten har sluttet å ha alle de problemene han hadde fra han var 4-12 år. Det er bare sengevætingen igjen. Men det har vært problemer som mobbing og en psykisk ustabil mor i disse årene, så jeg har tenkt at det var derfor. Frem til nå, når jeg plutselig kjenner på tvilen.

Anonymkode: d8953...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.statensbarnehus.no/

Denne tråden er fryktelig rotete fra ts sin side. Svarene i tråden og rådene i tråden er ikke noe noe skal følge uansett om tråden er fleip eller fakta. TS synes å overtolke og ikke helt ha kontroll på hvilke fakta og familiemedlemmer familien består i når en leser grundig her. 

Man spør ikke ut barn i forhold til mistanke om straffbare forhold, man går heller ikke til lege på egenhånd, man kontakter Statens Barnehus og får der hjelp med hvordan man går frem. 

Anonymkode: 49b2b...98c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det jeg har vært uklar? Jeg er stemor til to barn som hadde en tøff skilsmisse da foreldrene skilte seg. Min mann, altså deres far, lider av PSTD og skal snart intensivere behandling pga problemer med sorte hull i hukommelsen og stadig større vansker med å fungere i hverdagen nå som han har begynt i terapi. Vi har et felles barn og det er han som er bleiebarn og som jeg nå er bekymret for. Hvem i alle dager fleiper med ting som dette?!

 

Takk for svarene. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nettopp fordi tenk om jeg tar feil. Farfar er jo verdens snilleste og jeg vil i utgangspunktet ikke tro noe sånn om han. Men det er jo nettopp derfor jeg er på vakt nå. For man vil jo aldri tro sånn.

Anonymkode: d8953...227

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, for det første skal du ikke bry deg om brukere som er smålige nok til å kritisere deg for rot og uklarheter, de fleste her har jo skjønt hva du skriver og dessuten trenger man ikke akkurat få kartlagt hele slektstreet for å skjønne problemet.

Jeg har ikke peiling på overgrepsproblematikk, men synes du skal ringe Statens Barnehus for råd om hva du skal foreta deg. Har du en klar følelse av at det er farfar som er trusselen og f.eks ikke ett av stebarna? Om disse har vært utsatt for overgrep, slik du mistenker, kan de også ha en seksualisert atferd. Dette er virkelig kjempestore spekulasjoner fra min side. Jeg håper ikke jeg skremmer vettet av deg. Hvor mye kontakt har barnet med farfar alene (er han ivrig på å få barnet for seg selv?), om de er mye alene, evt om barnet er mye alene med stesøsken og hvordan relasjonene er mellom dem. Snakk med Barnehuset der du bor, dette skal du ikke bære på alene. Du må jo spørre om hva du kan si til mannen din, og hvordan du skal tolke hans reaksjoner.

http://www.statensbarnehus.no/?lang=nb

Tenk også på at sønnen din ikke behøver å være misbrukt, men også at det er viktig at du tar din redsel og mistanke på alvor. Lykke til :hug:

Anonymkode: 05d51...bfd

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette.

Om det er sant eller ikke, så er det viktig at du tar den ekle mistanken du sitter med på alvor, om ikke annet for å få det avkreftet! Ta kontakt med dem som er eksperter på dette ASAP.

Anonymkode: bfbaa...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men nå er det oppklart. Var det noe mer du ville?

Anonymkode: 83b37...d04

Først og fremst ville jeg hinte til at det går an å utvise litt takt og tone i tråder som denne. Dette er et alvorlig tema, og ikke egentlig en tråd der man behøver å henge seg opp i ubetydeligheter. Forstår man ikke HI, så har man to valg; man leser det på nytt eller man går ut av tråden uten å svare. 

De fleste kan til en viss grad forestille seg hvor fæl TS' situasjon oppleves for en forelder, det siste man trenger da er folk som kverulerer uten grunn (som jeg gjorde nå, men da lærer du kanskje til neste gang).

Anonymkode: 01991...bc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at magefølelsen er noe man skal lytte til, kan godt hende du "vet" mer enn du er klar over. Utrolig hvordan underbevisstheten kan fange opp ting. Som andre skriver - ta kontakt med Statens barnehus. Det verste (beste) som kan skje er at du tok kontakt uten at det var noe galt likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det må være helt forferdelig å være deg akkurat nå!

Jeg har videreutdanning ift slik problematikk, og vil oppfordre deg til å følge morstinktet, ta kontakt med barnevernet for råd. http://www.statensbarnehus.no/mistanke/?lang=nb Du kan også forsøke å stille barnet ditt åpne spørsmål, kommer jo an på hvor mye han forstår. Er kanskje ikke mer enn 2-3år? Faren med å spør for mye er at du kan bli mistenkt for å plante minner hos ham, men det går an å ta opp samtale på mobilen. Du vil kunne bli kalt inn som vitne om det blir en sak, så mobilopptak er greit og helt lovlig.

Åpne spørsmål kan være: hvordan er det å være med bestemor og bestefar? Hva liker du å gjøre hos bestefar/hva liker du ikke å gjøre? Du kan også spør konkret om hva som skjedde når han var med bestefar; hva gjorde du og bestefar i hageboden? Om gutten din er nærmere 3års alderen kan du be ham tegne familien, mye kan komme frem gjennom tegning. Men igjen, rådfør deg gjerne med barnevernet først! De skal ha god kompetanse ift dette. De har kanskje info om familien fra før, men som du ikke kjenner til pga taushetsplikten deres.

Ift mannen din:

Du kjenner mannen din best og vet hvordan han kan reagere. Snakk gjerne med barnevernet om hvordan du skal informere ham om bekymringen. Er deg fare for at han kan reagere med å bli suicidal, voldelig, bli psykotisk? Som jeg forstår det har han mye bagasje med seg, du kan evnt.få et møte hos barnevernet hvor han er med slik dere får hjelp hvis dere trenger det.

Håper det ikke er som du frykter, samtidig kan du spørre deg selv hvordan du vil ha det om noen år dersom det kommer frem alvorlige overgrep og du ikke varslet noen om bekymringene nå.

 

Stor klem

 

Anonymkode: ab9db...d9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, det må være helt forferdelig å være deg akkurat nå!

Jeg har videreutdanning ift slik problematikk, og vil oppfordre deg til å følge morstinktet, ta kontakt med barnevernet for råd. http://www.statensbarnehus.no/mistanke/?lang=nb Du kan også forsøke å stille barnet ditt åpne spørsmål, kommer jo an på hvor mye han forstår. Er kanskje ikke mer enn 2-3år? Faren med å spør for mye er at du kan bli mistenkt for å plante minner hos ham, men det går an å ta opp samtale på mobilen. Du vil kunne bli kalt inn som vitne om det blir en sak, så mobilopptak er greit og helt lovlig.

Åpne spørsmål kan være: hvordan er det å være med bestemor og bestefar? Hva liker du å gjøre hos bestefar/hva liker du ikke å gjøre? Du kan også spør konkret om hva som skjedde når han var med bestefar; hva gjorde du og bestefar i hageboden? Om gutten din er nærmere 3års alderen kan du be ham tegne familien, mye kan komme frem gjennom tegning. Men igjen, rådfør deg gjerne med barnevernet først! De skal ha god kompetanse ift dette. De har kanskje info om familien fra før, men som du ikke kjenner til pga taushetsplikten deres.

Ift mannen din:

Du kjenner mannen din best og vet hvordan han kan reagere. Snakk gjerne med barnevernet om hvordan du skal informere ham om bekymringen. Er deg fare for at han kan reagere med å bli suicidal, voldelig, bli psykotisk? Som jeg forstår det har han mye bagasje med seg, du kan evnt.få et møte hos barnevernet hvor han er med slik dere får hjelp hvis dere trenger det.

Håper det ikke er som du frykter, samtidig kan du spørre deg selv hvordan du vil ha det om noen år dersom det kommer frem alvorlige overgrep og du ikke varslet noen om bekymringene nå.

 

Stor klem

 

Anonymkode: ab9db...d9e

Glemte å skrive at du bør være forsiktig med å involvere mannen din før du prater med barnevernet i tilfelle han tar dette opp med foreldrene sine. Det kan føre til bevisforespillelse. Les linken jeg la med, den er veldig forklarende.

Anonymkode: ab9db...d9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke sove og vet ikke hva jeg skal gjøre. Begge mine stebarn har en bråte av symptomene på seksuelt misbruk men jeg har tenkt at det var på grunn av den tøffe skilsmissen mellom foreldrene. Men etter flere år i denne familien Ser jeg at til tross for den hyggelige atmosfæren så er jo alle helt emosjonelt dysfunksjonelle. Ingen av de tre sønnene har kontakt med hverandre, og alle har flyttet langt vekk fra foreldrene sine. Min mann har store psykiske problemer og PSTD - symptomer. 

Det som gjør at jeg plutselig ser disse tingene i sammenheng er at sønnen min som fremdeles er bleiebarn har en del elementer som gjør at jeg nå ikke får sove. Han har et nytt blåmerke på kinnet og det har han av og til og jeg stusser har gang. Han klager av og til over at det stikker, mens han tar seg til rumpen /bleien. Han har mareritt ofte og sier "Nei nei nei". Av og til får han helt angst ved bleieskift og vil ikke bytte bleie og virker å få helt noia. Og her en dag fikk jeg en dårlig følelse da vi var hos svigers og jeg spurte hvor sønnen min var og svigermor sa at han var i boden i hagen med svigerfar. Jeg fikk lyst å løpe å hente han og forsto ikke min egen innskytelse for den føltes irrasjonell. 

 

Men nå sitter jeg her og ser på min nydelige sønn som sover og tenker.."tenk hvis? "

 

Kan jeg tilgi meg selv for å ikke ha villet se det og derfor utsatt sønnen min for overgrep? Er jeg bare paranoid? Hva gjør jeg?

Anonymkode: d8953...227

Hei! 

Overgrep skjer mye oftere enn hva man tror.  De tegnene du forteller om er ikke din paranoia. Det er noe du bør ta alvorlig. 

Jeg synes du skal følge morsinstinktet ditt, og gjøre som andre her. Ta med sønnen til lege, legg frem mistanken. Følg NØYE med i alle familieselskaper, og generelt. Jeg har hatt bekjente i lignende situasjoner, og i alle situasjonene har "moren hatt en magefølelse meeen aldri tatt far/bestefar i det så....". Her ville jeg bare vært så på hugget, og faktisk ikke stolt på verken mannen eller svigerfar. 

Hvis legen i bygda er kjip, så dra til en privat lege. Ring først og forklar situasjonen for legen, slik at han er forberedt og dere kan late som ovenfor gutten din at dere bare er der for en grundig sjekk.  

 

Anonymkode: 8500c...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan legen se/finne ut?

Jeg bor på et lite sted og legen er skikkelig kjip. Kanskje jeg skulle gått til privat lege i byen? Hvordan sjekker de det?

Anonymkode: d8953...227

Gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Denne tråden er helt forferdelig å lese, ikke på grunn av måten du uttrykker deg på, men innholdet i saken. Håper dere får riktig hjelp. Jeg har ingen råd, bare sender deg en varm, støttende klem:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får visst være en motvekt til tråden. Etter min kunnskap ser jeg ingen umiddelbare tegn til bekymring, ut over blåmerke på kinn. Det er mange årsaker til at barn ikke vil skifte bleie feks, tidligere erfaring med bleieutslett feks. Sviing på tiss, rumpe er ganske normalt for bleiebarn, og mareritt hvor man roper nei nei er veldig normalt. Blåmerke på kinnet ville indikere oralsex under tvang, og en ville da kunnet forvente andre symptomer hos barnet SELV om dette ikke er en absoludt regel (vil ikke gå inn i hvilke for å ikke skape ytterligere bekymring, da også de symptomene ofte kan oppstå uten at det finnes overgrep særlig hos så små barn)

Det er heller ikke unormalt å kjenne på din angst, særlig når det er mye ustabilitet i familien og mannen har uklare psykiske vansker mulig knytta til barndom. Foreldre skal være obs og på vakt, ingen tvil men det er også lett å overtolke. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en samtale med barnevernet eller barnehuset og ellers holdt barnet under oppsyn. Å snakke med gutten om dette skal du være veldig forsiktig med, og ikke uten veiledning. Når de er litt større kan vi snakke generellt med barna om kropp, grenser og hva som er lov mellom voksne og barn feks men kun på generell basis. Barn vil lett lage seg og dikte opp historier i en slin samtale, som også lett kan mistolkes. 

Overgrep mot så små barn er heldigvis ytterst sjelden, så statistisk sett er det lite sannsynlig at det er tilfellet. Det betyr IKKE at du ikke skal være på vakt, men det betyr at du skal "forte deg sakte" og være klar over at mange mange foreldre har denne  bekymringen en eller annen gang. Drøft bekymringen med fagpersoner og fortsett å være på vakt men vit at det kan være mange grunner til ditt barns oppførsel. 

Anonymkode: ac24b...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, made4u skrev:

har også hardt for å se for meg at far eller bestefar kan stå bak det mot egne barn/barnebarn

Så du har aldri hørt om incest?

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst ville jeg hinte til at det går an å utvise litt takt og tone i tråder som denne. Dette er et alvorlig tema, og ikke egentlig en tråd der man behøver å henge seg opp i ubetydeligheter. Forstår man ikke HI, så har man to valg; man leser det på nytt eller man går ut av tråden uten å svare. 

De fleste kan til en viss grad forestille seg hvor fæl TS' situasjon oppleves for en forelder, det siste man trenger da er folk som kverulerer uten grunn (som jeg gjorde nå, men da lærer du kanskje til neste gang).

Anonymkode: 01991...bc7

JEG SPURTE FORDI JEG VILLE GI TS ET ORDENTLIG SVAR OG VAR LITT USIKKER PÅ HVA HUN EGENTLIG MENTE I INNLEGGET SITT.

Anonymkode: 83b37...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har aldri hørt om incest?

Anonymkode: 83b37...d04

Selvfølgelig har jeg hørt om det, men det er virkelig ikke noe stort problem da det forekommer svært sjelden, det meste av overgrep mot barn foregår ved at det er noen utenfor familien som forgriper seg. Det er ikke vanlig at mennesker føler seksuell tiltrekning mot familiemedlemmer og i alle fall ikke egne barn, det er unaturlig for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...