Gå til innhold

Bør barnet vite hele historien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far og barn hadde ingen kontakt de første 10 åra. Barnet var helt uønsket av far .. Og ja- det var et resultat av at pillene ikke ble svelget uten at far visste om det..

men likevel: når tenåringen spør.. Er det da riktig å servere hele historien.. Noe som får mor til å fremstå som den store stygge i tenåringene øyne..

Anonymkode: abcd7...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Jeg synes ikke at et barn skal få høre at det var uønsket. 

Av og til er det helt innafor med ei hvit løgn. 

Å skulle legge ut til et barn om at mor ikke tok pillen og far ikke brukte kondom, og dermed ble barnet til er ikke noe man trenger å utbrodere til et barn. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Nei.

Jeg synes ikke at et barn skal få høre at det var uønsket. 

Av og til er det helt innafor med ei hvit løgn. 

Å skulle legge ut til et barn om at mor ikke tok pillen og far ikke brukte kondom, og dermed ble barnet til er ikke noe man trenger å utbrodere til et barn. 

enig.

Anonymkode: c8880...524

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet er jo mor den store stygge !

Anonymkode: 75bc0...590

Et barn trenger ikke å høre at mor eller far var den store stygge. 

Her har begge gjort feil, både mor og far. 

Endret av skruf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette skal las ligge, man setter barnet i en veldig vanskelig situasjon når den ene forelderen, rett eller ikke, blir gjort til den store stygge.

Anonymkode: 2dbcb...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Et barn trenger ikke å høre at mor eller far var den store stygge. 

Her har begge gjort feil, både mor og far. 

Enig.

Anonymkode: c8880...524

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Hvorfor?

Fordi du skal føle deg bedre?

 

Anonymkode: c8880...524

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Hvorfor i alle dager skal man fortelle et barn om omstendighetene rundt befruktningen?

Det er jo klinkende likegyldig hva som skjedde. Samleie fant sted og det ble ei befruktning. Og dermed ble barnet til. 

Hadde du likt å få høre av dine foreldre at du egentlig var uønsket?

Hva tror du det gjør for et barnesinn å få høre at man egentlig ikke var ønsket?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er alene om å vite at pillene ikke ble svelget, så hadde jeg ikke sagt noe om det. Men hvis far, eller andre, også vet det så hadde jeg fortalt det for å forsikre meg om at barnet hadde fått høre den versjonen jeg ville at han/hun skulle få. Det er kanskje enklere enn å forsvare seg i ettertid. Bedre å være føre var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Hvordan skal det være barnets beste å bli fortalt at ingen av foreldrene hans er ålreite, og at han eksisterer fordi den av foreldrene som ønsket ham er en kjeltring?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at noen skal få vite at de egentlig var uønsket. Og jeg synes heller ikke barn skal måtte forholde seg til evt konflikter mellom mor og far. Hva er det egentlig barnet her spør om? Hvorfor far ikke var i bildet de 10 første årene? Det holder å si at det er komplisert, eller at det rett og slett ikke er noe h*n trenger å vite, og at det viktigste uansett er at far er i barnets liv nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Hvem er du i denne historien?

Og nei, barnet trenger ikke å få vite hva som egentlig skjedde. Min erfaring med sannhetsfanatikere er at motivene ofte ikke er så "gode" som de liker å late som eller til og med tror selv. Alt trenger ikke komme fram i lyset. Sannheten MÅ ikke alltid graves fram for enhver pris.

Jeg hadde holdt kjeft. Jeg har en ting eller tre selv jeg gjerne skulle sagt til mitt eldste barn om hva som skjedde da h*n var liten, men så lenge barnet mitt lever mer ukomplisert om jeg holder kjeft så gjør jeg da selvfølgelig det!

Anonymkode: 22eb1...cdf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes ikke at noen skal få vite at de egentlig var uønsket. Og jeg synes heller ikke barn skal måtte forholde seg til evt konflikter mellom mor og far. Hva er det egentlig barnet her spør om? Hvorfor far ikke var i bildet de 10 første årene? Det holder å si at det er komplisert, eller at det rett og slett ikke er noe h*n trenger å vite, og at det viktigste uansett er at far er i barnets liv nå.

Jeg signerer denne, jeg tror jeg hadde valgt å si at det var komplisert. Likevel er nå dette en tenåring, og det er stor forskjell på om det er en 13 åring eller en 19 åring som spør. Er det en 13 åring bør ting ligge, er det derimot en på 19 år vil han skjønne og kanskje kreve mer svar. 

Min bror fikk vite om datteren sin når hun var 8 år, og da hadde jenta trodd hun hadde en annen far (og denne mannen trodde han var hennes biologiske far) mor visste sannheten hele tiden. Familien har i alle år ungått å snakke om temaet, og jenta som nå er 20 år har heller ikke spurt ( i alle fall ikke far eller oss andre i familien hans) Min bror har naturlignok hatt det tøft og har ikke akkurat hatt et godt forhold til jentas mor, men ting har roet seg. Han valgte å aldri konfrontere henne med tanke på hensyn til jenta. På oss kan det også virke som om mor til jenta har latt ting ligge slik at jenta har faktisk fått et godt og ikke minst naturlig forhold til sin far. 

Anonymkode: e3382...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet burde vel fått vite hva som egentlig skjedde? I denne situasjonen var det vel moren som ønsket barnet, men faren ikke gjorde det?

Men mor er ganske mest opptatt av hun selv ikke skal fremstå som "slem" i barnas øyne...

Anonymkode: 72310...8ca

Hahaha, hvorfor i all verden? Vet DU hvorfor du er til? Vet du om moren din fikk omgangssyke og pillen ikke virket, eller at pappa glemte å hoppe av i svingen? Eller at de egentlig bare hadde en flørt, men så var hun brått gravid? Altså......det er maaange sånne historier, men man skal da ikke si det til ungene! Om de er voksne eller barn... 

Anonymkode: a092d...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet er jo mor den store stygge !

Anonymkode: 75bc0...590

Å? Jeg for min del synes ti år med fullstendig ingnorering av et uskyldig barn er det virkelig stygge her. Selvfølgelig er det stygt å lure en mann til å bli far, men alle oppegående menn som vil være sikre på å unngå en slik situasjon er helt enkelt nødt til å ta ansvar selv og bruke kondom.

Jeg synes begge foreldrene har grunn til å skamme seg, og at de skal spare den stakkars ungen for lidelseshistoriene sine og heller bare bestemme seg for at det blir uavgjort i konkurransen om hvem som har vært den verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite da jeg var 14 at jeg var uønsket av moren min. Direkte av henne. Men hele livet mitt var jo bevis på det. Men å høre det så falt det noen biter på plass. Ja jeg sleit psykisk en stund, men jeg kom sterkt ut av det å vite at det ikke var meg det var noe galt med og at pappa har gjort sitt beste.

Anonymkode: 4614a...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette syns jeg ikke barnet skal få vite om. Jeg er ikke for å lure noen til å bli far, men når det først har skjedd, er det likevel fars ansvar at han ikke klarte å komme over sviket og ha kontakt med barnet sitt. Den manglende kontakten er til syvende og sist ikke mors feil, men fars, da barnet var helt uskyldig i dette. Så nei, at far ikke har hatt kontakt med barnet sitt de første 10 årene, får stå for seg selv, mener jeg. Barn/tenåringer/voksne barn trenger ikke å vite alt om hva som har foregått mellom foreldrene tidligere, det mener jeg kan bli veldig destruktivt og vondt for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: når fikk faren vite at han var far, og på hvorfor hadde ikke far kontakt med barnet sitt de 10 første årene?

Anonymkode: e3382...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...