Gå til innhold

Hva skal man svare når kunder klager på at varene er dyre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange irriterer seg over dette, men hvor setter dere grensa på hva som er "klaging"?

Ville aldri falt meg inn å gå opp til en butikkansatt og kjefte på dem pga. høye priser.

Men er ofte jeg er sier rett ut f.eks. "denne syns jeg var litt dyr, tror jeg må vurdere det og komme tilbake til dere senere" når en ansatt foreslår et produkt (implisitt: for dyr i forhold til hva jeg så for meg å betale, så nå må jeg kanskje sjekke prisen hos en konkurrerende butikk først). Er vel bedre å være noenlunde ærlig enn å kaste bort mer av tiden deres ved å jatte med?

Anonymkode: fa059...5bd

 

Men det er jo ikke klaging! Det er jo konstruktivt. Jeg synes denne er dyr derfor går jeg. Null problem. MEN! Å klage over at noe er dyrt for så å kjøpe... Hva er poenget med det? 

Anonymkode: 0d7ff...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26. september 2016 den 17.03, AnonymBruker skrev:

 Det har en sammenheng med prisene. Alt har en sammenheng. Hvis bransjen sliter med å få det til å gå rundt, er det fordi kundene uteblir, kundene uteblir fordi varene er for dyre.

Jeg går sjelden på cafe, jeg synes ikke det er verdt det å betale over 100 kr for en kake og en kopp kaffe. 
Og jeg er ikke alene om å tenke slik.

Så det at serveringstedene sliter, har jo ingen ting med at varene ikke er for dyre å gjøre, men det motsatte spør du meg.

Anonymkode: 89d05...845

Nå vet jeg ikke hvilken cafeer du går på men her jeg bor ville det Max kostet en 50 lapp for kake og kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. september 2016 den 14.36, bopera skrev:

Det er det verste argumentet jeg hører. "Liker du det ikke, så trenger du ikke kjøpe det". Snakk om å legge seg på rygg for handelsstanden. Det er jo nettopp fordi du må ut med 50 kroner for noe slikt tull, at vi må begynne å se på retningen økonomien i dette landet er på vei. Et måltid på et bakeri burde ikke være priset som en luksusvare. 

Det er ikke noe som heter for lav eller høy pris men riktig pris heter det, i handelsnæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å klistre på seg et smil og ha en høflig tone mens du sier "ja det er nok prisen det. Er desverre ikke jeg som setter prisene"

Anonymkode: ec759...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å jatte med og "kill them with your smile". Alltid noen som skal klage. Hvis de synes det er for dyrt så kan de bare gå et annet sted eller bake selv.

Anonymkode: 44864...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man svarer sannheten: 

"Ja, en del av varene våre er dyrere enn på både Rema og 7-eleven. Men husk at de er store kjedsom forhandler frem gode innkjøpspriser, fordi de kjøper inn i mye større kvantum. Vi er en enkeltstående kiosk og har ikke denne muligheten. Fordi vi er en del av studentsamskibnaden, tjener vi heller ingen penger etter at utgiftene er trukket fra. Så jeg kan forsikre deg om at prisene er så høye som de må være. Dessverre."

Eller

"Ja, nye bøker er dyrt i Norge. Prisene på engelske bøker er lavere fordi engelskspråklige bøker kan produseres i langt større kvantum fordi markedet er mye større enn det norske. Bokloven i Norge forhindrer oss i å rabattere nye bøker. Det er rett og slett ikke lov. Men ta en titt på et av kampanjetorgene våre, der finner du bla fjorårets bøker til en langt hyggeligere pris."

 

For eksempel.

Anonymkode: 68f6e...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha jobbet noen år på Kiwi under studiene, så fant jeg ut at "Ja, sånn er det.." passer til storsett alt. Og jeg har hatt mye rare kunder.

"40 kroner for smørloff?? På en lavprisbutikk???" - Ja, sånn er det

"De norske jordbæra er for store! Jeg får de ikke ned i champagneglasset uten å måtte dele de i stykker, og da blir de så skitne!!!!" - Ja, sånn er det

Anonymkode: 4cf06...231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på narvesen og pleier bare si " ja, det er en grunn til at "han Reitan" er rik" :P

Anonymkode: 899dd...ff3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er, og kommer tydelig fram fra mange i denne tråden, er at enkelte personer mener de har en særegen rett til å behandle servicearbeidere hvordan de måtte ønske, uten at de skal få samme mynt tilbake, bare fordi at de er kunden. At "kunden alltid har rett" har jeg kastet fra meg for lenge siden, behandl andre med respekt om du ønsker respekt tilbake.

Det er helt i orden at noen kan få litt hakeslep av prisene på Cafe og restaurant om man ikke er på dette så ofte. Husker jeg også fikk litt hakeslep da jeg måtte betale 35 kr for en tepos og lunkent vann. Jeg sa for øvrig hyggelig fra om at vannet ikke var varmt og lot prisdiskusjonen ligge. Tror de fleste oppegånde mennesker vet at dette kan ikke servitøren/kundebehandleren  noe for og det lite de kan gjøre med det. Å lage en stor scene ut av det som TS forklarer, er i min mening heller et forsøk på å lage kvalm. Jeg ville rett og slett valgt å ikke gi noe tilsvar på det i det hele tatt, bare spurt om h*n fortsatt ønsker det. Ikke la kunden fyre deg opp, for det er ofte det de ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg er min egen sjef og kan si det jeg vil til kundene. Nå jobber jeg med et håndverk og ikke i servicebransjen, men kunder som klager på høy pris får jeg likevel. 

Jeg pleier da å smile og spørre om de vil ha nummeret til noen av mine rimeligere konkurrenter. De blir da helt paffe og jeg forklarer at om de vil ha noe dritt så er det mange der ute som gjør jobben for en brøkdel av mine priser. Men vil man ha kvalitet så betaler man for det! 

Noen kunder mister jeg så klart på dette viset, men akkurat de kundene kjenner jeg at jeg uansett ikke vil ha noe med å gjøre. Det som er artig er at mange av de jeg sier dette til faktisk blir noen av mine beste kunder som kommer igjen og igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis bare å jatte med, men en gang hadde jeg en kunde som ikke ga seg. Hun maste og maste om hvor dyr hun mente varen var. Til slutt fikk jeg nok og sa: Ja, jeg forstår at du mener det er dyrt, men hva mener du egentig at jeg skal gjøre med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...