Gå til innhold

Hva skal man svare når kunder klager på at varene er dyre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis folk virkelig er så dumme at de tror at den stakkars butikkansatte skal ta klagen videre til sjefen sin, som så tar det videre til sjefen sin, som så tar det opp med produsentene, som så tar det opp med markedet.... Vel, da fortjener de at ting koster mer enn de ønsker. 

Anonymkode: 5a62d...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi beskjed om at det ikke er du som setter prisen, men h*n kan gjerne skrive en klage.

Prisen på en bolle på cafe er satt sammen av forskjellige ting

1) husleie

2) strøm

3) lønn  + arbg avg

4) sosiale goder

5) råvare prisen

6) svinn

 

m.m. Men det er det nok ikke alle som skjønner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nappetass1 skrev:

Jeg synes faktisk man skal være forsiktig med å si seg enig med kunder i at varene er overpriset, eller ser du ikke problemet med å nedsnakke egen arbeidsplass?

Synes man skal ha folkeskikk nok til å behandle butikk-/restaurant-/cafeansatt med respekt, det er jævlig åpenbart at det ikke er dem som bestemmer noe som helst. Send en mail, klag på facebook, trip advisor, ring etc.

Hvor tar du det i fra i mitt svar at jeg nedsnakker arbeidsplassen?

Anonymkode: 89d05...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvordan kan man egentlig yte service på noe som er helt utenfor ens kontroll? Som nettopp butikkprisene er. Jeg drar igjen opp eksempelet med kassadamen og regnværet. Hva om kunden kommer inn og klager på det jævlige uværet? Hva skal kassadamen si for å yte den servicen kunden fortjener?

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Da sier kassadamen, ja i dag er det dårlig vær, vi får håpe det blir bedre i morgen. 

Anonymkode: 89d05...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nappetass1 skrev:

Tja, skulle likt å se hvor man kunne fått det til lavere pris. Man betaler for å spise ute, slik er det bare! Liker du det ikke får du bollepose til 20,- og Kuli til 15,- på butikken.

Det er det verste argumentet jeg hører. "Liker du det ikke, så trenger du ikke kjøpe det". Snakk om å legge seg på rygg for handelsstanden. Det er jo nettopp fordi du må ut med 50 kroner for noe slikt tull, at vi må begynne å se på retningen økonomien i dette landet er på vei. Et måltid på et bakeri burde ikke være priset som en luksusvare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange klager på at bakerivarer er for dyre og at man har rett til å klage som kunde. JA, det har du. Men det er måten det gjøres på som teller.... Hvis du glefser etter de ansatte så går du frem feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, bopera skrev:

Det er det verste argumentet jeg hører. "Liker du det ikke, så trenger du ikke kjøpe det". Snakk om å legge seg på rygg for handelsstanden. Det er jo nettopp fordi du må ut med 50 kroner for noe slikt tull, at vi må begynne å se på retningen økonomien i dette landet er på vei. Et måltid på et bakeri burde ikke være priset som en luksusvare. 

Dersom en tar i betraktning at de fleste serveringssteder sliter med å få det til å gå rundt klarer jeg ikke helt å se at det er så dyrt som alle skal ha det til. Dersom det for deg er "slikt tull" så kan du iallfall la være å kjøpe det, vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i blomsterbutikk. Der de samme sure kundene kommer med samme klagene. År etter år. Dyr blomster ja!! Å sammen ligner oss med dagligvarebutikken som også får inn planter. Til en mye billigere penge enn vi må betale. Jeg bruker ikke å svare noe på det.. kikker bare på dem å smiler.

Spesielt to søstre som alltid kommer sammen. (den ene av de har ei datter som er utdannet blomsterdekoratør. Men jobber som noe annet. Så dette med blomster og priser det kan hun) Klager alltid på at plantene er dyre. sukk og stønn.. Det er mye billigere på **** den andre blomsterbutikken ja. -ja så gå dit da heller, tenker jeg alltid i mitt stille sinn. Hvorfor i alle dager skal dem handle til oss. Om den andre er billigere? En gang gikk jeg bare ut av butikken og begynte å snakke med kunder. Oversåg sytingen deres. Da ble det stopp gitt. Stod helt forundret å ventet på at jeg skulle komme inn igjen. Bom stilt ble det med klaging!!

Anonymkode: 8b4a1...055

Må fortelle at jeg ikke har lest lengre i tråden enn hit, men dette innlegget slo meg som en fin løsning på de gjentatte klagerne. Barn (tenker på trass-situasjoner), fulle folk, klagere og mange andre -ikke gi dem oppmerksomhet på negativ handling og de stopper. Nøytalitet. 

For å få positiv energi så tenker jeg det må litt annen psykologi til hvor en forklarer uten å dømme. Snakke om politikk istedet for å holde det på et personlig plan. Informasjon og kunnskap i åpen samtale gjør at ingen lengre kan "ta den andre", når fakta ligger på bordet så er det liksom ikke så mye mer å krangle om. 

Slike mennesker du snakker om høres ut som folk som har dette som en del av sin hverdag, sikkert flere forhandlere som får høre regla. Kanskje du skulle invitere dem til en dag med arbeid neste gang du trenger ekstra folk (typ en gang i året "dugnad")? Bare tilbudet vil være overraskende, og med litt kløkt fra deg kan du snu det fra klaging til vennskap. På bygda tenker jeg deyte kunne vært noe, i byen vet jeg ikke. Uansett, om de setter en butikk opp mot en annen så tror jeg pp at det lønner seg å bli venner med andre forhandlere i området som selger det samme, at kontakt og vennskap, til og med samarbeid kan gi alle butikker et løft, og at det blir lettere å svare kunder på både service og klaging.

 

For de som er "engangs tilfeller", som det vel er mest av -vel folk er forskjellige, og alle kan ha en skikkelig dårlig dag. Lære seg å overse det i eget liv er første pri, ikke ta med jobben hjem i hodet ditt unødvendig. Nummer to tenker jeg er å innse at selv om du er den som må svare, så er det ikke ditt problem. Den beste måten å svare på er ved å foreslå noe billigere. Eller rett og slett bare trekke på skuldrene "jeg jobber bare, bestemmer ikke prisene"-greia. Nøytralitet, eller ny positiv løsning. 

 

 

 

Anonymkode: f0fe4...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditt problem som kunde at varen er for dyr? Ja, på sett og vis. Men hvis resultatet er at du ikke kjøper varen så er det jo også butikken sitt problem kong med at de taper omsetning. I værste fall kan det gå utover den butikkansatte som mister jobben fordi butikken går konk fordi "alle" slutter å handle der og ingen gir beskjed om hvorfor. 

Å si til en butikkansatt at den biffen er for dyr er da ikke "å ta ut følelser". Det er jo ikke som at kunder flest har sammenbrudd i butikken og griner over høye priser. Så lenge man kommer med en saklig kommentar må ansatte tåle denne typen klager. 

Som nevnt er nok dette lettere å få gjennomslag om i mindre butikker. En ansatt i et lite bakeri har kortere vei til ledelsen enn en i kassen på Rema. Rema kjører også en rekke målinger og undersøkelser som fanger opp kunders synspunkt, noe som ikke feks et lokalt bakeri har. På slike steder er direkte tilbakemeldinger gull verd, og hvis de ansatte ikke ser sin rolle i dette er det bare trist. 

Anonymkode: db864...ebf

Problemet er jo at de færreste sier fra på en ordentlig og saklig måte. De fleste klagerne oppfører seg faktisk som om de skal ta ut alle sine problemer på den ansatte, og gjemmer det bak utbrudd av typen: "FAENS DYRE PRISER, JEG GÅR ET ANNET STED! DRITTBUTIKK!" Eller "Nei, fysjameg, her var det dyrt altså!" mens de nistirrer på meg som om jeg kommer til å gi dem rabatt dersom de bare stirrer surt lenge nok. 

Jeg er helt enig med mange kunder, ting er dyrt, men jeg kan ikke gjøre noe. Selv jobber jeg i matbutikk, og jeg svarer ofte at beklager, jeg bestemmer ikke prisene, men jeg skal ta det videre til sjefen. Kunden fnyser, betaler surmulende og går sin vei. For så å komme tilbake neste uke og klage på det samme. Prisen har fortsatt ikke blitt lavere, selv om jeg har bragt kundens klage videre til min sjef, som vet at han ikke kan gjøre noe mer enn å si det til regionssjefen som er innom en gang i måneden, og som sikkert gir faen i det hele og har andre ting å tenke på enn prisen på epler. Og slik forsvinner det i systemet. Dessverre. Og hvor mange av denne typen klage tror du sjefen min får i løpet av en dag? Mange! I alle fall fra meg. Men prisene i vår butikk er helt på linje med prisene i andre butikker, ofte er de lavere, siden jeg jobber for en såkalt billigkjede. 

Moralen er: ikke ta det ut på den ansatte på gulvet. Dersom du ønsker å klage, gå rett til sjefen. Spør etter vedkommende, ring butikken eller send en mail. Alt kontaktinformasjon står på nettsidene til butikkene. Klager og tilbakemeldinger har virkelig større kraft dersom det kommer direkte fra kunden til sjef, ikke via en ansatt. Synd, men sant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en del av jobben. Det er dere kunden møter og dere er bedriften sitt ansikt utad som flere sier. Og det er ikke det minste rart at folk av og til får hakeslepp, for det er virkelig dyrt.
En bolle og en kopp kaffe har jeg betalt 75 kr for,
En annen gang fikk jeg nesten ikke frem et ord da summen for en kopp te og en muffins ble på svimlende 129 kr.
Uansett om det kan forsvares eller ikke, har man en jobb som har med kunde behandling å gjøre, skal man ikke svare frekt tilbake nei. 
Alle har vi vel reagert av og til på noe vi skal kjøpe, enten det er boller eller byggevarer, klær, transport, tannlegeregninger osv. Sier der aldri noe? Har dere ingen meninger om det.
For egen del mumler jeg mest for meg selv når jeg blir satt ut, men forstår godt de kundene jeg har hatt opp gjennom som klager.
Og ja, klager mange på en ting så tar man det opp med sjefen. 
Jeg har hørt mange klage på priser, for det er dyrt, og da svarer jeg høflig og ærlig, at det er jeg helt enig i, for det er dyrt å bo Norge.
God kundebehandling er viktig, mange som glemmer det.

Anonymkode: 89d05...845

Men nøyaktig HVA mener du at en ansatt på kafé, i en klesbutikk eller whatever skal svare, da? Det er videre også et poeng at normal høflighet går begge deler - det betyr at kunden også bør oppføre seg anstendig.

Anonymkode: 1698a...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bopera skrev:

Det er det verste argumentet jeg hører. "Liker du det ikke, så trenger du ikke kjøpe det". Snakk om å legge seg på rygg for handelsstanden. Det er jo nettopp fordi du må ut med 50 kroner for noe slikt tull, at vi må begynne å se på retningen økonomien i dette landet er på vei. Et måltid på et bakeri burde ikke være priset som en luksusvare. 

Du må ta med i betrakningen at det er mer enn råvare prisen du betaler for, og all den tid vi har de lønningene vi har så vil ting være priset deretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bopera skrev:

Det er det verste argumentet jeg hører. "Liker du det ikke, så trenger du ikke kjøpe det". Snakk om å legge seg på rygg for handelsstanden. Det er jo nettopp fordi du må ut med 50 kroner for noe slikt tull, at vi må begynne å se på retningen økonomien i dette landet er på vei. Et måltid på et bakeri burde ikke være priset som en luksusvare. 

Nå er det ikke slik markedsøkonomi fungerer, den baserer seg på at den som driver virksomhet tar en pris som markedet generelt er villig til å betale. Du vil alltid ha noen som syntes det er for dyrt, men så lenge man har nok kunder som betaler prisen så fortsetter man jo å ta den, og prisen settes så høyt som overhodet mulig. 

Business dreier seg ikke om veledighet, men maksimal profitt. 

Anonymkode: 69970...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på cafe og opplever flest hyggelige kunder men også noen mindre hyggelige. Blant de mindre hyggelige kundene er det noen som klager på at det vi selger er så dyrt. I dag for eksempel var det en tilsynelatende hyggelig mann som ville ha en bolle. Han spurte om prisen og jeg fortalte han hvor mye den kostet. Plutselig skiftet han helt om. "JA DERE TAR DERE GODT BETALT; JA????!!!!". Jeg ble så paff og fikk ikke frem et ord. Han forlot (heldigvis) cafeen i raseri. 

Hva i all verden skal man svare på noe sånt? JEG setter jo ikke prisen. Hva vil disse kundene at man skal si? Unnskyld?

Anonymkode: 0d7ff...ab7

"Det er dessverre ikke jeg som setter prisene, men jeg skal viderebringe tilbakemeldingen til ledelsen". Du kommer selvfølgelig aldri til å gjøre det, men da holder kunden som regel kjeft. At voksne folk ikke forstår at det er dyrt på cafe, tilsier at de uansett burde holde seg hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nappetass1 skrev:

Dersom en tar i betraktning at de fleste serveringssteder sliter med å få det til å gå rundt klarer jeg ikke helt å se at det er så dyrt som alle skal ha det til. Dersom det for deg er "slikt tull" så kan du iallfall la være å kjøpe det, vel?

 Det har en sammenheng med prisene. Alt har en sammenheng. Hvis bransjen sliter med å få det til å gå rundt, er det fordi kundene uteblir, kundene uteblir fordi varene er for dyre.

Jeg går sjelden på cafe, jeg synes ikke det er verdt det å betale over 100 kr for en kake og en kopp kaffe. 
Og jeg er ikke alene om å tenke slik.

Så det at serveringstedene sliter, har jo ingen ting med at varene ikke er for dyre å gjøre, men det motsatte spør du meg.

Anonymkode: 89d05...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar du det i fra i mitt svar at jeg nedsnakker arbeidsplassen?

Anonymkode: 89d05...845

Hvis du sier deg enig i at det er dyrt sier du deg jo enig i at kunden bør gå et annet sted. 

Anonymkode: 9e10e...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få lov til å representere en motvekt til kunden i HI?

Når jeg kjøper brød så kjøper jeg det i utsalget til et lite, lokalt bakeri. De lager skikkelig gode og grove brød. Der er det ikke mye sånn ferdig melblanding som kommer på tank inn til bakeriet.

Resultatet er jo selvsagt at brødene koster litt mer enn de masseproduserte og langveistansporterte kneipp'ene til butikkene.

Så betaler jeg for brødet jeg kjøper, smiler, deler noen ord med personalet dersom det er rolig, -og nevner at livet er alt for kort til å spise trist brød. Derfor velger deg det beste brødet i byen og det er det de som har. Synes det er helt greit at kvalitet koster litt mer enn middelmådighet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2016 at 8.47, bopera skrev:

Jo da, greit nok at bakerier og lignende dekker opp flere kostnader enn selve bollen, når de setter prisen. Men det er noe grunnleggende galt med markedet, da jeg måtte ut med hele 48,- for en 200 ml Kuli og en liten hvetebolle, da jeg og nevøen min skulle kose oss på bakeri. Og det var dagens TILBUD!

Det står gjerne to personer bak disken på et lite bakeri. Du kan jo begynne å regne på hvor mye bakverk man må selge på en dag bare for å dekke opp lønna på disse to og leie av lokaler.

 

Generelt har jeg en mistanke om at det de samme menneskene som klager på at prisene er høye, som klager på at lønna på jobben deres er lav. Greia er at, for at at priser på restaranter, bakerier osv. skal være lav, så må lønna også være luselav.

Endret av Gullik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange irriterer seg over dette, men hvor setter dere grensa på hva som er "klaging"?

Ville aldri falt meg inn å gå opp til en butikkansatt og kjefte på dem pga. høye priser.

Men er ofte jeg er sier rett ut f.eks. "denne syns jeg var litt dyr, tror jeg må vurdere det og komme tilbake til dere senere" når en ansatt foreslår et produkt (implisitt: for dyr i forhold til hva jeg så for meg å betale, så nå må jeg kanskje sjekke prisen hos en konkurrerende butikk først). Er vel bedre å være noenlunde ærlig enn å kaste bort mer av tiden deres ved å jatte med?

Anonymkode: fa059...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...