Gå til innhold

Hva skal man svare når kunder klager på at varene er dyre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, deg om det. Vi mennesker er forskjellige, noen sier i fra, andre ikke. Men ALLE er kunder og fortjener service, nettopp fordi det er jobben du som arbeider på stedet har. 
Du er ikke ansatt kun for de kundene som ikke sier noe, eller de som er på en måte som du synes er greit.
Jeg snakker selvfølgelig ikke om de som går over grensen, men å klage på prisen må man forvente at kunder av og til gjør.

Anonymkode: 89d05...845

 

Men hvordan kan man egentlig yte service på noe som er helt utenfor ens kontroll? Som nettopp butikkprisene er. Jeg drar igjen opp eksempelet med kassadamen og regnværet. Hva om kunden kommer inn og klager på det jævlige uværet? Hva skal kassadamen si for å yte den servicen kunden fortjener?

Anonymkode: 0d7ff...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ja det er dyrt, helt enig, men det er ikke jeg som bestemmer dessverre" også smiler du, også har du en kunde som føler seg hørt og forstått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvordan kan man egentlig yte service på noe som er helt utenfor ens kontroll? Som nettopp butikkprisene er. Jeg drar igjen opp eksempelet med kassadamen og regnværet. Hva om kunden kommer inn og klager på det jævlige uværet? Hva skal kassadamen si for å yte den servicen kunden fortjener?

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Regnværet har åpenbart ingenting med butikken å gjøre, det har prisene. Kan du ikke bare takke for tilbakemeldingen å si at du skal ta det videre? De vet at du personlig ikke kontrollerer prisene, men det er du som er deres kontaktperson og bedriften ansikt utad.

Anonymkode: 8b7da...a88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En helt konkret grense finnes selvsagt ikke. Og, urimelige kunder vil jo alltid også eksistere. Selvsagt kan man ikke forvente HM priser, eller Michael Kors priser for den saks skyld, hvis man går inn i en LV butikk. Men, det betyr ikke at man aldri skal kunne klage på pris. For det er faktisk mye som er veldig dyrt, og dyrere enn hva man føler at varen er verd. Hva folk synes er for dyrt vil jo variere, og noen har gjerne mer rett enn andre. Den ansatte får sile tilbakemeldingene, og ta videre det som ikke er helt på jordet. Jeg tenker ikke st man skal løpe til sjefen for hver eneste tilbakemelding, men i en passende anledning nevne at "vet du, den siste uken/mnd har jeg fått flere tilbakemeldinger om st rekesmørbrødet er for dyrt" synes jeg man må kunne forvente. Det forventer jeg både som ansvarlig på jobb selv og når jeg selv er kunde andre steder. 

Anonymkode: db864...ebf

 

Jeg er enig i at det er mye som er dyrt og mye er dyrere enn det jeg "føler" at varen er verdt. Men det er mitt problem! Ikke den butikkansattes. Jeg hadde følt meg så dum om jeg skulle sagt på Meny "vet du, denne biffen... Jeg føler den er for dyr rett og slett". Da hadde jeg heller tenkt mitt, lagt biffen tilbake i hyllen og spart meg for skammen. Å ta ut følelsene på den måten når det uansett ikke fører til noen verdens ting... Det er ikke rasjonelt.

Anonymkode: 0d7ff...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnværet har åpenbart ingenting med butikken å gjøre, det har prisene. Kan du ikke bare takke for tilbakemeldingen å si at du skal ta det videre? De vet at du personlig ikke kontrollerer prisene, men det er du som er deres kontaktperson og bedriften ansikt utad.

Anonymkode: 8b7da...a88

 

Prisene har ingenting med de serviceansatte å gjøre.

Anonymkode: 0d7ff...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men hvordan kan man egentlig yte service på noe som er helt utenfor ens kontroll? 

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Som butikkansatt har man ingen direkte påvirkning på prisene nei. Men, at an ikke har noen påvirkningskraft er i mange tilfeller feil. 

Dette avhenger nok litt av om man sitter i kassen på Rema eller står bak disken på den lokale bakeren. Jo mindre bedriften er jo større påvirkningskraft har de ansatte. 

Jeg blir helt matt av holdninger som at ting ikke er mitt problem, jeg kan ikke gjøre noe med det osv. Service er mange steder helt ut. Det minste man bør kunne forvente av ansatte er at de gir kunders tilbakemeldinger videre. Hvertfall de saklige. Jeg vil tro at de fleste som driver en eller annen form for bedrift er interessert i fornøyde kunder. For å få det må man i større eller mindre grad lytte til kundene sine. Tilbakemeldinger som kommer direkte fra kundene er i den sammenheng kjempeviktig. At de ansatte ikke ser sin rolle i dette er bare trist. Det er ikke nødvendigvis deres feil, men ledernes. Det burde skapes kultur for at det er ønsket at slike tilbakemeldinger sendes videre. Ikke at man alltid skal gjøre noe med kundetilbskemeldinger, men å vite hva kundene liker/ikke liker har likevel stor verdi. 

Til kunden som klager svarer man enkelt at man skal ta det videre el.

Anonymkode: db864...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å svare litt spøkefullt "ja, hadde det vært opp til meg skulle du fått det gratis, men det er vel en grunn til at slike som meg ikke bestemmer". Eller noe i den duren. Da hendte det faktisk innimellom at noen av de som var sure trakk litt på smilebåndet.

Anonymkode: 825cf...be4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på cafe og opplever flest hyggelige kunder men også noen mindre hyggelige. Blant de mindre hyggelige kundene er det noen som klager på at det vi selger er så dyrt. I dag for eksempel var det en tilsynelatende hyggelig mann som ville ha en bolle. Han spurte om prisen og jeg fortalte han hvor mye den kostet. Plutselig skiftet han helt om. "JA DERE TAR DERE GODT BETALT; JA????!!!!". Jeg ble så paff og fikk ikke frem et ord. Han forlot (heldigvis) cafeen i raseri. 

Hva i all verden skal man svare på noe sånt? JEG setter jo ikke prisen. Hva vil disse kundene at man skal si? Unnskyld?

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Du skal ikke ta det personlig da. Er han en slik gjerrigknark, så får han heller kjøpe seg boller i butikken og sette seg på en bank i parken og spise, mye billigere det. 
Du får bare svare, at du beklager, men det er sånn cafeprisene er nå til dags og at det ikke er du som setter prisene.

 

Anonymkode: 4fbb5...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ta det personlig da. Er han en slik gjerrigknark, så får han heller kjøpe seg boller i butikken og sette seg på en bank i parken og spise, mye billigere det. 
Du får bare svare, at du beklager, men det er sånn cafeprisene er nå til dags og at det ikke er du som setter prisene.

 

Anonymkode: 4fbb5...45b

korr: Benk, ikke bank :D

Anonymkode: 4fbb5...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Dersom du ser at enkelte varer selger dårlig og du får slike tilbakemeldinger om at det er dyrt, så kan du jo si fra til ledelsen at flere kunder har klaget over at de er dyre, og at de kanskje ville selge mer av de om de kuttet prisen noe.

Anonymkode: 4fbb5...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Prisene har ingenting med de serviceansatte å gjøre.

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Ikke direkte, nei, men du representerer fortsatt bedriften og burde kunne ta tilbakemeldinger på en høflig og ordentlig måte. Nå sier jeg ikke at du skal stå å ta imot alt av kjeft, men en fullstendig ansvarsfraskrivelse hører heller ikke hjemme når du står på jobb. 

Anonymkode: 8b7da...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er enig i at det er mye som er dyrt og mye er dyrere enn det jeg "føler" at varen er verdt. Men det er mitt problem! Ikke den butikkansattes. Jeg hadde følt meg så dum om jeg skulle sagt på Meny "vet du, denne biffen... Jeg føler den er for dyr rett og slett". Da hadde jeg heller tenkt mitt, lagt biffen tilbake i hyllen og spart meg for skammen. Å ta ut følelsene på den måten når det uansett ikke fører til noen verdens ting... Det er ikke rasjonelt.

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Ditt problem som kunde at varen er for dyr? Ja, på sett og vis. Men hvis resultatet er at du ikke kjøper varen så er det jo også butikken sitt problem kong med at de taper omsetning. I værste fall kan det gå utover den butikkansatte som mister jobben fordi butikken går konk fordi "alle" slutter å handle der og ingen gir beskjed om hvorfor. 

Å si til en butikkansatt at den biffen er for dyr er da ikke "å ta ut følelser". Det er jo ikke som at kunder flest har sammenbrudd i butikken og griner over høye priser. Så lenge man kommer med en saklig kommentar må ansatte tåle denne typen klager. 

Som nevnt er nok dette lettere å få gjennomslag om i mindre butikker. En ansatt i et lite bakeri har kortere vei til ledelsen enn en i kassen på Rema. Rema kjører også en rekke målinger og undersøkelser som fanger opp kunders synspunkt, noe som ikke feks et lokalt bakeri har. På slike steder er direkte tilbakemeldinger gull verd, og hvis de ansatte ikke ser sin rolle i dette er det bare trist. 

Anonymkode: db864...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ga meg flashback til tiden som ansatt i butikk:ph34r: Svarte stort sett alltid "er ikke jeg som bestemmer prisene".

Men altså hva feiler det folk som blir sure på butikkansatte fordi de syns noe er dyrt? Her snakker jeg ikke om de som kommenterer at det var en stiv pris, men de som rett og slett blir forbanna på den stakkars personen i butikken.

Jeg jobbet i den billigste matvarekjeden og fikk stadig kjeft over hvor dyr maten var:sprettoy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du svarte ikke på spørsmålet. Jeg spør deg om hva vedkommende skal svare, siden du mener det er rett og rimelig at man kan klage på prisen til butikkansatte, så lenge man gjør det på en ordentlig måte. Jeg synes det er poengløst og det er derfor jeg startet denne tråden fordi jeg ikke aner hva man skal svare til noe slikt tull.

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Du synes det vedkommende sa var tull? Bollen var ikke dyr?

Ok, da hadde jeg svart med et smil.   Jeg forstår godt at du synes bollen er dyr, men det er det en bolle koster her hos oss, og jeg kan dessverre ikke gjøre noe med prisen. 

 

Anonymkode: 89d05...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte, nei, men du representerer fortsatt bedriften og burde kunne ta tilbakemeldinger på en høflig og ordentlig måte. Nå sier jeg ikke at du skal stå å ta imot alt av kjeft, men en fullstendig ansvarsfraskrivelse hører heller ikke hjemme når du står på jobb. 

Anonymkode: 8b7da...a88

 

Å klage på det - det er tull, ja. 

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Å klage på det - det er tull, ja. 

Anonymkode: 0d7ff...ab7


Siteringsfeil!

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det vedkommende sa var tull? Bollen var ikke dyr?

Ok, da hadde jeg svart med et smil.   Jeg forstår godt at du synes bollen er dyr, men det er det en bolle koster her hos oss, og jeg kan dessverre ikke gjøre noe med prisen. 

 

Anonymkode: 89d05...845

Å klage på det - det er tull, ja. 

Anonymkode: 0d7ff...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at klaging på prisen i butikker hvor det er langt fra "gulvet" opp til ledelsen er fullstendig fånyttes. Det finnes ingen grunn til å gjøre det, for prisen kommer ikke til å gå ned uansett hvor mye man gnåler. Du bare er med på gjøre den ansattes dag bittelitt dårligere, og du blir mest sannsynlig i litt dårligere humør selv også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bopera skrev:

Jo da, greit nok at bakerier og lignende dekker opp flere kostnader enn selve bollen, når de setter prisen. Men det er noe grunnleggende galt med markedet, da jeg måtte ut med hele 48,- for en 200 ml Kuli og en liten hvetebolle, da jeg og nevøen min skulle kose oss på bakeri. Og det var dagens TILBUD!

Tja, skulle likt å se hvor man kunne fått det til lavere pris. Man betaler for å spise ute, slik er det bare! Liker du det ikke får du bollepose til 20,- og Kuli til 15,- på butikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det vedkommende sa var tull? Bollen var ikke dyr?

Ok, da hadde jeg svart med et smil.   Jeg forstår godt at du synes bollen er dyr, men det er det en bolle koster her hos oss, og jeg kan dessverre ikke gjøre noe med prisen. 

 

Anonymkode: 89d05...845

Jeg synes faktisk man skal være forsiktig med å si seg enig med kunder i at varene er overpriset, eller ser du ikke problemet med å nedsnakke egen arbeidsplass?

Synes man skal ha folkeskikk nok til å behandle butikk-/restaurant-/cafeansatt med respekt, det er jævlig åpenbart at det ikke er dem som bestemmer noe som helst. Send en mail, klag på facebook, trip advisor, ring etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...