Gå til innhold

Legging 4-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..er ett sant mareritt om dagen. Hun har aldri vært enkel, men tror det er nok kanskje blitt verre etter hun ble storesøster for ett års tid siden.
Hun er og veldig pappajente. Merker veldig hvor mye lettere det er om han ikke er her feks.. så det og er jo ett problem. Hun setter oss litt opp mot hverandre, og vet jo at vi gjør ting forskjellig.

Vet liksom ikke helt råd... Vi har rutiner inne, ingen opphausing mot kvelden, rolig lek(tegne,male osv) siste timen, sjelden tv, står opp tidlig, aktive hver dag.
Prøvd belønningsskjema. Funket en stund. Dette er lenge siden. Ved forrige runde vi slet. Tok det frem igjen for å prøve, men det gir null virkning.
Hun tror hele tiden uansett hva slags komprimiss eller hva vi inngår, at hun får en sjangse til. «Jeg får prøve neste gang» sier hun bare når jeg forteller at hun ikke fikk det til igpr feks. (prøver å ikke snakke så negativt om slikt i leggingen) 
Enda vi er konsekvente og, føler jeg da selv ihvertfall.
Hun har og noe frihet med at hun får gjerne sitte med en bok feks etter vi er gått ned. Ikke lov å gå rundt/leke osv. 

Hun gjør liksom ikke noe galt heller. Bare finner ikke roen! 
Har pleid å bare gjenta «det er leggetid, sov godt, sees imorgen», følge rolig tilbake i seng osv. 
Problemet ofte og er at vi «må» opp til henne da hun ligger å skriker/sutrer/krokodillegråt. Mne hun bråker jo så fælt, at hun vekker jo resten av huset.... Har prøvd alt fra å la hun grine til å finne problemet, snakke om det også går det som regel over. Men kan da ikke holde på med det flere ganger hver kveld heller!!!!  HUN ER JO 4 ÅR. Herregud hvor vanskelig kan det være å LEGGE SEG og TI STILL!. (på kanten mammapolitiet......)
Blir snart gaaaaal.........

Anonymkode: 92980...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det nå alle kan si «hva var det jeg sa!» fordi vi har brukt rommet som «straff»....
Hun blir sendt dit når hun ikke oppfører seg, etter gjentatte sjangser. Det er det eneste stedet hun roer seg og skjønner at hun må gi seg om hun får utbruddene sine. Ganske så hissig av seg om det først inntreffer ett lite «moment of klikk».
Har vi ødelagt trygghetsplassen vi da?
TS

Anonymkode: 92980...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være en 'bekymrer? Min er det, og greier ikke å slappe av når hun skal sove. Bruker oftest lang tid på å finne roen. Jeg ligger hos til hun sovner, og prøver jevnlig å la henne sovne alene. Før eller senere så gir det seg nok.

Anonymkode: a303c...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun være en 'bekymrer? Min er det, og greier ikke å slappe av når hun skal sove. Bruker oftest lang tid på å finne roen. Jeg ligger hos til hun sovner, og prøver jevnlig å la henne sovne alene. Før eller senere så gir det seg nok.

Anonymkode: a303c...c49

åh ja det kan være altså. For hun er liksom ikke trasig heller føler jeg.... hun bare klarer ikke roooooe ned helt.
Noen ganger når hun gråter, er det ingen ting. Andre ganger er det ganske triste ting... noen ganger vet hun ikke.
Ender liksom ofte opp med å sutre/gråte da fordi hun først blir sur for å ikke få viljen ellernoe da. Så blir hun liggende der sur da...
Ja kanskje bare spare oss selv og henne for mye, og ligge der med henne i de periodene det er vanskelig.

Anonymkode: 92980...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun trøtt nok da? Vi begynte å utsette leggetida med en halvtime-time rundt fireårsalderen. 

Ville slutta å bruke rommet som straff uansett. Det er vel andre steder dere kan ta henne med hvis hun trenger å roe seg? Vi pleier å ha mer fokus på hvor barna ikke kan være enn hvor de må være. Altså at vi sier "du kan ikke være på stua når du roper" heller enn å si "du må gå på rommet når du ikke oppfører deg". Vi tar dem som oftest med ut i gangen, eventuelt på vårt soverom eller på badet. Poenget er jo ikke hvor de er, men hvor de ikke er. :) 

Det ble en liten digresjon. Ville vært streng på at det skal være stille på rommet etter leggetid, og ellers laga minst mulig styr rundt legging. Prøv å skjule irritasjonen, følg henne tilbake i seng og si god natt. Minst mulig oppmerksomhet rundt det. Eventuelt kan dere jo bestemme dere for å være hos henne til hun sovner. Gjør det som funker, men da må det være fordi dere bestemmer det og synes det er ok at det blir sånn. Om det bare blir et irritasjonsmoment for dere er det bedre å la være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

åh ja det kan være altså. For hun er liksom ikke trasig heller føler jeg.... hun bare klarer ikke roooooe ned helt.
Noen ganger når hun gråter, er det ingen ting. Andre ganger er det ganske triste ting... noen ganger vet hun ikke.
Ender liksom ofte opp med å sutre/gråte da fordi hun først blir sur for å ikke få viljen ellernoe da. Så blir hun liggende der sur da...
Ja kanskje bare spare oss selv og henne for mye, og ligge der med henne i de periodene det er vanskelig.

Anonymkode: 92980...794

Verdt et forsøk tenker jeg. Enten hjelper det, eller så hjelper det ikke. 

Du sa det ble litt verre rundt tiden hun ble storesøster? For et lite barn kan det være en slags livskrise, og kan gi allverdens merkelige tanker. Vonde tanker kommer ofte frem rundt leggetid når det ikke er annet å gjøre enn å tenke. Det er ikke sikkert hun er bevisst på dette heller, men det kan likevel påvirke innsovning.

Lykke til ☺

Anonymkode: a303c...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sushi skrev:

Er hun trøtt nok da? Vi begynte å utsette leggetida med en halvtime-time rundt fireårsalderen. 

Ville slutta å bruke rommet som straff uansett. Det er vel andre steder dere kan ta henne med hvis hun trenger å roe seg? Vi pleier å ha mer fokus på hvor barna ikke kan være enn hvor de må være. Altså at vi sier "du kan ikke være på stua når du roper" heller enn å si "du må gå på rommet når du ikke oppfører deg". Vi tar dem som oftest med ut i gangen, eventuelt på vårt soverom eller på badet. Poenget er jo ikke hvor de er, men hvor de ikke er. :) 

Det ble en liten digresjon. Ville vært streng på at det skal være stille på rommet etter leggetid, og ellers laga minst mulig styr rundt legging. Prøv å skjule irritasjonen, følg henne tilbake i seng og si god natt. Minst mulig oppmerksomhet rundt det. Eventuelt kan dere jo bestemme dere for å være hos henne til hun sovner. Gjør det som funker, men da må det være fordi dere bestemmer det og synes det er ok at det blir sånn. Om det bare blir et irritasjonsmoment for dere er det bedre å la være.

nei det kan være hun ikke er det. Men vi har prøvd å forskyve noe. Men synes ikke hun bør legges senere enn 20 heller egentlig. Vi er jo opp 630-7. Er i bhg til 8. Og selv de gangene vi da har lagt senere, tar det tid. Så har jo endt med at vi nå startet tidligere, for å få «litt igjen av kvelden». Men mulig det er imot sin hensikt at det blir mer feil ja.
Ja veldig sant det du sier. Jeg prøver hele tiden å holde fokuset på slike ting jeg å, og heller si hva man kan enn alt man ikke kan osv. Men ja godt eksempel, skal prøve å huske på å bruke det og! Fort gjort å få dårlige vaner på det der altså...
Ja vi har både trapp, gang, vårt rom eller vaskerom her nede hun kan gå på, så kan vel heller prøve ut det. Mere «straff» i det uansett. For på rommet hennes er det jo faktisk gøyale ting..

 

Jaa sant. Synes liksom vi gjør «alt rett» og om det er lov å si. Vi blir sjelden sinte/frustrerte osv. Er veldig rolige begge foreldre. Men ja det er sant. Mulig vi har vært innom litt for mye utprøvinger siste tiden og så alt blir bare på måfå liksom. Ikke noe struktur over hele greia. takk for innspill.
 

Anonymkode: 92980...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun høre på rolig musikk eller en rolig lydbok? 

Anonymkode: 907bb...d3b

Det og har vi prøvd (lydbok) for en stund siden. Det var visstnok skummelt. men skal absplutt gi det en sjangse til! har tenkt på det en stund! Hukser selv jeg likte det godt som barn. Var uroligkråke selv etter legging. Helt mark i bena.
Egentlig var cd-spiller en premie hun skulle få på belønningsskjemaet sitt, så får ikke testet ut før hun evt gjør seg fortjent til en. DET KAN TA SIN TID! haha. Bursdag snart, kanskej ønske seg da istedenfor.

Anonymkode: 92980...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...