Gå til innhold

Jeg skal sette fyr på middagen


visp

Anbefalte innlegg

og lurer på om det er noen her som har gjort dette på en stor kjele: gjorde dere det på kjøkkenet eller tok dere kjelen ut og fyrte opp der. Regner med at det er greit på kjøkkenet; det står bare at man ikke skal ha kjelen under vifta når man gjør det men tenkte å høre med noen som har gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid gjort det inne på kjøkkenet, men som du sier ikke under vifta eller annet brennbart materiale. Dvs. jeg har flyttet gryta/panna over på den delen av benken som ikke har overskap over, og flammene har aldri slått høyt nok til at det har vært noe problem i det hele tatt, og kjøkkenet mitt har ikke stor takhøyde (annet enn i overført betydning :)).

(Hvor mye skal du brenne opp?)

Anonymkode: a1d70...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid gjort det inne på kjøkkenet, men som du sier ikke under vifta eller annet brennbart materiale. Dvs. jeg har flyttet gryta/panna over på den delen av benken som ikke har overskap over, og flammene har aldri slått høyt nok til at det har vært noe problem i det hele tatt, og kjøkkenet mitt har ikke stor takhøyde (annet enn i overført betydning :)).

(Hvor mye skal du brenne opp?)

Anonymkode: a1d70...03d

Tusen takk:) Det er 3 dl sherry bare og i kommentarfeltet under oppskriften er det en del som setter spørsmålstegn ved om det i det hele tatt vil brenne men kokken mener nå det. Ville bare ikke bli overrasket når jeg skulle prøve dette for første gang. Jeg driver ikke å lager dette ikveld men forbereder meg litt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres som det skal gå veldig bra. :) 

Er det forresten denne du skal lage? Den dukket opp når jeg googlet flambering og sherry, og det stemte bra med kommentarene du nevnte. Det ser i så fall utrolig godt ut! Tror nesten jeg fant ut hva jeg skal ha til middag til helga.  :spise: 

Anonymkode: a1d70...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres som det skal gå veldig bra. :) 

Er det forresten denne du skal lage? Den dukket opp når jeg googlet flambering og sherry, og det stemte bra med kommentarene du nevnte. Det ser i så fall utrolig godt ut! Tror nesten jeg fant ut hva jeg skal ha til middag til helga.  :spise: 

Anonymkode: a1d70...03d

Ja, det er den:)

Om du lager den til helgen så gi en tilbakemelding på om det var godt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, visp skrev:

Ja, det er den:)

Om du lager den til helgen så gi en tilbakemelding på om det var godt da:)

Skal prøve å huske på det! :) 

Anonymkode: a1d70...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For sikkerhetens skyld så ville jeg gjort det ute uansett. Synes det høres skummelt ut, så for å forhindre noe uventet så ville jeg tatt det ute :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, drop-dead skrev:

For sikkerhetens skyld så ville jeg gjort det ute uansett. Synes det høres skummelt ut, så for å forhindre noe uventet så ville jeg tatt det ute :fnise:

Hehe, ja. Jeg ser bare for meg selv litt stressa før besøk miste hele kjelen utover stuegulvet før jeg kommer meg til verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en viss varme i det som er i gryten når du setter fyr på det, så jeg tror ikke det vil fungere å løpe utendørs med den fra komfyren - massen vil bli for nedkjølt på veien til at du får fyr på flamberingen.

Vi flamberer alltid innendørs, midt i kjøkkenet, dvs passer på å tenne på godt utenfor rekkevidde for kjøkkenviften.

Anonymkode: 59f67...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, drop-dead skrev:

For sikkerhetens skyld så ville jeg gjort det ute uansett. Synes det høres skummelt ut, så for å forhindre noe uventet så ville jeg tatt det ute :fnise:

Da skal jeg ta en råsjanse, og tippe på at du sannsynligvis ikke ville finne på å lage noe som skal flamberes uansett.  :fnise:  Som en annen AB sier, maten må jo være varm skal det funke. :) 

Anonymkode: a1d70...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være en viss varme i det som er i gryten når du setter fyr på det, så jeg tror ikke det vil fungere å løpe utendørs med den fra komfyren - massen vil bli for nedkjølt på veien til at du får fyr på flamberingen.

Vi flamberer alltid innendørs, midt i kjøkkenet, dvs passer på å tenne på godt utenfor rekkevidde for kjøkkenviften.

Anonymkode: 59f67...a1a

Ja, godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...