Gå til innhold

Sparer dere til barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sparer til barnet,

1) Når begynte dere med det?

2) Hvor mange barn har dere å spare til?

3) Hvor mye sparer dere per pers eller til sammen hver måned?

4) Sparer dere på konto, i fond, eller lignende?

5) Hva er familiens månedlige husholdningsinntekt, fortrinnsvis netto, eller opplys om det er brutto?

6) Hvorfor tenker dere at det er viktig å spare til barna?

Anonymkode: 2adc7...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) når de ble født

2) personlig

3) 15-20k, noen mnd mer.

4) investeringsfond

5) personlig 

6) snu sp ditt på hodet og spør heller de som ikke sparer hvorfor det er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Har tenkt til å begynne når barnet blir født.

2) En, men ønsker oss minst to barn.

3) Vi skal spare 300-500 kr hver i mnd til langsiktig sparing for barnet (18 år). Pluss evt gaver fra familie.

4) Blir vel fond eller boligsparekonto for barn om det er bra nok renter. 

5) Jeg får utbetalt 20 000 kr i mnd og mannen 24 000 kr i mnd.

6) Vi ønsker at pengene brukes til bolig eller utdanning.

Anonymkode: d6089...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tenkt å spare til barnet. Vi har en inntekt på ca 850 000 i året. Vi betaler ned på lån hver mnd og harensparekonto. Barnet vil få det det trenger ved behov. Etter hvert som det blir eldre vil det få månedslønn slik at h*n kan lære å håndtere penger. Ettersom huslånet vil være ferdig nebetalt før barnet flytter ut vil vi ha mulighet til å stille sikkerhet i det dersom det er ønsket. Ingen av oss har fått en ferdig fylt konto når vi ble voksen, og jeg kan ikke si at det har vært savnet. Dersom man sparer i barnets navn kan de bruke pengene til akkurat det de ønsker fra de fyller 18 år. Man kan ikke kreve at det skal brukes på for eksempel bolig eller studier. Da er det bedre at vi gjør det som er mest mulig økonomisk for oss (nedbetaling av lån og sparing i BSU/høyrentekonto) og heller hjelper barna ved behov.

Anonymkode: 32fcf...8c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Startet med en gang barnet ble født.

2. Sparer til et felles barn (ønsker en til) og stedatter.

3. Vi sparer 400,- i mnd til fellesbarnet og 500,- til stedatter. Foreldrene mine setter inn 1000,- i mnd til vårt fellesbarn og vi sparer derfor litt ekstra til stedatteren, men de gir henne 4000,- i året så det ikke skal bli så forskjellig. De fem første årene satt vi også mest pris på pengegaver som gikk på konto til barna. 

4. Fond og konto. 

5. Får utbetalt ca 85.000,- totalt i Mnd.

6. Vi hadde aldri hatt mulighet til å kjøpe leilighet uten penger fra foreldrene våre og ønsker å gi barna våre samme muligheten. Pengene skal ikke brukes til noe annet enn bolig er planen så langt og de vil ikke få tilgang til de før de skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: a39de...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Da de ble født

2) 2. Snart 3

3) Sparer per idag tilsammen 2000,-. Får se hvordan vi fordeler det når nr 3 kommer.

4) På hver deres konto 

5) Totalt inn ca 50.000,-

6) Alt fra billappen til å evt ha startkapital til boligmarkedet. Eller om de får en dyr hobby som ungdommer. De får velge litt selv hva de skal bruke pengene på, da vet de at det er deres egne

Anonymkode: 25afc...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

1) når de ble født

2) personlig

3) 15-20k, noen mnd mer.

4) investeringsfond

5) personlig 

6) snu sp ditt på hodet og spør heller de som ikke sparer hvorfor det er viktig

Sparer dere 15-20 TUSEN per måned? 

Anonymkode: 0c30d...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparer dere 15-20 TUSEN per måned? 

Anonymkode: 0c30d...174

Ja, er det problematisk for deg at vi har mulighet for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke tenkt å spare til barnet. Vi har en inntekt på ca 850 000 i året. Vi betaler ned på lån hver mnd og harensparekonto. Barnet vil få det det trenger ved behov. Etter hvert som det blir eldre vil det få månedslønn slik at h*n kan lære å håndtere penger. Ettersom huslånet vil være ferdig nebetalt før barnet flytter ut vil vi ha mulighet til å stille sikkerhet i det dersom det er ønsket. Ingen av oss har fått en ferdig fylt konto når vi ble voksen, og jeg kan ikke si at det har vært savnet. Dersom man sparer i barnets navn kan de bruke pengene til akkurat det de ønsker fra de fyller 18 år. Man kan ikke kreve at det skal brukes på for eksempel bolig eller studier. Da er det bedre at vi gjør det som er mest mulig økonomisk for oss (nedbetaling av lån og sparing i BSU/høyrentekonto) og heller hjelper barna ved behov.

Anonymkode: 32fcf...8c1

En har da ikke kontoer i barnets navn, men egen konto som er ment for barnet. 

Vet at grensen før overformynderiet går inn er hevet men så lenge det er så er det iallfall for oss uaktuelt siden jeg ikke kan se at de skal være bedre skikket enn barnets foreldre/formyndere å ta vare på pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke tenkt å spare til barnet. Vi har en inntekt på ca 850 000 i året. Vi betaler ned på lån hver mnd og harensparekonto. Barnet vil få det det trenger ved behov. Etter hvert som det blir eldre vil det få månedslønn slik at h*n kan lære å håndtere penger. Ettersom huslånet vil være ferdig nebetalt før barnet flytter ut vil vi ha mulighet til å stille sikkerhet i det dersom det er ønsket. Ingen av oss har fått en ferdig fylt konto når vi ble voksen, og jeg kan ikke si at det har vært savnet. Dersom man sparer i barnets navn kan de bruke pengene til akkurat det de ønsker fra de fyller 18 år. Man kan ikke kreve at det skal brukes på for eksempel bolig eller studier. Da er det bedre at vi gjør det som er mest mulig økonomisk for oss (nedbetaling av lån og sparing i BSU/høyrentekonto) og heller hjelper barna ved behov.

Anonymkode: 32fcf...8c1

Der tar du feil! Vi sparer på en "bsu" konto til barnet, der pengene ikke kan brukes til annet enn bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, klatremusa skrev:

Der tar du feil! Vi sparer på en "bsu" konto til barnet, der pengene ikke kan brukes til annet enn bolig.

Antar det ikke er en ekte bsu konto siden dere da hadde fratatt barnet mulighet til å få ett evt skattefradrag når den tid kommer.

Men jo er enig i at det til syvende os sist er vi foreldre som skal styre pengene slik at de ikke kan bli brukt på fjas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Antar det ikke er en ekte bsu konto siden dere da hadde fratatt barnet mulighet til å få ett evt skattefradrag når den tid kommer.

Men jo er enig i at det til syvende os sist er vi foreldre som skal styre pengene slik at de ikke kan bli brukt på fjas

Nei, mente boligsparekonto. Bsu skal han få spare på selv :) det er to forskjellige kontoer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja, er det problematisk for deg at vi har mulighet for det?

Det var derfor jeg også stilte spørsmål om husholdningsinntekt. Det er helt uinteressant når man ikke ser hvor stor andel man setter av til barna. En tusenlapp kan være mye for noen, mens andre med en langt høyere inntekt anser det som småpenger. 

Hos oss tenker vi en andel på ca 2,5 %, og vurderer et av disse såkalte trygge fondene. Men det er ålreit å se hva andre gjør også, - hva som er normalt.

Anonymkode: 2adc7...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer til barnet,

1) Når begynte dere med det?

2) Hvor mange barn har dere å spare til?

3) Hvor mye sparer dere per pers eller til sammen hver måned?

4) Sparer dere på konto, i fond, eller lignende?

5) Hva er familiens månedlige husholdningsinntekt, fortrinnsvis netto, eller opplys om det er brutto?

6) Hvorfor tenker dere at det er viktig å spare til barna?

Anonymkode: 2adc7...a2e

1) da barna ble født

2) 2

3) 1000,- pr mnd til hvert av barna. I tillegg eventuelle pengegaver de får til jul, bursdag, dåp osv

4) aksjefond

5) litt usikker, men mener nettoen er et sted mellom 60-62' i mnd

6) en kombinasjon av at vi har råd til det, og at de kommer til å trenge pengene når de blir eldre (barnehagealder idag). Pengene er ikke spesifikt øremerket til noe, men forhåpentligvis er det en god slant til dem når de skal kjøpe første leilighet el. Men, hvis det blir behov for penger når de skal ta lappen, konfirmeres, får dyre hobbyer el så tar vi av pengene. Pengene står i vårt navn, og vi kommer ikke til å informere dem om at vi sparer til dem før de er voksne. På den måten kan. I enkelt disponere pengene om det skulle blir behov for det. 

Anonymkode: f6acb...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var derfor jeg også stilte spørsmål om husholdningsinntekt. Det er helt uinteressant når man ikke ser hvor stor andel man setter av til barna. En tusenlapp kan være mye for noen, mens andre med en langt høyere inntekt anser det som småpenger. 

Hos oss tenker vi en andel på ca 2,5 %, og vurderer et av disse såkalte trygge fondene. Men det er ålreit å se hva andre gjør også, - hva som er normalt.

Anonymkode: 2adc7...a2e

Vi har laget ett eget investeringsfond, og har sålangt (22 år) lagt over det vi ville fått i vanlig fond sparing, men det krever jo litt arbeid siden en må lese seg opp på diverse firmaer m.m

Det er ikke småpenger for oss, men vi har en større barneflokk enn normalen.

De av barna som har arbeid vedsiden av skole/studier må gi en ante (10%) av sin inntekt som så går inn i fondet. 

Vi har sålangt det er mulig lagt fra penger hver mnd til fondet, og de årene vi levde under det som kalles fattigdomsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer til barnet,

1) Når begynte dere med det?

Begynte i løpet av graviditeten, men det går litt opp og ned hvor mye jeg sparer, og det hender jeg må droppe det (tar dog aldri ut fra kontoen).

2) Hvor mange barn har dere å spare til?

Ett barn, 5 år nå. 

3) Hvor mye sparer dere per pers eller til sammen hver måned?

Jeg er 100% alene økonomisk, så det blir ikke så mye. Men alt fra 100 til 1000 kr mnd. Stor sett 300-500. Pluss f.eks bursdagspenger osv. Med det som står på konto nå, og om jeg regner 300 kr i mnd, så vil jeg ha 100k (utenom rente) på den kontoen når barnet er 16. 

4) Sparer dere på konto, i fond, eller lignende?

Sparer på høyrentekonto og sparer i mitt navn. 

5) Hva er familiens månedlige husholdningsinntekt, fortrinnsvis netto, eller opplys om det er brutto?

Har 23000 utbetalt, inkl barnetrygd (x2).

6) Hvorfor tenker dere at det er viktig å spare til barna?

Jeg sparer i første rekke for å hjelpe til med større ting, f.eks førerkort eller konfirmasjon. Det som blir til overs får gå til BSU, bolig eller hjelp under studier. 

Anonymkode: 2adc7...a2e

Jeg har svart under spørsmålene i sitatet :) 

Anonymkode: 0f5da...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer til barnet,

1) Når begynte dere med det?

2) Hvor mange barn har dere å spare til?

3) Hvor mye sparer dere per pers eller til sammen hver måned?

4) Sparer dere på konto, i fond, eller lignende?

5) Hva er familiens månedlige husholdningsinntekt, fortrinnsvis netto, eller opplys om det er brutto?

6) Hvorfor tenker dere at det er viktig å spare til barna?

Anonymkode: 2adc7...a2e

1) planlegger å begynne kort tid etter fødsel

2) Blir førstemann

3) Antakelig 3-500 i mnd. Prioriterer å betale ned ekstra på boliglånet, og dette kommer også barnet  gode. Når boliglånet er (nesten) nedbetalt kommer vi til å øke sparebeløpet til barnet.

4) Har ikke bestemt ennå, antakelig indeksfond

5) To foreldre, og begge har gjennomsnittlig inntekt eller like under (tall fra ssb).

6) I løpet av oppveksten kommer det større utgifter knyttet til barnet (f.eks. lappen, konfirmasjon, tannregulering), og det er lurt å sette av penger til dette. Det kan også være fint å ha noe støtte til barnet kjøpe bolig eller eventuelt støtte til studietiden. Samtidig vil vår økonomiske situasjon være bedre om 10-20 år når boliglånet og studielånene våre er nedbetalt, og vi stresser derfor ikke med å skulle spare masse til barnet ennå.

Anonymkode: 98a30...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Når begynte dere med det?
Fra start. Alt av pengegaver til jul, bursdag og dåp har gått rett inn på egen sparekonto. 

2) Hvor mange barn har dere å spare til?
To barn. 

3) Hvor mye sparer dere per pers eller til sammen hver måned?
Hos oss er det kun jeg som sparer. Hvert av barna får inn 700 kr hver i måneden (dette er hvertfall utgangspunktet per i dag) + det som eventuelt er igjen av barnetrygden. Jeg får barnetrygden inn på egen konto, og pengene brukes da til klær eller ting barna trenger. Noen måneder brukes alt, mens andre måneder står det urørt. 4 åringen har 40 000 på konto, og lillemann på et halvt år har 10 000 på konto. 

4) Sparer dere på konto, i fond, eller lignende?
Sparer i barnas sparekonto. 

5) Hva er familiens månedlige husholdningsinntekt, fortrinnsvis netto, eller opplys om det er brutto?
Jeg og far får utbetalt 25 000 hver i måneden ca. Vi har boliglån, to biler, campingvogn og hyttetomt å betale på, så selv om vi har ok inntekt har vi nok av utgifter også. 

6) Hvorfor tenker dere at det er viktig å spare til barna?
Fordi jeg opplevde hvor tøft det var å komme seg inn på boligmarkedet etter å ha studert og fullført bachelor (dermed liten mulighet til sparing), og ønsker å hjelpe barna mine når den tid kommer. Vi bor i by, og det er like dyrt å eie som å leie. 

Endret av Pinkpashion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1) planlegger å begynne kort tid etter fødsel

2) Blir førstemann

3) Antakelig 3-500 i mnd. Prioriterer å betale ned ekstra på boliglånet, og dette kommer også barnet  gode. Når boliglånet er (nesten) nedbetalt kommer vi til å øke sparebeløpet til barnet.

4) Har ikke bestemt ennå, antakelig indeksfond

5) To foreldre, og begge har gjennomsnittlig inntekt eller like under (tall fra ssb).

6) I løpet av oppveksten kommer det større utgifter knyttet til barnet (f.eks. lappen, konfirmasjon, tannregulering), og det er lurt å sette av penger til dette. Det kan også være fint å ha noe støtte til barnet kjøpe bolig eller eventuelt støtte til studietiden. Samtidig vil vår økonomiske situasjon være bedre om 10-20 år når boliglånet og studielånene våre er nedbetalt, og vi stresser derfor ikke med å skulle spare masse til barnet ennå.

Anonymkode: 98a30...38c

Vil legge til at gaver til barnet vil gå inn på en annen sparekonto og forbli urørt av oss, da dette er barnets penger. Bursdagsgaver vil aldri bli brukt til tannregulering.

Anonymkode: 98a30...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har hver sin konto hvor pengegaver og slikt samles. Vi sparer ingenting selv til barna. Vi velger å heller styrke familiens samlede økonomi, som å betale ekstra ned på boliglånet e.l. Når de en gang selv skal studere, kjøpe bolig osv kan vi heller velge å hjelpe dem da, og vite at pengene går til noe nyttig. Husk at utlånsrenten alltid er høyere enn innskuddsrenten så det er lønner seg ikke å putte pengene på konto framfor å betale ned på eksisterende lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...