Gå til innhold

Far uten arbeid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kar, som snart er 40 ble for ett par mnd siden uten jobb. Han er utdannet sosionom, men denne utdanninga tok han for godt over 10 år siden og har ikke rørt en jobb som har med den utdanningen å gjøre. Vi bor i ei lita bygd og her er det ikke ofte det utlyses noe. Han sluttet i jobben sin på en fabrik, fordi han ikke taklet pendlingen lengre, noe jeg forstår siden det tar 2 timer å kjøre en veg.

 

Jeg føler det er litt flaut på en måte. Han er nok den eneste mannen i sin alder her i bygda uten jobb og han nekter å ta ekstravakter på ett eldresenter og han er ikke handy nok til å plutselig bli bonde. Hva skal en slik kall finne på i en bygd uten jobb? Jeg tjener ganske godt og kommer ikke til å flytte fra huset.

Anonymkode: 1f214...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne han ikke bli ukependler? Bedre det enn arbeidsledig!

Anonymkode: a6b19...113

Jeg har selv en krevende jobb. Noe som kan bety at det blir enda mer krevende med 2 småbarn alene i ukene, så det ønsker ikke jeg. Forstår det som om han ønsket å være tilstede i livene til barna også. Han fikk ikke redusere stillingen der han jobbet heller.

Anonymkode: 1f214...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke din far, men far til barna dine, altså din mann det er snakk om her? 

Uansett, regner med at det var tungtveiende grunner for å slutte i jobben som du var litt inne på. Dere var sikkert enig i avgjørelsen?

Slutt å bry deg så mye om hva alle andre måtte syns, eller hva du tror alle andre måtte syns. Begynn å tenke nytt sammen med mannen din. Og så, det er ikke noe gale å være hjemmepappa, det er bare tøfft og like verdifullt som å gå på jobb. Kanskje dere kan klare dere med strammere økonomi, leve enklere og billigere ,og likevel ha et godt liv? 

Det er ikke penger som avgjør om dere har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne han ikke bli ukependler? Bedre det enn arbeidsledig!

Anonymkode: a6b19...113

Hadde du svart det samme om det var mor som ble arbeidsledig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kar, som snart er 40 ble for ett par mnd siden uten jobb. Han er utdannet sosionom, men denne utdanninga tok han for godt over 10 år siden og har ikke rørt en jobb som har med den utdanningen å gjøre. Vi bor i ei lita bygd og her er det ikke ofte det utlyses noe. Han sluttet i jobben sin på en fabrik, fordi han ikke taklet pendlingen lengre, noe jeg forstår siden det tar 2 timer å kjøre en veg.

 

Jeg føler det er litt flaut på en måte. Han er nok den eneste mannen i sin alder her i bygda uten jobb og han nekter å ta ekstravakter på ett eldresenter og han er ikke handy nok til å plutselig bli bonde. Hva skal en slik kall finne på i en bygd uten jobb? Jeg tjener ganske godt og kommer ikke til å flytte fra huset.

Anonymkode: 1f214...a24

Da kan han jo bare ha det så godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min kar, som snart er 40 ble for ett par mnd siden uten jobb. Han er utdannet sosionom, men denne utdanninga tok han for godt over 10 år siden og har ikke rørt en jobb som har med den utdanningen å gjøre. Vi bor i ei lita bygd og her er det ikke ofte det utlyses noe. Han sluttet i jobben sin på en fabrik, fordi han ikke taklet pendlingen lengre, noe jeg forstår siden det tar 2 timer å kjøre en veg.

 

Jeg føler det er litt flaut på en måte. Han er nok den eneste mannen i sin alder her i bygda uten jobb og han nekter å ta ekstravakter på ett eldresenter og han er ikke handy nok til å plutselig bli bonde. Hva skal en slik kall finne på i en bygd uten jobb? Jeg tjener ganske godt og kommer ikke til å flytte fra huset.

Anonymkode: 1f214...a24

To mnd uten jobb,  vel i dag er ikke det mye. I visse deler av landet er ledigheten høy, og folk har gått lenge ledig. Han nekter å ta ekstravakter.....da har han vel råd til å si nei? Som ledig er du pliktig til å ta hva som helst.

Skulle gjerne tatt ekstravakter noen plass, siden jeg er rammet av ledighet

At du er flau på hans vegne? Hva er du flaut over ? Da lurer jeg på hvordan du stiller deg til andre som er rammet uten av arbeidslivet. Jeg får dagpenger. Det er en rett jeg har opparbeidet meg gjennom år med arbeide. 

Selvfølgelig vil jeg jobbe. Tar det jeg får. Det blir noe innimellom, men ikke noe fast. Skulle jeg I tillegg føle på flauhet? Tungt nok å lure på om jeg har nok kr til regninger. Skulle min mann være flau over meg, så ville hverdagen bli belastende

Anonymkode: 069da...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er krise, så tar man de jobbene man kan få altså! Her får han skjerpe seg og takke ja til det han kan jobbe med! Be han slutte med unnskyldningene sine og ta i et tak..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne slik i den første perioden som arbeidsledig, at man føler man er for god for visse typer jobber. Spesielt dersom man har en ektefelle med godt betalt jobb og/eller får stønad fra NAV i tillegg. Det er flere typer prosesser man må gjennom psykisk sett som arbeidsledig, men har du snakket med ham om hvordan han skal forklare hullet i CV'en hans senere på fremtidige jobbintervju, dersom han komme så langt? Arbeidsmarkedet er tøft i dag. Man kan ikke være kresen. Må være glad om man har en jobb, selv om jeg kan skjønne at det tok på med slik pendling. 

 

Finnes det ikke noen steder i nærheten man kan jobbe, som han ikke bruker to timers reisevei til?

 

Han bør forresten lage profil på LinkedIn, og CV på Finn + på NAV.

 

Alle landets kommuner har egne nettsider med utlyste stillinger. I stedet for å skjemmes over at han er arbeidsledig, må dere heller informere folk om at han søker nye jobber. Utrolig mange får jobb på grunn av kontakter. Her kan du også gjøre en innsats.

Anonymkode: d2aca...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å jobbe på ungdomsinstitusjon med medleverturnus? Eller med enslige mindreårige flyktninger, asylmottak osv. Om så bare ekstravakter til å begynne med for å se om han liker det? Selv om han ikke har jobba som sosionom er voksne menn med utdanning ettertrakta på instutusjoner. Bufetat har bedre turnus enn private institusjoner, men kan være vanskeligere å få jobb der.

Med ungdommer kan mannen din få bruke ulik kompetanse, det kan være å gå tur, spille fotball, være god med data, lage mat, snakke om film og musikk osv. Selvsagt viktigst med god relasjonskompetanse men er kanskje bedre enn å jobbe med stell o.l..? Våken nattevakt er også bra betalt.

Anonymkode: 45167...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...