Gå til innhold

Dere med astma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å være sliten dagen etter et kraftig astmaanfall?

Puster helt fint i dag, men orker ikke så mye og det å dusje var i grunnen nok. 

Anonymkode: 4043e...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Astma medfører at alle kroppens organer får for lite oksygen, jo dårligere av astmaen jo mindre oksygen opptar lungene og sender rundt i kroppen. Da blir kroppen sliten og trøtt av oksygenmangel. Noen ganger kan u presse deg andre ganger medfører det å gå på viljen at du blir enda trøttere. 

Bruk anfallsmedisinen din flittig (etter bruksanvisningen fra legen) slik at du hjelper på for å få lungene til å jobbe best mulig og trapp langsomt ned når du føler deg bedre. Anfallets akutte fase er vel over, men akuttmedisinen kan gotdt brukes en dag eller to ekstra når behovet er der. 

Å klare å dusje, kan enkelte dager være jobb nok i seg selv, på lik linje med å klare å spise. 

Anonymkode: 4c886...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Astma medfører at alle kroppens organer får for lite oksygen, jo dårligere av astmaen jo mindre oksygen opptar lungene og sender rundt i kroppen. Da blir kroppen sliten og trøtt av oksygenmangel. Noen ganger kan u presse deg andre ganger medfører det å gå på viljen at du blir enda trøttere. 

Bruk anfallsmedisinen din flittig (etter bruksanvisningen fra legen) slik at du hjelper på for å få lungene til å jobbe best mulig og trapp langsomt ned når du føler deg bedre. Anfallets akutte fase er vel over, men akuttmedisinen kan gotdt brukes en dag eller to ekstra når behovet er der. 

Å klare å dusje, kan enkelte dager være jobb nok i seg selv, på lik linje med å klare å spise. 

Anonymkode: 4c886...e6e

Jeg fikk ekstra hjelp på sykehuset denne gangen. Ellers vet jeg alt om medisinering utenom ekstra alvorlige anfall. 

Dropper treningen og tar det med ro og håper jeg er fit for jobb igjen i morgen. 

Anonymkode: 4043e...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har anfall så ofte at jeg ikke legger særlig merke til det lengre, så jeg reiser absolutt på jobb dagen etter anfall, hvis ikke måtte jeg jo vært borte 2-3 dager i uka fra jobb. 

Anonymkode: 6215a...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har anfall så ofte at jeg ikke legger særlig merke til det lengre, så jeg reiser absolutt på jobb dagen etter anfall, hvis ikke måtte jeg jo vært borte 2-3 dager i uka fra jobb. 

Anonymkode: 6215a...bc2

Da er du ikke riktig eller godt nok medisinert med så hyppige anfall. 

Anonymkode: 4c886...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har anfall så ofte at jeg ikke legger særlig merke til det lengre, så jeg reiser absolutt på jobb dagen etter anfall, hvis ikke måtte jeg jo vært borte 2-3 dager i uka fra jobb. 

Anonymkode: 6215a...bc2

Hvis du hadde hatt så kraftig anfall som jeg hadde i går, så hadde du definitivt merket det og foretatt deg noe. Faren med de mildere anfallene og for dårlig medisinering er at man på en måte venner seg til det og fortsetter å gjøre ting som før fordi man tross alt klarer det. 

Anonymkode: 4043e...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde hatt så kraftig anfall som jeg hadde i går, så hadde du definitivt merket det og foretatt deg noe. Faren med de mildere anfallene og for dårlig medisinering er at man på en måte venner seg til det og fortsetter å gjøre ting som før fordi man tross alt klarer det. 

Anonymkode: 4043e...309

Nå er mine anfall så alvorlige at jeg får cyanose og holder på å gå i bakken hvis jeg ikke tar medisinen min når jeg får de, så et alvorligere anfall enn mitt krever adrenalinbehandling. Så jeg vet ikke hva som er alvorlig nok for deg jeg? I mine dårlige perioder må jeg ta tidenes hestekurer med prednisolon, antibiotika og dobbel dose av mine daglige medisiner. Må sove sittende for å få puste i de periodene. Nå får jeg anfall bare av å svelge vrangt f.eks eller etter jeg har løpt selv om jeg tar 3 doser hurtigvirkende. Men jeg overlever. Går på jobb i de alvorlige periodene mine og, og har en svært aktiv jobb i tillegg. Men jeg har vært syk hele livet, så det er nok rett det mine kollegaer sier at jeg er veldig sterk og at det tar ekstremt mye for å felle meg. Forventer ikke at alle andre skal være sånn, men nå spurte du hvordan andre med astma har det ;) 

Anonymkode: 6215a...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du ikke riktig eller godt nok medisinert med så hyppige anfall. 

Anonymkode: 4c886...e6e

Joda, jeg tar det jeg kan ta av inhalasjobsmedisiner og vil ikke ta prednisolon fast pga at man kan bli syk av det. Jeg lever heller med anfallene (i samråd med lege) :) 

Anonymkode: 6215a...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er mine anfall så alvorlige at jeg får cyanose og holder på å gå i bakken hvis jeg ikke tar medisinen min når jeg får de, så et alvorligere anfall enn mitt krever adrenalinbehandling. Så jeg vet ikke hva som er alvorlig nok for deg jeg? I mine dårlige perioder må jeg ta tidenes hestekurer med prednisolon, antibiotika og dobbel dose av mine daglige medisiner. Må sove sittende for å få puste i de periodene. Nå får jeg anfall bare av å svelge vrangt f.eks eller etter jeg har løpt selv om jeg tar 3 doser hurtigvirkende. Men jeg overlever. Går på jobb i de alvorlige periodene mine og, og har en svært aktiv jobb i tillegg. Men jeg har vært syk hele livet, så det er nok rett det mine kollegaer sier at jeg er veldig sterk og at det tar ekstremt mye for å felle meg. Forventer ikke at alle andre skal være sånn, men nå spurte du hvordan andre med astma har det ;) 

Anonymkode: 6215a...bc2

Beklager med da misforsto jeg alvorlighetsgraden, eller det kom ikke så godt frem i det første innlegget ditt. 

Jeg hadde nok gått på jobb i dag om jeg hadde jobbdag, men er veldig glad for at jeg ikke hadde det. Jeg er som sagt ikke vant med så kraftig anfall, så det var en ny erfaring for meg. Det er godt å høre du har et aktivt jobbliv til tross for alvorlige plager. Kjempebra! :)

TS

Anonymkode: 4043e...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...