Gå til innhold

Tips til boligområder utenfor Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, prt90 skrev:

Oslo vest koster med andre ord 4 millioner mer enn Fredrikstad. Med 2 % rente koster det deg 5.000 kroner ekstra i måneden etter skatt. Månedskort Oslo S <-> Fredrikstad koster 3129 i måneden. Kjøper du en 3-roms dere sannsynligvis 2, så vi kan gange den summen på 2.

Med andre ord vil det selv med billigste reisemåte (Tog) være mye å spare på å flytte fra Fredrikstad til Frogner. I tillegg sparer du 3-4 timer med pendling hver eneste dag. 

 

 

 

 

En annen ting er at månedsbillettene for pendlerbyene utenom Akershus skal reduseres med 20%. Samtidig skal prisene kollektivt inne i Oslo øke. Månedsprisen innad i Oslo er i underkant av 700kr. Dessuten kan man godt se på hva det koster i renter nå, men rentene vil ikke holde seg lave hele tiden. Kan du forsvare prisen når rentene øker?

Anonymkode: 71ed1...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, I Grosny skrev:

Snakker man om  jernbanestasjonbeliggenhet så kjenner jeg en familie som kjøpte ett herlig beliggende rekkehus med god hage 3 minutters gange fra Vevelstad stasjon for ca 3,5 millioner i fjor. 

og da er du nede på tog to ganger i timen igjen, som jo er noe helt annet enn tilbudet i Lillestrøm.

Anonymkode: aae06...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, I Grosny skrev:

Beste kjøp i Bærum er trolig Rykkinn. Området er godt og bo i, litt avsides og undervurdert. Problemet er at undervurdering sitter i lenge, og at verdistigningen der er veldig lav. Men siden verdistigningen har vært lavest i lang tid, så finnes det også potensiale.

Rykkin er jo slumområdet/ghettoen i Bærum og da er det ikke rart at prisene er lave der.

 

Anonymkode: 973e5...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rykkin er jo slumområdet/ghettoen i Bærum og da er det ikke rart at prisene er lave der.

 

Anonymkode: 973e5...bac

Har du vært på Rykkinn?  Ting er på stell der borte, og i Bjørnebærstien holder det til en fantastisk vaktmester som heter Børre.  Det er gode friområder, og det går skiløype fra skogkanten til Bærums Verk sin lysløype. Det eneste som mangler er vinmonopol og T-banestasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, I Grosny skrev:

Har du vært på Rykkinn?  Ting er på stell der borte, og i Bjørnebærstien holder det til en fantastisk vaktmester som heter Børre.  Det er gode friområder, og det går skiløype fra skogkanten til Bærums Verk sin lysløype. Det eneste som mangler er vinmonopol og T-banestasjon.

to viktige ting da :P 

Nei da... Blir litt provosert av folk som kaller boområder i Norge for ghetto, da har man ikke skjønt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3-4 timer pendling? Nå tar du hardt i. Å pendle med tog tar litt over en time, maks en time og ett kvarter. Ja, man kan regne med det å komme seg til togstasjonen, men da må du nesten ta høyde for det i Oslo også. Dessuten, selv om det alltid er midlertidig, så er det ALLTID veiarbeid i Oslo. Nå er det brynstunnelen, og snart E18 (kommer til å bli et helvete), i sentrum er store deler av bykjernen avstengt og trikk/buss må ta alternative ruter. Ei jeg kjenner jobber på Frogner og bor ved Haugerud, hun bruker 50 min kollektivt i rushet.

Anonymkode: 71ed1...287

Hvis alt er i rute så tar det 1 time og 15 minutter til med toget fra Fredrikstad Stasjon til Oslo S. Dessuten må du komme deg ned til stasjonen, og  for å ta toget må du sannsynligvis dukke opp noen minutter før. Så med mindre du bedriver Teleoportering ned til stasjonen og NSB alltid er i rute så tror jeg det blir meget vanskelig å få til dette uten å bruke minst 3 timer hver dag på pendling.

Jeg reiser rundt i Oslo sentrum hver dag og har ingen problemer med denne rushtiden hverken til fots eller på sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting er at månedsbillettene for pendlerbyene utenom Akershus skal reduseres med 20%. Samtidig skal prisene kollektivt inne i Oslo øke. Månedsprisen innad i Oslo er i underkant av 700kr. Dessuten kan man godt se på hva det koster i renter nå, men rentene vil ikke holde seg lave hele tiden. Kan du forsvare prisen når rentene øker?

Anonymkode: 71ed1...287

Det er helt riktig at dette regnestykket forutsetter lave renter, men selv med en 10 års fastrente så kommer Oslo sentrum veldig godt ut prismessig sammenlignet med Fredrikstad. Husk at jeg bare tok med månedskort på toget her, det kan nok bli ganske stusselig å bo i en enebolig i Fredrikstad uten bil f.eks, og vedlikeholdsutgiftene på en enebolig er generelt langt høyere enn på en leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, prt90 skrev:

Det er helt riktig at dette regnestykket forutsetter lave renter, men selv med en 10 års fastrente så kommer Oslo sentrum veldig godt ut prismessig sammenlignet med Fredrikstad. Husk at jeg bare tok med månedskort på toget her, det kan nok bli ganske stusselig å bo i en enebolig i Fredrikstad uten bil f.eks, og vedlikeholdsutgiftene på en enebolig er generelt langt høyere enn på en leilighet.

Syns du gjør regnestykket veldig stusselig. Jeg bodde fire år i Fredrikstad før jeg flytta til Oslo pga ny jobb. Lenge pendla jeg med tog. Ikke noe problem. De fleste har bil i byene utenfor Oslo, og det er noe som kalles innfartsparkering. Denne er ofte gratis. Nå får Østfold ny jernbane etter at follobanen står ferdig, med dobbeltspor, slik at man kommer seg til Oslo på rundt 45 min mot dagens 1 t og 15 min. Du kan godt sammenligne at man må ut med større utgifter på vedlikehold, men de fleste leiligheter i Oslo har fellesutgifter på rundt 3-5000 som går til nettopp dette også. En enebolig er derimot større plass å boltre seg på, så jeg syns det argumentet er litt for tynt. 

Anonymkode: 71ed1...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, prt90 skrev:

Oslo vest koster med andre ord 4 millioner mer enn Fredrikstad. Med 2 % rente koster det deg 5.000 kroner ekstra i måneden etter skatt. Månedskort Oslo S <-> Fredrikstad koster 3129 i måneden. Kjøper du en 3-roms dere sannsynligvis 2, så vi kan gange den summen på 2.

Med andre ord vil det selv med billigste reisemåte (Tog) være mye å spare på å flytte fra Fredrikstad til Frogner. I tillegg sparer du 3-4 timer med pendling hver eneste dag. 

 

 

 

 

Du kan jo ikke sammenligne epler og pærer! Å bo i eget hus med hage kan ikke sammenlignes med å bo i en treroms med balkong. Det er rett og slett to helt forskjellige ting. (Ja, jeg har bodd i begge deler). Og sammenligner du en enebolig på Oslo vest med en enebolig i Fredrikstad, blir regnestykket straks litt annerledes... ;)

Reiseutgifter har også den fordelen at de er reversible. De forsvinner rett og slett hvis man for eksempel blir ufør eller arbeidsledig.

Å bruke tid på pendling er selvfølgelig en ulempe, men veldig mange har mulighet til ha hjemmekontor en eller to dager i uken og da reduseres plutselig tiden som brukes på pendling betraktelig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Lambertseter? Jeg betalte 7200kr for 15 m2 (der jeg ble syk til slutt pga dårlig ventilasjon, slet med å puste, selv om jeg ikke har astma, gammel bygård som ikke var grundig nok rehabilitert), så 9700kr for 30 m2 leilighet + 20 m2 balkong på St. Hanshaugen. Leie. Jeg storkoste meg i området, men jeg ville ha soverom og man skal jo også prøve å ikke bo seg ihjel heller.

Hadde aldri vært på Lambertseter før jeg dro på visning for å kjøpe leilighet, og følte meg hjemme med en gang. God mix av yngre, barnefamilier og eldre. Fant 2-roms leilighet til 1,8 mill, som vi vant for 2,2 mill. Oppussing måtte til, vi har tatt litt og litt, men leiligheten ligger rolig til (ikke så mye trafikk, og grei fartsgrense), og 2 min gåtur til tbane (Bergkrystallen). Deilige turområder rundt her, kjøpesenter og kino, og en god dose dagligvarebutikker (har Rema like ved t-bane). Jeg bruker ca 22 min til Jernbanetorget fra min leilighet hvis jeg timer det, og da er du jo på endestasjon, så du får alltid sitteplass til byen, selv kl 8 på morgenen.

Anbefales! Prisene er ikke akkurat superlave, men Lambertseter er ett område i utvikling og etter litt research føltes det som en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Scherbatsky skrev:

Hva med Lambertseter? Jeg betalte 7200kr for 15 m2 (der jeg ble syk til slutt pga dårlig ventilasjon, slet med å puste, selv om jeg ikke har astma, gammel bygård som ikke var grundig nok rehabilitert), så 9700kr for 30 m2 leilighet + 20 m2 balkong på St. Hanshaugen. Leie. Jeg storkoste meg i området, men jeg ville ha soverom og man skal jo også prøve å ikke bo seg ihjel heller.

Hadde aldri vært på Lambertseter før jeg dro på visning for å kjøpe leilighet, og følte meg hjemme med en gang. God mix av yngre, barnefamilier og eldre. Fant 2-roms leilighet til 1,8 mill, som vi vant for 2,2 mill. Oppussing måtte til, vi har tatt litt og litt, men leiligheten ligger rolig til (ikke så mye trafikk, og grei fartsgrense), og 2 min gåtur til tbane (Bergkrystallen). Deilige turområder rundt her, kjøpesenter og kino, og en god dose dagligvarebutikker (har Rema like ved t-bane). Jeg bruker ca 22 min til Jernbanetorget fra min leilighet hvis jeg timer det, og da er du jo på endestasjon, så du får alltid sitteplass til byen, selv kl 8 på morgenen.

Anbefales! Prisene er ikke akkurat superlave, men Lambertseter er ett område i utvikling og etter litt research føltes det som en god investering.

Du får ikke en toroms til under 3 mill lenger på Lambertseter nå, altså. Det er flere måneder siden det var mulig, selv for totale oppussingsobjekter.

Anonymkode: 409f6...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, I Grosny skrev:

Har du vært på Rykkinn?  Ting er på stell der borte, og i Bjørnebærstien holder det til en fantastisk vaktmester som heter Børre.  Det er gode friområder, og det går skiløype fra skogkanten til Bærums Verk sin lysløype. Det eneste som mangler er vinmonopol og T-banestasjon.

Har ikke vært der og ikke kan jeg tenke meg å bo der heller. Kjenner flere bæringer som ikke vil anbefale Rykkin. Mulig det er ett sted for ts med budsjettet sitt. 

Anonymkode: 973e5...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har bil i byene utenfor Oslo, og det er noe som kalles innfartsparkering. Denne er ofte gratis. Anonymkode: 71ed1...287

Og hva koster det å ha en anstendig bil i året? 50.000? + 30.000 (x2?) for månedskort på toget.. Sannsynligvis er det billigere å bo på Frogner selv om man hadde fått en enebolig gratis i Fredrikstad..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, prt90 skrev:

Og hva koster det å ha en anstendig bil i året? 50.000? + 30.000 (x2?) for månedskort på toget.. Sannsynligvis er det billigere å bo på Frogner selv om man hadde fått en enebolig gratis i Fredrikstad..

Jeg har bodd på Frogner/Skillebekk i 15 år og selv der oppleves det etter hvert som tungvint å leve uten egen bil. For eksempel når man skal handle eller kjøpe større ting. Selvfølgelig kan man betale for å få fraktet ting hjem, men det også koster penger og, ikke minst, krever at man er hjemme ved levering osv. Så, igjen, må du sammenligne epler og epler, ikke epler og pærer. Trikk/buss vs. egen bil.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Leo skrev:

Jeg har bodd på Frogner/Skillebekk i 15 år og selv der oppleves det etter hvert som tungvint å leve uten egen bil. For eksempel når man skal handle eller kjøpe større ting. Selvfølgelig kan man betale for å få fraktet ting hjem, men det også koster penger og, ikke minst, krever at man er hjemme ved levering osv. Så, igjen, må du sammenligne epler og epler, ikke epler og pærer. Trikk/buss vs. egen bil.  

Det er forskjellige ting, men utgangspunktet for denne tråden var en som ønsket å bo i sentrum for å slippe pendling men som vurderte utkanten for å spare penger. Og da er det ganske relevant at det i de fleste tilfeller er dyrere å pendle enn å bo i sentrum :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke en toroms til under 3 mill lenger på Lambertseter nå, altså. Det er flere måneder siden det var mulig, selv for totale oppussingsobjekter.

Anonymkode: 409f6...09c

Det stemmer ikke for toroms, men sikkert for treroms. En naboleilighet på 50 kvm ble solgt for et par dager siden til 2,8, så det er mulig, men man må skynde seg. Jeg kjøpte for 2,4 i fjor, bedre standard enn den som ble solgt nå, så det går fort.

Anonymkode: daad8...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Scherbatsky skrev:

Hva med Lambertseter? Jeg betalte 7200kr for 15 m2 (der jeg ble syk til slutt pga dårlig ventilasjon, slet med å puste, selv om jeg ikke har astma, gammel bygård som ikke var grundig nok rehabilitert), så 9700kr for 30 m2 leilighet + 20 m2 balkong på St. Hanshaugen. Leie. Jeg storkoste meg i området, men jeg ville ha soverom og man skal jo også prøve å ikke bo seg ihjel heller.

Hadde aldri vært på Lambertseter før jeg dro på visning for å kjøpe leilighet, og følte meg hjemme med en gang. God mix av yngre, barnefamilier og eldre. Fant 2-roms leilighet til 1,8 mill, som vi vant for 2,2 mill. Oppussing måtte til, vi har tatt litt og litt, men leiligheten ligger rolig til (ikke så mye trafikk, og grei fartsgrense), og 2 min gåtur til tbane (Bergkrystallen). Deilige turområder rundt her, kjøpesenter og kino, og en god dose dagligvarebutikker (har Rema like ved t-bane). Jeg bruker ca 22 min til Jernbanetorget fra min leilighet hvis jeg timer det, og da er du jo på endestasjon, så du får alltid sitteplass til byen, selv kl 8 på morgenen.

Anbefales! Prisene er ikke akkurat superlave, men Lambertseter er ett område i utvikling og etter litt research føltes det som en god investering.

Jeg er også veldig glad i Lambertseter. :) Jeg leide her for noen år siden, leide deretter i sentrum noen år, og har nå kjøpt min egen leilighet her. 

Anonymkode: daad8...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. september 2016 den 11.21, tussi84 skrev:

Får ikke mye for den prisen i Oslo og omegn. Vi bor i Bærum og 60 kvm og oppover ligger hjerne fra nesten 4 mill og oppover. Dyrere jo nærmere man er Sandvika der toget går. Det finnes jo noen unntak men stort sett er det 4 mill og oppover. Kjenner noen som faktisk bor i en 45 kvm leilighet i sandvika sentrum. Den er taksert til 4.3 mill..  

Vil tro du omtrent må så langt ut som Drøbøk eller Ås .. mulig Ski for å kunne få noe til ditt budsjett . Men det blir nok for langt å reise for deg. 

Kom opp 45 treff på finn på leiligheter på 3,5 mil som maks sum med boarela på mellom 60-65 kvadarat og 2 eller flere soverom. Du kan virkelig ikke sammeligna med hav det koser i nærheten av deg nå du bor i sossestrøket

Anonymkode: 8809e...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom opp 45 treff på finn på leiligheter på 3,5 mil som maks sum med boarela på mellom 60-65 kvadarat og 2 eller flere soverom. Du kan virkelig ikke sammeligna med hav det koser i nærheten av deg nå du bor i sossestrøket

Anonymkode: 8809e...1f9

Prisantydning og hva de faktisk blir solgt for er to veldig forskjellige ting da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...