Gå til innhold

Tips til boligområder utenfor Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg kommer sannsynligvis til å måtte flytte østover mot Oslo i forbindelse med jobb til neste år. Har derfor så smått begynt å planlegge neste boligkjøp mens jeg ordner med salg av den gamle.

Også jeg har jo fått med meg hvordan boligprisene i hovedstaden er. Jeg er overhodet ikke interessert i å hive meg inn i galskapen, eller å bo på 17 kvadrat. Planen er dermed å bosette seg litt utenfor, for å få mer for pengene. Så kan jeg avvente litt og se om det kommer en justering/prisfall, eller hvertfall få opparbeidet meg større egenkapital og heller flytte inn mot sentrum om noen år.

Situasjonen min nå er at jeg har ca. 1 times pendling til jobb hver vei. Dette er jeg veldig lei, og hadde egentlig ønsket meg å kunne gå til jobb. Når det ikke er så veldig aktuelt, kunne jeg derfor sett for meg noe med opptil 20 minutters pendling hver dag (hver vei). Helst ikke buss, men er åpen for det. Budsjettet mitt er på ca. 3 millioner, men kan helt fint strekke meg til 3,5 (kaaanskje 4 også) om det er verdt det. Ønsker meg minimum 2 roms og 60 kvadrat, men egentlig helst litt større.

Nå er jeg overhodet ikke kjent på østlandet, så er veldig usikker på om dette er realistisk, evt. i hvilke områder. Er forberedt på å måtte fire på noe, men tidsbruk til jobb er det som er viktigst for meg. Og gjerne at man kan komme seg hjem med taxi en fuktig natt uten at det koster en tusenlapp... 

Anonymkode: 0ca87...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hvor i Oslo den jobben ligger da? For 20 min er ikke lenge, så det kommer veldig an på hvor i Oslo om det vil lønne seg å dra mot Lillestrøm eller Ski liksom. For selv om man bor i Oslo så kan reiseveien bli på over 20 min. Det er mye trafikk, som står relativt stille i rushen. 

Anonymkode: 2b010...10c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 min unna oslo sentrum eller kommune? På landet kommer du deg ikke, med mindre du er meget rik. Fatter ikke hvorfor folk ønsker å bo der. For min del kan Sverige få hele oslo med innbyggere på lasset.

Anonymkode: 756a1...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eller annet sted langs strekningen på Skitoget. Holmlia f. eks. Tog går fortere enn buss og bane og man kommer ganske langt ut på 20 min med tog...

Anonymkode: aae06...b5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

20 min unna oslo sentrum eller kommune? På landet kommer du deg ikke, med mindre du er meget rik. Fatter ikke hvorfor folk ønsker å bo der. For min del kan Sverige få hele oslo med innbyggere på lasset.

Anonymkode: 756a1...f17

For min del kan Sverige få hele Norge utenfor Oslo. Særlig innbyggerne. Gjesp.

Anonymkode: daad8...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok nødt til å hive deg inn i galskapen dessverre, hvis du skal bo så nærme jobben. 20 min kan vel ikke kalles pendling i Oslo. Har vært på en del visninger et godt stykke utenfor sentrum i det siste og nesten alle har gått 600 000 over takst. Men hvis du kan kjøpe for 3,5 så kan du få deg mye fint.

Hvor ligger jobben din ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvis å bruke maks 20 min på jobb er et kriterium må du fortelle hvor i byen jobben din er, hvis ikke kan vi ikke gi deg noen forslag. Og du må nok holde deg innenfor Oslo-grensa hvis godt under 1000 kr hjem med taxi om natten også er et must. 

Mvh Oslo-boer

Anonymkode: 62a60...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne svare ordentlig må man vite hvor jobben er ja. Det tar mer enn 20 minutt å komme seg fra den ene kanten av Oslo til den andre. Det er også en fordel om du spesifiserer hva du mener med 20 minutter reisevei.

Jeg har 7 minutter med tbanen til jobb. Regner med at en del som bor der jeg bor ville sagt at de hadde 7 minutter til jobb. Men fakta er at fra jeg låser døra i leiligheten tar det 10 minutt å komme seg ut og gå bort til banen. Gjennomsnittlig 3 minutt ventetid på banen og deretter 7 minutt på banen. Til slutt har jeg 5 minutt å gå til jobb fra tbanen slik at det tar 25 minutt totalt fra jeg låser døra hjemme til jeg sitter på kontoret klar til å hente meg en kopp kaffe. 

Skal du bruke 20 minutt fra dør til dør er du helt avhengig av å ha en jobb som ligger omtrent oppå en stasjon og en leilighet som gjør akkurat det samme. Om du tenker mer på 20 minutt med tog/tbane og aksepterer at du må gå litt i begge ender og totalt vil reiseveien komme på 30 - 40 minutt har du betydelig flere valgmuligheter. Tror det er mange områder øst i byen eller langs toglinjer nordøst/sørøst fra sentrum som både er innenfor budsjettet ditt og der selve tog/tbaneturen tar under 20 minutt men da er du altså avhengig av at jobben ligger nærme en stasjon. 

Anonymkode: e6a00...812

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittlig reisetid for folk som bor og jobber i Oslo er 45 min. hver vei.

Er det dette du er lei av så har du noen logistiske utfordringer foran deg..

Anonymkode: 41435...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre her har rett.

Jeg bor på Torshov og jobber på Grünerløkka og bruker omlag 20 min med trikk fra dør til dør - og det er nabobydelen. Bare innen en bydel bruker man gjerne minst 20 minutter på å spasere. 

Når jeg bodde sentralt i Oslo og jobbet i en bydel som var i nesten sone(men fortsatt ikke på utsidsgrensen av Oslo) brukte jeg 45 minutter.

Om du jobber i sentrum og tar et av de raskeste togene må du nok belage deg på 45 minutter til 1 time uansett hver vei - og det er om du bor relativt sentralt. Man skal tross alt spasere til og fra kollektiv, og så sitte minst 17-30 minutter. 

Om du vi bo på utsiden av Oslo og regner to kan du tenke Holmlia eller Grorud/Høybråten/Strømmen, men da snakker vi alt fra 18-30 minutter med tog - relativt dyre priser der også og inkludert at du bruker minst en tusenlapp på taxi hjem.

Bare hjem til meg som bor rett utenfor ring 2 koster det kjapt en 4-500 kr med taxi.

Anonymkode: 8b528...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det budsjettet kan du jo ganske greit kjøpe 60 kvadrat i Oslo.. skjønner ikke helt hvorfor du vil utsette deg for pendlingshelvete for å spare noen hundretusener i lån sammenlignet med å bo f.eks sentralt i oslo øst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det ikke er så veldig aktuelt, kunne jeg derfor sett for meg noe med opptil 20 minutters pendling hver dag (hver vei). Helst ikke buss, men er åpen for det.

Hvor er jobben din? 20 minutters pendling er vanskelig nok å få til innenfor Oslo, så om du skal utenfor Oslo så må du belage deg på å fortsette med timependlingen. Alt er igjen avhengig av hvor du har sett deg for å bo om hva du kan få for budsjettet. Selv pendler jeg 45 minutter fra dør til dør, og det er jo sånn at alt kollektivt ikke stopper utenfor døren og sånt. Jeg bor i Oslo og pendler rundt i Oslo. :) 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del kan Sverige få hele Norge utenfor Oslo. Særlig innbyggerne. Gjesp.

Anonymkode: daad8...961

Da innser du at hele industrien som Oslo baserer seg på vil forsvinne, og Oslo vil ikke lenger eksistere...

Anonymkode: 2e2d8...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordføreren i Oslo sa nettopp at det er for ille at man kan reise Fredrikstad-Oslo på samme tid som Oslo-Oslo, og med det menes nemlig at Oslo har sinnsykt mye kø. Det står stille. Utenfor Oslo (resten av Østlandet) flyter trafikken greit. Når du nærmer deg "gryta" står det stille i evigheter, med mindre du starter tidlig. Tog på Østlandet kommer dermed raskere frem enn alt annet. Så lenge det ikke er togproblemer, som hender ganske ofte. For å pendle 20 min hadde du knapt kommet deg mer enn 7-8 busstopp innad i sentrum. Bor du nær bane er det bedre. Prisene er like stive i områdene nærmest Oslo. Altså Lillestrøm, Strømmen, Lørenskog, Bærum, Asker osv. Disse tar (på papiret) 30 min pendling, bortsett fra Asker som har jævlig med kø. Ser du mot Ski/Drøbak/Vestby/Moss/eller andre veien mot Drammen er det fortsatt dyrt, men ikke like ille. Regn da 45-60 (enda mer for Drammen i rushet) min pendling. Drar du mot Fredrikstad, Sarp eller andre veien får du HUS for samme pris som liten leilighet i Oslo. Dessverre må du regne 1,5 time pendling hver vei, med mindre du tar tog. Er en time. 

Anonymkode: 71ed1...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ordføreren i Oslo sa nettopp at det er for ille at man kan reise Fredrikstad-Oslo på samme tid som Oslo-Oslo, og med det menes nemlig at Oslo har sinnsykt mye kø. Det står stille. Utenfor Oslo (resten av Østlandet) flyter trafikken greit. Når du nærmer deg "gryta" står det stille i evigheter, med mindre du starter tidlig. Tog på Østlandet kommer dermed raskere frem enn alt annet. Så lenge det ikke er togproblemer, som hender ganske ofte. For å pendle 20 min hadde du knapt kommet deg mer enn 7-8 busstopp innad i sentrum. Bor du nær bane er det bedre. Prisene er like stive i områdene nærmest Oslo. Altså Lillestrøm, Strømmen, Lørenskog, Bærum, Asker osv. Disse tar (på papiret) 30 min pendling, bortsett fra Asker som har jævlig med kø. Ser du mot Ski/Drøbak/Vestby/Moss/eller andre veien mot Drammen er det fortsatt dyrt, men ikke like ille. Regn da 45-60 (enda mer for Drammen i rushet) min pendling. Drar du mot Fredrikstad, Sarp eller andre veien får du HUS for samme pris som liten leilighet i Oslo. Dessverre må du regne 1,5 time pendling hver vei, med mindre du tar tog. Er en time. 

Anonymkode: 71ed1...287

Har ikke opplevd prisene like stive i de omliggende byene, nei. Ja dyrere enn før, men det er fortsatt noen hakk opp til Oslopriser. 

At tog og kollektivtransport fra de omkringliggende byene tar like lang tid som å pendle innad i byen er en sannhet med noen ganske kraftige modifikasjoner. Ja, når det ikke er problemer eller hendelser med kollektivtransporten så tar f. eks. selve togturen like lang tid som å pendle i byen fra dør til dør. Men man skal jo også flytte seg mellom togstasjonen og hjemmet, og det er gjerne lengre avstand fra bosted til stasjonen i de omkringliggende byene/tettstedene, enn det er sentralt i Oslo, med mindre man velger boligene som ligger ved jernbanesporet. Men disse er jo like dyre som en gjennomsnittlig leilighet i Oslo, så da er man like langt. I svært mange tilfeller kunne en like gjerne kjøpt en leilighet i Oslo til samme prisen. Skal man spare penger så må man velge seg en bolig som ligger et lite stykke fra togstasjon/busstopp og det innebærer fort 15-30 min. å gå/sykle. I verste fall må man ta buss fra hjemmet til togstasjon, hvilket medfører nok en transporetappe. 

For det andre er det som du sier ofte mye togstans, og man har gjerne færre alternativer ved stans enn man har i byen. I Oslo har du både trikk, buss og til dels T-bane mange steder slik at man som regel finner et alternativ. Der jeg bodde før var det kun tog, og gikk det ikke så kom man for sent på jobb. På viktige dager måtte man dra hjemmefra minst en time før man vanligvis dro for å ha en buffer hvis noe gikk galt. Og det gjorde det jo, ikke sjelden jeg brukte 2 - 2,5 time - en vei. Alternativt kan man bruke bilen som backup, men det er det jo en del tusen andre som gjør også når det er togstans, så da står man og stamper i kø og kommer for sent da også. Behovet for en bil eller en bil ekstra vil jo da også dukke opp. Så det kan bli overraskende dyrt å spare penger ved å flytte fra byen. 

Anonymkode: bc4d4...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med det budsjettetil får du fint det du vil utenfor ring 2.

Anonymkode: 58c01...eb3

Tror fort du finner noe innenfor ring 2 også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette ting i perspektiv: naboblokka - en treroms på Torshov - gikk for rett under 7 mill. Budkrigen var helt vill. Nytt bad fra 2016 og god utsikt, men absolutt ikke verdt de de til slutt ga for den.

Anonymkode: 71ed1...287

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å sette ting i perspektiv: naboblokka - en treroms på Torshov - gikk for rett under 7 mill. Budkrigen var helt vill. Nytt bad fra 2016 og god utsikt, men absolutt ikke verdt de de til slutt ga for den.

Anonymkode: 71ed1...287

Proof or it didn't happen!

Anonymkode: 409f6...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...