Gå til innhold

Smerter etter lapraskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!
Jeg var på Ullevål for lapraskopi (endometriose) på fredag, dog de fant ingenting.

Men til poenget; jeg har så uendelig vonde smerter, spesielt ved spising. I dag var første gangen jeg klarte å gå ordentlig på do, men hver gang jeg spiser, kjennes det ut som om noen sitter og vrir på ting der inne. Er dette vanlig? Noen andre som har opplevd dette etter en slik operasjon? Er det sånn lenge? Jeg klarer så vidt å få i meg mat, og vil veldig gjerne tilbake på jobb så fort som mulig.

Anonymkode: c25fa...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke fått med deg et telefonnummer du kan ringe ved behov for hjelp? Det er vanlig å få på Ullevål. Ring dit i dag eller ring sykehuset i morgen. 

Er dette uutholdelig kontakter du legevakt. 

Anonymkode: ef8da...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med slike smerter etter en kikkehullsoperasjon. Jeg har hatt to, for samme grunn som deg, men med funn. Men jeg har også hatt adheranseobstruksjon av tarmen, det kan skje etter mageoperasjoner og kan bli alvorlig. Da får man en type krampe/sammentrekningssmerte når man spiser eller mat beveger seg gjennom tarmene. Det blir også ofte verre over tid. Kontakt lege. 

Anonymkode: 8c4fc...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her!
Jeg ringte sykehuset, og de sa at det verken var noe å bekymre meg over eller at det hadde noe med operasjonen å gjøre. Og at jeg skulle kontakte de igjen hvis jeg hadde feber.. hmm

Anonymkode: c25fa...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS her!
Jeg ringte sykehuset, og de sa at det verken var noe å bekymre meg over eller at det hadde noe med operasjonen å gjøre. Og at jeg skulle kontakte de igjen hvis jeg hadde feber.. hmm

Anonymkode: c25fa...4af

Det sa Ullevål til meg også en gang. Jeg ble akutt operert for livstruende komplikasjoner neste morgen og ble langvarig alvorlig syk. 

Hvis du får slike smerter av å spise mat, og du ikke hadde dette før operasjon, så kan det tyde på en obstruksjon av tarmen, noe som kan oppstå som komplikasjon etter mage-operasjoner. Ofte er helsevesenet nonchelante ovenfor kvinner med magesmerter, du må være veldig tydelig ovenfor dem om hvordan smertene oppstår og hvor de er lokalisert. Hvis du har obstruksjon, så vil problemet vedvare og det kan også bli farlig. Obstruksjon er noe som ofte fører til akutt operasjon. 

Anonymkode: 8c4fc...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til: 

Hvis smertene vedvarer, så dra til legevakten. Som kvinne med magesmerter, så kan det være svært vanskelig å bli tatt alvorlig av helsevesenet. De har ingen mulighet til å vite hva eller om noe feiler deg over telefonen. Dette er vanskelig å finne ut av selv som inne-pasient. Og du må være veldig tydelig med hva du forklarer. En obstruksjon kan være delvis, og det kan også forverre seg. Smertene kan komme og gå, ettersom det er mer eller mindre aktivitet i tarmene, hvis du har det. 

Anonymkode: 8c4fc...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...