Gå til innhold

Nordmenn er generelt tykke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var nettopp i Norge etter et lengre opphold i utlandet, det jeg la merke til var at mange nordmenn er tykke. Kjæresten min la også merke til dette. Hva synes dere? Og et det gener eller mat? 

Anonymkode: ebec5...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har blitt ok å være overvektig. Du skrytes opp og ned og det er den nye normalen i Norge. Er du derimot slank er du unormal. Dette likes ikke. Det står overalt i div forum , også her. Så da legger folk på seg med god samvittighet. 

Anonymkode: 59002...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken land du sammenligner med. Overvekt i Norge er nå på vei ned igjen.

Anonymkode: f6767...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvilken land du sammenligner med. Overvekt i Norge er nå på vei ned igjen.

Anonymkode: f6767...8e6

Overvekt har bare gått opp de siste 10 årene.

Anonymkode: 307b9...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp i Norge etter et lengre opphold i utlandet, det jeg la merke til var at mange nordmenn er tykke. Kjæresten min la også merke til dette. Hva synes dere? Og et det gener eller mat? 

Anonymkode: ebec5...418

Hvor hen i Norge? Her oppe er det ikke mange overvektige mennesker. Noen kosekilo kanskje, men seriøst feitinger er det langt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvektig har blitt det normale. Klart at gener og kroppsbygning har litt å si, men det utgjør ikke 30-40 kg. Det jeg er mest overrasket over er at det virker som at folk ikke er bevisste på kosthold i det hele tatt. Jeg jobber på et sted der det selges godteri og junkfood og jeg slutter aldri å bli overrasket over foreldre som nøder overvektige barn til å ta i mot junkfood og godterier. En ting er om ungene maste seg til det, men når jeg hører folk si at: men skal du ikke ha en sjokolade, da? en is? Du klarer middag selv om du spiser en softis nå! Og dette kommer både fra ukjente og fra folk som jeg kjenner og anser for å være ellers oppegående. Ellers er det jo andre tifeller også. En gang kom noen inn med en meget sterkt overvektig 5-6-åring. Ingen diskusjon om hva de skulle ha, tydelig at dette var klart på forhånd. Joda, gutten fikk plukke seg 5-6 sjokolader. Sånt synes jeg faktisk er barnemishandling.

Anonymkode: 7eb8d...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det også. Nordmenn er generelt mer "chubby" enn det man finner storbyer som London, Paris, Berlin, osv. Disse storbyene har muligens likevel større prosentandel av overvektige eller fedme. 
Kanskje det har noe med at vi er for opptatte til å småspise hele dagen, for mye brød i kosten, for lite mosjon. Eller rett og slett gener siden vi bor i et kjøligere område og har derfor et større fettlag på huden? 

Anonymkode: 8c109...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvektig har blitt det normale. Klart at gener og kroppsbygning har litt å si, men det utgjør ikke 30-40 kg. Det jeg er mest overrasket over er at det virker som at folk ikke er bevisste på kosthold i det hele tatt. Jeg jobber på et sted der det selges godteri og junkfood og jeg slutter aldri å bli overrasket over foreldre som nøder overvektige barn til å ta i mot junkfood og godterier. En ting er om ungene maste seg til det, men når jeg hører folk si at: men skal du ikke ha en sjokolade, da? en is? Du klarer middag selv om du spiser en softis nå! Og dette kommer både fra ukjente og fra folk som jeg kjenner og anser for å være ellers oppegående. Ellers er det jo andre tifeller også. En gang kom noen inn med en meget sterkt overvektig 5-6-åring. Ingen diskusjon om hva de skulle ha, tydelig at dette var klart på forhånd. Joda, gutten fikk plukke seg 5-6 sjokolader. Sånt synes jeg faktisk er barnemishandling.

Anonymkode: 7eb8d...faf

Er ikke rart du ser mange overvektige når du jobber et sted der det selges junk ;) 

Anonymkode: 175a6...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvektig har blitt det normale. Klart at gener og kroppsbygning har litt å si, men det utgjør ikke 30-40 kg. Det jeg er mest overrasket over er at det virker som at folk ikke er bevisste på kosthold i det hele tatt. Jeg jobber på et sted der det selges godteri og junkfood og jeg slutter aldri å bli overrasket over foreldre som nøder overvektige barn til å ta i mot junkfood og godterier. En ting er om ungene maste seg til det, men når jeg hører folk si at: men skal du ikke ha en sjokolade, da? en is? Du klarer middag selv om du spiser en softis nå! Og dette kommer både fra ukjente og fra folk som jeg kjenner og anser for å være ellers oppegående. Ellers er det jo andre tifeller også. En gang kom noen inn med en meget sterkt overvektig 5-6-åring. Ingen diskusjon om hva de skulle ha, tydelig at dette var klart på forhånd. Joda, gutten fikk plukke seg 5-6 sjokolader. Sånt synes jeg faktisk er barnemishandling.

Anonymkode: 7eb8d...faf

Det spiller ingen rolle hva folk spiser. Så lenge de spiser variert. Det som har noe og si er mengden.

Det forskes så mye på kalorier og lavkarbo ditt og datt. Men det som har noe og si er hvor mye folk spiser.

Jeg spiser både is og sjokolade jeg har alltid vært tynn. Men skulle tro folk lærte om det her i første klasse og barnehagen.

Anonymkode: 307b9...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke rart du ser mange overvektige når du jobber et sted der det selges junk ;) 

Anonymkode: 175a6...b85

Tja, tro det eller ei, vi har andre varer også. Dessuten hender det faktisk at jeg har fri og beveger meg ut andre steder:)

Anonymkode: 7eb8d...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp i Norge etter et lengre opphold i utlandet, det jeg la merke til var at mange nordmenn er tykke. Kjæresten min la også merke til dette. Hva synes dere? Og et det gener eller mat? 

Anonymkode: ebec5...418

Enig at mange er feite i dette landet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre mange overvektige her til lands, og ellers i verden og, men tror nok det har mye å gjøre med hvilke miljøer man oppholder seg i. I min nære omgangskrets er omtrent ingen overvektige, og alle trener og holder seg i form. Disse har også stort sett gode utdannelser og tar godt vare på seg selv. Man har diskutert hvor godt man tar vare på kroppen gjerne henger sammen med andre sosiale faktorer, så du skal ikke se bort ifra at det har mye å gjøre med at vi alle kommer fra "møblerte hjem" og har innprentet viktigheten av å ta vare på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...