Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg har adoptert flere gatehunder, og har sagt at hun ikke kommer til å importere flere.  Neste gang får hun seg hund fra FOD.

Årsaken er ikke redselen for sykdommer, men på grunn av hundenes psykiske helse
Hvis hunder kan ha PTSD har alle hennes hunder det!

De er redde for alt, og når de blir redde gjør de utfall, går til angrep, stikker av, bjeffer/knurrer mot alt osv.  Det er slitsomt for en hundeeier å ha slike hunder, og spesielt rundt barn.

Poenget er at du vet ikke hva du får.  Det eneste du vet er at din hund mest sannsynlig er mishandlet og redd, men ikke hvordan dette har påvirket hundens psyke!

Anonymkode: 812ea...c07

Vel, sa er hun ikke spesielt god meg hunder og skjønner hvorfor hun ikke har betalt for hundetrener.

Jeg ser  mye til mishandlede, forlatte dyr etc og de aller aller fleste klarer seg usedvanlig godt I nytt hjem.   De aller fleste er fysisk sterkere /mer robuste også er min soleklare erfaring. Fleksible.

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke har skrevet før i denne tråden, og egentlig også hadde tenkt å la være å nevne, er at alle innleggene mine er skrevet med venstre hånd til tross for at jeg er høyrehendt. Årsaken er at høyre hånd er satt ut av spill på grunn av et i utgangspunktet ganske uskyldig hundebitt (Man skal aldri forsøke å skille to hunder som slåss alene og med bare hendene, men det måtte jo prøves... ;) ). Jeg har vært innlagt på sykehus (På enerom) og operert. Ikke så mye på grunn av selve skaden, men på grunn av infeksjonsfaren. Nettopp på grunn av importen er legene livredde for multiresistente bakterier fra hundebitt og de var veldig opptatt av om jeg var bitt av en norsk hund og om denne evt. hadde vært i kontakt med importerte hunder. Nå fant de heldigvis bare bakterier som det finnes antibiotika mot i såret mitt, men i det øyeblikket man oppdager ukjente og/eller resistente bakterier i et slikt sår er helvete løs fikk jeg vite. Slike ting står det ingenting om i avisen, men legene ved et av landets største sykehus er sikkert bare paranoide og uvitende de også...

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.......jeg gjentar igjen - det er LOVLIG så om vi skal beskyttes mot  all  denne grufulle pesten så må myndighetene gjør det ulovlig.  Imellom tiden forventer jeg at samtlige som ønsker hund adopterer,  ALLE håpløse oppdrettere blir straffet,  null  og da mener jeg null omsetning av syke skapte hunder. Ikke en eneste mishandlet veskehund å se!  Alle  feite understimulerte hunder får en ny vår.  Bare et par viktige ting å bry seg om....

Anonymkode: 9182a...c56

Her driver du og blander sammen en hel rekke helt urelaterte saker. Oppdrett av hunder med store helseproblemer er en sak som ikke har noe med dette å gjøre. Alternativet til en gatehund fra Thailand trenger ikke være en engelsk bulldog!  Hold deg til saken. Og vær gjerne saklig også, hvis du klarer.

Og ja, det er lovlig, men det burde ikke være det. Forhåpentligvis er det mulig å få til et forbud innenfor EØS-regelverket, men det er langt fra sikkert. I mellomtiden kan man ikke gjøre så mye mer enn å forsøke å få folk til å få opp øynene for de store helsekonsekvensene denne importen kan få, både for folk og dyr. Det blir helt feil å sitte passiv på gjerdet og vente til sykdommene allerede har kommet (da vil du få dokumentasjonen din!), de må hindres fra å etableres i Norge i utgangspunktet. Da hjelper det ikke med usaklige innlegg som ditt, fra folk som ikke har vilje til å forsøke å sette seg ordentlig inn i saken.

At det er mange traumatisere hunder blant disse tidligere gatehundene er det ingen tvil om (jeg har selv sett det), selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Det er det nok mange som er helt uforberedt på. 

Og takk til deg som fortalte om sykehusoppholdet ditt. Bra de er så obs på multiresistente bakterier. I tillegg må de alltid ha rabies i bakhodet. Det har skjedd før at eiere har løyet om sine hunders opprinnelsesland, og følgene kan i verste fall bli katastrofale. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til TS:

1. Hva koster det å importere en gatehund på lovlig måte?

2. Hvorfor mener du at en utenlandsk gatehund er så viktig å hente til Norge, til tross for alvorlige advarsler fra faginstanser, at du er villig til å risikere å importere sykdommer og parasitter til Norge, og ødelegge for oss andre for all framtid? Har de først kommet til landet, er løpet kjørt.

3. Hvorfor er en utenlandsk gatehund mer verdt enn en trengende norsk hund?

Og til samtlige som importerer gatehunder til Norge:

Med tanke på alle advarsler og risiko, HVORDAN VÅGER DERE??

Hvordan våger dere å sette dere over fagfolks advarsler og tar sjansen på at dere ikke ødelegger for alle som er glade i sine norske, friske kjæledyr? Hvordan våger dere å ta den sjansen? Hvem vil ta ansvaret dersom det går galt? Du?




 

Endret av Skywalker
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, sa er hun ikke spesielt god meg hunder og skjønner hvorfor hun ikke har betalt for hundetrener.

Jeg ser  mye til mishandlede, forlatte dyr etc og de aller aller fleste klarer seg usedvanlig godt I nytt hjem.   De aller fleste er fysisk sterkere /mer robuste også er min soleklare erfaring. Fleksible.

Anonymkode: 9182a...c56

Det er da også omplasseringshunder som har varige mén, og noen ganger er hunder på gata eller i shelter nettopp fordi de har adferdstendenser eller problemer som har fått (sikkert kunnskapsløse) eierene til å gi dem opp. Og dette kan ha bakgrunn i genetikk. Tilfeldig parring er ikke bare positivt, det kan være like ille som en oppdretter som ikke tar hensyn til adferdstrekk. 

En hund som har ordentlig angst for menn eller for andre hunder (eller støvsugere, bur, alenetid, you name it) kan ofte komme over angsten eller bli bedre, men det krever arbeid, og det er gjerne lite sannsynlig at denne hunden noen sinne vil bli super-utadvendt og trygg. Dersom man adopterer en hund fra Norge har man større mulighet til å møte hunden først, og avgjøre om det er en god match. Jeg mistenker også at nettopp dette aspektet blir vektlagt mer når man adopterer i Norge vs fra utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Det er da også omplasseringshunder som har varige mén, og noen ganger er hunder på gata eller i shelter nettopp fordi de har adferdstendenser eller problemer som har fått (sikkert kunnskapsløse) eierene til å gi dem opp. Og dette kan ha bakgrunn i genetikk. Tilfeldig parring er ikke bare positivt, det kan være like ille som en oppdretter som ikke tar hensyn til adferdstrekk. 

En hund som har ordentlig angst for menn eller for andre hunder (eller støvsugere, bur, alenetid, you name it) kan ofte komme over angsten eller bli bedre, men det krever arbeid, og det er gjerne lite sannsynlig at denne hunden noen sinne vil bli super-utadvendt og trygg. Dersom man adopterer en hund fra Norge har man større mulighet til å møte hunden først, og avgjøre om det er en god match. Jeg mistenker også at nettopp dette aspektet blir vektlagt mer når man adopterer i Norge vs fra utlandet. 

Vel min erfaring er annerledes. Ser hunder som definitivt omstiller seg til et vanlig godt liv.  Det er ofte svært ressursesterke folk som adopterer fra andre steder som gir spesielt i selve prosessen og generelt.    Mulig folket i Norge er annerledes?...

  Jeg er ikke innblandet i adopsjon over grenser i Norge. Men syns det er uendelige mer edelt og viktig å å redde dyr fra tortur i Asia/drept på shelter etter dårlig liv.   Det er store ressurser som rause folk investerer.   De fleste hundene lever da også først i fosterhjem om de kommer utenlandsfra så får innblikk i hvordan de fungerer.    Det er altfor få som velger å adoptere!  Jeg syns spesielt det er dårlig holdning i forhold til det i Norge.

Folk er blitt så utrolig bortskjemte og velger alltid minste motstandsvei!   Jeg reagerer sterkt på den mobbekultur enklest her praktiserer og finner det avskyelig å løpe unna/prate dritt til folk som adopterer.   Om det blir forbud i Norge skal dette selvsagt respekteres men  pesten som paranoide folk nesten pi...i buksen av tror jeg norske myndigheter hadde skånet nordmenn for om er såååå ille.  

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er basert på epidemiologi. Kunnskap om disse sykdommene, inkludert utbredelse og hvordan de smitter. Studier og beregninger som er gjort. Det har forresten blitt diagnostisert flere (mange) tilfeller av sykdommer som ikke er endemiske i Norge, som et direkte resultat av import. Noen av disse kan ikke etablere seg i Norge pga vertene de krever ikke finnes i Norge (ennå... Men de kan også komme, fort, pga klimaendringer), andre kan potensielt det. Noen er zoonoser, dvs de kan føre til sykdom hos mennesker. I tillegg kommer multiresistente bakterier.

Mange av disse sykdommene er ikke meldepliktige, og det er dermed ikke noen offisiell oversikt over dem. 

De eneste sykdommene som omfattes av importkravene, er rabies og echinococcus. Det er gjort beregninger på hvor lang tid det vil ta før vi får det første rabiestilfellet i Norge som et resultat av importsmitte - da det ble vist i en studie at en betydelig andel hunder som kom inn til Norge via Gardermoen IKKE var tilstrekkelig beskyttet mot rabies (blodprøve), selv om de iflg papirene var vaksinert ihht regelverket. Det er alltid NOEN som ikke reagerer på vaksinen som de skal, men ikke så høy andel som i denne studien. Hvilket fører til sterk mistanke om juks med papirene. 

Jeg følger med på hva som skjer i veterinærmiljøet. Gjør du? Det har blitt publisert flere vitenskapelige artikler om tilfeller av importsmitte de siste årene, og i tillegg kommer alle tilfellene som ikke ender i vitenskapelige artikler, men det betyr ikke at kunnskap om deres eksistens ikke blir spredt til andre veterinærer.

Jeg synes det er rimelig arrogant å si at noen uten utdannelse skal mene noe mer kvalifisert om dette enn fagpersoner innen feltet (og nå snakker jeg ikke om meg selv, men for eksempel DNV, VI, Mattilsynet, FHI). Drar du til legen når du blir syk/skadet, eller satser du på Google og dine egne dyptpløyende kunnskaper? Et omtrent samlet veterinærmiljø advarer sterkt mot import av gatehunder, og det jobbes med å forsøke å få til et forbud (noe som dessverre er vanskelig av juridiske årsaker). Burde det ikke ringe en bjelle? Du vil ha en statistikk over at disse sykdommene kommer. Poenget er at de må forhindres i å komme i utgangspunktet! Har de vel etablert seg i Norge, kan det være for sent.

Anonymkode: 0ddef...5d9

Fortsatt ingenting konkret, bare spådommer.

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Skywalker skrev:

Spørsmål til TS:

1. Hva koster det å importere en gatehund på lovlig måte?

2. Hvorfor mener du at en utenlandsk gatehund er så viktig å hente til Norge, til tross for alvorlige advarsler fra faginstanser, at du er villig til å risikere å importere sykdommer og parasitter til Norge, og ødelegge for oss andre for all framtid? Har de først kommet til landet, er løpet kjørt.

3. Hvorfor er en utenlandsk gatehund mer verdt enn en trengende norsk hund?

Og til samtlige som importerer gatehunder til Norge:

Med tanke på alle advarsler og risiko, HVORDAN VÅGER DERE??

Hvordan våger dere å sette dere over fagfolks advarsler og tar sjansen på at dere ikke ødelegger for alle som er glade i sine norske, friske kjæledyr? Hvordan våger dere å ta den sjansen? Hvem vil ta ansvaret dersom det går galt? Du?




 

Jeg er ikke TS, og har ikke importert noen gatehund, men føler for å kommentere dette likevel

Det finnes ingen info om noen som helst økning av sykdommer eller parasitter. Det finnes ingen artikler etter 2012 da de testet noen få hunder og fant en parasitt og noen bakterier og en flått, ingenting.

Det har allerede gått galt. Norske hunder er sykere enn noensinne, og dette er ikke pga gatehunder.

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel min erfaring er annerledes. Ser hunder som definitivt omstiller seg til et vanlig godt liv.  Det er ofte svært ressursesterke folk som adopterer fra andre steder som gir spesielt i selve prosessen og generelt.    Mulig folket i Norge er annerledes?...

  Jeg er ikke innblandet i adopsjon over grenser i Norge. Men syns det er uendelige mer edelt og viktig å å redde dyr fra tortur i Asia/drept på shelter etter dårlig liv.   Det er store ressurser som rause folk investerer.   De fleste hundene lever da også først i fosterhjem om de kommer utenlandsfra så får innblikk i hvordan de fungerer.    Det er altfor få som velger å adoptere!  Jeg syns spesielt det er dårlig holdning i forhold til det i Norge.

Folk er blitt så utrolig bortskjemte og velger alltid minste motstandsvei!   Jeg reagerer sterkt på den mobbekultur enklest her praktiserer og finner det avskyelig å løpe unna/prate dritt til folk som adopterer.   Om det blir forbud i Norge skal dette selvsagt respekteres men  pesten som paranoide folk nesten pi...i buksen av tror jeg norske myndigheter hadde skånet nordmenn for om er såååå ille.  

Anonymkode: 9182a...c56

Jeg er absolutt ikke imot adopsjon, og bor heller ikke i Norge. Min hund er adoptert fra shelter. Poenget mitt var vel heller at det er liten grunn til å mene at hunder fra utenlandske shelters (hva er et godt ord på norsk?) eller gatehunder er sterkere mentalt eller fysisk enn norske hunder. Og jeg synes det er viktig at en hund man tar inn i familien skal passe inn - for alles skyld. Og slikt er lettere å undersøke på forhånd dersom man adopterer fra Norge. Og når det gjelder å redde hunder i utlandet kan dette også gjøres ved å gi økonomisk støtte - særlig til spey/neuter program. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her driver du og blander sammen en hel rekke helt urelaterte saker. Oppdrett av hunder med store helseproblemer er en sak som ikke har noe med dette å gjøre. Alternativet til en gatehund fra Thailand trenger ikke være en engelsk bulldog!  Hold deg til saken. Og vær gjerne saklig også, hvis du klarer.

Og ja, det er lovlig, men det burde ikke være det. Forhåpentligvis er det mulig å få til et forbud innenfor EØS-regelverket, men det er langt fra sikkert. I mellomtiden kan man ikke gjøre så mye mer enn å forsøke å få folk til å få opp øynene for de store helsekonsekvensene denne importen kan få, både for folk og dyr. Det blir helt feil å sitte passiv på gjerdet og vente til sykdommene allerede har kommet (da vil du få dokumentasjonen din!), de må hindres fra å etableres i Norge i utgangspunktet. Da hjelper det ikke med usaklige innlegg som ditt, fra folk som ikke har vilje til å forsøke å sette seg ordentlig inn i saken.

At det er mange traumatisere hunder blant disse tidligere gatehundene er det ingen tvil om (jeg har selv sett det), selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Det er det nok mange som er helt uforberedt på. 

Og takk til deg som fortalte om sykehusoppholdet ditt. Bra de er så obs på multiresistente bakterier. I tillegg må de alltid ha rabies i bakhodet. Det har skjedd før at eiere har løyet om sine hunders opprinnelsesland, og følgene kan i verste fall bli katastrofale. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Tusen takk for et godt innlegg! Jeg har alltid vært skeptisk til import av såkalte gatehunder, men da jeg ble hasteinnlagt og -operert innså jeg virkelig alvoret for jeg har sett på nært hold hvordan en tilsynelatende liten infeksjon har utviklet seg til å bli livstruende i løpet av noen få dager når det ikke finnes antibiotika som fungerer. Uheldigvis finnes det noen som bare ikke bryr seg om slike ting og ikke forstår at når man begynner å registrere bakterier, parasitter og sykdommer ofte så er det bare toppen av isfjellet. Da har man dem her allerede og det er egentlig for sent å gjøre noe.

Og, ja, det finnes mye dårlig oppdrett og en del raser med mange feil og mangler. MEN det finnes også mange raser hvor oppdretterne jobber seriøst med å avle frem friske hunder som lever lenge. Jeg har bl.a. en slik her i stua akkurat nå og det er en tispe som har hatt tre kull, er 12 år gammel og mer aktiv enn de fleste valpene jeg har hatt. Det er mer vanlig enn uvanlig at hunder av denne rasen blir 14 - 16 år gamle og enkelte holder det gående til de nærmer seg 20. Faktisk.

Hunder er heller ikke sykere nå enn de var før. Sykdommer og skader blir bare mye oftere registrert. Mange flere sykdommer og skader blir også behandlet. Både fordi veterinærmedisinen stadig er i utvikling og fordi man i vår del av verden har mulighet både praktisk og økonomisk til å behandle hundene sine. Her har jeg nok et eksempel i min egen stue. En valp som er født med en misdannelse i en knokkel som forverrer seg etter hvert som hunden vokser. Forekommer, dog sjelden, hos alle hunderaser og også hos mennesker. For bare noen få år siden ville denne valpen bare blitt avlivet uten noe mer om og men og aldri blitt registrert som syk. Min valp ble operert, rehabilitert og lever i beste velgående nå flere år senere. Han er sikkert registrert som syk et eller annet sted. Det hadde han ikke blitt hvis han ikke hadde blitt operert. Men han hadde ikke blitt friskere av å bli avlivet som seks måneder gammel. Bare utelatt fra statistikken.

Men å blande helsen til norske rasehunder sammen med risikoen ved å importere gatehunder fra land med en helt annen dyrehelse enn vår, blir egentlig som å sammenligne poteter og appelsiner. Ingen av delene er kjøtt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Jeg er absolutt ikke imot adopsjon, og bor heller ikke i Norge. Min hund er adoptert fra shelter. Poenget mitt var vel heller at det er liten grunn til å mene at hunder fra utenlandske shelters (hva er et godt ord på norsk?) eller gatehunder er sterkere mentalt eller fysisk enn norske hunder. Og jeg synes det er viktig at en hund man tar inn i familien skal passe inn - for alles skyld. Og slikt er lettere å undersøke på forhånd dersom man adopterer fra Norge. Og når det gjelder å redde hunder i utlandet kan dette også gjøres ved å gi økonomisk støtte - særlig til spey/neuter program. 

Ofte så gjør jo de som adopterer fra utlandet det allerede, gir så monner altså.   Og rimelig sikker på at de som blir flydd inn får et bedre liv enn å bli der de er. At alle i familien både er enige i og må passe tar jeg som en selvfølgelighet:).   Klart enklere adoptere innenlands men noen går den lille ekstra milen. Jeg oppfordrer alle til å adoptere uansett fra hvor bare så det er sagt -:).

Jeg mener bestemt at mange mutts er sunnere og sterkere enn endel renrasede, men annen diskusjon det da.    Bruker ordet "shelter"selv, hehe usikker hva si på norsk.   Bra du også adopterer der ifra, det gjør jeg selv konsekvent. Om en uke får jeg en hund til,  en lab/greyhoynd mix ! 

 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt ingenting konkret, bare spådommer.

Anonymkode: 82c95...f96

Det jeg skrev var høyst konkret. At du ikke klarer å skjønne det, viser bare at det ikke er noe poeng i å diskutere med deg. Når flere av disse sykdommene vel har kommet, og du får disse konkrete statistikkene dine - ja, da er det for sent, skjønner du. Da er det slutt på å spise blåbær i skogen for all fremtid. Da kan det være noen du kjenner som dør en grusom død av rabies.

Forskningsbasert kunnskap. Det er det VI, FHI, DNV med flere har å komme med. 

Det du driver med, er ukvalifisert synsing. There's no cure for stupid. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, og har ikke importert noen gatehund, men føler for å kommentere dette likevel

Det finnes ingen info om noen som helst økning av sykdommer eller parasitter. Det finnes ingen artikler etter 2012 da de testet noen få hunder og fant en parasitt og noen bakterier og en flått, ingenting.

Det har allerede gått galt. Norske hunder er sykere enn noensinne, og dette er ikke pga gatehunder.

Anonymkode: 82c95...f96

Det har vært mange tilfeller av importsmitte av diverse sykdommer, men hvis de ikke er meldepliktige, havner de heller ikke i noen statistikk. Dette har jeg direkte fra de behandlende veterinærene. Dette er et tema som diskuteres mye og høylytt blant veterinærer. Men det diskuteres ikke høylydt fordi man er uenige, men fordi alle skulle ønske at denne importen ble forbudt for lenge siden. Dagens regelverk ble utformet for at det skulle være enklere å reise med familiehunder, IKKE for å importere gatehunder fra alle verdenshjørner! 

Hva norske sykdommer ellers måtte lide av av arvelige sykdommer, er en helt annen diskusjon som ikke er relevant for dette temaet. Du gjør ikke noe med norsk hundeavl ved å importere potensielt alvorlig syke gatehunder med forfalskede papirer. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FArlig hjerteorm funnet på hund!  Hunden kommer fra et shelter for gatehunder i Spania.

– Dette er en av parasittene vi frykter mest. Funnet viser at å kjøpe en gatehund kan bety å utsette andre dyr for stor helsefare, sier regiondirektør Hallgeir Herikstad i Mattilsynet. 

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=57f9246f5152f7d1060c6f0a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig dyrekjær og syns det er vondt å se gatehunder, men allikevel vil jeg aldri utsette hverken meg og andre for den faren det er ved å dra de inn i Norge.

Helt ærlig så synes jeg portugisiske, greske, ungarske og alle andre land som har overflod av gatehunder skulle brukt en del penger på å omplassere de i landet de er. Evt få egne hundegårder som kan passe på de, samtidig som de er beskyttet fra mishandling og at de har mulighet til å få ett fullverdig liv.

Er ikke det en mulighet så bør de avlives humant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Try2 skrev:

FArlig hjerteorm funnet på hund!  Hunden kommer fra et shelter for gatehunder i Spania.

– Dette er en av parasittene vi frykter mest. Funnet viser at å kjøpe en gatehund kan bety å utsette andre dyr for stor helsefare, sier regiondirektør Hallgeir Herikstad i Mattilsynet. 

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=57f9246f5152f7d1060c6f0a

Mer utfyllende artikkel fra Dagbladet http://www.dagbladet.no/nyheter/hjerteorm-er-funnet-hos-en-hund-i-kristiansand---dette-er-en-av-parasittene-vi-frykter-mest/63951916

 

Anonymkode: ecbf7...ddc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2016 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Lykke til TS! Ikke hør på surpumpene som selv ikke gidder å redde liv.    Det er fantastisk at du vurderer det, ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 9182a...c56

Dette vil jeg gjerne kommentere. Jeg har reddet hundeliv. Faktisk 8 stykker - norske hunder!

Jeg jobber med hund og jeg elsker hunder! Problemet er at jeg også har i over gjennomsnittet kjennskap til hva slags sykdommer som kan være livstruende for hundene vi har i Norge i dag pga import. Men det virker som Mattilsynet og veterinærer ofte snakker for døve ører. Inntil noe skjer. Dessverre.

Problemet er ofte heller ikke eierens vlilje til å teste. Men forfalskning av dokumenter etc etc etc.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig standard i andre land å ta årlige hjerteorm vaksine.   Ingen som har noe forståelse for de som forfalsker uansett. Jeg er veldig glad for at ihvertfall andre land bruker ressurser på å redde hunder fra Sør-Korea etc der hunder reddet fra grytene. Det vil aldri noensinne skje i Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å virkelig sjekke hunder som ankommer Norge? Hjerteorm test er enkelt test å ta feks. Er tollere så lettlurte ofre for kriminelle? Utfordringen må være fri flyt i Europa, for er ikke  vanskelig å virkelig teste for alt av potensielle farlige sykdommer. Når USA/Australia mottar nye hunder er det strengt regime som gjelder.   Tydeligvis altfor enkelt og slepphendt Norge og det må hunder i nød lide for. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...