Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skal absolutt ikke ta inn hunder fra utlandet (det er en fin tanke men..) Selv om de blir aldri så mye sjekket og vaksinert, kan de være bærere av farlige mark,parasitter,virus osv som kan komme frem etter noen måneder. Slik kan altså innførte hunder være en fare for både mennesker og dyr i Norge. 

Dette er vel ikke så vanskelig å forstå. Jeez 101 innlegg!

 

Endret av Try2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å "adoptere" gatehunder fra utlandet er ren og skjær idioti. 

Hilsen veterinær 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. september 2016 den 19.36, ArtyFarty skrev:

Jeg må bare spørre dere som mener det er greit: Hvilken utdanning har dere, siden deres ekspertise er bedre enn den som besittes av Mattilsynet, veterinærinstituttet og FHI? 

Livets harde skole, tipper jeg? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2016 den 21.23, AnonymBruker skrev:
På 28.9.2016 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Ingen som kan vise til noe som er nyere enn 2012 når det gjelder registrering av sykdommer/parasitter fra disse hundene?
Eventuelt økning av sykdommer/parasitter på hunder i Norge på disse årene?

Anonymkode: 82c95...f96

Denne artikkelen er fa 2012 den og: ny type utenlandsk flått funnet i Norge etter import (fra Romania), veldig motstandsdyktig og kan overleve lenge også om vinteren. Import er noe dritt altså.

http://www.dagbladet.no/2012/05/16/nyheter/flatt/sykdommer/helse/21600809/

Anonymkode: a6c21...6fd

Skjønner du ikke at jeg spør etter noe fra ETTER 2012? De har jo advart mot denne "økningen i sykdommer og nye sykdommer og parasitter" siden da. Jeg vil vite om det har skjedd!

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livets harde skole, tipper jeg? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Utdanning innen landbruk, hva slags har du?

Anonymkode: bfbdb...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å "adoptere" gatehunder fra utlandet er ren og skjær idioti. 

Hilsen veterinær 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Vel, nå er det ikke ulovlig så temmelig ugreit å hyle "idioti". Hjelper ikke at du er veterinær- loven er som den er. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Livets harde skole, tipper jeg? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Jeg er ikke den du siterte men frekk som bare f i kjeften du ved å hoste opp noe slikt.

Jeg tviler meget sterkt på at alle her er doktorander ( hint til Dem selv) og at de "iddiotene" som er uenige liksom  er plukket opp fra rennesteinen

Man skal uansett holde seg for god for å prøve se ned på andre som ikke tok den rimelige tilgjengelige høyeste utdannelsen i Norge. Er ikke allverden å slå i bordet med, kunne ikke falt meg inn å vise avsky for bermen som  ikke har gått på universitetet som meg selv. Fortjener ingen medalje for det. Det gjør ikke du heller. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Livets harde skole, tipper jeg? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Ha!    Appåtil så har vedkommende utdannelse innen landbruk- her dummet du deg loddrett ut , og det er en fryd å se-:)

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha!    Appåtil så har vedkommende utdannelse innen landbruk- her dummet du deg loddrett ut , og det er en fryd å se-:)

Anonymkode: 9182a...c56

Utdannelse "innen landbruk" trenger da ikke bety noe som helst kunnskap om problematikk rundt import av dyr. 

Anonymkode: d9bb1...25a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdannelse "innen landbruk" trenger da ikke bety noe som helst kunnskap om problematikk rundt import av dyr. 

Anonymkode: d9bb1...25a

Nettopp. Jeg tenkte forøvrig ikke kun på denne ene personen (selv om det var åpenbart at vedkommende ikke hadde peiling når det gjaldt problemene knyttet til import av gatehunder), men også på de mange naive folkene det ser ut til å florere av på Facebook, i kommentarfelt etc. De tenker bare på at de skal "redde" en stakkars gatehund, og klarer ikke å se hvilke alvorlige følger dette kan få for helsa til folk og dyr i Norge. Det at det er lov betyr ikke at det er lurt å gjøre det. Mange fagmiljø - og etterhvert også politikere - ønsker å forby import av gatehunder. Det er det en god grunn til. Det er veldokumentert at det jukses med papirer, med vaksiner, hunder smugles fra andre land inn til EU slik at de kan få EU-pass og selges (ja - selges!) som "gatehunder." Valper oppdrettes i rene valpefabrikker under grusomme forhold for å tjene penger! Dette gjelder selvsagt ikke alle - men også import av hunder som faktisk ER for eksempel fra gata i Spania, som får vaksiner og ormekur ihht regelverket, utgjør en potensiell fare for dyrs og menneskers helse i Norge. 

Og ja, jeg har utdanning innen dette. Må si jeg synes det er litt merkelig at en person som hevder å ha utdanning innen landbruk skal forsvare import av gatehunder. Du har neppe lært noe om sykdommer hos hund, men du bør ha lært endel om sykdommer hos produksjonsdyr? Hvor regelverket er veldig strengt - for å hindre smitte hos norske besetninger! De jeg kjenner med landbruksutdanning (ganske mange) har ingen problemer med å overføre denne kunnskapen til andre arter, selv om de ikke nødvendigvis kjenner til de spesifikke sykdommene i detalj. 

Vil du hjelpe? Doner penger til organisasjoner som hjelper hundene der de er. Som kasterer, vaksinerer, behandler mot parasitter, omplasserer lokalt. Det er en vinn-vinn-situasjon. Man får hjulpet flere dyr per krone, og man slipper å importere potensielle smittebomber.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå er det ikke ulovlig så temmelig ugreit å hyle "idioti". Hjelper ikke at du er veterinær- loven er som den er. 

Anonymkode: 9182a...c56

Nei, det er ikke ugreit. Hvis jeg hadde sagt at det er ulovlig, hadde det vært ugreit. For dessverre er det lovlig - i alle fall nå. Håper det er mulig å få til et forbud innenfor EØS-regelverket snart. Men er det idiotisk å importere gatehunder? Ja, det er det. Les deg opp. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterte men frekk som bare f i kjeften du ved å hoste opp noe slikt.

Jeg tviler meget sterkt på at alle her er doktorander ( hint til Dem selv) og at de "iddiotene" som er uenige liksom  er plukket opp fra rennesteinen

Man skal uansett holde seg for god for å prøve se ned på andre som ikke tok den rimelige tilgjengelige høyeste utdannelsen i Norge. Er ikke allverden å slå i bordet med, kunne ikke falt meg inn å vise avsky for bermen som  ikke har gått på universitetet som meg selv. Fortjener ingen medalje for det. Det gjør ikke du heller. 

Anonymkode: 9182a...c56

Oh my, der var det du som dummet deg ut... 😂 Hilsen dyrlege OG "doktorand." (Vel, egentlig ikke, akkurat i dag i alle fall - men du vet kanskje ikke hva ordet egentlig betyr?)

Jeg ser ikke ned på folk uten utdannelse. På ingen måte. MEN jeg har store problemer med å forstå at folk (uavhengig av utdannelse) ikke klarer å ta til seg råd fra fagfolk. FHI, DNV, Veterinærinstitittet, for å nevne noen. I stedet stoler de på Facebook og forum, lar følelsene løpe av med seg, og lukker øynene for følgene import av disse dyrene kan få.

Tror du dette er tull? Du kan starte med å lese litt om rabies. Få med deg lengden på inkubasjonsperioden, smittemåtene (ikke bare bitt!), dødeligheten hos mennesker på så godt som 100% (og ikke er det noen god måte å dø på, heller). Legg til smugling av dyr over landegrensene, forfalskning av papirer... 

Og det er bare en sykdom. Lista er lang.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

å ingen måte. MEN jeg har store problemer med å forstå at folk (uavhengig av utdannelse) ikke klarer å ta til seg råd fra fagfolk. FHI, DNV, Veterinærinstitittet, for å nevne noen.

Men hva er disse rådene fundert i? Hvor er kildene deres? Jeg kan ikke se at noen med utdannelse skal kunne mene noe "bedre" enn noen uten utdannelse om det de mener ikke er fundert i virkeligheten. Disse faginstansene har hylt om sykdommer siden 2012, så hvor er denne økningen? Hvor er parastittene og de nye sykdommene? Doktorgrader hjelper ikke når det de spår om ikke skjer.

Anonymkode: 82c95...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oh my, der var det du som dummet deg ut... 😂 Hilsen dyrlege OG "doktorand." (Vel, egentlig ikke, akkurat i dag i alle fall - men du vet kanskje ikke hva ordet egentlig betyr?)

Jeg ser ikke ned på folk uten utdannelse. På ingen måte. MEN jeg har store problemer med å forstå at folk (uavhengig av utdannelse) ikke klarer å ta til seg råd fra fagfolk. FHI, DNV, Veterinærinstitittet, for å nevne noen. I stedet stoler de på Facebook og forum, lar følelsene løpe av med seg, og lukker øynene for følgene import av disse dyrene kan få.

Tror du dette er tull? Du kan starte med å lese litt om rabies. Få med deg lengden på inkubasjonsperioden, smittemåtene (ikke bare bitt!), dødeligheten hos mennesker på så godt som 100% (og ikke er det noen god måte å dø på, heller). Legg til smugling av dyr over landegrensene, forfalskning av papirer... 

Og det er bare en sykdom. Lista er lang.

Anonymkode: 0ddef...5d9

P.A.R.A.N.O.I.A. i full blomst ser jeg-:).Det er lov, du dauer ikke  i morgen ser du. Jeg er godt kjent med import av dyr over verdensdeler, mixede hunder , topp internasjonale organisasjoner og veterinærer. Lykke til neste zombie.  

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er disse rådene fundert i? Hvor er kildene deres? Jeg kan ikke se at noen med utdannelse skal kunne mene noe "bedre" enn noen uten utdannelse om det de mener ikke er fundert i virkeligheten. Disse faginstansene har hylt om sykdommer siden 2012, så hvor er denne økningen? Hvor er parastittene og de nye sykdommene? Doktorgrader hjelper ikke når det de spår om ikke skjer.

Anonymkode: 82c95...f96

De er basert på epidemiologi. Kunnskap om disse sykdommene, inkludert utbredelse og hvordan de smitter. Studier og beregninger som er gjort. Det har forresten blitt diagnostisert flere (mange) tilfeller av sykdommer som ikke er endemiske i Norge, som et direkte resultat av import. Noen av disse kan ikke etablere seg i Norge pga vertene de krever ikke finnes i Norge (ennå... Men de kan også komme, fort, pga klimaendringer), andre kan potensielt det. Noen er zoonoser, dvs de kan føre til sykdom hos mennesker. I tillegg kommer multiresistente bakterier.

Mange av disse sykdommene er ikke meldepliktige, og det er dermed ikke noen offisiell oversikt over dem. 

De eneste sykdommene som omfattes av importkravene, er rabies og echinococcus. Det er gjort beregninger på hvor lang tid det vil ta før vi får det første rabiestilfellet i Norge som et resultat av importsmitte - da det ble vist i en studie at en betydelig andel hunder som kom inn til Norge via Gardermoen IKKE var tilstrekkelig beskyttet mot rabies (blodprøve), selv om de iflg papirene var vaksinert ihht regelverket. Det er alltid NOEN som ikke reagerer på vaksinen som de skal, men ikke så høy andel som i denne studien. Hvilket fører til sterk mistanke om juks med papirene. 

Jeg følger med på hva som skjer i veterinærmiljøet. Gjør du? Det har blitt publisert flere vitenskapelige artikler om tilfeller av importsmitte de siste årene, og i tillegg kommer alle tilfellene som ikke ender i vitenskapelige artikler, men det betyr ikke at kunnskap om deres eksistens ikke blir spredt til andre veterinærer.

Jeg synes det er rimelig arrogant å si at noen uten utdannelse skal mene noe mer kvalifisert om dette enn fagpersoner innen feltet (og nå snakker jeg ikke om meg selv, men for eksempel DNV, VI, Mattilsynet, FHI). Drar du til legen når du blir syk/skadet, eller satser du på Google og dine egne dyptpløyende kunnskaper? Et omtrent samlet veterinærmiljø advarer sterkt mot import av gatehunder, og det jobbes med å forsøke å få til et forbud (noe som dessverre er vanskelig av juridiske årsaker). Burde det ikke ringe en bjelle? Du vil ha en statistikk over at disse sykdommene kommer. Poenget er at de må forhindres i å komme i utgangspunktet! Har de vel etablert seg i Norge, kan det være for sent.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De er basert på epidemiologi. Kunnskap om disse sykdommene, inkludert utbredelse og hvordan de smitter. Studier og beregninger som er gjort. Det har forresten blitt diagnostisert flere (mange) tilfeller av sykdommer som ikke er endemiske i Norge, som et direkte resultat av import. Noen av disse kan ikke etablere seg i Norge pga vertene de krever ikke finnes i Norge (ennå... Men de kan også komme, fort, pga klimaendringer), andre kan potensielt det. Noen er zoonoser, dvs de kan føre til sykdom hos mennesker. I tillegg kommer multiresistente bakterier.

Mange av disse sykdommene er ikke meldepliktige, og det er dermed ikke noen offisiell oversikt over dem. 

De eneste sykdommene som omfattes av importkravene, er rabies og echinococcus. Det er gjort beregninger på hvor lang tid det vil ta før vi får det første rabiestilfellet i Norge som et resultat av importsmitte - da det ble vist i en studie at en betydelig andel hunder som kom inn til Norge via Gardermoen IKKE var tilstrekkelig beskyttet mot rabies (blodprøve), selv om de iflg papirene var vaksinert ihht regelverket. Det er alltid NOEN som ikke reagerer på vaksinen som de skal, men ikke så høy andel som i denne studien. Hvilket fører til sterk mistanke om juks med papirene. 

Jeg følger med på hva som skjer i veterinærmiljøet. Gjør du? Det har blitt publisert flere vitenskapelige artikler om tilfeller av importsmitte de siste årene, og i tillegg kommer alle tilfellene som ikke ender i vitenskapelige artikler, men det betyr ikke at kunnskap om deres eksistens ikke blir spredt til andre veterinærer.

Jeg synes det er rimelig arrogant å si at noen uten utdannelse skal mene noe mer kvalifisert om dette enn fagpersoner innen feltet (og nå snakker jeg ikke om meg selv, men for eksempel DNV, VI, Mattilsynet, FHI). Drar du til legen når du blir syk/skadet, eller satser du på Google og dine egne dyptpløyende kunnskaper? Et omtrent samlet veterinærmiljø advarer sterkt mot import av gatehunder, og det jobbes med å forsøke å få til et forbud (noe som dessverre er vanskelig av juridiske årsaker). Burde det ikke ringe en bjelle? Du vil ha en statistikk over at disse sykdommene kommer. Poenget er at de må forhindres i å komme i utgangspunktet! Har de vel etablert seg i Norge, kan det være for sent.

Anonymkode: 0ddef...5d9

Det manglet et ord det, det skulle stå "noen uten relevant utdannelse."

Anonymkode: 0ddef...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

P.A.R.A.N.O.I.A. i full blomst ser jeg-:).Det er lov, du dauer ikke  i morgen ser du. Jeg er godt kjent med import av dyr over verdensdeler, mixede hunder , topp internasjonale organisasjoner og veterinærer. Lykke til neste zombie.  

Anonymkode: 9182a...c56

Men det er tydeligvis mye du ikke har fått med deg om veterinær epidemiologi, på tross av at du er så "godt kjent" med import av dyr. Driver du med import av gatehunder selv, er det derfor du er så hårsår?

 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er basert på epidemiologi. Kunnskap om disse sykdommene, inkludert utbredelse og hvordan de smitter. Studier og beregninger som er gjort. Det har forresten blitt diagnostisert flere (mange) tilfeller av sykdommer som ikke er endemiske i Norge, som et direkte resultat av import. Noen av disse kan ikke etablere seg i Norge pga vertene de krever ikke finnes i Norge (ennå... Men de kan også komme, fort, pga klimaendringer), andre kan potensielt det. Noen er zoonoser, dvs de kan føre til sykdom hos mennesker. I tillegg kommer multiresistente bakterier.

Mange av disse sykdommene er ikke meldepliktige, og det er dermed ikke noen offisiell oversikt over dem. 

De eneste sykdommene som omfattes av importkravene, er rabies og echinococcus. Det er gjort beregninger på hvor lang tid det vil ta før vi får det første rabiestilfellet i Norge som et resultat av importsmitte - da det ble vist i en studie at en betydelig andel hunder som kom inn til Norge via Gardermoen IKKE var tilstrekkelig beskyttet mot rabies (blodprøve), selv om de iflg papirene var vaksinert ihht regelverket. Det er alltid NOEN som ikke reagerer på vaksinen som de skal, men ikke så høy andel som i denne studien. Hvilket fører til sterk mistanke om juks med papirene. 

Jeg følger med på hva som skjer i veterinærmiljøet. Gjør du? Det har blitt publisert flere vitenskapelige artikler om tilfeller av importsmitte de siste årene, og i tillegg kommer alle tilfellene som ikke ender i vitenskapelige artikler, men det betyr ikke at kunnskap om deres eksistens ikke blir spredt til andre veterinærer.

Jeg synes det er rimelig arrogant å si at noen uten utdannelse skal mene noe mer kvalifisert om dette enn fagpersoner innen feltet (og nå snakker jeg ikke om meg selv, men for eksempel DNV, VI, Mattilsynet, FHI). Drar du til legen når du blir syk/skadet, eller satser du på Google og dine egne dyptpløyende kunnskaper? Et omtrent samlet veterinærmiljø advarer sterkt mot import av gatehunder, og det jobbes med å forsøke å få til et forbud (noe som dessverre er vanskelig av juridiske årsaker). Burde det ikke ringe en bjelle? Du vil ha en statistikk over at disse sykdommene kommer. Poenget er at de må forhindres i å komme i utgangspunktet! Har de vel etablert seg i Norge, kan det være for sent.

Anonymkode: 0ddef...5d9

.......jeg gjentar igjen - det er LOVLIG så om vi skal beskyttes mot  all  denne grufulle pesten så må myndighetene gjør det ulovlig.  Imellom tiden forventer jeg at samtlige som ønsker hund adopterer,  ALLE håpløse oppdrettere blir straffet,  null  og da mener jeg null omsetning av syke skapte hunder. Ikke en eneste mishandlet veskehund å se!  Alle  feite understimulerte hunder får en ny vår.  Bare et par viktige ting å bry seg om....

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har adoptert flere gatehunder, og har sagt at hun ikke kommer til å importere flere.  Neste gang får hun seg hund fra FOD.

Årsaken er ikke redselen for sykdommer, men på grunn av hundenes psykiske helse
Hvis hunder kan ha PTSD har alle hennes hunder det!

De er redde for alt, og når de blir redde gjør de utfall, går til angrep, stikker av, bjeffer/knurrer mot alt osv.  Det er slitsomt for en hundeeier å ha slike hunder, og spesielt rundt barn.

Poenget er at du vet ikke hva du får.  Det eneste du vet er at din hund mest sannsynlig er mishandlet og redd, men ikke hvordan dette har påvirket hundens psyke!

Anonymkode: 812ea...c07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...