Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det jo jukset med vaksiner over en lav sko bland de som driver med å klargjøre hunder for eksport til Norge. 
Vet om bikkjer som har kommet hit og hatt minimalt antistoff mot rabies, for eksempel. Enda det står i helseboka at de har fått to vaksiner. En del veterinærpapirer fra Øst-Europa er i hvert fall ikke verdt papiret det er skrevet på! Vet ikke med sør-Europa. 

Jeg støtter ikke denne importen, og de som hyler om pengegriske oppdrettere som piner bikkjene burde jaggu sette seg bedre inn i hva det vil si å være hundeoppdretter her til lands! De aller fleste er mennesker som brenner for rasen sin og har såpass mye utgifter til utstillinger, helsesjekk, for og utstyr at de økonomisk i beste fall går i null! Det finnes noen "hundefabrikker" og de er det faktisk ikke så vanskelig å unngå. 

Og hvis man er motstander av syke raser, så kan man sette seg inn i ulike raser og velge en som ikke er syk! Cavalier King Spaniel var det vel TS drømte om, og det er et godt eksempel på en hund man bør unngå! Men det finnes mange mindre raser med god helse og bra temperament som ikke er avlet ihjel! Og hva med å vurdere en av de rød-listede (utrydningstruede) norske hunderasene? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Juniper skrev:

Nå er det jo jukset med vaksiner over en lav sko bland de som driver med å klargjøre hunder for eksport til Norge. 
Vet om bikkjer som har kommet hit og hatt minimalt antistoff mot rabies, for eksempel. Enda det står i helseboka at de har fått to vaksiner. En del veterinærpapirer fra Øst-Europa er i hvert fall ikke verdt papiret det er skrevet på! Vet ikke med sør-Europa. 

Jeg støtter ikke denne importen, og de som hyler om pengegriske oppdrettere som piner bikkjene burde jaggu sette seg bedre inn i hva det vil si å være hundeoppdretter her til lands! De aller fleste er mennesker som brenner for rasen sin og har såpass mye utgifter til utstillinger, helsesjekk, for og utstyr at de økonomisk i beste fall går i null! Det finnes noen "hundefabrikker" og de er det faktisk ikke så vanskelig å unngå. 

Og hvis man er motstander av syke raser, så kan man sette seg inn i ulike raser og velge en som ikke er syk! Cavalier King Spaniel var det vel TS drømte om, og det er et godt eksempel på en hund man bør unngå! Men det finnes mange mindre raser med god helse og bra temperament som ikke er avlet ihjel! Og hva med å vurdere en av de rød-listede (utrydningstruede) norske hunderasene? 

Jeg sier så absolutt ikke at det jukses. Det er derfor jeg sier at folk må undersøke sheltere de adopterer fra og at de må komme og følge med selv. Det er tross alt mye av deres (adoptørene) sitt ansvar mener jeg personlig. Så man VET at alt går riktig for seg. Det vil ikke si at jeg ikke skjønner hva du mener heller. Jeg er faktisk enig i mye av det du sier her. Min svigerfar er oppdretter av Schäfere i Norge. FRISKE Schäfere, ikke de som er lave bak. Og han har aldri mer enn to, max tre kull på en tispe. Mange premierte hunder der. Og når de "har gjort sin jobb" blir de pensjonert og lever hos han resten av sitt liv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor erepidemiene med parasitter og sykdommer som de var så bekymret for i 2012 og som de fortsatt terper på? Finnes det noen tester av dyr etter den tid, noen artikler, hva som helst? Finner ingenting, bare samme fryktpropagandaen basert på at de fant to hunder som hadde hjerteorm og en med tungeorm og etpar med noen bakterier i 2012...

Det som jo er den egentlige helserisikoen til norske hunder er jo HD og AD, alleriger, matintoleranse, patella, kreft, hjertesykdom, lever og nyresvikt, hjerneslag, andre "arvelige lidelser"...de vanligste av disse er hjertesykdom og kreft, over halvparten av alle hunder som blir over 10 år får kreft. Og hva kommer dette av? Er det ikke viktig å prøve å finne ut av dette istedenfor bruke energi på å spre frykt for nye sykdommer? Hvorfor finner de ikke ut av det?

Lurer på hvor denne dyrehelsen er som vi påstår å ha med alle våre vaksiner og veterinærundersøkelser. Hunder blir jo bare sykere og sykere og dør yngre og yngre. I en familiebok jeg har fra 1950, så står det at hunder blir 20-30 år gamle. Jeg har lett etter bekreftelse på at de faktisk ble det, eller at de ikke ble det på 50-tallet, men har ikke funnet noe. Men jeg vet om en som har importert gjeterhunder fra Tyrkia, og han forteller at de er i arbeid til de er nærmere 20 år....

Anonymkode: 82c95...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor denne dyrehelsen er som vi påstår å ha med alle våre vaksiner og veterinærundersøkelser. Hunder blir jo bare sykere og sykere og dør yngre og yngre. I en familiebok jeg har fra 1950, så står det at hunder blir 20-30 år gamle. Jeg har lett etter bekreftelse på at de faktisk ble det, eller at de ikke ble det på 50-tallet, men har ikke funnet noe. Men jeg vet om en som har importert gjeterhunder fra Tyrkia, og han forteller at de er i arbeid til de er nærmere 20 år....

Anonymkode: 82c95...f96

De blir avlet i hjel. Har du sett hvordan rasestandarden så ut for en del tioår siden? Da så dyra fortsatt normale ut. Nå skal trekkene være så ekstreme som mulig. Flatere tryne, kortere bein, mer krøll på halen osv. Helsa driter de i.

Anonymkode: 6a7d8...8fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I all verden. Jeg har da ikke påstått at det ikke finnes hunder som kommer til Norge, hva er det du babler om?

Selvfølgelig er det et godt alternativ for TS hvis hun ønsker å bruke mye penger på å bedre livet for hund(er). Hun får mindre bry, hun hjelper flere hunder, og risikoen for å få en hund som er fysisk eller mentalt i dårlig form reduseres stort. Vinn-vinn spør du meg. 

Anonymkode: 0435a...d91

Nei det er det ikke. Tålelig argumentasjon som jeg tipper du kun bruker når du ikke vil ha andre hunder her.  

TS vil jo dele livet med en hund! Min erfaring er folk som går gjennom denne prosessen(og sjokkerende nok)møter sure mobbete amøber i det de ankommer Norge, er mye mer altruistiske enn den gemene hop.    Selvsagt trenger organisasjoner penger  (host opp ) hunder blir kastrert så plassert tilbake på gaten/lever på shelter inntil de blir drept. Ikke helt det samme som å tilby en hund et lykkelig liv.

Fysiske og mentale helsen er på generell basis mye bedre på mange av disse hundene enn hvilken som helst klassisk syk ødelagt rase i Norge. 

Anonymkode: 9182a...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De blir avlet i hjel. Har du sett hvordan rasestandarden så ut for en del tioår siden? Da så dyra fortsatt normale ut. Nå skal trekkene være så ekstreme som mulig. Flatere tryne, kortere bein, mer krøll på halen osv. Helsa driter de i.

Anonymkode: 6a7d8...8fb

Det går ikke an å skylde alt på avl. Om alt var avlens feil, ville det fantes kun oppdrettere som avlet på syke hunder, over flere generasjoner, det vet vi godt at ikke er tilfelle. Jeg er ikke noe for oppdrett slik det blir gjort idag, og vil absolutt ikke ha noen oppdrettshund, men kan ikke se at alt er oppdrettet sin feil likevel.

MEN hvis vi skulle si at alt ER oppdrettet sin feil, så måtte man jo være minst like kritisk til oppdrettere og folk som har renrasede hunder som man er til gatehund-import. For da ødelegger jo dette oppdrettet tross alt helsa til hunder i en helt ekstrem grad, mye mer enn et par stakkars hjerteorm-tilfeller noen gang kan gjøre.

Anonymkode: 82c95...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, dette var en opphetet diskusjon. Jeg tenker at TS verken redder eller ødelegger verden fullstendig ved å importere en gatehund, selv om temperaturen i diskusjonen omtrent antyder dette. Men det ER alltid en risiko for smittespredning når man importerer noe som helst, og man bør ta dette med i betraktning og sikre at alt er gjort for å unngå smitte. Jeg liker argumentet om å støtte dyreorganisasjoner økonomisk og heller adoptere fra Norge. Jeg mistenker at noen gjerne vil adoptere et "ekstra stakkarslig dyr" for å få egne karmapoeng, men hvis man virkelig bryr seg om å redusere dyrs lidelse kan man heller gjøre kjedelige ting som å støtte kastrerings-/steriliseringsprogrammer og shelters. Uansett er det en god tanke å ville adoptere snarere enn å kjøpe renraset valp (selv om det hadde vært stas å få fokus på oppdrettere som fokuserer på helse og velferd). En fordel med å adoptere i Norge er at du slipper å utsette hunden for en flyreise. Hvis min hund skal ut og fly (noe som er aktuelt snart - iiik) kommer jeg til å bruke masse tid på å forberede henne, for ellers synes jeg det er en grusom ting å utsette en hund for. Sperret inne alene i et bur i lang tid, omgitt av fremmede, kastet rundt og lastet, høye lyder, lave temperaturer, totalt ukjente omgivelser.. grøss og gru! Jeg vet at folk flyr med hunder støtt og stadig, men en hund som knapt er vant til å bli håndtert og være i bur, samt kanskje har negative assosiasjoner til fremmede menn? :sjokkert:

Det jeg lurer på er om jeg bør forvente å møte negative holdninger dersom jeg kommer tilbake til Norge med min blandinghund fra ukjent opphav i USA? Jeg har hatt henne siden hun var max 6 uker (jeg var fosterhjem for kullet), og hun har alle vaksinasjoner på plass, men jeg kommer fra et område hvor det er mye parvo, mye heartworm, mye løshunder.. Og muligens Zika da, så kanskje jeg er smittebærer også.. Jeg har lyst til å gå på agility osv når hun blir litt eldre, bare for gøy, men håper ikke at folk kommer til å unngå oss eller melde seg av kurs dersom vi tropper opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Det jeg lurer på er om jeg bør forvente å møte negative holdninger dersom jeg kommer tilbake til Norge med min blandinghund fra ukjent opphav i USA? Jeg har hatt henne siden hun var max 6 uker (jeg var fosterhjem for kullet), og hun har alle vaksinasjoner på plass, men jeg kommer fra et område hvor det er mye parvo, mye heartworm, mye løshunder.. Og muligens Zika da, så kanskje jeg er smittebærer også.. Jeg har lyst til å gå på agility osv når hun blir litt eldre, bare for gøy, men håper ikke at folk kommer til å unngå oss eller melde seg av kurs dersom vi tropper opp!

Har ikke opplevd dette IRL nei, bare på forum...og det er nok noe annet for folk om hunden kommer fra USA, siden de har ikke blitt opplært til å frykte hunder og sykdommer fra USA.

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke opplevd dette IRL nei, bare på forum...og det er nok noe annet for folk om hunden kommer fra USA, siden de har ikke blitt opplært til å frykte hunder og sykdommer fra USA.

Anonymkode: 82c95...f96

Vet de ikke at alt er større og "mer" i USA? Det høres sikkert tryggere ut enn f. eks. Mexico, men grensa mellom USA og Mexico er lang og muren er ikke bygget enda.. :laugh: 

Uansett, takk for betryggelsen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Det jeg lurer på er om jeg bør forvente å møte negative holdninger dersom jeg kommer tilbake til Norge med min blandinghund fra ukjent opphav i USA? Jeg har hatt henne siden hun var max 6 uker (jeg var fosterhjem for kullet), og hun har alle vaksinasjoner på plass, men jeg kommer fra et område hvor det er mye parvo, mye heartworm, mye løshunder.. Og muligens Zika da, så kanskje jeg er smittebærer også.. Jeg har lyst til å gå på agility osv når hun blir litt eldre, bare for gøy, men håper ikke at folk kommer til å unngå oss eller melde seg av kurs dersom vi tropper opp!

Men din hund kan vel neppe klassifiseres som gatehund, all den tid den er oppvokst i et hjem og fått den veterinærmedisinske oppfølgingen det medfører? Det er en vesensforskjell. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Men din hund kan vel neppe klassifiseres som gatehund, all den tid den er oppvokst i et hjem og fått den veterinærmedisinske oppfølgingen det medfører? Det er en vesensforskjell. 

Nei, jeg ville absolutt ikke kalle henne en gatehund :) Men hun vil jo ha mye til felles med gatehunder sånn ved første øyekast: hun ser ikke ut som en renraset hund, hun kommer fra et område med skumle sykdommer som kan ligge betent uten symptomer og de 6 første ukene av livet hennes er et stort spørsmålstegn. Trolig ble hun født "på gata", og vi behandlet kullet for både det ene og det andre (bare småtteri, men en indikasjon på at de ikke kom fra de beste omgivelsene). Hvor lenge må en gatehund ha hatt veterinærmedisinsk oppfølging før den ikke lenger er en skummel gatehund fra et smitteperspektiv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArtyFarty skrev:

Men din hund kan vel neppe klassifiseres som gatehund, all den tid den er oppvokst i et hjem og fått den veterinærmedisinske oppfølgingen det medfører? Det er en vesensforskjell. 

Eh..sorry to break it for you, mange rescue hunder i USA og andre land har uvisst opphav. De kan være født på gaten, de kan være dumpet av dritteier, de kan ha rømt/bodd på gaten deler av livet, de kan ha blitt fjernet av politi pga mishandling osv. Det er ingen vesen forskjell i USA. I mange tilfeller er det flytende grenser. 

  Mest i Norge er opptatt av å skille hunder i "gatehunder " osv.  Er helt overbevist om at vedkommende som skal ta med hund tilbake til Norge gjør grundig arbeid.  Mest sannsynlig er hunden hennes genetisk overlegen også, men kastrert. 

Det er absolutt ikke slik at man enkelt slenger en hund på fly og bare   krysser fingrene. Man må gjennom flere ledd av dokumentasjon og hunder blir sendt tilbake tipper jeg eller drept av norske myndigheter  (antar jeg) om ikke alt er dokumentert.   Tipper det er lurt å ta en gentest også for å dokumentere.  Om jeg ser noen bondeknøler kommer med et eneste lite kny  ved å se en mix, vil jeg gripe inn. 

 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh..sorry to break it for you, mange rescue hunder i USA og andre land har uvisst opphav. De kan være født på gaten, de kan være dumpet av dritteier, de kan ha rømt/bodd på gaten deler av livet, de kan ha blitt fjernet av politi pga mishandling osv. Det er ingen vesen forskjell i USA. I mange tilfeller er det flytende grenser. 

  Mest i Norge er opptatt av å skille hunder i "gatehunder " osv.  Er helt overbevist om at vedkommende som skal ta med hund tilbake til Norge gjør grundig arbeid.  Mest sannsynlig er hunden hennes genetisk overlegen også, men kastrert. 

Det er absolutt ikke slik at man enkelt slenger en hund på fly og bare   krysser fingrene. Man må gjennom flere ledd av dokumentasjon og hunder blir sendt tilbake tipper jeg eller drept av norske myndigheter  (antar jeg) om ikke alt er dokumentert.   Tipper det er lurt å ta en gentest også for å dokumentere.  Om jeg ser noen bondeknøler kommer med et eneste lite kny  ved å se en mix, vil jeg gripe inn. 

 

Anonymkode: 9182a...c56

Jeg forholder meg til det jeg svarte på - hunden har vært hos henne siden den var 6 uker og er oppvokst i et hjemmemiljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ArtyFarty skrev:

Jeg forholder meg til det jeg svarte på - hunden har vært hos henne siden den var 6 uker og er oppvokst i et hjemmemiljø.

Ok  beklager,  trodde du mente generelt.

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan vise til noe som er nyere enn 2012 når det gjelder registrering av sykdommer/parasitter fra disse hundene?
Eventuelt økning av sykdommer/parasitter på hunder i Norge på disse årene?

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som kan vise til noe som er nyere enn 2012 når det gjelder registrering av sykdommer/parasitter fra disse hundene?
Eventuelt økning av sykdommer/parasitter på hunder i Norge på disse årene?

Anonymkode: 82c95...f96

Denne artikkelen er fa 2012 den og: ny type utenlandsk flått funnet i Norge etter import (fra Romania), veldig motstandsdyktig og kan overleve lenge også om vinteren. Import er noe dritt altså.

http://www.dagbladet.no/2012/05/16/nyheter/flatt/sykdommer/helse/21600809/

Anonymkode: a6c21...6fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...