Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vektige argumenter for å hente gatehunder her, ser jeg. 

Hvorfor kommer ingen av dere med gode argumenter for at faginstansene tar feil? At det ikke stemmer at parasitter kan bryte ut etter en lengre periode? At det ikke stemmer at de kan innføre sykdommer som er skadelige for dyr og mennesker i Norge?

Jeg er heller ikke enig i alt MT foretar seg, og det er en del de gjør som de ikke gjør bra nok. Men derfra til å tro at de konspirerer med Veterinærforeningen og FHI (de må jo konspirere, siden de jo faktisk er enige her?) for å unngå import av gatehunder helt grunnløst, ser jeg på som ganske far fetched. Kanskje de egentlig er oppdrettere hele gjengen, og er redde for at de ikke får fortsette med å utsette hunder for smerte og lidelse?... 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det første gangen paranoid oppførsel et påpekt et det jaggu på tide.  Hadde ledd I barten hadde jeg frykten I en persons øyne,  som hastet seg på den andre siden av gaten. Sorry.  Hadde det vært apokalypden neste så hadde nok myndighetene grepet inn ser du.

Til og med det norske Mattilsynet. Det er innbitte adopsjons hatere her,  som tar alt Mattilsynet vagt nevner.  Apokalypsen kommer ikke ennå....

Jeg vet ikke om jeg har tiltro til mattilsynet når jeg tenker meg om, noe så tafatt skal man lete lenge etter. HVOR mange ganger har ikke de bare stått på siden og sett på mishandling av dyr ! De har hatt verktøy til å gripe inn men de LAR de verste folka og bønder fortsette grov mishandling. En liten advarel klarer de å hoste opp.

Jeg  vet godt det er mange steg å følge I en forsvarlig adopsjons prosess!,  men rasistiske paranoide har jeg lite tiltro til. De har sin egen agenda, tipper de vil  beskytte Norge mot avskum fra stygge utlandet. 

Anonymkode: 9182a...c56

Her fremgår det vel ganske tydelig hvem av oss som er mest paranoid :nigo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Her fremgår det vel ganske tydelig hvem av oss som er mest paranoid :nigo:

Du fremstår jo som usedvanlig nagla og klok I det du haster deg over gaten -:). 

Er vel lite å si på at det er mange rasistiske støinger både I forhold til mennesker og dyr I Norge.  

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår jo som usedvanlig nagla og klok I det du haster deg over gaten -:). 

Er vel lite å si på at det er mange rasistiske støinger både I forhold til mennesker og dyr I Norge.  

Anonymkode: 9182a...c56

Rasismekortet faktisk :fnise: 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Det er vektige argumenter for å hente gatehunder her, ser jeg. 

Hvorfor kommer ingen av dere med gode argumenter for at faginstansene tar feil? At det ikke stemmer at parasitter kan bryte ut etter en lengre periode? At det ikke stemmer at de kan innføre sykdommer som er skadelige for dyr og mennesker i Norge?

Jeg er heller ikke enig i alt MT foretar seg, og det er en del de gjør som de ikke gjør bra nok. Men derfra til å tro at de konspirerer med Veterinærforeningen og FHI (de må jo konspirere, siden de jo faktisk er enige her?) for å unngå import av gatehunder helt grunnløst, ser jeg på som ganske far fetched. Kanskje de egentlig er oppdrettere hele gjengen, og er redde for at de ikke får fortsette med å utsette hunder for smerte og lidelse?... 

Om  det hadde vært så ekstremt så hadde det vært strengt forbudt for lenge siden. Matilsynet har stått på for mange spesielle ting,  forbudet av pitbull et en av de. Vet det er på siden, men tror det hadde blitt håndfast I loven allerede om det hadde vært nødvendig. Til og med de hadde vel klart å få igjennom det.  Sier ikke at Mattilsynet og andre instanser bare kommer med tull, de prøver nok innenfor rammer de har men sjokkerende ting som blir forbigått. Nå bor jeg ikke fast I Norge, jeg får ikke med meg hver bidige ting. Men  en nær tok med seg hund til Australia få år tilbake(ikke fra Norge ),  de har vel et veldig streng regelverk , gikk fint det, enormt med vaksinasjoner over tid,  måtte bevise , ta sprøyter over 6 måneder om jeg ikke tar feil,  karantene etc. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leo skrev:

Rasismekortet faktisk :fnise: 

Klassisk   i stilen å komme med uttrykket "rasismekortet". Det er blant de mest røpende tingene man kan si. Vel, jeg har ingen interesse av mer diskusjon. Får passe på å få ansiktsmaske da. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om  det hadde vært så ekstremt så hadde det vært strengt forbudt for lenge siden. Matilsynet har stått på for mange spesielle ting,  forbudet av pitbull et en av de. Vet det er på siden, men tror det hadde blitt håndfast I loven allerede om det hadde vært nødvendig. Til og med de hadde vel klart å få igjennom det.  Sier ikke at Mattilsynet og andre instanser bare kommer med tull, de prøver nok innenfor rammer de har men sjokkerende ting som blir forbigått. Nå bor jeg ikke fast I Norge, jeg får ikke med meg hver bidige ting. Men  en nær tok med seg hund til Australia få år tilbake(ikke fra Norge ),  de har vel et veldig streng regelverk , gikk fint det, enormt med vaksinasjoner over tid,  måtte bevise , ta sprøyter over 6 måneder om jeg ikke tar feil,  karantene etc. 

Anonymkode: 9182a...c56

"For lenge siden" så var det ikke et problem med import av gatehunder, og et forbud var ikke relevant. Så kom forbudet mot komersiell import, og nå ligger nok et generelt forbud på trappene. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ArtyFarty skrev:

"For lenge siden" så var det ikke et problem med import av gatehunder, og et forbud var ikke relevant. Så kom forbudet mot komersiell import, og nå ligger nok et generelt forbud på trappene. 

Man får se hva som skjer. Inntil videre er det lov og jeg syns det er intet mindre enn fantastisk å bruke tid og ressurser på å redde dyr i nød. Blir det forbud skal det selvsagt respekteres av alle og  enhver 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ArtyFarty skrev:

Hvorfor kommer ingen av dere med gode argumenter for at faginstansene tar feil? At det ikke stemmer at parasitter kan bryte ut etter en lengre periode? At det ikke stemmer at de kan innføre sykdommer som er skadelige for dyr og mennesker i Norge?

Det vet vi jo ikke, for det har ikke skjedd enda. Mattilsynet "tror" at dette kan bli et problem. Det er vanskelig å argumentere for eller imot tro.
Det jeg imidlertid vet er at når min hund ble innført fra Ungarn, ble det foretatt tester på veterinærhøyskolen i Budapest som ikke er nødvendige for å innføre hunder til landet. Veterinærer som jobber med FAPF mener disse er logisk å ta. Så Mattilsynet hyler og skriker om sykdommer og parasitter slik at de som adopterer hunder blir regelrett mobbet av andre hundeeiere, men de gjør ikke innføringsreglene strengere. De stoler altså ikke på innføring av disse hundene selv om man gjør det i henhold til deres egne retningslinjer.

Jeg søker forresten etter artikler om all denne smitten og parasittene, men finner bare en fra 2012 . Ser ikke at dette har blitt et så stort problem akkurat...

Anonymkode: 82c95...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi jo ikke, for det har ikke skjedd enda. Mattilsynet "tror" at dette kan bli et problem. Det er vanskelig å argumentere for eller imot tro.
Det jeg imidlertid vet er at når min hund ble innført fra Ungarn, ble det foretatt tester på veterinærhøyskolen i Budapest som ikke er nødvendige for å innføre hunder til landet. Veterinærer som jobber med FAPF mener disse er logisk å ta. Så Mattilsynet hyler og skriker om sykdommer og parasitter slik at de som adopterer hunder blir regelrett mobbet av andre hundeeiere, men de gjør ikke innføringsreglene strengere. De stoler altså ikke på innføring av disse hundene selv om man gjør det i henhold til deres egne retningslinjer.

Jeg søker forresten etter artikler om all denne smitten og parasittene, men finner bare en fra 2012 . Ser ikke at dette har blitt et så stort problem akkurat...

Anonymkode: 82c95...f96

Du burde faktisk vite at årsaken til at reglene ikke er endret for lenge siden er at Norge er medlem av EØS og derfor ikke tillates å ha egne regler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Du burde faktisk vite at årsaken til at reglene ikke er endret for lenge siden er at Norge er medlem av EØS og derfor ikke tillates å ha egne regler.

Og  du burde få på deg big boy pants og slutte fislete mobbe oppførsel. Dummer deg loddrett ut. Ja sikkert, vi blir innvadert og norsk myndigheter sitter med lua i postkassen. Yeah right. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det hyggelig.

Har ikke tenkt å melde meg på krangelen, men vil be TS om å vurdere et alternativ som i mitt hode er mye mer fornuftig bruk av ressurser: overta en norsk omplasseringshund i stedet, noe som er langt enklere og billigere, og så donerer du de pengene du hadde måttet bruke for å adoptere en hund og få den til Norge, til å hjelpe mange gatehunder der de er. Tror de lokale organisasjonene kan få satt ganske mange vaksiner og utført en del kastrasjoner for de pengene du må ut med for overtagelse, frakt, veterinærbesøk...

Anonymkode: 0435a...d91

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, her var det hyggelig.

Har ikke tenkt å melde meg på krangelen, men vil be TS om å vurdere et alternativ som i mitt hode er mye mer fornuftig bruk av ressurser: overta en norsk omplasseringshund i stedet, noe som er langt enklere og billigere, og så donerer du de pengene du hadde måttet bruke for å adoptere en hund og få den til Norge, til å hjelpe mange gatehunder der de er. Tror de lokale organisasjonene kan få satt ganske mange vaksiner og utført en del kastrasjoner for de pengene du må ut med for overtagelse, frakt, veterinærbesøk...

Anonymkode: 0435a...d91

Enig. 

Anonymkode: 6a7d8...8fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, her var det hyggelig.

Har ikke tenkt å melde meg på krangelen, men vil be TS om å vurdere et alternativ som i mitt hode er mye mer fornuftig bruk av ressurser: overta en norsk omplasseringshund i stedet, noe som er langt enklere og billigere, og så donerer du de pengene du hadde måttet bruke for å adoptere en hund og få den til Norge, til å hjelpe mange gatehunder der de er. Tror de lokale organisasjonene kan få satt ganske mange vaksiner og utført en del kastrasjoner for de pengene du må ut med for overtagelse, frakt, veterinærbesøk...

Anonymkode: 0435a...d91

Ja lat som det er alternativet ! Sier du det til alle som brenner 15000  på oppdrettshund også?  Neppe. Det er helt klart hunder som vil ha et betydelig bedre liv ved å bli adoptert til Norge enn å leve på shelter inntil de blir knerta!    Hunder kommer til Norge per idag - sånn er det bare. 

Anonymkode: 9182a...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja lat som det er alternativet ! Sier du det til alle som brenner 15000  på oppdrettshund også?  Neppe. Det er helt klart hunder som vil ha et betydelig bedre liv ved å bli adoptert til Norge enn å leve på shelter inntil de blir knerta!    Hunder kommer til Norge per idag - sånn er det bare. 

Anonymkode: 9182a...c56

I all verden. Jeg har da ikke påstått at det ikke finnes hunder som kommer til Norge, hva er det du babler om?

Selvfølgelig er det et godt alternativ for TS hvis hun ønsker å bruke mye penger på å bedre livet for hund(er). Hun får mindre bry, hun hjelper flere hunder, og risikoen for å få en hund som er fysisk eller mentalt i dårlig form reduseres stort. Vinn-vinn spør du meg. 

Anonymkode: 0435a...d91

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det vel sies at ikke alle hunder en adopterer fra andre land er "gatehunder".. Det har blitt ett begrep på alle hunder som kommer fra andre Europeiske land.

-Jeg tok med meg hjem en omplasseringshund fra Spania for 2 år siden. Den var levert inn til ett shelter for omplassering. Alle vaksiner, vet-sjekker osv var gjort. I tillegg tok jeg den med til veterinær for utvidede blodprøver osv. Vi fulgte alle regler som mattilsynet har satt, og i tillegg gjorde flere sjekker. 

-Jeg har også en omplasseringshund fra Norge, så jeg har prøvd begge deler. 

Så lenge alle regler følges, en tar utvidede tester av bl.a. leismaniose ser jeg ikke at det er noe problem.  

Gjør det du følger for - det viktigste er at du adopterer en hund som trenger ett nytt hjem, uansett hvilket land den bor i.

Lykke til :-)

Anonymkode: 88acd...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde heller brukt summen det koster å få en hit på å hjelpe de der nede og hjelpe en her hjemme. Ja, flesteparten av hundene i Norge er fordi idioteiere ikke greier å ha en hund, men det betyr da ikke at hunden har mindre rett på å leve?

Sånn på siden ville jeg også valgte en her hjemme da de er mer vant til klimaet (det er for kaldt å f.eks velge en gatehund nå, da vil den ikke være her før i januar og vil nok fryse en god del), og de er vant til et liv som hjemmehund. Hunden til ei bekjent taklet ikke å komme opp hit og spiste hull i utgangsdøra hennes, det var en liten hund :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og  du burde få på deg big boy pants og slutte fislete mobbe oppførsel. Dummer deg loddrett ut. Ja sikkert, vi blir innvadert og norsk myndigheter sitter med lua i postkassen. Yeah right. 

Anonymkode: 9182a...c56

Er det mobbing å påpeke årsaken til at regelverket ikke er endret? :klo: 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å dra ned for og sjekke shelterene selv. Jeg driver med rescue i Spania, og det er dessverre ikke alle som er like seriøse. De fleste er det. Er du der selv kan du selv se at alt går riktig for seg hos dyrlegen etc. Det betyr ikke at du må være der hele karantentiden. Og det som er nevnt av sykdommer her finnes det faktisk vaksiner mot. Før en hund/katt blir sendt til Norge blir den sjekket flere ganger av en veterinær, den blir også chippet, kasterert,får markur, blir behandlet for lopper og øremidd selv om de ikke har og selvsagt vaksinert. De har flere vaksiner enn Norske hunder. Og de fleste sykdommene som folk er så livredde for er ikke engang smittsomme. Og de som mener at vi skal hjelpe hundene der de er, har de noen gang satt sine ben innenfor ett killshelter? I Spania ble det funnet Rabies på en hund som var smuglet inn i landet, vil bare nevne at det er funnet Rabies i Flaggermus i Norge og.

Anonymkode: 6d58a...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å dra ned for og sjekke shelterene selv. Jeg driver med rescue i Spania, og det er dessverre ikke alle som er like seriøse. De fleste er det. Er du der selv kan du selv se at alt går riktig for seg hos dyrlegen etc. Det betyr ikke at du må være der hele karantentiden. Og det som er nevnt av sykdommer her finnes det faktisk vaksiner mot. Før en hund/katt blir sendt til Norge blir den sjekket flere ganger av en veterinær, den blir også chippet, kasterert,får markur, blir behandlet for lopper og øremidd selv om de ikke har og selvsagt vaksinert. De har flere vaksiner enn Norske hunder. Og de fleste sykdommene som folk er så livredde for er ikke engang smittsomme. Og de som mener at vi skal hjelpe hundene der de er, har de noen gang satt sine ben innenfor ett killshelter? I Spania ble det funnet Rabies på en hund som var smuglet inn i landet, vil bare nevne at det er funnet Rabies i Flaggermus i Norge og.

Anonymkode: 6d58a...265

Så godt å høre noen med peiling motsi disse latterlige utsagnene angående Mattilsynet osv! Mim svigerinne var der nede selv når hun skulle hente sin hund, og det er da hun som er grunnen til at jeg stoler på denne organisasjonen :) hun nevnte også det du har oppgitt over her angående vaksiner, kastrering, veterinær osv osv 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...