Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, Hapi skrev:

De får et problem når de skal definere "gatehunder", hvordan gjør de det? 

Det første de gjør er vel å innføre at folk selv må dra til landet for å hente hunden. Ikke få den levert på f.eks Gardermoen. Eller så blir det vel krav om at hunden må papirer fra oppdretter. Mest sannsynlig stamtavle og registrering i raseklub.

Få reiser for å hente en blandings hund i utlandet om den ikke er fra ett shelter. Da er det mest hunder som skal brukes til avl osv, og da er det papirer i orden. Ikke alltid, men som oftest. Det svindles dessverre der også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2016 den 22.24, Hapi skrev:

De får et problem når de skal definere "gatehunder", hvordan gjør de det? 

Det er vel ikke så vanskelig. Man lager to sett med regler, ett for import av hunder fra registrerte oppdrett, og et for folk som har hatt adresse i utlandet, og ønsker å ta sin egen hund/er eller andre dyr til Norge ved flytting. 

Anonymkode: 58df2...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger stille merke til at de som skrek så høyt i tråden her om hvor fint og flott det å adoptere potensielt smittefarlige hunder til landet vårt ikke har kommet med noe motsvar på de siste innleggene etter den nyeste artikkelen ble postet her for noen dager siden....

Anonymkode: a6b6b...bce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2016 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å virkelig sjekke hunder som ankommer Norge? Hjerteorm test er enkelt test å ta feks. Er tollere så lettlurte ofre for kriminelle? Utfordringen må være fri flyt i Europa, for er ikke  vanskelig å virkelig teste for alt av potensielle farlige sykdommer. Når USA/Australia mottar nye hunder er det strengt regime som gjelder.   Tydeligvis altfor enkelt og slepphendt Norge og det må hunder i nød lide for. 

Anonymkode: 9182a...c56

Skal man kunne gjennomføre dette, må det gjeninnføres karantene på dyr som kommer fra/har oppholdt seg i utlandet. Men det er nok uansett den veien det går, med mindre noen EØS-direktiver forhindrer det.

Anonymkode: d566a...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man kunne gjennomføre dette, må det gjeninnføres karantene på dyr som kommer fra/har oppholdt seg i utlandet. Men det er nok uansett den veien det går, med mindre noen EØS-direktiver forhindrer det.

Anonymkode: d566a...eba

Det er EØS-direktiver som forhindrer det, ja. 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. oktober 2016 den 22.24, Hapi skrev:

De får et problem når de skal definere "gatehunder", hvordan gjør de det? 

Det er det som er et av de store problemene. 

Det kan delvis løses ved et krav om at hunden må reise sammen med eier (og ikke bare avleveres til ny eier på Gardermoen = åpenbart kommersiell transport). 

Kanskje kan man kreve (for voksne hunder) at de har papirer som viser at de har vært i noens eie over noe tid, for eksempel vaksinasjonspapirer. Eller de har stamtavle - det vil ikke gatehunder av ukjent opprinnelse ha. Uansett vil det være eier som har bevisbyrden ift hundens opprinnelse. En person med registrert adresse i Norge som dukker opp med en hund med spanske papirer - bjellene ringer. En person med norsk adresse og hund med norske papirer - har vanligvis reist med egen hund, dvs OK. Person med adresse i Spania og reiser med hund med spanske papirer - også sannsynligvis på reise med egen hund, dvs OK.

Det vil helt sikkert finnes smutthull, og mulighet til å forfalske papirer. Men hvis man klarer å definere denne organiserte transporten og salget av hjemløse hunder over grensene som ulovlig, vil det nok skremme de fleste kjøperne bort. Det vil være det viktigste - fjern markedet! Da er det ikke interessant å smugle eller forfalske papirer heller.

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2016 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Dette er det glade vanvidd! At du ikke føler glede når folk forteller om hunden sin, hvor den er fra og syns det er en bra ting om den er reddet fra død eller dårlig liv syns jeg er forkastelig.  For et fokus! 

Herregud! Folk som er ute i feltet og redder en smule av de hundene der ute ber til Gud om at personer adopterer de!  Dette er et vesentlig og utrolig viktig ledd i hele prosessen og selve målet for de jobber på shelter!!

Om hunder ikke blir adoptert innen viss tid blir de ofte knerta! Folk som på Shelters ønsker mer enn noe annet at folk adopterer isdetet for å kjøpe av oppdretter! De ønsker å tilby hunder et nytt liv gjennom å bli adoptert!

 Enten er det alle hunder som ikke får komme til Norge eller ingen! Tror du forskjellen ligger i om hunden har bodd i et hjem en liten stund? Hvordan ser du for deg det, skille de som ennå ikke er adoptere kontra bodd i hjem en uke eller to? De er vaksinert uansett og kastrert som ledd i prosessen.

 

Anonymkode: 9182a...c56

Da kan vel fjernadopsjon være tingen? Jeg har et barn i Afrika som jeg oppfostrer gjennom en hjelpeorganiasjon. Hvorfor kan ikke det samme gjøres med hunder? Hvorfor MÅ de til Norge, når man kan hjelpe dem der er? Man kan vel bygge ut hjelpetiltakene der.

Det er IKKE sånn at enten så må alle hunder få komme til Norge eller ingen. Og det kommer det heller ikke til å bli. Det er mer sannsynlig at ingen hunder får komme til Norge, enn at alle får. Derfor er det bedre å bygge ut systemet der de bor. Sånn sett kan man nå ut til langt flere hunder enn om man baserer seg på at noen få hunder skal hit.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2016 den 9.39, Leo skrev:

Det var i hvert fall tryggere. Om ikke annet så hindret i hvert fall kostnadene og ulempene ved å la hundene sitte i karantene i flere måneder de fleste fra å importere hunder.

Og å unngå å la egne hunder omgås importerte hunder/gatehunder har ingenting med trakassering å gjøre. Bl.a. hjerteorm er svært smittsomt. Hvis eierne av hundene ikke forstår det, må man si fra. På samme måte som man sier fra til småbarn og foreldrene deres som ikke forstår at noen hunder ikke vil hilse. Trakassering ville ha vært hvis jeg for eksempel gikk etter det jeg antok var tidligere gatehunder og deres eiere og ropte ukvemsord, men det gjør jeg ikke.  

Enig der. Jeg vil heller ikke at mine hunder skal hilse på importerte gatehunder. Det er fordi jeg har noe i mot dem, men pga smittefare jeg ikke ønsker at mine hunder skal utsettes for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 25.9.2016 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har lenge ønsket meg hund. Har hatt cavalier før og har egentlig veldig lyst på det igjen da det er en herlig rase og perfekt størrelse og mosjonsbehov for min hverdag. Men min svigerinne har en hund som hun adopterte fra Portugal da han var omtrent ett år gammel. Hun har kontakt med en gruppe mennesker som reiser frem og tilbake tip Portugal hele tiden for å redde gatehunder/hjemløse hunder, vaksinere dem og gi dem et nytt og godt hjem her i Norge. 

Jeg føler det er mer riktig av meg å være med på å forandre en av disse hundene sitt liv ved å adoptere, enn å kjøpe en valp som er avlet i smerte hvor oppdretter kun er ute etter penger.. 

Jeg ser bare hvor lykkelig min svigerinne sin hund er, og hvor mye mer han setter pris på livet sitt og menneskene.. Jeg vet at det er risiko med diverse sykdommer når man adopterer fra slike steder, men alle hundene blir holdt i karantene nede i Portugal til de blir vaksinert og det er trygt å sende de til Norge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

Hva med å redde en fra Norge? Hund er hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Coolaid skrev:

Hva med å redde en fra Norge? Hund er hund.

Sjekk status på hundeliv USA, Asia, øst Europa- om du fortsatt mener det er samme nivå av MISBRUK, MISHANDLING,TORTUR, FORLATTHET  som for Norske hunder - REIS!!

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk status på hundeliv USA, Asia, øst Europa- om du fortsatt mener det er samme nivå av MISBRUK, MISHANDLING,TORTUR, FORLATTHET  som for Norske hunder - REIS!!

Anonymkode: 9182a...c56

Men det er da likevel ingen grunn til å dra hundene til Norge? Doner heller penger til organisasjoner som hjelper hunder (inkludert kastrerer og vaksinerer) der de er! Da kan man hjelpe mange flere hunder per tusenlapp, også.

Men da vil du kanskje ikke føle seg like høymoralsk? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk status på hundeliv USA, Asia, øst Europa- om du fortsatt mener det er samme nivå av MISBRUK, MISHANDLING,TORTUR, FORLATTHET  som for Norske hunder - REIS!!

Anonymkode: 9182a...c56

Nå har jeg ikke uttalt meg om "samme nivå av misbruk". I så fall kan du gjerne vise til det. Doner heller penger til utlandet som skrevet under. Da kan du hjelpe flere. Men det er vel egentlig ikke hjelpe man vil uten å få noe igjen for det....

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da likevel ingen grunn til å dra hundene til Norge? Doner heller penger til organisasjoner som hjelper hunder (inkludert kastrerer og vaksinerer) der de er! Da kan man hjelpe mange flere hunder per tusenlapp, også.

Men da vil du kanskje ikke føle seg like høymoralsk? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da likevel ingen grunn til å dra hundene til Norge? Doner heller penger til organisasjoner som hjelper hunder (inkludert kastrerer og vaksinerer) der de er! Da kan man hjelpe mange flere hunder per tusenlapp, også.

Men da vil du kanskje ikke føle seg like høymoralsk? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Der ER mer moralsk bedre og mer høyverdig å adoptere og hjelpe torturerte hunder enn de som forbannede bortskjemte latsabber dumper i Norge!!

Om noen sure tryner blir indignert og ikker føler glede av å vite at andre hjelper de i nød-  bryr med midt bak! -:)  Og BARE i Norge den forkastelig tanken faktisk finnes.  Aldri i mitt liv møtt slikt korrupt syn som opptil flere viser her! Vanvidd og å ha slike holdninger. Jeg er pinlig berørt på fleres vegne her og føler skam på deres vegne. Vanvidd og stygt 

Du kan ta gift på en ting- de som går ad veien for å adoptere og hjelpe hunder er ufattelig mye mere  generøse på allen muliger måter, du trenger IKKE Å bekymre deg for det!

Idioti opplegg og faktisk tror det er mulig å dele og skille hunder som aller nådigest  skal få muligens komme til Norge i fremtiden!  Folk skjønner ikke bæret av hvordan verden fungerer. Enten alle , eller ingen med vaksinasjonspapirer  ellers får suppegjengen her stå på og få tilbake tidligere regelverk tilbake!

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da likevel ingen grunn til å dra hundene til Norge? Doner heller penger til organisasjoner som hjelper hunder (inkludert kastrerer og vaksinerer) der de er! Da kan man hjelpe mange flere hunder per tusenlapp, også.

Men da vil du kanskje ikke føle seg like høymoralsk? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

Det er direkte ondskapsfult å være skapt slikt at man ikke føler empati og glede når lidende dyr får nye hjem. Jeg er rystet over slike holdninger. Og  er det noen som er generøse så er det  nettopp DE som gjør en innsats ved å adoptere. Hvor i have tror du penger man betale shelter går til?? Nettopp kastrering, mat, veterinærer utgifter og å redde nye liv. Med din tankegang bør de som kjøper hund fra oppdretter brenne et visst sted ettersom da er handling fra kynisk dritt. 

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der ER mer moralsk bedre og mer høyverdig å adoptere og hjelpe torturerte hunder enn de som forbannede bortskjemte latsabber dumper i Norge!!

Om noen sure tryner blir indignert og ikker føler glede av å vite at andre hjelper de i nød-  bryr med midt bak! -:)  Og BARE i Norge den forkastelig tanken faktisk finnes.  Aldri i mitt liv møtt slikt korrupt syn som opptil flere viser her! Vanvidd og å ha slike holdninger. Jeg er pinlig berørt på fleres vegne her og føler skam på deres vegne. Vanvidd og stygt 

Du kan ta gift på en ting- de som går ad veien for å adoptere og hjelpe hunder er ufattelig mye mere  generøse på allen muliger måter, du trenger IKKE Å bekymre deg for det!

Idioti opplegg og faktisk tror det er mulig å dele og skille hunder som aller nådigest  skal få muligens komme til Norge i fremtiden!  Folk skjønner ikke bæret av hvordan verden fungerer. Enten alle , eller ingen med vaksinasjonspapirer  ellers får suppegjengen her stå på og få tilbake tidligere regelverk tilbake!

Anonymkode: 9182a...c56

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som får støtte i denne tråden, bortsett fra deg. Kanskje noe å ta til seg :) 

Anonymkode: a6c21...6fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som får støtte i denne tråden, bortsett fra deg. Kanskje noe å ta til seg :) 

Anonymkode: a6c21...6fd

Ja det kan jeg fortelle deg!- jeg bor ikke i Norge, jeg reiser og bor i andre verdensdeler. Denne kynisk, stygge, misunnelige holdningene fins ikke andre steder!

Aldri i mitt liv møter jeg folk som neida! De føler ikke glede og empati med dyr og syns det er bra ANDRE går den ekstra milen for fortapte dyr, de ser inn i sitt  mørke mørke sinn istedet og blir forbannet fordi det får de SELV til å føle seg som møkk , ergo " åhhh tror de se er bedre nå".Fyyyyy f!

Anonymkode: 9182a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...