Gå til innhold

Salg av hest over 20 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

er det noen som har peiling på reglene rundt salg av eldre hester? Har en herremann på 19 som jeg muligens skal selge neste år, men finner ikke noe regler rundt dette. Vet at det var ulovlig å selge såpass gamle hester før, men har lest at de har gått bort fra disse reglene nå. Finner ikke noen sikre linker på dette, så da spør jeg her :) legg gjerne ved link om dere har! 

Anonymkode: 55672...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om mange som har solgt gamle hester. Men du bør gjøre det klart i annonsen at pga hestens alder så selges han som selskapshest/turkamerat eller noe slikt, og at han ikke skal brukes i sprang. Men de fleste hestefolk er da veldig klar over at hester som er såpass oppi åra ikke har den samme energien og den sterke kroppen som en unghest lengre. Viktig å informere om hesten har hatt noe skader, sykdommer osv også. Så kan du selvfølgelig ikke ta middels eller høy prisklasse, men det er vel åpenbart :) godt, trygt hjem er mye viktigere enn pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal så klart selge han til en rimelig penge, og godt hjem går foran pris :) har eid han i 10 år, så han drar ikke til hvem som helst :) er forrytteren min som sa til meg at det var strengt ulovlig å selge så gamle hester, men tror kanskje hun sa det fordi hun er blitt så glad i han. Googlet og fant ikke noen sikre kilder på dette.

Anonymkode: 55672...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en regel før, men tror også de har gått bort fra den. Da jeg kjøpte min hest i 1997 var det sånn, og hun var 18 da jeg kjøpte henne, så da var det litt snakk om at hun var akkurat innafor å ta betalt for på en måte. Nå er hun 37, så ville ikke akkurat solgt henne til noen nå, men hun var langt sprekere og mer i form mellom 19-29 enn da hun kom til meg, for da var hun lite brukt og overvektig.

Anonymkode: 2ce2b...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var en regel før, men tror også de har gått bort fra den. Da jeg kjøpte min hest i 1997 var det sånn, og hun var 18 da jeg kjøpte henne, så da var det litt snakk om at hun var akkurat innafor å ta betalt for på en måte. Nå er hun 37, så ville ikke akkurat solgt henne til noen nå, men hun var langt sprekere og mer i form mellom 19-29 enn da hun kom til meg, for da var hun lite brukt og overvektig.

Anonymkode: 2ce2b...6a1

37?
Virkelig?
Det var en anseelig alder. Hva slags rase er det du har? 
Islandshest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juniper skrev:

37?
Virkelig?
Det var en anseelig alder. Hva slags rase er det du har? 
Islandshest? 

Ja, hun er født i 1979! Fjording! :) Har ikke blitt ridd det siste året, men slutta ikke med det før i april i fjor! 

Anonymkode: 2ce2b...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun er født i 1979! Fjording! :) Har ikke blitt ridd det siste året, men slutta ikke med det før i april i fjor! 

Anonymkode: 2ce2b...6a1

Herlig med disse "gamle" sunne og friske rasene som bare holder ut og holder ut! 
Kos deg masse med hesten!

Og TS, beklager avsporingen. 
Men har sett hester som nærmer seg 30 som ligger ute for salg på Finn.no. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. september 2016 den 21.59, Juniper skrev:

Herlig med disse "gamle" sunne og friske rasene som bare holder ut og holder ut! 
Kos deg masse med hesten!

Og TS, beklager avsporingen. 
Men har sett hester som nærmer seg 30 som ligger ute for salg på Finn.no. 

Helt i orden :-) er islending jeg har. Hesten til tanta mi ble ridd til den var over 30 :-) 

Anonymkode: 55672...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt i orden :-) er islending jeg har. Hesten til tanta mi ble ridd til den var over 30 :-) 

Anonymkode: 55672...151

Når de er over 20 kan de gå fort nedoverbakke. Ofte holder de til de er 25, men det er ikke sikkert. I løpet av et år kan de være redusert fra god ridehest til en gammel og syk hest.  
Har vært borti islendinger som fungerer til de er 32 selv, men tror ikke du kan regne med det. 
Jeg vil anbefale deg å se mer på hjemmet enn hva du kan få for den når den er såpass gammel.
Ikke så greit for gamle hester å flytte heller. Jeg synes det er det største problemet. 
Det er tøffere for de å tilpasse seg et nytt sted og få nye venner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 26.9.2016 den 1.27, dansk1 skrev:

det har faktisk vært regel omkring dette. Vet dog ikke om den gjelder lenger.

Det har faktisk vært en regel mot å selge hest over 20 år i nesten 80 år, men den er nå tatt bort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...