Gå til innhold

MINE skrivefeil med Å /OG.


Gjest CKT

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var jo ikke frekt ment eller noe...

Men det er helt greit at vedkommende roter med og/å, 

men et velmendende "råd" for å hjelpe, å prøve å hjelpe å forstå når man bruker og - og - å ....

ja nå skriver jeg jo helt feil med bindestreker osv, for jeg innrømmer at min norskunnskap ikke er 100 % heller...

men og- og å har jeg alltid skjønt bruken av, fordi jeg forstår hvorfor vi bruker og/å

og det tror jeg er hovedgrunnen til at mange roter med og/å. Det er ikke dysleksi. Ved dysksi roter man sammen bokstaver osv. Ved og/å har man rett og slett ikke lært seg å forstå forskjellen på og/å.

Anonymkode: a54da...b08

Det finnes virkelig værre problemet en mitt, der ute.  Absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Carrot skrev:

Ærlig skal man være, sant? Jeg tror veldig mange som har skrivefeil ala og/å, hvem, hvilke osv rett og slett er late og ikke orker, de tenker ikke språk de bare skriver slik de snakker. Det er utrolig slitsomt, man er raskt egentlig om noen har dysleksi når de skriver og mange som sliter med dette angripes pga de som rett og slett ikke gidder. Som et eksempel; Det å huske om desverre, dessverre eller desvere skrives slik eller sånn handler ikke om lese og skrivevansker men om å gidde. Dette med lærdom, å lære "å gå" eller "reiste seg og gikk" for eksempel er ikke dysleksi men latskap.

Det er dine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og/å-feil har jo ikke noe med dysleksi å gjøre, men heller en forståelse av språk og logikk, akkurat som man vet når man skal bruke "meg" istedenfor "jeg".

Anonymkode: 662ca...e8b

Det er mange som blander både ord og bokstaver.  Jeg er heldig.  Og det vet jeg.  🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en del regler vi lærte på barneskolen, og jeg tror ikke alle fulgte med i timen, eller at læreren ikke var flink til å følge med på hvem som hadde forstått reglene... det hjelper ikke å pugge regler, om man ikke forstår de, for forstår man ikke hvorfor man gjør ting, så klarer man ikke å bruke det riktig heller.

For eksempel har vi denne: Hver gang NÅR, den gang DA :)

Anonymkode: a54da...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne at folk påpeker mine skrivefeil. Hvordan skal jeg ellers lære?? Noen ganger er det autocorrect sin feil, andre ganger er det jeg som tror det skal være sånn 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperSonic

Folk kan være langsinte her inne. Hvis du skal forsette å være frekk og spydig, så er det få som ønsker å svare deg. Spesielt i en finere tone. 

Å lære seg Å/OG regelen er ikke så vanskelig. Ikke unnskyld latskapen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, CKT skrev:

Det er dine ord.

Tja, og det faktum at jeg har dysleksi, har hatt tilrettelegging gjennom grunnskolen og likevel lært meg skrive forholdsvis godt norsk som ikke er mitt hovedmål til daglig ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CKT skrev:

Jeg vet de jo selv. Hva er problemet?

At når du starter en tråd om skrivefeil så vil selvfølgelig folk skrive om nettopp skrivefeil. Hva hadde du forventet?

Anonymkode: 4dbf9...790

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg reagerer alltid på skrivefeil. Jeg hater det, og noen få ganger poengterer jeg det. Det er provoserende at så få norske folk kan norsk skriftlig.

Jeg har aldri og/å-feil (noen ganger kommer det en leif, men jeg er flink til å korrekturlese).

Noen ganger sliter jeg selv. Jeg synes det er vanskelig når jeg synes at både "og" og "å" passer. Da må jeg google etter løsningen.

Finner jeg ikke ut av det, omformulerer jeg heller setningen så jeg er sikker på at det ikke blir feil. Har planer om å sette meg ned for å pugge på reglene ;) Det er pinlig å ikke kunne det.

Ord som "adresse" ol. har jeg sikkert googlet 750 ganger før jeg lærte meg hvor mange D'er og S'er det skal være. Jeg synes det er viktig med godt språk, og lar meg irritere av de som vasker ut språket.

Her er en kjempeenkel, basic huskeregel for "og" og "å":

"Å" er før noe man gjør. Som "å bade", "å spise", "å være rar".

"Og" er når det er to ting/personer. "Eple og pære", "sykkel og bil", "CKT og Tibbie" ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å/og feil kommer ikke av dysleksi, men av manglende forståelse om hva som er et verb(noe man gjør.) Det viser at man har vært sløv på skolen og ikke fulgt med i timen, av en eller annen grunn. Hvis man ikke blir rettet på, blir man heller ikke bedre. Men noen retter ens feil på et konstruktivt vis, andre bruker det som en hersketeknikk. 

Anonymkode: 274dc...6b2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

hallo for en usaklig diskusjon :murvegg:jeg skriver ikke bra jeg heller men det er ingen som har sagt noe til meg på kg om det og jeg vet at jeg har mange skrive feil for det har jeg hatt hele tiden.

om du har problem med og skille og og å har så lite og si folk skjønner hva som står skrvet uansett.

hvis dem som på peker andre sine skrive feil selv ikke skriver rett er det galt men hvis dem som på peker andre sine skrive feil er flinke og skrie gjør det meg ingen ting.

jeg vet ikke hvor gammel du er men det og ha dyslexi er helt vanlig. du kan ha det uten at det har blitt oppdaget. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, CKT skrev:

Jeg vet og at det kommer inn skrivefeiler innimellom. Spesielt når jeg skriver med mobilen. Når jeg trykker send, så kom det plutselig med mer, en jeg skrev. Det er nå bagateller, spør noen meg.

Og /å har jeg slitt med siden jeg begynte på skolen. Dere klarer og lese hva jeg mener, uten og påpeke dette hele tiden.

Hva om jeg har dysleksi?  Jeg har ikke fått den diagnosen, pga mine å/og skrivefeiler.

 

IRL. ser jeg ingen som henger seg oppi dette. det er kun et par stykker på nett, som må påpeke andres feil hele tiden.  

Gjør du aldri noen feiler du? Om du sier nei, så tror jeg deg ikke. For INGEN er perfekte.

Så da får du hamre løs på meg som du vil. Bare du klarer og oppføre deg ordentlig.

 

Vær klar over at det er mange som sliter med "og" og "å" skrivefeil i dag både av voksne og barn. Hos voksne tror jeg at dyselxi ikke er blitt oppdaget, for jeg vet at "og" og "å" feil kan være et tegn på dyselxi. Jeg sier kan være det. 

Det er ikke bare du som ikke bruker "og" og "å" feil. Hva gjør journalister fra journalisthøgskolen? I aviser florerer det av grammatiske skrivefeil. Når journalister i aviser skriver orddelingsfeil reagerer jeg, for de har et retteprogram på datamaskinen. 

Hvis jeg ser noen på nettet som skriver dårlig gramatikk tenker jeg som så at kanskje har den som skriver en god grunn til at hun eller han har de skrivefeilene som han har. Det blir for dumt å hakke ned på en som ikke skriver riktig norsk skriftlig. Det handler til slutt om skriveglede. 

Anonymkode: 63425...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær klar over at det er mange som sliter med "og" og "å" skrivefeil i dag både av voksne og barn. Hos voksne tror jeg at dyselxi ikke er blitt oppdaget, for jeg vet at "og" og "å" feil kan være et tegn på dyselxi. Jeg sier kan være det. 

Det er ikke bare du som ikke bruker "og" og "å" feil. Hva gjør journalister fra journalisthøgskolen? I aviser florerer det av grammatiske skrivefeil. Når journalister i aviser skriver orddelingsfeil reagerer jeg, for de har et retteprogram på datamaskinen. 

Hvis jeg ser noen på nettet som skriver dårlig gramatikk tenker jeg som så at kanskje har den som skriver en god grunn til at hun eller han har de skrivefeilene som han har. Det blir for dumt å hakke ned på en som ikke skriver riktig norsk skriftlig. Det handler til slutt om skriveglede. 

Anonymkode: 63425...d55

Ja, jeg skrev jo det at selv de høyt på strå, kom seg jaggu frem i livet med skrivefeil, i en kommentar her.  Hvorfor det ble så stor sak her, det kan ikke jeg svare på. men jeg er utredet i ung alder, og vet at jeg ikke har dysleksi. Utover det, så går det ikke innpå meg, at uvitende mennesker, hakker avgårde. Det sier mye, om at havner høne-flokken sammen, så ser man slike resultat. Det har ihvertfall jeg sett før.

Det er jo lov å bruke hodet.

Ja at journalister har skrivefeil, det ser man stadig vekk. De lever jo av skriving.

Heldigvis, så lever jeg et godt liv. Jaggu har jeg og jobbet, selv med Å/og skrivefeiler.   

Det er så lett å dømme, når man ikke vet hva som er bakgrunnen, for noe.

Jeg tenker at livet , går videre.  Med eller uten en skrivefeil, både av meg, med flere. :)

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noe særlig med og/å feil hos deg, men stadig feil og overdreven bruk av komma! Når skal man bruke komma og punktum, er det når man trenger å puste underveis i setningen? Tenk litt på dette, og husk også at det ikke skal være mellomrom før komma, kun etter.

Anonymkode: a54da...b08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke funnet noe særlig med og/å feil hos deg, men stadig feil og overdreven bruk av komma! Når skal man bruke komma og punktum, er det når man trenger å puste underveis i setningen? Tenk litt på dette, og husk også at det ikke skal være mellomrom før komma, kun etter.

Anonymkode: a54da...b08

Det skal heller ikke være "og" som første ordet etter komma

Anonymkode: 00f5b...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal heller ikke være "og" som første ordet etter komma

Anonymkode: 00f5b...876

Hvis det er en bisetning skal det være komma, og da kommer resten av setningen etterpå. 

Anonymkode: 63425...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt, personangrep, spekulasjoner, avsporinger og svar til disse.

Alice i Eventyrland, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg den ryddingen var flott. Takk.

Og lage en tråd, for og bekrefte at jeg ikke er perfekt. Kommer jeg ikke til og gjøre mer.   Har ikke opplevd maken, noen gang  i mitt voksne liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...