Gå til innhold

MINE skrivefeil med Å /OG.


Gjest CKT

Anbefalte innlegg

Jeg vet og at det kommer inn skrivefeiler innimellom. Spesielt når jeg skriver med mobilen. Når jeg trykker send, så kom det plutselig med mer, en jeg skrev. Det er nå bagateller, spør noen meg.

Og /å har jeg slitt med siden jeg begynte på skolen. Dere klarer og lese hva jeg mener, uten og påpeke dette hele tiden.

Hva om jeg har dysleksi?  Jeg har ikke fått den diagnosen, pga mine å/og skrivefeiler.

 

IRL. ser jeg ingen som henger seg oppi dette. det er kun et par stykker på nett, som må påpeke andres feil hele tiden.  

Gjør du aldri noen feiler du? Om du sier nei, så tror jeg deg ikke. For INGEN er perfekte.

Så da får du hamre løs på meg som du vil. Bare du klarer og oppføre deg ordentlig.

 

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør feil jeg også, men ikke og/å, orddelingsfeil eller mellomrom før punktum. Det er viktig å skrive rett. Det er folk som reagerer på det, men som regel sier man ikke noe rett i fjeset til folk. De mumler det bak ryggen. Sjekker bestandig det jeg skriver minst fem ganger før jeg sender det.

Det kan koste deg jobben du søker på også.

Anonymkode: 6df55...b05

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ganske mange mennesker her i verden som går rundt å leter etter feil på andre, og når de finner noe så må de bare fortelle deg det.

Prøv å hev deg over det, selv om det ikke er enkelt! Den som henger seg opp i hver minste lille feil andre gjør har et større problem enn den som sliter litt med noen feil i rettskrivningen. 

Anonymkode: 9d311...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør feil jeg også, men ikke og/å, orddelingsfeil eller mellomrom før punktum. Det er viktig å skrive rett. Det er folk som reagerer på det, men som regel sier man ikke noe rett i fjeset til folk. De mumler det bak ryggen. Sjekker bestandig det jeg skriver minst fem ganger før jeg sender det.

Det kan koste deg jobben du søker på også.

Anonymkode: 6df55...b05

Ja, nå er ikke jeg 20 år lengre. Og jeg har hatt gode jobber i mitt liv, selv med mine å/og skrivefeiler. Ingen av mine arbeidsgivere har sagt noe som helst på det. For min skriving har ingen betydning, når jeg jobber med mennesker, som jeg har gjort hele mitt liv.  Og jeg har hatt kollega med mye større skriveproblem , en de jeg har. Og ja da, jeg leser mange ganger. Og om man har et oppe-rom fra eller til ang et komma, det har aldri noen sagt noe om før. Så det er helt klart at du fin-kjemme alt jeg gjør, så du har noe og kritisere.  Og flott du innrømmer du ikke er perfekt selv også. For da bør du slutte og påpeke andres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du er dum basert på at du ikke bruker og/å rett. Bare husk på at som en hovedregel kommer å foran et verb. Å syke, å lese osv. Med mindre du har det i samme setning. Jeg liker å sykle og lese.

Jeg er heller ikke perfekt og når man skriver på mobilen blir det noen feil her og der. Men som den over sier, de ser på slik når de skal ansette noen. Men dette burde ikke være så vanskelig å få til med litt øving.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, CaramelDevil skrev:

Jeg tror ikke du er dum basert på at du ikke bruker og/å rett. Bare husk på at som en hovedregel kommer å foran et verb. Å syke, å lese osv. Med mindre du har det i samme setning. Jeg liker å sykle og lese.

Jeg er heller ikke perfekt og når man skriver på mobilen blir det noen feil her og der. Men som den over sier, de ser på slik når de skal ansette noen. Men dette burde ikke være så vanskelig å få til med litt øving.

Å SYKLE:skratte:skjønner'u eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ganske mange mennesker her i verden som går rundt å leter etter feil på andre, og når de finner noe så må de bare fortelle deg det.

Prøv å hev deg over det, selv om det ikke er enkelt! Den som henger seg opp i hver minste lille feil andre gjør har et større problem enn den som sliter litt med noen feil i rettskrivningen. 

Anonymkode: 9d311...e99

Har ikke noe problem med og innrømme mine små skjønnhets feiler, i skrivingen. som Å /OG. For meg er det bagateller. Det er så mange som har mye større feil en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ganske mange mennesker her i verden som går rundt å leter etter feil på andre, og når de finner noe så må de bare fortelle deg det.

Prøv å hev deg over det, selv om det ikke er enkelt! Den som henger seg opp i hver minste lille feil andre gjør har et større problem enn den som sliter litt med noen feil i rettskrivningen. 

Anonymkode: 9d311...e99

DENNE kommentaren, burde vært rammet inn, på mange sin panne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som skriver feil her inne påstår at de har dysleksi, men det skal mer til å få den diagnosen enn noen tastefeil og engelske ord istedet for norske

Anonymkode: 00f5b...876

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som skriver feil her inne påstår at de har dysleksi, men det skal mer til å få den diagnosen enn noen tastefeil og engelske ord istedet for norske

Anonymkode: 00f5b...876

For alt vi vet, kan de ha den diagnosen. 

Man skal vel ikke dømme et menneske ut fra skrivefeil. Det er faktisk professorer og høytstående mennesker, som og har skrivefeil. :opplyser:

Tror vi skal passe på oss selv, og hvordan vi selv skriver, før vi går løs på andre.  Kan jo starte en trend, med og innrømme at vi ikke er perfekte, nå. For det perfekte finnes ikke.:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter mer med tonefallet i innleggene dine enn skrivefeilene dine. Forøvrig gir alt for mange faen i å skrive ordentlig. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kelsier skrev:

Jeg sliter mer med tonefallet i innleggene dine enn skrivefeilene dine. Forøvrig gir alt for mange faen i å skrive ordentlig. 

Ja det kan hende du sliter med.Det får du finne en løsning på, da. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CKT skrev:

Jeg vet og at det kommer inn skrivefeiler innimellom. Spesielt når jeg skriver med mobilen. Når jeg trykker send, så kom det plutselig med mer, en jeg skrev. Det er nå bagateller, spør noen meg.

Og /å har jeg slitt med siden jeg begynte på skolen. Dere klarer og lese hva jeg mener, uten og påpeke dette hele tiden.

Hva om jeg har dysleksi?  Jeg har ikke fått den diagnosen, pga mine å/og skrivefeiler.

 

IRL. ser jeg ingen som henger seg oppi dette. det er kun et par stykker på nett, som må påpeke andres feil hele tiden.  

Gjør du aldri noen feiler du? Om du sier nei, så tror jeg deg ikke. For INGEN er perfekte.

Så da får du hamre løs på meg som du vil. Bare du klarer og oppføre deg ordentlig.

 

Det er lettere når man snakker. Da sier man "å" hele tiden, og en hører ikke forskjell på og - og - å :)

Med mindre man har en dialekt der man sier tydelig og.

 

Det du bør gjøre er å lære deg reglene og forstå reglene for og - og - å... for i mange tilfeller viser det seg at grunnen til at man fortsetter å rote med dette i voksen alder, er at lærerne ikke har fanget opp dette. Mang en dårlig lærer er skyld i "dysleksi" - som egentlig har vist seg å være dårlig opplæring.... Mange har dysleksi - ja, men i mange tilfeller kunne mange ha blitt bedre på skrivingen, om de hadde fått bedre opplæring.

 

SÅ, hva er forskjellen på og- og - å.

Jo, nå skal du høre.

OG - er et bindeord, der man binder sammen to ord, når man ramser opp noe.
Ramser man opp flere enn to ting, må man bruke komma og kun bruke og når man skal ramse opp den siste tingen.

F.eks.
Kari hadde plukket gulrøtter, poteter, neper og reddiker.

Det blir for travelt om vi skal skrive: 
Kari hadde plukket gulrøtter og poteter og neper og reddiker.

OG - vi trenger å trekke pusten før vi ramser opp den siste tingen, derfor avslutter vi oppramsingen med et "og".

 

Å brukes foran et verb. Et verb er en ting man kan gjøre. Det er ikke noen ting. 
F.eks. Å danse, å sykle, å kjøre, å springe.

Når vi skal ramse opp to verb, kan vi skille dem med og.

F.eks.
Jeg elsker å flire og le!
Vi kan ikke si jeg elsker å flire å le. 
Da høres det rett og slett rart ut.

Så og - er oppramsing.

Å er foran verb, men ved oppramsing av flere verb, brukes og i mellom det siste verbet.

Vi kan si: Jeg elsker å synge, danse, flire og å springe fort.

 

 

Anonymkode: a54da...b08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt langt inn i beinmargen av feil som kommer av man bare er lat. 

Søsster, bryllupp etc. Og/å feil er i samme gate. Pleier sjeldent å si noe, men det hender jeg korrigerer.. :P 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre ganske mange mennesker her i verden som går rundt å leter etter feil på andre, og når de finner noe så må de bare fortelle deg det.

Prøv å hev deg over det, selv om det ikke er enkelt! Den som henger seg opp i hver minste lille feil andre gjør har et større problem enn den som sliter litt med noen feil i rettskrivningen. 

Anonymkode: 9d311...e99

Ja, hvert fall her på KG :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og/å-feil har jo ikke noe med dysleksi å gjøre, men heller en forståelse av språk og logikk, akkurat som man vet når man skal bruke "meg" istedenfor "jeg".

Anonymkode: 662ca...e8b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig skal man være, sant? Jeg tror veldig mange som har skrivefeil ala og/å, hvem, hvilke osv rett og slett er late og ikke orker, de tenker ikke språk de bare skriver slik de snakker. Det er utrolig slitsomt, man er raskt egentlig om noen har dysleksi når de skriver og mange som sliter med dette angripes pga de som rett og slett ikke gidder. Som et eksempel; Det å huske om desverre, dessverre eller desvere skrives slik eller sånn handler ikke om lese og skrivevansker men om å gidde. Dette med lærdom, å lære "å gå" eller "reiste seg og gikk" for eksempel er ikke dysleksi men latskap.

Endret av Carrot
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som skriver ............ i tide og utide da :) Jeg har observert en del slike på facebook.

De skriver på veggen til noen jeg kjenner. Hei................ hvordan går det med deg? .........jeg tenkte sende en......hilsen,..... men så glemte jeg..........det! 

Av nysgjerrighet går jeg inn i profilen til vedkommende, og hva får jeg se? Jo, ........... ............. ................

 

hahaha :)
Jaja, det er kult med ... -men man bør ikke misbruke det heller da :) Det ser nesten ut som om vedkommende stammer.

Anonymkode: a54da...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...