Gå til innhold

Kommer meg ikke ned i vekt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann bestemte oss for noen måneder siden at det var på tide å ta noen grep i forhold til kosthold og helse.

Vi kuttet kraftig ned på brus, godterier og annen usunn mat. Vi begynte også å gå mer turer.

Mannen min har tatt av deg nesten 5 kg siden vi startet 😀 Mens min vekt står stille 😯

Etter å ha kuttet ut mesteparten av det usunne er jeg blitt voldsomt sulten. På kveldene spesielt. Klarer å holde meg unna det som er usunt, men ender opp med å småspise hele kvelden. 

Her trenger jeg virkelig gode råd.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tell kalorier, slik at du kan beregne hvor mye og hva du kan spise

Anonymkode: 3736a...401

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann bestemte oss for noen måneder siden at det var på tide å ta noen grep i forhold til kosthold og helse.

Vi kuttet kraftig ned på brus, godterier og annen usunn mat. Vi begynte også å gå mer turer.

Mannen min har tatt av deg nesten 5 kg siden vi startet 😀 Mens min vekt står stille 😯

Etter å ha kuttet ut mesteparten av det usunne er jeg blitt voldsomt sulten. På kveldene spesielt. Klarer å holde meg unna det som er usunt, men ender opp med å småspise hele kvelden. 

Her trenger jeg virkelig gode råd.

Anonymkode: 351ee...f44

Hva spiser du i løpet av dagen, og hva spiser du på kveldene?

Får du i deg det du trenger av proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler m.m.?

Kan du ha noe grønnsaker å småspise av på kveldene?

Anonymkode: 3736a...401

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begynne å trene?

Økt muskelmasse gir økt forbrenning.

Kondisjonstrening øker også forbrenningen.

 

Anonymkode: 3736a...401

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tell kalorier, slik at du kan beregne hvor mye og hva du kan spise

Anonymkode: 3736a...401

Det er vel egentlig det jeg burde gjøre, men synes det er så tidkrevende og jeg gir så fort opp. Men skal prøve på nytt igjen.

Anonymkode: 351ee...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du i løpet av dagen, og hva spiser du på kveldene?

Får du i deg det du trenger av proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler m.m.?

Kan du ha noe grønnsaker å småspise av på kveldene?

Anonymkode: 3736a...401

Jeg spiser vel ganske vanlig mat som brødskiver, knekkebrød, havregrøt. Ikke så flink å finne på sunne middager. Burde vel spise sunnere iløpet av dagen slik at jeg har mer å gå på i løpet av kvelden. 

Prøver å spise gulrot på kvelden, men begynner å bli lei. 

Spiser ofte knekkebrød 2 timer etter middag, men kl. 22 er jeg kjempesulten igjen.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du begynne å trene?

Økt muskelmasse gir økt forbrenning.

Kondisjonstrening øker også forbrenningen.

 

Anonymkode: 3736a...401

Vi var helt inaktive før og føler at vi har vært flinke som har begynt å gå en god del mer turer. Har lyst å begynne å svømme, men må bare finne motivasjonen.

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som legger om kostholdet sitt med den hensikt å ta av kilo, dem luker da bort usunne matvaner og erstatter disse med sunne matvaner. Skjønner at det er det du også har gjort, og det er en positiv og bra forandring.

Mange har dog manglende kunnskaper om matvarene de spiser og matvanene sine, noe som medfører at mange spiser like mye som tidligere og ved å ta bort usunne matvaner og erstatte dem med sunnere matvaner så kan noen også ende med å spise mer energi og med det legge på seg.

Når man legger om kostholdet er det derfor viktig å tilegne seg kunnskaper om diverse matvaner, ta havre som eksempel som er vår sunneste kornsort, havre er voldsomt kaloririkt. Sammenligner man havre med rent sukker som er 100% energirikt så får man i seg følgende kalorimengde ved å spise 100 gram av hver enkelt matvare.

100 gram havre: 389 kcal

100 gram rent sukker: 400 kcal

Nå er havre bedre av diverse grunner, bl.a. at noe av denne energien er i form av fiber (ufordøylig da kroppen vår mangler enzymer for å bryte ned dette), havre gir mer metthet og holder deg mettere lengre, havre inneholder næringstoffer sukker ikke innehar etc. Men som du ser er havre voldsomt energitett/energirikt, og som kjent legger man raskt på seg dersom man spiser for mye av energitette matvaner.

Det er ikke bare havre av sunne matvaner som er energitett, det er mange matvarer man må være påpasselig med mengden man spiser. Faktisk er det voldsomt mange sunne matvaner som kan bidra til kaloribalanse (at vekten står stille) eller kalorioverskudd (at man går opp i vekt). Således er ikke det at man spiser sunnere og har skiftet snop til vanlig mat noen garanti for å gå ned i vekt.

På den andre side har man blant sunne matvaner mange alternativer som er energifattige valg, disse hjelper deg ned i vekt - f,eks. frukt og grønnsaker, som dersom du kunne spist uhemmet mye av dem så hadde du stupt ned i vekt fordi du ikke hadde klart å spise nok av det til å holde vekten. Nå er det ingen god ide å bare spise det heller, da går man glipp av mange næringstoffer kroppen trenger (noen av dem essensielle, noe som betyr at man må spise matvarer som inneholder disse næringstoffene, om ikke vil man bli syk eller på sikt dø).

Det du må gjøre er å fortsette å spise sunne matvaner, er bra at du har skjært ned på det som uansett er usunt. Men du må finne ut av hva av det sunne du spiser som du må spise mindre av for å oppnå energi-underskudd, samt hva du kan spise mer av og oppnå det samme - først da vil du ta av. Altså handler det bare om å ommøblere litt på hva du spiser.

Nå kjenner jeg ikke ditt kosthold, så er ikke lett å vite hvordan du skal angripe det, det er jo så individuelt at rådene vil sprike fra person til person. Generelt kan jeg dog si at du kan spise mer frukt og grønt (gjelder ikke dersom du alt spiser mye av det), ting som pasta, brød, ris m.m. er veldig kaloririkt og dersom du spiser mye av det kan det erstattes med mindre kaloririke matvaner, hva det kan være er også vanskelig å si da det jo er avhenger av hva du spiser til f.eks. middag og hva du liker etc.

Er mange råd å gi, men å be en som drikker lite brus et råd om å drikke mindre brus er jo et godt råd til noen men et dårlig råd for han som alt drikker lite brus... Og slik er det med alle råd, jeg vet ikke hva du alt gjør bra og hva som burde korrigeres for deg... :) Ser ut som om de endringene dere har foretatt har passet hans tidligere livsstil bedre enn din med tanke på vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vel ganske vanlig mat som brødskiver, knekkebrød, havregrøt. Ikke så flink å finne på sunne middager. Burde vel spise sunnere iløpet av dagen slik at jeg har mer å gå på i løpet av kvelden. 

Prøver å spise gulrot på kvelden, men begynner å bli lei. 

Spiser ofte knekkebrød 2 timer etter middag, men kl. 22 er jeg kjempesulten igjen.

Anonymkode: 351ee...f44

Å strebe etter å spise sunt, gjør det ironisk nok vanskeligere å spise sunt. Slutt å prøve å finne på sunne middager, det betyr ingenting. Spis vanlig mat, men ikke spis for mye, hvis du vil ned i vekt. Variasjon er sentralt i et sunt kosthold, og at du begynner å bli lei, tyder på at du trenger mer variasjon. Om du er sulten på kvelden, så spis på kvelden. Men hvis du har spist godt, og nok, tidligere på dagen, er det mindre sjanse for å bli sulten om kvelden. 

Det går mye i karbotung mat, høres det ut som. Kan du tenke deg å prøve å legge inn mer fett og mer grønnsaker, gjerne samtidig, og variere grønnsakene mer? 

Å telle kalorier er idiotsikkert hvis du gjør det riktig. Men du må gjøre det riktig for at det skal funke, og hvis du synes det er tidkrevende, er du neppe motivert for å gjøre det riktig.

Uansett hva du gjør, for å gå ned i vekt må du få i deg færre kalorier enn du bruker. Hvor og hvordan du må kutte/justere, kommer an på hvor du gjør feil. Husk at det du gjør feil ikke nødvendigvis er veldig åpenbart, men det baller på seg. Justeringene trenger derfor ikke være dramatiske, for de baller også på seg, over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var helt inaktive før og føler at vi har vært flinke som har begynt å gå en god del mer turer. Har lyst å begynne å svømme, men må bare finne motivasjonen.

Anonymkode: 351ee...f44

Du finner aldri motivasjonen ved å sitte i sofaen og prøve å finne den. Når man ikke ønsker å trene slutter man bare å tenke og så reiser man på trening uten noe mer om og men. Nå er jeg i god fysisk form selv, men føler av og til at det frister mer å ikke trene. Løsningen er å bare ta med treningsbaggen sånn at jeg må reise innom trening på vei hjem etter forelesning eller jobb, og så tenker jeg da at jeg heller får bare ta en kort økt om jeg er sliten eller ikke er helt motivert, men med en gang jeg kommer på trening og begynner så klarer jeg ikke slutte før jeg er utslitt. Så bare reis på svømming du. 

Anonymkode: e737b...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vel ganske vanlig mat som brødskiver, knekkebrød, havregrøt. Ikke så flink å finne på sunne middager. Burde vel spise sunnere iløpet av dagen slik at jeg har mer å gå på i løpet av kvelden. 

Prøver å spise gulrot på kvelden, men begynner å bli lei. 

Spiser ofte knekkebrød 2 timer etter middag, men kl. 22 er jeg kjempesulten igjen.

Anonymkode: 351ee...f44

Alle kan slanke seg x-antall kilo over en tidsperiode, skal man derimot ha suksess over tid og ikke oppleve jojo-effekt da må man nødvendigvis legge om kostholdet for resten av livet, ergo må man finne vaner man kan leve med over tid.

Å spise gulrot på kvelden er ikke din greie ser jeg, det trenger du ei heller å gjøre for å ha suksess, du vil aldri ha suksess med noe du ikke liker og går lei så slutt med det først som sist...

Hva du kan gjøre er muligens å skifte ut noen av brødmat-måltidene dine eller havregrøt måltidene med f.eks. Youghurt-baserte alternativer (usøtet youghurt type naturell), skyr-produkter eller f.ex. Cottage Cheese m.m., gjerne i kombinasjon med frukt og litt musli og(eller bær etc. Variasjon i kostholdet er viktig, dessuten er alle kornbaserte matvarer svært energirike og du vil slik redusere energi-inntaket.

Om det er noe for deg vet jeg heller ikke, i så fall finnes veldig mange andre alternativer. For deg gjelder det å finne noe du kan trives med i lengden, om ikke oppnår du jo aldri suksess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, made4u skrev:

Det er mange som legger om kostholdet sitt med den hensikt å ta av kilo, dem luker da bort usunne matvaner og erstatter disse med sunne matvaner. Skjønner at det er det du også har gjort, og det er en positiv og bra forandring.

Mange har dog manglende kunnskaper om matvarene de spiser og matvanene sine, noe som medfører at mange spiser like mye som tidligere og ved å ta bort usunne matvaner og erstatte dem med sunnere matvaner så kan noen også ende med å spise mer energi og med det legge på seg.

Når man legger om kostholdet er det derfor viktig å tilegne seg kunnskaper om diverse matvaner, ta havre som eksempel som er vår sunneste kornsort, havre er voldsomt kaloririkt. Sammenligner man havre med rent sukker som er 100% energirikt så får man i seg følgende kalorimengde ved å spise 100 gram av hver enkelt matvare.

100 gram havre: 389 kcal

100 gram rent sukker: 400 kcal

Nå er havre bedre av diverse grunner, bl.a. at noe av denne energien er i form av fiber (ufordøylig da kroppen vår mangler enzymer for å bryte ned dette), havre gir mer metthet og holder deg mettere lengre, havre inneholder næringstoffer sukker ikke innehar etc. Men som du ser er havre voldsomt energitett/energirikt, og som kjent legger man raskt på seg dersom man spiser for mye av energitette matvaner.

Det er ikke bare havre av sunne matvaner som er energitett, det er mange matvarer man må være påpasselig med mengden man spiser. Faktisk er det voldsomt mange sunne matvaner som kan bidra til kaloribalanse (at vekten står stille) eller kalorioverskudd (at man går opp i vekt). Således er ikke det at man spiser sunnere og har skiftet snop til vanlig mat noen garanti for å gå ned i vekt.

På den andre side har man blant sunne matvaner mange alternativer som er energifattige valg, disse hjelper deg ned i vekt - f,eks. frukt og grønnsaker, som dersom du kunne spist uhemmet mye av dem så hadde du stupt ned i vekt fordi du ikke hadde klart å spise nok av det til å holde vekten. Nå er det ingen god ide å bare spise det heller, da går man glipp av mange næringstoffer kroppen trenger (noen av dem essensielle, noe som betyr at man må spise matvarer som inneholder disse næringstoffene, om ikke vil man bli syk eller på sikt dø).

Det du må gjøre er å fortsette å spise sunne matvaner, er bra at du har skjært ned på det som uansett er usunt. Men du må finne ut av hva av det sunne du spiser som du må spise mindre av for å oppnå energi-underskudd, samt hva du kan spise mer av og oppnå det samme - først da vil du ta av. Altså handler det bare om å ommøblere litt på hva du spiser.

Nå kjenner jeg ikke ditt kosthold, så er ikke lett å vite hvordan du skal angripe det, det er jo så individuelt at rådene vil sprike fra person til person. Generelt kan jeg dog si at du kan spise mer frukt og grønt (gjelder ikke dersom du alt spiser mye av det), ting som pasta, brød, ris m.m. er veldig kaloririkt og dersom du spiser mye av det kan det erstattes med mindre kaloririke matvaner, hva det kan være er også vanskelig å si da det jo er avhenger av hva du spiser til f.eks. middag og hva du liker etc.

Er mange råd å gi, men å be en som drikker lite brus et råd om å drikke mindre brus er jo et godt råd til noen men et dårlig råd for han som alt drikker lite brus... Og slik er det med alle råd, jeg vet ikke hva du alt gjør bra og hva som burde korrigeres for deg... :) Ser ut som om de endringene dere har foretatt har passet hans tidligere livsstil bedre enn din med tanke på vektnedgang.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så langt og informativt svar ☺ Jeg skriver fra mobil så det blir kun korte svar, men jeg leser alt og tar det til meg. 

Jeg vil gjerne spise mer frukt og grønnsaker som snack, spesielt på kveldene. Tar gjerne imot tips om hva som er bra ☺

Hvilken mat metter godt og har lite kalorier? 

Hadde store tanker (altfor store tanker) om hvor lett det skulle være å gå ned ca. 5 kg, men det er ikke så lett. Kuttet ut endel usunn mat og håpet på veknedgang. Hadde ikke noe hast med å gå ned, men hadde etter mange måneder håpet på bittelitt nedgang.

Anonymkode: 351ee...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Batmom skrev:

Folkeopplysningen tok opp dette for et par uker siden. Ligger på nett-TV. 

 

På NRK?

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pringle skrev:

Å strebe etter å spise sunt, gjør det ironisk nok vanskeligere å spise sunt. Slutt å prøve å finne på sunne middager, det betyr ingenting. Spis vanlig mat, men ikke spis for mye, hvis du vil ned i vekt. Variasjon er sentralt i et sunt kosthold, og at du begynner å bli lei, tyder på at du trenger mer variasjon. Om du er sulten på kvelden, så spis på kvelden. Men hvis du har spist godt, og nok, tidligere på dagen, er det mindre sjanse for å bli sulten om kvelden. 

Det går mye i karbotung mat, høres det ut som. Kan du tenke deg å prøve å legge inn mer fett og mer grønnsaker, gjerne samtidig, og variere grønnsakene mer? 

Å telle kalorier er idiotsikkert hvis du gjør det riktig. Men du må gjøre det riktig for at det skal funke, og hvis du synes det er tidkrevende, er du neppe motivert for å gjøre det riktig.

Uansett hva du gjør, for å gå ned i vekt må du få i deg færre kalorier enn du bruker. Hvor og hvordan du må kutte/justere, kommer an på hvor du gjør feil. Husk at det du gjør feil ikke nødvendigvis er veldig åpenbart, men det baller på seg. Justeringene trenger derfor ikke være dramatiske, for de baller også på seg, over tid.

Skal absolutt prøve å telle kalorier. Men må jeg veie maten eller holde det med ca. vekt? Hvor fort gjort er det å beregne feil? Og hvordan blir det med middager med mange ingredienser? 

Anonymkode: 351ee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så langt og informativt svar ☺ Jeg skriver fra mobil så det blir kun korte svar, men jeg leser alt og tar det til meg. 

Jeg vil gjerne spise mer frukt og grønnsaker som snack, spesielt på kveldene. Tar gjerne imot tips om hva som er bra ☺

Hvilken mat metter godt og har lite kalorier? 

Hadde store tanker (altfor store tanker) om hvor lett det skulle være å gå ned ca. 5 kg, men det er ikke så lett. Kuttet ut endel usunn mat og håpet på veknedgang. Hadde ikke noe hast med å gå ned, men hadde etter mange måneder håpet på bittelitt nedgang.

Anonymkode: 351ee...f44

Kanskje spiser du sjokolade tidvis? Mange gjør det av og til (eller ofte), her er rådet for forbedring. Bytt ut sjokoladen med sjokolademousse i stedet for, begrunnelsen for dette er følgende.

100 gram sjokolademousse gir deg 299 kcal (noen sorter også mindre)

100 gram melkesjokolade gir deg 550 kcal

Sjokolademousse er veldig lett og luftig, et beger eller glass med dette veier således veldig lite, så lite som femti gram sjokolademousse utgjør en god del sjokolademousse men inneholder under 150 kcal.

Melkesjokolade derimot, en 100 grams melkesjokolade er ikke så stor, mange konsumerer lett den og da har de fått i seg 550 kcal, som er 400 kcal mer enn dersom de hadde valgt sjokolademousse i stedet for.

Ergo handler det om å velge rett produkt for å dekke sjokolade-behovet dersom man vil spise sjokolade...

---

Sukkerbehovet kan dekkes med fløtekarameller eller eggedosis. Hvis noen har sett sukker smelte så vet dem at voldsomt mye sukker smelter ned til ikke så mye karamell, sukkeret man finner i bare 2-3 smørbukk karameller kan man derimot lage flere glass eggedosis av - og da tilfører man ei heller fettet fra fløten i karamellene som også tilfører kroppen kcal. Sagt på en annen måte, man overspiser glatt 2-3 små karameller, mange trykker i seg mye mer enn det. Om de hadde laget eggedosis i stedet for men tilsvarende mengde sukker som i bare 2-3 fløtekarameller, så hadde man fått i seg mye mindre sukker da det ville gi nok eggedosis til å dekke de fleste sitt sukkerbehov... Forskjellen er total, to glass eggedosis dekker sukkerbehovet for de fleste og ikke alle klarer å spise så mye en gang, eggedosis veier jo nesten ingenting og er mest luft og liten masse, således får man i seg vesentlig mindre energi ved å velge det fremfor mer energitette matvaner som f.eks. karameller og annet.

---

Tidvis får man lyst på chips, noe salt eller krydret, i alle fall gjør jeg det...

Jeg kan da spise chips, som er voldsomt energirikt da potetskivene har kokt i og tatt til seg fettet de ble frittert i. Eller jeg kan krydre to kyllinglår godt og slenge dem i stekeovnen. Forskjellen er enorm, chips inneholder voldsomt mye energi, kyllingkjøtt kan man spise kilovis av for å skulle dekke kroppens daglige behov...

---

Som du skjønner, det er ikke det samme hva man velger....

 

---

En annen ting er hvordan du forsyner deg til middag, hvordan folk forsyner seg er voldsomt variabelt.

En lemper på 5 kjøttkaker og 5 poteter, en annen lemper på 3 poteter og tre kjøttkaker, noen serverer kjøttkaker med grønnsaker og andre med ertestuing, er dem som bruker surkål m.m. til også...

Du bør prøve å tenke 50/50, det vil si...

Om halvparten av tallerkenen er fylt opp av lavkalorimat, altså grønnsaker (metter jo de også) er det bedre enn om du unngår disse totalt. 

Ta han som valgte 5 kjøttkaker og fem poteter som eksempel, det gir mye mer energi enn om du skulle valgt 2 kjøttkaker og 2 poteter og resten grønnsaker - la gjerne halve tallerkenen være grønnsaker, altså 50% av den, og de restrerende halve parten lar du være poteter, ris, pasta og kjøtt/fisk - det gjør middagen mye mer kalorifattig.

----

Ved rette valg kan man under en vektreduksjon spise mer mat enn noen gang (i mengde mat), dog forutsetter jo det selvfølgelig at man har tatt riktige valg og byttet ut energitett mat med mer energifattige alternativer og således skapt ett kaloriunderskudd. Er ikke mengden mat som er gjeldende, men hvor mye energi denne maten tilfører kroppen...

For deg gjelder det bare å omøblere litt på de vanene du alt har, altså gjøre hele din hverdag sunnere... og her var bare noen eksempler på hvordan....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne spise mer frukt og grønnsaker som snack, spesielt på kveldene. Tar gjerne imot tips om hva som er bra ☺

Hvilken mat metter godt og har lite kalorier? 

Anonymkode: 351ee...f44

Vil bare svare på dette før jeg tar spørsmålet ditt til meg :)

Du skal ikke behøve å "snacke", det er en uvane som har kommet fra matvareindustrien og slankeindustrien i fellesskap, og som særlig amerikanerne har trykket til sitt bryst. Barn, gamle og syke kan trenge mellommåltider, men friske voksne skal kunne klare noen timer mellom måltidene uten å lide. Fordel heller måltidene dine sånn at de passer med når du er mest sulten. Du vil også venne deg til å spise etter det mønsteret du velger. 

Matvareindustrien og slankeindustrien har altså lært oss at det er galt og farlig å være litt småsulten, og at man må være plagsomt sulten for å gå ned i vekt, og derfor trenger spesielle matvarer eller grep for å unngå dette. Ikke noe av dette stemmer. For å gå ned i vekt mest effektivt, i en takt hvor det man mister hovedsakelig er fett, skal man bare ha et moderat kaloriunderskudd, og dette skal man ikke kunne kjenne på kroppen engang, fordi den energien man ikke tar inn fra mat, tar man fra lagret fett. Det samme skjer mellom måltidene og spesielt når man sover, bare kontinuerlig når man slanker seg. Derfor skal du ikke se etter mettende mat og kalorifattig mat. Helt vanlig mat i passelige mengder er tilstrekkelig, og ved å vri kostholdet mot spesielle matvarer, oppnår du bare mindre balanse og mindre variasjon. Det fungerer ikke bra særlig lenge, for det viktigste i et godt kosthold er balanse og variasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal absolutt prøve å telle kalorier. Men må jeg veie maten eller holde det med ca. vekt? Hvor fort gjort er det å beregne feil? Og hvordan blir det med middager med mange ingredienser? 

Anonymkode: 351ee...f44

Ikke "prøv". Enten gjør du det, eller så lar du det være. Hvis du teller kalorier, så veier du alt, fordi kalorier beregnes ut fra vekt. Det er strengt tatt ikke du som teller engang, du bare registrerer - programmet holder regning for deg. Din primære oppgave er å spise den mengden mat du skal. Bruk helst et kaloritellingsprogram som bare fokuserer på kalorier/næring, feks Myfitnesspal. (Grete Roede passer for dem som har vokst opp med kosthold ala cornflakes til middag og saft "for vitaminenes skyld", en ekstremløsning for helt ekstreme tilfeller. For vanlige mennesker med et normalt kosthold som bare har sklidd litt ut, vil GR være en forverring, ikke en forbedring.) Du beregner altså ikke. Når du lager middag, veier du en og en ingrediens og bruker oppskriftsmodulen. Du må sjekke at hver matvare er riktig, det er mye rart (en del lagt inn på moro, antar jeg, og en del av uvitenhet, noe av latskap, og noe som bare ikke er den samme matvaren men bare noe med samme navn). 

Endret av Pringle
Tydeliggjort hva jeg mener om Grete Roede :-P
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

Vil bare svare på dette før jeg tar spørsmålet ditt til meg :)

Du skal ikke behøve å "snacke", det er en uvane som har kommet fra matvareindustrien og slankeindustrien i fellesskap, og som særlig amerikanerne har trykket til sitt bryst. Barn, gamle og syke kan trenge mellommåltider, men friske voksne skal kunne klare noen timer mellom måltidene uten å lide. Fordel heller måltidene dine sånn at de passer med når du er mest sulten. Du vil også venne deg til å spise etter det mønsteret du velger. 

Matvareindustrien og slankeindustrien har altså lært oss at det er galt og farlig å være litt småsulten, og at man må være plagsomt sulten for å gå ned i vekt, og derfor trenger spesielle matvarer eller grep for å unngå dette. Ikke noe av dette stemmer. For å gå ned i vekt mest effektivt, i en takt hvor det man mister hovedsakelig er fett, skal man bare ha et moderat kaloriunderskudd, og dette skal man ikke kunne kjenne på kroppen engang, fordi den energien man ikke tar inn fra mat, tar man fra lagret fett. Det samme skjer mellom måltidene og spesielt når man sover, bare kontinuerlig når man slanker seg. Derfor skal du ikke se etter mettende mat og kalorifattig mat. Helt vanlig mat i passelige mengder er tilstrekkelig, og ved å vri kostholdet mot spesielle matvarer, oppnår du bare mindre balanse og mindre variasjon. Det fungerer ikke bra særlig lenge, for det viktigste i et godt kosthold er balanse og variasjon. 

Jeg er enig med deg i at matvarebransjen og slankeindustrien ikke akkurat legger opp til at det er enkelt å gå ned i vekt, snarere heller er begge bransjer tjent med at vi blir og er feite - slankebransjen bidrar til dette ved å villede forbrukere og ved å gjøre kunnskapen vanskelig å manøvrere i (mange og forskjellige, tidvis motstridende råd hvor slettes ikke alt er faglig begrunnet), matvareindustrien lager usunne matvarer der de kunne laget sunnere, og har lagt opp til et king-size samfunn hvor de vil selge størst mulig volume til minst mulig pris... Ser man på godteposene (tidligere de små med spiss snute nede, traktform) som man fikk stappet relativt lite i før dem ble full, sammenlignet med dagens poser med flat bunn for at vi skal handle mer - brusflaskene var også 0,33 og 0,35 liter tidligere, sjokoladene mindre og chipspakkene er også blitt vesentlig større nå. Er verdt å kjempe mot begge de bransjene for å få et samfunn der vi har en bedre vekt, noe som også er tema for WHO nå.

---

Dog er jeg uenig med deg i alt annet, for det beste er jo fysiologisk om vi skulle fått maten intravenøst etter behov - noe som jo ikke er praktisk mulig, vi må jo spise maten... Hyppige og små måltider er da alltid det beste, jo mer og oftere man fordeler det dess bedre for kroppen.

Jeg vet vi er skapt for faste også, dog er det jo ikke ideelt for kroppen da jevn tilgang alltid er det beste. Bl.a. for å ha mest mulig stabilt blodsukker, hvor høyt eller lavt dette er varierer jo mye - det er ikke bare hvor komplekse karbohydratkjedene er som avgjør hvor raskt blodsukkeret stiger, mengde gjør også det, store måltider er derfor verre enn små men hyppige måltider.

Sett at man hadde ett apparat som sprøytet inn næringstoffer direkte og etter behov, akkurat hvor mye kroppen hadde behov for til enhver tid - lå man og sov og med det trengte lite, så økte det når vi står opp og økte tilsvarende umiddelbart når vi virkelig jobbet hardt... Noe slik ville jo vært perfekt for helsen vår, i alle fall teoretisk selv om det praktisk ikke er mulig - det nærmeste vi kan komme i praksis er ved å fordele maten mest mulig ut over dagen i små enheter.

Selv gir jeg fletta, spiser frokost, middag og kvelds (tilsvarende lunsj hopper jeg over) - det går jo nærmest for det samme vektmessig og selv ser jeg ingen grunn for å måtte spise mest mulig riktig... Men rett skal være rett, og faglig sett er det å spise minst og oftest mulig fremfor mer og sjelden når den samme maten skal fordeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal absolutt prøve å telle kalorier. Men må jeg veie maten eller holde det med ca. vekt? Hvor fort gjort er det å beregne feil? Og hvordan blir det med middager med mange ingredienser? 

Anonymkode: 351ee...f44

La meg ta ett eksempel som at jeg hadde besøk i tre dager, besøk av noen som var fornøyd med sin egen figur og hverken tenkte på sunnhet eller helse men spiste akkurat hva dem følte for...

Med å bestemme hva jeg serverte dem så kunne jeg påvirket energi-inntaket deres de tre dagene...

----

Den første dagen kunne jeg servert dem mat som fikk dem nær til å være i energibalanse.

Den andre dagen så kunne jeg servert dem mat så dem fikk kraftig kaloriunderskudd som i lengden ville medført at dem gikk ned i vekt.

Den tredje dagen så kunne jeg servert dem mat så dem fikk kraftig kalorioverskudd som i lengden ville medført at dem la på seg.

----

Altså, uten at de tenkte på en eneste kalori eller hva dem spiste what so ever, så kunne jeg påvirket deres liv - om jeg hadde hatt dem der over tid så kunne jeg slik fått dem til å ta av eller legge på seg slik jeg selv ønsket.

Man trenger ikke å telle kalorier for å oppnå kaloriunderskudd og gå ned i vekt... Maten man putter i seg styrer det, altså hvordan måltidene er satt sammen og hva dem er laget av (råvarer)

La meg trekke to ytterlinjer for å illustrere...

Du får bare frukt og grønt, intet annet - selv om jeg presset deg til å spise så mye du bare orket, til ytterpunktet hver eneste dag, så hadde du gått ned i vekt med det dersom du ikke hadde tilgang på annet enn frukt og grønt.

Si alt du fikk tilgang på var chips, karameller, sjokolade, fløtegratinerte poteter til grillpølse og bearnaisesaus etc., bare drittmat - da hadde du nær sagt garantert gått opp i vekt og lagt på deg, i alle fall om sunne og energifattige matvaner var utilgjengelig og du bare fikk servert fetende mat.

Dog var det groteske eksempel, normale kosthold inneholder både slankende matvaner og fetende matvaner, er summen av totalen av disse som er av betydning - altså kan den som handler mat påvirke voldsomt hva gjelder hvor slankende eller fetende ett kosthold er.

Viktigere enn kaloritelling er hva du putter i handlekurven og munnen, jo oftere det er slankende matvaner jo mer ned i vekt vil du gå, og motsatt dersom fetende matvaner - er du som må finne ett kosthold som bringer deg mot ditt mål, og der kan du nå uten å telle kalorier og bare ved å velge rett vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...