Gå til innhold

Skal man virkelig aldri hilse på en hund som står i bånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lært at man aldri skal hilse på en fremmed hund som står i bånd. 

Da jeg skulle inn i bygget jeg bor i for et par dager siden kunne jeg ikke unngå å gå forbi en hund. 

Den ble kjempeglad! Logret og hoppet. Det var tydelig at den ville hilse. Jeg lot den snuse på meg og snakket til den, men klappet den ikke selv om jeg hadde lyst. Hadde jeg ikke hatt det travelt hadde jeg ventet til eieren kom og spurt om jeg kunne hilse ordentlig på den. 

Så hva mener dere? Er det greit å hilse på en hund som tydelig ønsker det selv? 

Anonymkode: e2818...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet kunne jeg fint hilst på en hund som står fastbundet dersom hunden viste initiativ til å ville hilse. Som deg ville jeg gjerne ha latt den snuse på meg og snakket til den, men jeg ville ikke klappet den. Av et par årsaker: 

Hunden kan misforstå bevegelser og tro du er ute etter å skade den. (Kommer jo selvfølgelig veldig an på)

Ikke alle har gode intensjoner. Så å lære en hund at alle fremmede som kommer bort gir kos er ikke nødvendigvis positivt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det hele tiden jeg.  Men barn bør være forsiktige. Nå bør ikke hunder bli plassert slikt i hytt og pine uansett. Jeg er nok rimelig god til å tolke en hunds signaler. Men som sagt, barn må læres opp.  Jeg er i overkant opptatt av barn i så måte, har to store usedvanlig rolige, milde muskelbunter som kommer veldig godt overens med barn, men jeg sier hver gang barn kommer bort at  alle hunder er ikke nødvendigvis slik-:)

Anonymkode: 6dfae...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ok å gå bort til en hund uten eiers

Anonymkode: 3a4a6...aa5

Så visst er kan det være ok. Noen ganger har man ikke noe valg. Står de bundet utenfor butikken man skal på, så må man jo forbi (diskusjonen om hvorvidt det er ok å binde hunden utenfor butikken trenger vi ikke ta). 

Forøvrig har jeg tatt en vilt fremmed hund med meg hjem en gang da den hadde kommet bort fra eieren sin. Skulle jeg ikke gått bort til den heller mener du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal _aldri_ gå bort til en hund man ikke kjenner uten å spørre eier først. SÆRLIG ikke om den er bundet fast et sted.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ok å gå bort til en hund uten eiers

Anonymkode: 3a4a6...aa5

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ok å gå bort til en hund uten eiers

Anonymkode: 3a4a6...aa5

uten tillatelse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ok å gå bort til en hund uten eiers

Anonymkode: 3a4a6...aa5

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ok å gå bort til en hund uten eiers

Anonymkode: 3a4a6...aa5

uten eiers tilatelse, jeg hadde blitt drit sur, og jeg kjenner flere eiere som ikke synes det er ok. Og jeg husker fra barndommen og ungdomstiden at det var flere eiere som reagert på at jeg gikk bort til hundene deres uten å spørre.

Det sier seg selv at i untak sitausjoner er det ok (hunden er blitt borte fra eier ol), men ikke for hilse og kose med hunden.

Anonymkode: 3a4a6...aa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du bare lot hunden lukte på deg og snakket med den, og at du ikke klappet den iallefall. Til nød synes jeg det er ok. :)

Men jeg synes uansett hvor snill og glad hunden virker, bør man kanskje egentlig ikke gå bort til den i det hele tatt. Gå forbi - ja, det må man av og til, men kanskje ikke gå rett imot og still deg ved den. Man vet aldri om hunden er ustabil eller blir redd for en bevegelse, eller biter nærmeste person hvis den hører eller ser en spesifikk ting. Med andre ord: fremmede hunder er uforutsigbare. Så det blir bare ikke verdt det. Om man ikke orker å følge den "regelen" for sin egen del burde man iallefal følge den for hunden og eieren sin del. Tenk deg om hunden biter og blir avlivet, fordi du måtte gå å kose/snakke med den søte hunden der den sto og logret akkurat den dagen?

Nå synes jeg ikke det er helt greit å sette en hund ute alene med fremmede mennesker som kommer og går heller, men det er en annen diskusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

uten tillatelse

 

uten eiers tilatelse, jeg hadde blitt drit sur, og jeg kjenner flere eiere som ikke synes det er ok. Og jeg husker fra barndommen og ungdomstiden at det var flere eiere som reagert på at jeg gikk bort til hundene deres uten å spørre.

Det sier seg selv at i untak sitausjoner er det ok (hunden er blitt borte fra eier ol), men ikke for hilse og kose med hunden.

Anonymkode: 3a4a6...aa5

Man setter ikke en usosial , småaggressiv hund utenfor butikk eller der folk går! Det er helt på trynet og jeg sier ifra til eier om vedkommende er så ansvarsløs.  

Anonymkode: 6dfae...761

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det hele tiden jeg.  Men barn bør være forsiktige. Nå bør ikke hunder bli plassert slikt i hytt og pine uansett. Jeg er nok rimelig god til å tolke en hunds signaler. Men som sagt, barn må læres opp.  Jeg er i overkant opptatt av barn i så måte, har to store usedvanlig rolige, milde muskelbunter som kommer veldig godt overens med barn, men jeg sier hver gang barn kommer bort at  alle hunder er ikke nødvendigvis slik-:)

Anonymkode: 6dfae...761

Dempende signaler da, er du noe god på det? Disse kan være veldig subtile, og mange oppfatter dem ikke før de har lest en god del om det. Dersom man ikke kan noe om dempende signaler, og derfor ignorerer dem, slutter hunden å bruke dem og kan lettere gå rett på knurring eller bitt, for det var ingen som skjønte det når den trengte space tidligere.

Og ja, barn kan generelt lite om hund. På hundeskolen hvor jeg går tok de vel opp en testing, hvor mange barn rett og slett trodde at en hund smilte når den flekket tenner.

Anonymkode: 9a3f3...7b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feks, har en veldig søt liten hund. Han er 11 måneder, og en skikkelig dritt til tider (her snakker vi ungdomsfasen!). Er han "leken"/tullete kan ha finne på å snappe etter meg fordi han vil ha taki klærne mine og leke dralek med dem. Dette er en periode hvor "monsteret våkner" og de fleste hører generelt ikke etter og blir ekstra utfordrende denne perioden. Jeg setter IKKE pris på at folk går bort til han - plutselig hopper han på deg så du blir skitten, og prøver å vite seg fast i ermet ditt. Så hold dere unna folkens, hunder kan være helt tullete til tider - spesielt når de er unge.

Anonymkode: 9a3f3...7b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dempende signaler da, er du noe god på det? Disse kan være veldig subtile, og mange oppfatter dem ikke før de har lest en god del om det. Dersom man ikke kan noe om dempende signaler, og derfor ignorerer dem, slutter hunden å bruke dem og kan lettere gå rett på knurring eller bitt, for det var ingen som skjønte det når den trengte space tidligere.

Og ja, barn kan generelt lite om hund. På hundeskolen hvor jeg går tok de vel opp en testing, hvor mange barn rett og slett trodde at en hund smilte når den flekket tenner.

Anonymkode: 9a3f3...7b7

Tror jeg er rimelig , passe god ihvertfall.Bra du vet mye-:).   Jeg er ikke utdannet innen dyre/hundehold altså.

Og er ikke sånn at selv om jeg selv elsker hunder og har lyst til å hilse på og kose med alle jeg ser, gjør det/prøver på det. Skulle tatt seg ut. 

 Men har flere ganger nærmet meg hunder som har vært mishandlede,  skadede, er i  ekstreme situasjoner. 

Helt enig det med barn og hund. Syns flere foreldre burde være flinkere med å oppdra barn i det å omgåes hunder. ( om de vet selv da..) 

Herregud, tror de smiler....kan fort ende ille. 

Anonymkode: 6dfae...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Ja, altså, ser ikke helt hvorfor det skal være et så stort problem? Man må selvsagt være forsiktig og barn bør kanskje læres at de ikke skal gjøre det, er jo dyr det er snakk om, men de fleste hunder blir jo bare glad for å få litt kos og de fleste i Norge har noenlunde hundeskikk også. 

Når det er sagt så vær selvsagt klar over at ting kan skje, husker en gang jeg lot hunden min stå utenfor butikken i fem minutter og så hadde en unge gått bort til den og skremt den og blitt knurret på, og så fikk jeg dritmye kjeft av mora fordi det selvsagt er mitt ansvar at ikke hennes drittunge plager hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er aldri greit å hilse på en hund som står bundet i bånd. Alle hunder er ikke bare "snille", noen blir raskt skremt, noen er voldsomme og bruker tenna i hilsingen osv. Kjenner man ikke hunden, kan man også mistolke signaler og adferd. Om noe skjer, er det hunden det går utover.

De fleste hundeeiere er bare vanlige folk som har hund, mange av dem klarer ikke å se at de har en usikker eller nervøs hund. Man kan derfor ikke forvente at alle hunder som bindes rundt om er stødige.

Å ta kontakt med en løshund blir ikke det samme. Løse hunder har mulighet til rømme om de føler seg truet/presset/skremt. En hund som står i bånd har ikke det muligheten og kan derfor prøve å forsvare seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man setter ikke en usosial , småaggressiv hund utenfor butikk eller der folk går! Det er helt på trynet og jeg sier ifra til eier om vedkommende er så ansvarsløs.  

Anonymkode: 6dfae...761

Min hund er verken ikke usosial eller småagressive, og jeg setter esktremt sjelden hunden min der folk går, kun når ved ekstreme tilfeller at jeg må do og ikke kan vente, og da setter jeg han til siden slik at man ikke må gå forbi han. Det har skjedd 2 ganger på de 3 årene jeg har eid han.

 

Her er eksempler hvorfor jeg hvorfor jeg ikke synes noe om at folk går bort til hunder på tur med eier eller står bundet.

Ikke alle har gode intensjoner. Så å lære en hund at alle fremmede som kommer bort gir kos er ikke nødvendigvis positivt. 

Anonymkode: 9a3f3...7b7 sitt innlegg.

 Og at folk må lære seg at man må spørre om å hilse på hunden først, da man ikke vet hvordan hunden reagerer, og skjer det noe er det eiers ansvar.

 

Stort sett for alle hilse på hunden min (barn og hunden her i nabolaget elsker hverandre).

MEN DET HENDER JEG DRIVER Å TRENER MED HUNDEN, OG DA JEG SIER NEI DA HAN MISTER KONSENTRASJOENEN OG TRENING BLIR ØDELAGT AV KOS OG HILS.

 

Anonymkode: 3a4a6...aa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min kunne oppført seg sånn, men siden han kosebiter får folk panikk og tror han biter de, så i verste fall kan det føre til avliving av en hund som bare vil kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. september 2016 at 6.27, AnonymBruker skrev:

Tror jeg er rimelig , passe god ihvertfall.Bra du vet mye-:).   Jeg er ikke utdannet innen dyre/hundehold altså.

Og er ikke sånn at selv om jeg selv elsker hunder og har lyst til å hilse på og kose med alle jeg ser, gjør det/prøver på det. Skulle tatt seg ut. 

 Men har flere ganger nærmet meg hunder som har vært mishandlede,  skadede, er i  ekstreme situasjoner. 

Helt enig det med barn og hund. Syns flere foreldre burde være flinkere med å oppdra barn i det å omgåes hunder. ( om de vet selv da..) 

Herregud, tror de smiler....kan fort ende ille. 

Anonymkode: 6dfae...761

Jeg er heller ikke utdannet innen området, men har gått på mange forskjellige hundekurs og fått opplæring der. På det ene kurset fikk vi faktisk boken skrevet av Turid Rugaas, og ble oppfordret til å lese denne. Dette var kurs for hundeeiere, ikke som en del av en utdannelse.

Anonymkode: 9a3f3...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En hund i bånd kan føle seg truet eller stressa fortere enn en hund som er løs .. så nei uten eier ville jeg ikke hilst på den .. men det går fint ann å snakke til en hund med myk og lys stemme og få god kontakt uten å ta i den :)  se på.hele hunden og kroppspråket og bruk sunn fornuft .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du bitt, så ikke klag etterpå. Usikre hunder som er bundet kan opptre vennlige, for så å snu.

Anonymkode: 957ad...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...