Gå til innhold

Hvor vanlig er pels?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 14eda...381

Du vet at det ikke vil bli flere mink om pelsindustrien slutter å avle på de? Helt greit å jakte lovlig på vill mink men ikke avle på de i små bur for at de skal bli en dusk på en lue. Det er jo bare helt tragisk. Den pelsen har null nytteverdi. Det stakkars dyret har hatt et jævli liv fra dag en for at noen vil føle seg pene :P ingen av de som går gatelangs i byen dør av frostskader om de går uten pels den lille strekka fra bilen og til døra. 

Eneste som legitimt kan bruke pels er polfarere ol og da pels fra ville dyr som er skutt lovlig og riktig. Men dette er også ofte mennesker som er veldig bevisste på miljøetikk og vet godt hvor pelsen kommer fra. 

Anonymkode: 2402a...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da altså en stor prosentandel nordmenn som ikke kunne tenke seg å gå med pels fra oppdrett. Jeg lurer på hvordan holdningen er i andre land - i resten av Skandinavia, i Sør-Europa, USA og i ulike ikke-vestlige land. Merker du en annen holdning til pels hos dine utenlandske venner/bekjente?

Anonymkode: 3656a...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da altså en stor prosentandel nordmenn som ikke kunne tenke seg å gå med pels fra oppdrett. Jeg lurer på hvordan holdningen er i andre land - i resten av Skandinavia, i Sør-Europa, USA og i ulike ikke-vestlige land. Merker du en annen holdning til pels hos dine utenlandske venner/bekjente?

Anonymkode: 3656a...3ac

Ja, f.eks i Øst-Europa, og deler av asia.

Anonymkode: 14eda...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg har aldri sett noen i virkeligheten som har hatt på seg pelskåpe. Moren min har arvet en gedigen pelskåpe av en annen gammel person i slekta hennes, men hun lar den bare ligge og råtne bakerst i skapet. Hadde følt meg veldig ukomfortabel hvis hun gikk med den ute. Heldigvis har hun ikke kjøpt den selv og kunne aldri i livet kjøpt ekte pels. 

Det eneste unntaket der jeg ikke har blitt provosert av at noen gikk i pels var da noen jeg kjenner besøkte et indianerreservat i Canada og kjøpte pelslue og pelsvotter fra dyr som de innfødte selv hadde jaktet og laget med egne hender. Det synes jeg ikke er så ille som å produsere pelsplagg i hytt og pine og la dyr lide. Likevel - pels er ikke nødvendig for oss mennesker den dag i dag. På en annen side er de klærne de innfødte i Nord-Amerika lager, en stor del av deres kultur. Men likevel, jeg synes ikke noe om å gå i pels og jeg tror ikke det er særlig vanlig å gå med det. Det blir mindre og mindre vanlig nå til dags fordi flere og flere misliker det. Jeg synes egentlig det å gå med pels virker ganske nedverdigende, føler at de ikke har respekt for seg selv og dyrene, hvis det gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2016 den 21.35, AnonymBruker skrev:

nå er denne artikkelen 4 år gammel, https://www.nrk.no/norge/rekordomsetning-for-pelsdyrnaeringen-1.8369402 men som før går det meste til Russland og Kina.

Hvor tror du minken blir behandlet best? Hvor tror du at du gjennom politikerene har påvirkningskraft? Pels som vern mot kulde blir man aldri kvitt, fordi det er det beste materialet vi har.

Anonymkode: 14eda...381

Har det noe å si hvor minken blir behandlet "best"? Dyrene har det jævlig uavhengig om de er i Kina eller i Norge. At de har det jævligere i Kina gjør det ikke greit her i Norge. Hvis du tror at pelsdyrene har det bra i Norge så er du naiv. Husker ikke hvem som sa det, men det var noen i forbindelse med pelsdyroppdrett og han sa at dyr ikke har følelser (aka de kjenner ikke smerte f.eks). Det sier jo litt. Ikke rart de behandler dyrene dårlig om det er den generelle holdningen til pelsdyrene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pelsjakke som er superfin! Den dagen jeg bryr meg om hva folk måtte mene om hva jeg går kledd i, er vel den dagen jeg bare bør holde meg hjemme. Jeg liker pels, det er det eneste som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Cashbah skrev:

Jeg har en pelsjakke som er superfin! Den dagen jeg bryr meg om hva folk måtte mene om hva jeg går kledd i, er vel den dagen jeg bare bør holde meg hjemme. Jeg liker pels, det er det eneste som betyr noe.

Omtrent slik holdning tror jeg hun har, hun som er omtalt i hovedinnlegget. Slike folk får bare gå med pelsene de har investert i. Da ser vi hvilke mennesker vi ikke har lyst å bli enda bedre kjent med i hvert fall.

Anonymkode: 3656a...3ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent slik holdning tror jeg hun har, hun som er omtalt i hovedinnlegget. Slike folk får bare gå med pelsene de har investert i. Da ser vi hvilke mennesker vi ikke har lyst å bli enda bedre kjent med i hvert fall.

Anonymkode: 3656a...3ac

Så bra at du bare blir kjent med mennesker på bakgrunn av hva de kler seg i. Jeg ser etter noe litt mindre overfladisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cashbah skrev:

Så bra at du bare blir kjent med mennesker på bakgrunn av hva de kler seg i. Jeg ser etter noe litt mindre overfladisk.

Mindre overflatisk? Du klarer å ikke bry deg om dyreplagingen du støtter ved å kjøpe/fronte oppdrettspels. Det er vel overfladiskhet på et så høyt nivå man kan komme, det vil si at empati er koblet ut.

Anonymkode: 3656a...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mindre overflatisk? Du klarer å ikke bry deg om dyreplagingen du støtter ved å kjøpe/fronte oppdrettspels. Det er vel overfladiskhet på et så høyt nivå man kan komme, det vil si at empati er koblet ut.

Anonymkode: 3656a...3ac

Og jeg går ut ifra at du fronter dyrene ved å engasjere deg politisk? Bøndene som driver pelsdyroppdrett følger et regelverk som er laget av myndighetene. Er ikke disse regelverkene gode nok, får det bli opp til dem som har dette som hjertesak å endre dette. Du gjør ingen stor endring i samfunnet ved å gnåle på en forumside til en som bruker pels. Du må tenke litt større enn som så. Samle inn underskrifter, skriv kronikker, meld deg inn i terroristorganisasjonen PETA, bruk fritiden på å endre et urettferdig system.

Altså... hvis du virkelig bryr deg da. Hvis ikke kan du jo bare fortsette å klage til døve ører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Cashbah skrev:

Og jeg går ut ifra at du fronter dyrene ved å engasjere deg politisk? Bøndene som driver pelsdyroppdrett følger et regelverk som er laget av myndighetene. Er ikke disse regelverkene gode nok, får det bli opp til dem som har dette som hjertesak å endre dette. Du gjør ingen stor endring i samfunnet ved å gnåle på en forumside til en som bruker pels. Du må tenke litt større enn som så. Samle inn underskrifter, skriv kronikker, meld deg inn i terroristorganisasjonen PETA, bruk fritiden på å endre et urettferdig system.

Altså... hvis du virkelig bryr deg da. Hvis ikke kan du jo bare fortsette å klage til døve ører.

Holdningen din fremstår jo bare enda mer usympatisk jo mer du prøver å rakke ned på folk som bryr seg om en god sak, som du velger å motarbeide.

Anonymkode: 3656a...3ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert sett bare ei gammel dame med pelskåpe. Så også ei jente med støvler av pels med små haler på. Utenom de to gangene så legger jeg ikke merke til så mye altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holdningen din fremstår jo bare enda mer usympatisk jo mer du prøver å rakke ned på folk som bryr seg om en god sak, som du velger å motarbeide.

Anonymkode: 3656a...3ac

Faktisk velger jeg å motivere deg til å gjøre noe. Bare synd det virker som om motivasjonen din ikke akkurat strekker særlig langt.

Men så lenge du får sove om natten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Cashbah skrev:

Faktisk velger jeg å motivere deg til å gjøre noe. Bare synd det virker som om motivasjonen din ikke akkurat strekker særlig langt.

Men så lenge du får sove om natten... :)

Hva vet du hva den brukeren gjør for å endre på pelsdyroppdrett? Går vel ann å snakke til de som bruker pels OG lage underskriftskampanjer? Hvordan skal man endre holdningene til folk om man ikke kan snakke direkte til dem?:klo: Tror du det hjelper å bare henge opp plakater, drive med underskriftskampanjer osv.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brimi skrev:

Hva vet du hva den brukeren gjør for å endre på pelsdyroppdrett? Går vel ann å snakke til de som bruker pels OG lage underskriftskampanjer? Hvordan skal man endre holdningene til folk om man ikke kan snakke direkte til dem?:klo: Tror du det hjelper å bare henge opp plakater, drive med underskriftskampanjer osv.?

Jeg spurte uten å få svar på det jeg spurte om. Det får meg til å mistenke at hun ikke er så engasjert i saken som hun vil fremstå. De har et godt uttrykk på engelsk for sånne som henne; poser. For å svare på det andre spørsmålet ditt, så har hun hittil ikke lagt frem et eneste godt argument for sin sak. Slik retorikk endrer man ikke folks meninger med. Det å henge opp plakater, engasjere seg og å gi av seg selv viser at man tror nok på en sak til å ofre noe for det. Det fortjener anerkjennelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen så jeg flere vgs-elever på universitetet med ekte pelsvester.

Jeg kjøpte meg også min første pelskåpe da jeg var 19 i en bruktbutikk. Den er jeg utrolig glad i og gleder meg til å bruke igjen til vinteren. Mink er et skadedyr i den norske faunaen, og jeg har ikke noe problem med å gå med dem i kåpa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Cashbah skrev:

Jeg spurte uten å få svar på det jeg spurte om. Det får meg til å mistenke at hun ikke er så engasjert i saken som hun vil fremstå. De har et godt uttrykk på engelsk for sånne som henne; poser. For å svare på det andre spørsmålet ditt, så har hun hittil ikke lagt frem et eneste godt argument for sin sak. Slik retorikk endrer man ikke folks meninger med. Det å henge opp plakater, engasjere seg og å gi av seg selv viser at man tror nok på en sak til å ofre noe for det. Det fortjener anerkjennelse. 

Det er jo du som aktivt gjør urett ved å kjøpe/bruke pels, så det blir latterlig å prøve å anklage folk for ikke å gjøre nok i å hindre din urett. Jeg gjør mitt og føler ikke for å rapportere hva jeg gjør eller bevise noe for deg.

Anonymkode: 3656a...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Cashbah skrev:

Jeg spurte uten å få svar på det jeg spurte om. Det får meg til å mistenke at hun ikke er så engasjert i saken som hun vil fremstå. De har et godt uttrykk på engelsk for sånne som henne; poser. For å svare på det andre spørsmålet ditt, så har hun hittil ikke lagt frem et eneste godt argument for sin sak. Slik retorikk endrer man ikke folks meninger med. Det å henge opp plakater, engasjere seg og å gi av seg selv viser at man tror nok på en sak til å ofre noe for det. Det fortjener anerkjennelse. 

Det er jo du som aktivt gjør urett ved å kjøpe/bruke pels, så det blir latterlig å prøve å anklage folk for ikke å gjøre nok i å hindre din urett. Jeg gjør mitt og føler ikke for å rapportere hva jeg gjør eller bevise noe for deg.

Anonymkode: 3656a...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...