Gå til innhold

Hvor vanlig er pels?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja hvem skulle trodd det?!

Grattis!

Anonymkode: 90b8d...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Industrien av ekte oppdrettpels er ikke akkurat klassens beste den heller. 

Man trenger uansett ikke pels - ekte elller fake - om man da ikke skal gå på ski over Grønland eller Nordpolen. 

Anonymkode: 2402a...5b8

Det er mye man ikke trenger, men kjøper allikevel. Bare her på KG er det mange som skulle gått i seg selv og tenke grundig gjennom hva og hvorfor de bruker tusenvis av kroner hver eneste måned på klær, sminke og (i mine øyne) mye unødvendig fjas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en skinnvest av kjæresten da jeg var 25. Elsker den!

Anonymkode: 1aab3...85f

Skinn er overhodet ikke tema her. Pelsplagg kommer fra dyr som kun har levd i bur, mens skinnplagg kommer oftest fra dyr som er slaktet for mat.

Anonymkode: 3656a...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var bare noen og tyve år da jeg fikk min første pelskåpe. 

Anonymkode: 7c332...c7a

Hvor gammel er du nå da? Er pels vanlig i ditt miljø, og i så fall - hvilket miljø er det?

Anonymkode: 3656a...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skinn er overhodet ikke tema her. Pelsplagg kommer fra dyr som kun har levd i bur, mens skinnplagg kommer oftest fra dyr som er slaktet for mat.

Anonymkode: 3656a...3ac

Kjøttindustrien kan være like ille som pelsindustrien. 

 

Anonymkode: b9367...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pels er gammaldags, ignorant, arrogant og styggdom. Dyr som produseres KUN for pelsens skyld burde ikke eksistert i vårt "oppgående 2016" samfunn. 

 

Selv har jeg feks en Canada Goose jakke som jeg kjøpte da jeg var 17 år.. og jeg tørr ikke bruke den fordi den symboliserer verdier jeg ikke står for. Men da jeg kjøpte den var jeg uvitende og visste ikke bedre.. Synd å betale 6000kr for noe som bare symboliserer lidelse :( 

 

Noe som forbanner meg er at MINE skattepenger går til å støtte pelsnæringen. Det er for jævlig. Hadde vi produsert katter og hunder til samme "nytten" hadde folk brent gårdene. Bare fordi dem er en annen type art så er de like mye verdt, med like mye iboende instinkter med ønske om å leve fritt i naturen (hvorfor ellers har dem utviklet seg til å bli de dyra de er?)

Anonymkode: a2302...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg feks en Canada Goose jakke som jeg kjøpte da jeg var 17 år.. og jeg tørr ikke bruke den fordi den symboliserer verdier jeg ikke står for. Men da jeg kjøpte den var jeg uvitende og visste ikke bedre.. Synd å betale 6000kr for noe som bare symboliserer lidelse :(

Anonymkode: a2302...cc6

Det er bra du er kommet på bedre tanker i hvert fall. Mange gjør ikke det.

Anonymkode: 3656a...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25/09/2016 at 15.41, AnonymBruker skrev:

Hva med at folk driter i å kjøpe ting som kun ødelegger natur og miljø og slutter å tenke kun på seg selv?

Jeg tenker du er lettere hjernedød om du kjøper en ny pels idag med alle opplysninger der ute om hvordan denne industrien er. 

Anonymkode: 2402a...5b8

Jeg tenker at du ikke helt har skjønnt hvordan ting fungerer, ja i kina er det helt forjævlig og være rev, oppdretsreven her i norge har det luksus i forhold. 

Anonymkode: 14eda...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pels er gammaldags, ignorant, arrogant og styggdom. Dyr som produseres KUN for pelsens skyld burde ikke eksistert i vårt "oppgående 2016" samfunn. 

 

Selv har jeg feks en Canada Goose jakke som jeg kjøpte da jeg var 17 år.. og jeg tørr ikke bruke den fordi den symboliserer verdier jeg ikke står for. Men da jeg kjøpte den var jeg uvitende og visste ikke bedre.. Synd å betale 6000kr for noe som bare symboliserer lidelse :( 

 

Noe som forbanner meg er at MINE skattepenger går til å støtte pelsnæringen. Det er for jævlig. Hadde vi produsert katter og hunder til samme "nytten" hadde folk brent gårdene. Bare fordi dem er en annen type art så er de like mye verdt, med like mye iboende instinkter med ønske om å leve fritt i naturen (hvorfor ellers har dem utviklet seg til å bli de dyra de er?)

Anonymkode: a2302...cc6

Så du er en dyrevenn, det er godt og se, hvor tror du oppdretsminken har det best, på en gård i norge, eller kina?

Anonymkode: 14eda...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du ikke helt har skjønnt hvordan ting fungerer, ja i kina er det helt forjævlig og være rev, oppdretsreven her i norge har det luksus i forhold. 

Anonymkode: 14eda...381

Åja, så at noen dyr har det værre gjør det greit å holde dyr i bur og drepe de kun for pels vi ikke har behov for ? 

 

For å svare på TS sitt spørsmål så ser jeg også sjelden folk som bruker pels (heldigvis) Selv har jeg fått to pelskåpe jeg har arvet da jeg var i tenårene, men har kun brukt den ene en gang det var bikkjekaldt for 15 år siden (og aldri igjen, siden jeg fikk kommentarer av typen "hvorfor har hun veggisen der på seg pels ?") 

Anonymkode: f8358...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du er en dyrevenn, det er godt og se, hvor tror du oppdretsminken har det best, på en gård i norge, eller kina?

Anonymkode: 14eda...381

Hvor den har det BEST? Den har i mine øyne ikke det bra noen steder. Vi som mennesker kan ikke bestemme hvordan en mink føler seg i Kina eller Norge, og det er uansett urelevant. Poenget er at minken behandles på en uetisk og forferdelig måte som strider i mot all deres naturlige behov. 

Hilsen dyrevenn..

Anonymkode: a2302...cc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24. september 2016 at 23.48, AnonymBruker skrev:

En bekjent av meg har kjøpt seg en pelsjakke. Hun er i begynnelsen av 40-årene. Jeg ble litt overrasket, for jeg har ikke lagt merke til folk i denne aldersgruppen (eller yngre) som bruker pels. Er det kanskje jeg som er lite observant. Hvor vanlig er det med pels?

Anonymkode: 3656a...3ac

Jeg må innrømme at jeg har noen i skapet, men det er arvegods. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pels er gammaldags, ignorant, arrogant og styggdom. Dyr som produseres KUN for pelsens skyld burde ikke eksistert i vårt "oppgående 2016" samfunn. 

 

Selv har jeg feks en Canada Goose jakke som jeg kjøpte da jeg var 17 år.. og jeg tørr ikke bruke den fordi den symboliserer verdier jeg ikke står for. Men da jeg kjøpte den var jeg uvitende og visste ikke bedre.. Synd å betale 6000kr for noe som bare symboliserer lidelse :( 

 

Noe som forbanner meg er at MINE skattepenger går til å støtte pelsnæringen. Det er for jævlig. Hadde vi produsert katter og hunder til samme "nytten" hadde folk brent gårdene. Bare fordi dem er en annen type art så er de like mye verdt, med like mye iboende instinkter med ønske om å leve fritt i naturen (hvorfor ellers har dem utviklet seg til å bli de dyra de er?)

Anonymkode: a2302...cc6

Det finnes da pels plagg laget av dyr som er skutt i det fri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 10.46, AnonymBruker skrev:

Ekte pels er mer miljøvennlig ihvertfall. Antall og type kjemikalier og oljeforbindelser som blir brukt til å lage "fuskepels" er rimelig groteske. 

Anonymkode: bafac...125

Ikke sant. Jeg eier en gammel arvepels, men kunne fint kjøpt en ekte pels også. Derimot så hadde jeg sjekket opp bedriften nøye i forkant, og det hadde kommet an på hvordan type pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nå er denne artikkelen 4 år gammel, https://www.nrk.no/norge/rekordomsetning-for-pelsdyrnaeringen-1.8369402 men som før går det meste til Russland og Kina.

Hvor tror du minken blir behandlet best? Hvor tror du at du gjennom politikerene har påvirkningskraft? Pels som vern mot kulde blir man aldri kvitt, fordi det er det beste materialet vi har.

Anonymkode: 14eda...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 2.29, AnonymBruker skrev:

Hva med om folk driter i hva folk har på seg? Helt utrolig hva folk skal bry seg med.

Anonymkode: 14eda...381

For vi bryr oss om dyrene som blir torturert...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du ikke helt har skjønnt hvordan ting fungerer, ja i kina er det helt forjævlig og være rev, oppdretsreven her i norge har det luksus i forhold. 

Anonymkode: 14eda...381

Jeg vil vel heller si at du ikke har skjønt noe av dette her. Rovdyr hører ikke hjemme i fangenskap og de lever så absolutt ikke et luksusliv selv om de har det bedre enn i Kina og Øst-Europa mm. 

Og ved å si at pels er ok så sier du også at pels, uansett opprinnelsesland er ok. Det er så mye juks i denne bransjen at om du skal være sikker på at den er norsk bør du ha slakta dyret selv. Og kasta kjøttet på bålet etterpå. 

Samtidig kan du ikke sammenligne norsk kjøttproduksjon med pelsindustrien. Det er vesentlige firskjelller på byttedyr og rovdyr. Og allikevel så lever ikke de norske kjøttdyra noe luksusliv de heller. 

Om du på død og liv vil ha pels, så får du slakte din pommeranien, som i det minste har levd ett ok liv. 

Anonymkode: 2402a...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel heller si at du ikke har skjønt noe av dette her. Rovdyr hører ikke hjemme i fangenskap og de lever så absolutt ikke et luksusliv selv om de har det bedre enn i Kina og Øst-Europa mm. 

Nå er det engang slik at oppdretsminken er i fangenskap, hvor tror du den blir behandlet mest best mulig, her eller i Kina? Ved å legge ned minkfarmer her i Norge, så vil man bare flytte problemet til ett annet sted, hvor de kanskje er litt 'slakkere' med lover og regler enn vi har her i Norge. 

Nå er det også slik at minken er en fremmed art her i Norge, og pga den gjør stor skade på dyre og fugle liv bør den bort, men det får bli en annen diskusjon 

Og ved å si at pels er ok så sier du også at pels, uansett opprinnelsesland er ok. Det er så mye juks i denne bransjen at om du skal være sikker på at den er norsk bør du ha slakta dyret selv. Og kasta kjøttet på bålet etterpå. 

Pels uansett opprinnelses land er ikke ok  nei, jeg skrev at minken og reven har det bedre i Norge enn i Kina, i norge blir den behandlet bra, mtp lover og regler. Hvis du er usikker hvordan de jobber kan du besøke interesse organisasjonen deres Norsk Pelsdyralslag. 

Samtidig kan du ikke sammenligne norsk kjøttproduksjon med pelsindustrien. Det er vesentlige firskjelller på byttedyr og rovdyr. Og allikevel så lever ikke de norske kjøttdyra noe luksusliv de heller. 

Jeg skjønner at pels og storfe er forskjellige industrier, men de skal behandles bra.

Om du på død og liv vil ha pels, så får du slakte din pommeranien, som i det minste har levd ett ok liv. 

Anonymkode: 2402a...5b8

 

Anonymkode: 14eda...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...