Gå til innhold

Er du opptatt av deg selv?


Gjest CKT

Anbefalte innlegg

7 timer siden, stan skrev:

"Alle tenker bare på seg selv, det er jo bare jeg som tenker på meg selv."

 

Jeg har stilt opp i lignende situasjoner flere ganger. Men ikke regn med å få takk. Jeg har faktisk fått kjeft ved et par anledninger av de jeg hjalp. 

Fikk kjeft av en mor når jeg kom gående med ungen hennes. Mens hun var opptatt av å snakke med noen, var ungen på full fart ut av lekeområdet. Jeg så ungen og tok tak i armen, og førte ungen tilbake. Da viste jeg ikke hvem som var foreldre til ungen, men ungen begynte å skrike. 

Jeg fikk den kjeften, og mine forsøk på å forklare situasjonen gjorde det bare verre. 

Så jeg trakk meg bare unna. 

 

Men en annen mor var veldig takknemlig. Det er mange år siden, jeg kjørte drosje og det var sent på natt, midt på vinteren. 

På vei for å levere noen passasjerer la jeg merke til en ustø skikkelse langs veien. På vei tilbake ser jeg det ligger noe ved veien, og det er den samme skikkelsen. 

Jeg stopper, går ut og prøver å få kontakt med vedkommende. Det er en ung mann, tenåring. Svært full, ute av stand til å gjøre rede for seg. 

Men jeg får han inn i bilen. Og finner lommeboka. Så ved hjelp av den finner jeg hvor han bor, og kjører dit. 

Når jeg ringer på kommer det en mor ut og sammen får vi han inn. Moren tar seg av ham og jeg drar. 

Et par dager senere får jeg beskjed fra sentralen om å kjøre innom der igjen. Da vanker det kake og kyss i takknemlighet. 

 

Mødre reagere instinktivt slik, for at de ikke tok vare på sitt eget barn? Men du vet noen bryr seg mer en andre. Slik er samfunnet blitt.  

Bra du fikk takk for hjelpen på det siste avsnittet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 24.9.2016 at 23.34, AnonymBruker skrev:

Som sagt ville sett ann situasjonen. Jeg er en god menneskekjenner. Det tar tid for meg og åpne meg for fremmede.

Får jeg en kald skulder kan jeg huske det 10 år senere og det er ikke sikkert jeg griper inn.

Anonymkode: c5fac...67d

En menneskekjenner vet jo ikke helt hvilken sykdom noen har . Om du ikke er doktor.. så hjelper det lite og være en såkalt menneskekjenner om noen besvimer og ligger der. En syk person reagere annerledes en noen som ikke er syk. En syk person kan bli redd. Og reagere annerledes en du forventer.

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en lov som sier det. Møter man noen i nød har man plikt til å hjelpe, ellers blir man jo medskyldig om personen dør.

Anonymkode: a990d...5f4

Besvimelse trenger ikke bety nød. Det vet man jo ikke årsak  til Besvimelse.  Tilkalle helsehjelp, blir det beste. 

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart hjulpet til. Først ville jeg prøvd å få kontakt med personen. Hvis ingen respons, hadde jeg lagt personen i stabilt sideleie og sjekket etter puls. Holdt meg rolig en stund og ventet hvis den hadde puls. Hvis ikke, hadde jeg ringt ambulanse og eventuelt startet hjerte- lungeredning. Man må jo så klart hjelpe til? 

Anonymkode: 45f82...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bryr meg ikke/ ja jeg er selvopptatt. Kan hjelpe venner og bekjente men bryr meg egentlig ikke om ukjente folk. 

Endret av SosialisterUt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 23.25, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde helt klart hjulpet til. Først ville jeg prøvd å få kontakt med personen. Hvis ingen respons, hadde jeg lagt personen i stabilt sideleie og sjekket etter puls. Holdt meg rolig en stund og ventet hvis den hadde puls. Hvis ikke, hadde jeg ringt ambulanse og eventuelt startet hjerte- lungeredning. Man må jo så klart hjelpe til? 

Anonymkode: 45f82...585

Normalt. men i denne verden? I nåtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SosialisterUt skrev:

Nei bryr meg ikke/ ja jeg er selvopptatt. Kan hjelpe venner og bekjente men bryr meg egentlig ikke om ukjente folk. 

Det får du leve med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger hjulpet mennesker som har skadet seg i offentligheten.

En gang var det en eldre mann som falt på isen. Blodet fosset. Ringte ambulansen og satt med han til den kom. Før ambulansen kom, kom det en gangske hysterisk jente løpende. Kjæresten hennes hadde en eller annen kronisk sykdom som gikk ut over magen, og nå hadde han så vondt at han ikke klarte å reise seg. Sa hun skulle gå tilbake til kjæresten sin fordi det snart kom en ambulanse. Sendte så ambulansepersonellet videre til henne.

En annen i byen på kveldstid var det en voksen mann som satt litt inni et smug. Det var midt på vinteren og ganske kaldt. Prøvde å snakke med han, men han fikk ikke ut en sammenhengende setning. Siden det er mye politi som går rundt i byen på kveldstid fikk jeg huket inn en av de som kom å tok vare på mannen.

Så er det av og til noen barn som faller og slår seg. Pleier da å snakke med barnet, spørre om hvor de bor og hjelper de å komme seg hjem. Ingenting kritisk, men hvorfor ikke hjelpe om man kan? 

Har ikke samvittighet til å bare gå forbi folk som skader seg. Vet ikke hva som ligger bak, og hva utfallet kan bli om ingen hjelper.

Anonymkode: 1345b...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg hadde hjulpet til, men jeg hadde også kjeppjaget alle som stilte seg opp for å se på. Blir så innihampen provosert av slike folk.

Jeg har alltid blodsukkerapparat med meg når jeg er ute og finner jeg en besvimt person, sjekker jeg alltid blodsukkeret til vedkommende, for å se om vedkommende har hypoglykemi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør da være en selvfølge å bistå folk som besvimer eller på andre måter trenger hjelp!? 

Jeg hadde helt klart hjulpet til, sjekket helsetilstand og evt ringt etter ambulanse. Det hadde mannen min også gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/24/2016 at 23.34, AnonymBruker skrev:

Som sagt ville sett ann situasjonen. Jeg er en god menneskekjenner. Det tar tid for meg og åpne meg for fremmede.

Får jeg en kald skulder kan jeg huske det 10 år senere og det er ikke sikkert jeg griper inn.

Anonymkode: c5fac...67d

Du er en god menneskekjenner, og du føler du må kjenne mennesket for å hjelpe? Om svaret er nei er dine evner som menneskekjenner irrelevant.

Det tar tid å åpne deg for fremmede? Fortsatt irrelevant, det handler ikke om deg.

Du bærer nag flere år etter? Det er trist å høre.

 

Sånn for øvrig griper jeg inn i situasjoner hvor det er mulig. Det vil si jeg er skeptisk og må se an situasjonen om det er våpen eller vold involvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SosialisterUt skrev:

Nei bryr meg ikke/ ja jeg er selvopptatt. Kan hjelpe venner og bekjente men bryr meg egentlig ikke om ukjente folk. 

Det er lett å si sånn når du bare blir spurt, men jeg lurer på om du ville vært like kynisk du er først på stedet. Om svaret er ja så er det trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 24. september 2016 at 23.13, CKT skrev:

Kan du hjelpe andre , som trenger hjelp? Selv om de er ukjent for deg

Som hvis  noen besvimte rett forran deg. Du er denne eneste i nærheten. Hva hadde du gjort?

Stukket av?

Hjulpet  til?

Har du samvittighet nok til og svare ærlig her?

Ringt nødtelefonen 

Gjort som jeg ble instruert

Blitt til helsepersonell kom til stedet slik at jeg kunne svare på evt spørsmål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, WubWub skrev:

Om det er ei vakker damsel in distress så trår jeg til som en ridder i håp om at jeg får noe i retur. 

damsel-in-distress-with-knight-hero-vect

damsel-in-distress.jpg

 

Ja, man må passe på å få noe i retur, om man skal hjelpe noen? Eller? :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eikenøtt skrev:

Det er lett å si sånn når du bare blir spurt, men jeg lurer på om du ville vært like kynisk du er først på stedet. Om svaret er ja så er det trist.

Tror vedkommende hadde stukket av fra ulykkes stedet. noen gjør det. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Majott skrev:

Det bør da være en selvfølge å bistå folk som besvimer eller på andre måter trenger hjelp!? 

Jeg hadde helt klart hjulpet til, sjekket helsetilstand og evt ringt etter ambulanse. Det hadde mannen min også gjort. 

De fleste hadde gjort det.

Har stirra folk i senk, som bare sto der å så på. Vedkommende gikk, med senket blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CKT skrev:

Ja, man må passe på å få noe i retur, om man skal hjelpe noen? Eller? :baby:

Unødvendig av deg å svare passivt aggressivt når folk svarer deg ærlig. Du ba om ærlighet og det har flere gitt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

 

 

3 minutter siden, WubWub skrev:

Unødvendig av deg å svare passivt aggressivt når folk svarer deg ærlig. Du ba om ærlighet og det har flere gitt deg.

Tok dette for en spøk fra vedkommende med de bildene?  Svarte  med en lett spøk/ tone. 

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg hjelper til dersom noen er i en dårlig helsetilstand. Det er ulovlig å forlate folk i hjelpeløs tilstand. Du vet ikke om de er i hjelpeløs tilstand før du har sjekket. Og selv om de kanskje klarer seg selv, ville jeg fortsatt hjulpet dem. En gang jeg skulle hjem fra byen, fant jeg en gutt som lå livløs på bakken. Fikk ikke kontakt med han, så ringte sykebil. En annen gang var det ei jente som falt om på trikkeskinnene. Hun kom heldigvis til seg selv ganske fort, men satt med henne til sykebilen kom. Koster meg ingenting.

Anonymkode: 6b875...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...