Gå til innhold

Er du opptatt av deg selv?


Gjest CKT

Anbefalte innlegg

Kan du hjelpe andre , som trenger hjelp? Selv om de er ukjent for deg

Som hvis  noen besvimte rett forran deg. Du er denne eneste i nærheten. Hva hadde du gjort?

Stukket av?

Hjulpet  til?

Har du samvittighet nok til og svare ærlig her?

Endret av CKT
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring nødtelefonen. Hadde ikke stukket av, men vet ikke hva jeg skal gjøre med en besvimt person utenom å prøve å få kontakt.

Anonymkode: 455ef...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill sett ann situasjonen. Jeg ser ikke på det som noe plikt og hjelpe.

Sist gang jeg ble påkjørt av en bil var det 2 folk som bare jogget forbi som om ingenting hadde skjedd.

Jeg ser ikke hvorfor jeg skal bruke så mye ressurser på andre hvis det ikke er gjensidig.

Anonymkode: c5fac...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på situasjonen. Skal sies samboeren min er veldig "på" når det gjelder å gripe inn. Han løp ut av leilighet i Oslo sentrum en gang vi trodde vi hørte et skrik. han er veldig klar over at mennesker kan bli passive og usikre når det skjer noe, så han griper inn

Anonymkode: 33152...059

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vill sett ann situasjonen. Jeg ser ikke på det som noe plikt og hjelpe.

Sist gang jeg ble påkjørt av en bil var det 2 folk som bare jogget forbi som om ingenting hadde skjedd.

Jeg ser ikke hvorfor jeg skal bruke så mye ressurser på andre hvis det ikke er gjensidig.

Anonymkode: c5fac...67d

Hva om vedkommende kunne slått seg skikkelig i fallet? Uten at du så noe.

Man skal jo helst sjekke før man forlater åstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på situasjonen. Skal sies samboeren min er veldig "på" når det gjelder å gripe inn. Han løp ut av leilighet i Oslo sentrum en gang vi trodde vi hørte et skrik. han er veldig klar over at mennesker kan bli passive og usikre når det skjer noe, så han griper inn

Anonymkode: 33152...059

Hurra for samboeren din. Slike vokser ikke på trær. Ta godt vare på samboern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring nødtelefonen. Hadde ikke stukket av, men vet ikke hva jeg skal gjøre med en besvimt person utenom å prøve å få kontakt.

Anonymkode: 455ef...fd1

DU vet det nok. Du har jo alt skrevet det. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, CKT skrev:

Kan du hjelpe andre , som trenger hjelp? Selv om de er ukjent for deg

Som hvis  noen besvimte rett forran deg. Du er denne neste i nærheten. Hva hadde du gjort?

Stukket av?

Hjulpet  til?

Har du samvittighet nok til og svare ærlig her?

Jeg hjelper alltid alle jeg møter på som trenger hjelp. Har hjulpet en bevisstløs full jente en gang, la henne i stabilt sideleie og kjente etter puls. Passet på at hun ikke frøs. Jeg er ikke redd for å gripe inn, forstår virkelig ikke mennesker som bare går forbi folk som trenger hjelp..

Anonymkode: a990d...5f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CKT skrev:

Hva om vedkommende kunne slått seg skikkelig i fallet? Uten at du så noe.

Man skal jo helst sjekke før man forlater åstedet.

Som sagt ville sett ann situasjonen. Jeg er en god menneskekjenner. Det tar tid for meg og åpne meg for fremmede.

Får jeg en kald skulder kan jeg huske det 10 år senere og det er ikke sikkert jeg griper inn.

Anonymkode: c5fac...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CKT skrev:

Kan du hjelpe andre , som trenger hjelp? Selv om de er ukjent for deg

Som hvis  noen besvimte rett forran deg. Du er denne neste i nærheten. Hva hadde du gjort?

Stukket av?

Hjulpet  til?

Har du samvittighet nok til og svare ærlig her?

Ville nok gjort forsøk på å hjelpe. Men vet av erfaring at en gjør ikke alltid det en mener er det rette. 

For noen år siden når jeg var gravid så overrasket jeg meg selv med å få helt angst over å ta i noen som hadde behov for hjelp når vi en dag kom over ei drøggisdame som hadde segnet om på sykkelen midt i en sving inn til ei gate. Hun lå over sykkelen, i veibanen halvveis oppi en sølepytt. Hun var småblodig på hendene men så ellers ut som hun bare var på kanten til overdose, hun duppa liksom av sånn av og på. Da overraska jeg meg selv med at jeg fikk helt fnatt, jeg ville ikke ta i henne. Jeg vet ikke hva som skjedde med meg, kanskje det var grunnet graviditeten. Jeg husker til og med lukta av henne, og hun lukta ikke noe spesielt vondt, men ei eim av røyk, tobakk og røkelse. Heldigvis var jeg ikke alene så mannen min og en annen forbi passerende hjalp henne mens jeg ringte ambulansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hjelper alltid alle jeg møter på som trenger hjelp. Har hjulpet en bevisstløs full jente en gang, la henne i stabilt sideleie og kjente etter puls. Passet på at hun ikke frøs. Jeg er ikke redd for å gripe inn, forstår virkelig ikke mennesker som bare går forbi folk som trenger hjelp..

Anonymkode: a990d...5f4

Skulle vært en lov som sier at man må sjekke tilstanden mener nå jeg. Uten hjelp, kan det gå liv. Og det ville ikke jeg hatt på jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hjulpet uansett, men er også lovpålagt å gjøre det. 

Anonymkode: 401ba...744

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CKT skrev:

Skulle vært en lov som sier at man må sjekke tilstanden mener nå jeg. Uten hjelp, kan det gå liv. Og det ville ikke jeg hatt på jeg. 

Det er en lov som sier det. Møter man noen i nød har man plikt til å hjelpe, ellers blir man jo medskyldig om personen dør.

Anonymkode: a990d...5f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Ville nok gjort forsøk på å hjelpe. Men vet av erfaring at en gjør ikke alltid det en mener er det rette. 

For noen år siden når jeg var gravid så overrasket jeg meg selv med å få helt angst over å ta i noen som hadde behov for hjelp når vi en dag kom over ei drøggisdame som hadde segnet om på sykkelen midt i en sving inn til ei gate. Hun lå over sykkelen, i veibanen halvveis oppi en sølepytt. Hun var småblodig på hendene men så ellers ut som hun bare var på kanten til overdose, hun duppa liksom av sånn av og på. Da overraska jeg meg selv med at jeg fikk helt fnatt, jeg ville ikke ta i henne. Jeg vet ikke hva som skjedde med meg, kanskje det var grunnet graviditeten. Jeg husker til og med lukta av henne, og hun lukta ikke noe spesielt vondt, men ei eim av røyk, tobakk og røkelse. Heldigvis var jeg ikke alene så mannen min og en annen forbi passerende hjalp henne mens jeg ringte ambulansen. 

Det var flott dere var flere, som grer inn.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CKT skrev:

Hurra for samboeren din. Slike vokser ikke på trær. Ta godt vare på samboern.

Ja, jeg syns da han er verdens beste på flere måter <3

Anonymkode: 33152...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig hjulpet til. Jeg har selv opplevd å besvime offentlig og har med unntak av én gang fått enormt mye hjelp av helt ukjente mennesker. Som regel så stiller folk opp, og jeg gjør selvfølgelig det samme - uavhengig av hvem det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.9.2016 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Som sagt ville sett ann situasjonen. Jeg er en god menneskekjenner. Det tar tid for meg og åpne meg for fremmede.

Får jeg en kald skulder kan jeg huske det 10 år senere og det er ikke sikkert jeg griper inn.

Anonymkode: c5fac...67d

Hvorfor bære nag til noe du som skjedde fo ca 10 år siden? Hvorfor ikke gi ting en sjanse.  Kan være den andre har problemet du ikke vet noe om.😊🤔

Endret av CKT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle tenker bare på seg selv, det er jo bare jeg som tenker på meg selv."

 

Jeg har stilt opp i lignende situasjoner flere ganger. Men ikke regn med å få takk. Jeg har faktisk fått kjeft ved et par anledninger av de jeg hjalp. 

Fikk kjeft av en mor når jeg kom gående med ungen hennes. Mens hun var opptatt av å snakke med noen, var ungen på full fart ut av lekeområdet. Jeg så ungen og tok tak i armen, og førte ungen tilbake. Da viste jeg ikke hvem som var foreldre til ungen, men ungen begynte å skrike. 

Jeg fikk den kjeften, og mine forsøk på å forklare situasjonen gjorde det bare verre. 

Så jeg trakk meg bare unna. 

 

Men en annen mor var veldig takknemlig. Det er mange år siden, jeg kjørte drosje og det var sent på natt, midt på vinteren. 

På vei for å levere noen passasjerer la jeg merke til en ustø skikkelse langs veien. På vei tilbake ser jeg det ligger noe ved veien, og det er den samme skikkelsen. 

Jeg stopper, går ut og prøver å få kontakt med vedkommende. Det er en ung mann, tenåring. Svært full, ute av stand til å gjøre rede for seg. 

Men jeg får han inn i bilen. Og finner lommeboka. Så ved hjelp av den finner jeg hvor han bor, og kjører dit. 

Når jeg ringer på kommer det en mor ut og sammen får vi han inn. Moren tar seg av ham og jeg drar. 

Et par dager senere får jeg beskjed fra sentralen om å kjøre innom der igjen. Da vanker det kake og kyss i takknemlighet. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vill sett ann situasjonen. Jeg ser ikke på det som noe plikt og hjelpe.

Sist gang jeg ble påkjørt av en bil var det 2 folk som bare jogget forbi som om ingenting hadde skjedd.

Jeg ser ikke hvorfor jeg skal bruke så mye ressurser på andre hvis det ikke er gjensidig.

Anonymkode: c5fac...67d

Wow

Så bare fordi 2 duster jogget forbi så skal du oppføre deg slik mot andre hvis det skjer med dem? Så du kommer til å jogge forbi hvis du ser en annen person bli påkjørt av en bil? 

Anonymkode: b0ce4...85c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en lov som sier det. Møter man noen i nød har man plikt til å hjelpe, ellers blir man jo medskyldig om personen dør.

Anonymkode: a990d...5f4

Ja , det er jo straffbart og stikke i fra en påkjørsel uten og stoppe og hjelpe..Her er det snakk om og besvime. Og om du tar deg tid til og sjekke hva orden vedkommende har det.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...